Astăzi
am avut o discuție cu o jurnalistă. M-a întrebat de ce sunt împotriva folosirii
expresiei „regiune transnistreană” și de ce pledez pentru expresia „zonă
nistreană” (de asemenea, sunt împotriva folosirii toponimului Transnistria cu
referire la teritoriul aflat sub jurisdicția administrației de la Tiraspol ). Ea știe
motivația pe care am mai expus-o în alte articole (atât științifice, cât și
publicistice): fâșia de teritoriu asupra căruia nu este exercitată jurisdicția
autorităților de la Chi șinău
cuprinde cea mai mare parte a malului stâng al Nistrului (partea din
interfluviul nistreano-bugean, numit Transnistria, care intră în cadrul
teritoriului statului Republica Moldova), fără satele Molovata Mouă, Cocieri,
Coșnița, Pârâta, Doroțcaia și Pohrebea, dar și șapte localități de pe malul
drept al Nistrului – Basarabia: orașul Bender și satele Gâsca, Proteagailovca,
Merenești, Chițcani, Cremenciug și Zahorna. Așadar, nu este justificată
folosirea expresiei „regiune transnistreană”, cu atât mai puțin „Transnistria”,
cu referire la teritoriul respectiv. Jurnalista m-a întrebat de ce este mai
potrivită expresia „regiune nistreană” cu referire la teritoriul necontrolat de
Guvernul de la Chi șinău,
din moment ce Rezina și celelalte localități moldovenești de pe malul Nistrului
constituie regiunea nistreană a
Republicii Moldova.
I-am spus că eu pledez pentru
expresia „zona nistreană” – cu referire la teritoriul controlat de
administrația de la Tiraspol ,
iar în această expresie „cuvântul cheie” este zonă. În cursul
războiului al doilea mondial Germania și Austria au fost ocupate de trupele
aliate antigermane, iar după război au fost împărțite în patru zone de ocupație: americană, britanică,
franceză și sovietică. A trecut ceva timp până când trupele de ocupație ale
fiecăruia dintre statele învingătoare în război au părăsit zonele lor de
ocupație din cele două state. La fel, în estul Republicii Moldova, după
războiul rece, a rămas o zonă de ocupație a Rusiei. Ea este zona nistreană – parte a regiunii
nistrene a Republicii Moldova, care se întinde de la Naslavcea până la Palanca. Cineva care a vizitat
recent zona nistreană a Republicii Moldova mi-a relatat că în discuția cu unii
localnici de acolo ei i-au spus că „republica” lor este ca și Statele Unite: ei
au luptat pentru independență și au învins. Desigur, comparația șchiopătează.
Atunci când ei vor lupta contra trupelor rusești care se află pe acel teritoriu
și vor învinge, așa cum a luptat, de altfel, Republica Moldova în 1992 – chiar
dacă a pierdut partea estică a teritoriului său – atunci ei se vor putea
compara cu poporul SUA. Acum ei sunt o colonie a Rusiei pe teritoriul RM: metropola
imperială și-a păstrat dominația în zona estică a țării și după 27 august 1991
(iar moldovenii autohtoni din zonă sunt ca indigenii din SUA: limba oficială,
pe care o folosesc autoritățile, este limba coloniștilor ruși).
Ținând cont de toate aceste
considerente, înclin să afirm că cea mai potrivită denumire este zona nistreană (a regiunii nistrene a
Republicii Moldova), sau zona estică
(a regiunii estice a Republicii Moldova). Desigur, cu aceste formulări merg
împotriva curentului, de aceea și mi-a pus întrebarea sa jurnalista respectivă.
Or, deputații Parlamentului de la
Chi șinău au numit legea, pe care au adoptat-o la 22 iulie
2005: „cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic
special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria)”. Un grup al
societății civile, care a prezentat la 12 decembrie curent un proiect de
memorandum privind soluționarea conflictului din zona nistreană, l-a intitulat:
„Memorandum privind reglementarea conflictului transnistrean şi principiile
fundamentale de organizare a statului Republica Moldova”. De ce s-a impus, atât
în documentele instituțiilor statului, cât și în cele ale unor grupuri din
societatea civilă, denumirea „conflict transnistrean”, respectiv „regiune
transnistreană”, cu referire la zona nistreană a RM? În primul rând, pentru că
atât oficialitățile, cât și angajații unor ONG-uri care își asumă elaborarea de
proiecte de legi sau memorandum-uri nu consultă specialiști în domeniu – de la
catedrele de Relații Internaționale ale universităților din Republica Moldova.
Chiar memorandumul grupului societății civile, făcut public pe 12 decembrie, a
fost prezentat de un inginer electronist. La talk show-rile televizate în
prime-time sunt invitați fizicieni, matematicieni, ingineri ș.a. pe post de
„experți” în conflictul din zona nistreană (ei îl denumesc „conflict
transnistrean”) sau ca și „analiști”/„comentatori politici”. Într-o țară în care
persoane incompetente sunt chemate la televiziuni să-și dea cu părerea și își
asumă elaborarea unor memorandumuri privind reglementarea conflictului, iar
autoritățile nu se deosebesc cu nimic de respectivii „experți” sau
„comentatori” – atât ca formă (folosesc aceeași denumire a conflictului și a
fâșiei respective de pământ), cât și ca fond (denumirile folosite sunt
importante și, printre alți factori, denotă gradul de înțelegere de către
cineva a conținutului conflictului) – perspectiva soluționării conflictului
înghețat din zona nistreană sau estică a Republicii Moldova pare mai degrabă
sumbră.
http://reintegrare.moldova.org/news/de-ce-zona-nistrean-sau-zona-estic-opinie-234506-rom.html
http://reintegrare.moldova.org/news/de-ce-zona-nistrean-sau-zona-estic-opinie-234506-rom.html