vineri, 28 decembrie 2012

Zona nistreană a Republicii Moldova: un an de guvernare a lui E. Șevciuk


Ieri șeful administrației de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk, a susținut o conferință de presă dedicată împlinirii unui an de la venirea sa la putere (în urma turului doi de scrutin, din 25.12.2011). Am ascultat înregistrarea conferinței de presă și am găsit confirmarea a ceea ce îmi spunea un chișinăuian acum câteva zile: dacă i s-ar oferi posibilitatea, el s-ar muta în zona nistreană, pentru că diferența dintre Republica Moldova [liberă] și zona nistreană este aceasta: acolo este o conducere pentru popor, la noi este o conducere pentru conducere. Diferența, se pare, este aceasta: E. Șevciuk este pătruns de problemele cu care se confruntă populația, agenții economici din zona nistreană și face totul pentru a-i servi, în timp ce conducerea de la Chișinău se preocupă de sine – de sporirea propriilor averi.   

Șevciuk a informat că pentru anul 2013 va fi scăzută presiunea fiscală pentru impozitul pe venit al cetățenilor nistreni – impozitul respectiv va fi mai mic decât în Republica Moldova sau Ucraina. Șevciuk a anunțat că a anulat sporirea tarifului la gaz – cu 17% – preconizată pentru 2013. De altfel, dacă tarifele în zona nistreană sunt stabilite de administrația de la Tiraspol (în condițiile în care „Moldova Gaz” asigură livrarea gazului atât în RM liberă, cât și în acea zonă), rezultă că pentru valoarea tarifului mare din RM este responsabil Guvernul de la Chișinău (și nu Moscova sau compania „Moldova Gaz”); Guvernul de la Chișinău a stabilit un tarif de câteva ori mai mare decât cel din zona nistreană. Liderul de la Tiraspol a declarat că în zona estică, în 2012, au fost deschise patru farmacii sociale, numărul cărora va crește în 2013 (și asta în condițiile în care și așa prețul la medicamente este de câteva ori mai mic în zona nistreană decât în Republica Moldova liberă). În timp ce în RM a scăzut numărul instituțiilor școlare (în cadrul planului de „optimizare”), în zona nistreană au fost deschise două grădinițe de copii și 43 de grupe în alte grădinițe, ceea ce constituie 855 locuri „pentru copiii nistreni”. Șevciuk a mai menționat că și în 2012 a continuat ajutorarea pensionarilor din zona nistreană, începută în 2008, de către autoritățile rusești. În aprilie Federația Rusă a acordat 30 mln $  pentru menținerea rublei nistrene, iar la sfârșitul anului au mai fost primite aproximativ 15 mln $ pentru rezolvarea unor probleme sociale: reparația școlilor, procurarea de echipament medical ș.a. Administrația de la Tiraspol a susținut – prin oferiea energiei electrice la un preț mai mic – unele întreprinderi nistrene: ajutorul a constituit  305 mln $.

Din discursul lui Evghenii Șevciuk au reieșit încă o dată prioritățile „politicii externe a RMN”. Referindu-se la activitatea agenților economici din zona pe care o administrează, el a spus că „autoritățile au creat condiții în care agenții economici din zona nistreană pot alege unde să procure mărfuri și servicii: sau în Chișinău, în statul vecin, sau în Ucraina, în regiunea vecină Odesa”. Din această formulare reiese că regiunea Odesa este percepută ca o entitate mai apropiată decât RM. Să ne mirăm oare? În condițiile în care și comercianții din sudul RM merg la Odesa, la piața de la kilometrul 7, unde procură tot felul de produse pe care le vând apoi de câteva ori mai scump în piețele din statul moldovenesc, percepția că Odesa este mai apropiată decât RM, pentru agenții economici din zona nistreană, este firească. Șevciuk a spus: „Suntem interesați în colaborarea cu partenerii noștri vecini: Ucraina, Republica Moldova”, arătând clar prin aceasta prioritățile „RMN”: relațiile cu Ucraina sunt mai importante pentru zona nistreană decât cele cu RM.   

Totuși, E. Șevciuk a recunoscut că din punct de vedere financiar, admininistrația pe care o conduce nu poate asigura în mod independent funcțiile „de stat” cu propriile venituri. În perioada ian. – oct. 2012 au fost colectate la buget doar 130 mln $. Pentru anul viitor deficitul bugetar al „RMN” este de 27 mln $.

Referindu-se la relațiile cu RM, liderul de la Tiraspol a menționat: „Compromisurile pot fi găsite – ele se află în dimensiunea social-economică”. Șevciuk a apreciat pozitiv stabilirea statutului de „părți egale” în consultațiile în formatul 5+2. „Problemele politice, care nu au fost rezolvate într-o perioadă îndelungată, nu trebuie să împiedice rezolvarea problemelor social-economice”, a menționat Șevciuk.

  Înțelepții spun că probleme cu care se confruntă o entitate – o persoană sau un stat – pot constitui tot atâtea posibilități pentru propășire. Într-un stat cu un conflict nereglementat, ca cel din zona nistreană a Republicii Moldova, în care la conducere s-ar afla persoane cu rușine și conștiință, conflictul respectiv ar fi un factor pozitiv pentru populația țării: autoritățile, care ar dori reintegrarea zonei înstrăinate, ar face tot posibilul pentru ca țara să fie atractivă pentru zona respectivă: tarifele la utilități ar fi cel puțin la același nivel, impozitele mai mici, prețurile mai mici, ajutorul pentru agenții economici mai mare, pensiile și salariile pentru bugetari mai mari etc. La noi însă situația este alta. Se crează impresia că filosofia actualei guvernări este: „după noi – potopul”. Totul este exact invers: în zona nistreană sunt condiții mai bine decât în RM liberă. Cu toate acestea, autoritățile moldovenești au tupeul să pretindă că zona nistreană trebuie să fie reintegrată în cel mai sărac și corupt stat din Europa – Republica Moldova.

Dar nu cred că AIE se constituie din funcționari de stat naivi, care nu înțeleg că nici o integrare a zonei nistrene în Republica Moldova liberă nu este posibilă fără voința populației de acolo, deci atâta timp cât condițiile de trai din RM nu vor fi mai bune decât cele din zona estică. Și întrucât altele sunt obiectivele AIE, misiunea celor desemnați de Chișinău să se ocupe de reglementarea conflictului din zona nistreană nu diferă cu nimic de cea a președintelui N. Timofti, și care poate fi enunțată prin expresia „a nu deranja”. În asemenea condiții, să te aștepți la o reglementare prin reintegrarea zonei nistrene în RM nu are rost.    

http://politicom.moldova.org/news/zona-nistrean-a-republicii-moldova-un-an-de-guvernare-a-lui-e-evciuk-opinie-234663-rom.html

Postări populare