Acest articol a fost scris pentru Moldova.org:
Ieri, în cadrul emisiunii „Politprihod”, pe Publika TV, Oazu Nantoi a vorbit despre faptul că autoritățile Republicii Moldova nu au făcut nimic pentru ieșirea țării noastre din „Acordul cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova”. Astăzi la emisiunea „Publika Report” această idee din nou a fost abordată.
Ieri, în cadrul emisiunii „Politprihod”, pe Publika TV, Oazu Nantoi a vorbit despre faptul că autoritățile Republicii Moldova nu au făcut nimic pentru ieșirea țării noastre din „Acordul cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova”. Astăzi la emisiunea „Publika Report” această idee din nou a fost abordată.
Am un respect aparte pentru Oazu Nantoi
deoarece el, de ani de zile, la posturi de televiziune și în presă, repetă un
adevăr pe care autoritățile și societatea civilă dn RM nu îl aud, probabil
pentru că nu îl înțeleg: cheia soluționării conflictului din zona nistreană se
află la
Chi șinău. Aceasta înseamnă un lucru simplu
ca bună ziua: până când autoritățile RM nu vor face țara noastră atractivă,
până când nivelul de trai în RM liberă nu va fi peste nivelul de trai din zona
nistreană, nu poate fi vorba de o reglementare a conflictului prin reintegrarea
zonei respective în RM. Din simplul motiv că populația din zona estică nu
dorește să facă parte din RM – deoarece în zona nistreană tarifele, prețurile
la medicamente, la produse alimentare ș.a. sunt mai mici, iar pensiile, alocațiile
pentru copii, ajutoarele materiale sunt mai mari decât în RM liberă.
Autoritățile RM stăruie însă în ideea
conform căreia cheia conflictului se află în altă parte, că reglementarea nu
depinde de Chișinău. Astfel, într-un interviu pentru postul „Radio Europa
Liberă” ministrul de externe Iurie Leancă, a declarat: „Reglementarea
conflictului nu depinde în totalitate de Chişinău, e o problemă regională şi
poate fi soluţionată doar prin implicarea actorilor regionali. În mod special,
cunoaştem că Moscova deţine anumite pârghii în acest sens şi politice, şi financiare”.
Această idee, conform căreia reglementarea conflictului nu depinde întâi de
toate de Chișinău, nu este utilă în contextul identificării unei soluții. Dacă
populația din zona nistreană nu vrea să facă parte din cel mai sărac și corupt
stat din Europa, alți factori (externi) chiar nu mai contează... E o scuză
cusută cu ață albă... Iar dacă populația zonei nistrene va dori să facă parte
din RM, nici un factor extern nu va putea împiedica reintegrarea.
Cu tot respectul pentru opiniile lui Oazu
Nantoi, consider că nu a sosit încă acel moment când RM ar trebui să iasă din
Acordul de la 21 iulie 1992. Ieșirea țării noastre din acel acord ar
îngrijorara Rusia și ar fi un semnal pentru ca ea să recunoască independența
„RMN”, după cum a recunoscut-o pe cea a Osetiei de Sud și a Abhaziei. În
același timp, Acordul ruso-moldovenesc din 1992 oferă părții moldovenești posibilități
pentru rezolvarea – în virtutea unui plan de acțiuni al pașilor mici –
a unui șir de probleme. Acestea au fost cauzate de nerespactarea de către
Federația Rusă, respectiv de către administrația zonei nistrene, a Acordului cu
pricina. Este vorba de nerespectarea prevederii din art. 5: „Părțile
beligerante consideră inadmisibilă aplicarea oricăror sancțiuni și blocade. În
acest context vor fi înlăturate imediat orice obstacole în calea circulației
mărfurilor, serviciilor și oamenilor (…)” – prin aducerea la îndeplinite a
acestui articol vor fi înlăturate posturile nistrene de la linia de demarcare
între RM liberă și zona nistreană.
De asemenea, trebuie cerută respectarea
art. 3: „Orașul Bender, ca loc al aflării Comisiei [Unificate] de Control și în
virtutea complexității deosebite a situației, se anunță raion cu un regim
majorat [sporit] al securității, care se asigură de către contingentele
militare ale părților participante la îndeplinirea Acordului prezent”. În art.
1, alineatul 2 se prevede că „Odată cu întreruperea focului părțile beligerante
încep retragerea forțelor lor armate și a altor formațiuni, a tehnici și a
armamentului militar și termină acest proces în decurs de o săptămână. Scopul
unei asemenea despărțiri este crearea zonei de securitate dintre părțile
participante în conflict”. Întrucât zona de securitate a fost creată, iar
orașul Bender este „un raion cu regim sporit de securitate” în cadrul zonei de
securitate, rezultă că din orașul Bender trebuie să fie retrase atât forțele
armate ale Federației Ruse, cât și cele ale zonei nistrene – prevedere care nu
a fost respectată de Rusia – în termenul stabilit de o săptămână, în timp ce
RM și-a îndeplinit angajamentul. Rusia ar putea să-și retragă forțele armate
din Bender (pe malul stâng al Nistrului) inclusiv ca un prim pas al
îndeplinirii de către ea a angajamentelor luate la summitul de la
Istanbul din 1999, privind retragerea
armatei sale de pe teritoriul RM. Și problema retragerii armatei Rusiei poate
fi rezolvată printr-un plan de acțiuni al pașilor mici.
E clar că un asemenea plan ar trebui să
rezulte dintr-o tactică, tactica – dintr-o strategie, strategia – dintr-o
politică, politica – dintr-o viziune, iar viziunea – dintr-o misiune. Cum
autoritățile RM nu au nimic din toate acestea, le vine greu să gestioneze ceva
pentru care nu au competența (profesională) necesară.
Așadar, Acordul ruso-moldovenesc „Cu
privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea
nistreană a Republicii Moldova”, din 21.07.1992, încă nu și-a trăit traiul
și încă nu și-a mâncat mălaiul. El este un instrument care poate fi utilizat cu
folos sau poate aduce pagube. Depinde de felul în care îl vor folosi autorităție de la
Chi șinău (de luciditatea și competența lor)
.