The European
integration of Republic
of Moldova is the main
purpose of the present governmental alliance from Chisinau. Since 2009 the
process has become real and effective. The author presents the most of the
aspects of the past cooperation – the Partnership and Cooperation Agreement
(PCA) with the EU, was signed by the RM in 1994 and come into force in 1998;
the UE – Moldova Action Plan within the European
Neighborhood Policy (February 2005, renewed în 2008) – as well as the
nowadays negotiations on the Association
Agreement, including an Comprehensive Free Trade Agreement, a Visa
liberalization gradual regime (according to a Action Plan on visa
liberalization with Republic of Moldova); the cooperation within the Eastern Partnership program; the support
through the European Neighborhood Partnership Instrument (ENPI) of the
transborder cooperation, regional development; the dialog
within the South-Eastern European Cooperation Process (SEECP);
the cooperation within the Tempus program, which is implemented in the context
of the Eastern Partnership. The conclusion of the article is that Republic of Moldova improved his indexes, a fact
which can help it in order to become a member of the European Union.
De la iniţierea de către
autorităţile Republicii Moldova a primelor demersuri în vederea integrării
europene, eforturile acestora au fost apreciate de către
statele Uniunii Europene, care aşteptau totuşi paşi consecvenţi. Aceşti paşi
s-au văzut mai cu seamă de la venirea la guvernare a Alianţei pentru Integrare
Europeană (AIE) în 2009, când s-a trecut efectiv de la declaraţii la fapte,
respectiv la iniţierea reformelor pe care adoptarea parcursului european le
presupune. Totuşi, „ideea integrării europene” şi-a croit drum în mediul
politic moldovenesc mai dinainte: „Situaţia a început să se schimbe după
alegerile parlamentare din 1998 şi, chiar dacă la nivel de acţiuni n-am mers
prea departe, cel puţin la nivel de idee „calea europeană” a ocupat un loc de
frunte” [1].
Aceste prime eforturi ale AIE nu au scăpat neobservate, iar
numărul statelor membre ale UE care au decis să sprijine concret Republica
Moldova pe acest drum a crescut exponenţial. Toate aceste ţări, democraţii
vechi sau mai noi, au în comun adeziunea la un proiect geopolitic – proiectul
european –capabil să ofere soluţii la numeroasele probleme cu care se confruntă
continentul nostru. Republica Moldova s-a arătat hotărâtă să îmbrăţişeze acest
proiect geopolitic.
Conducerea Republicii Moldova întreţine relaţii sistematice
cu structurile UE şi ale statelor membre. În cadrul acestui dialog în prezent
sunt abordate progresele şi insuccesele Guvernului de la Chişinău în implementarea
Planului de acţiuni privind
liberalizarea regimului de vize pentru cetăţenii moldoveni, pregătirile
pentru lansarea negocierilor moldo-comunitare privind crearea Zonei de Comerţ Liber Aprofundat şi Cuprinzător. De asemenea, se efectuează schimburi de opinii asupra obiectivelor
propuse de Parteneriatul Estic, program din care Moldova face
parte [2]. Un subiect aparte al discuţiilor îl constituie problematica conflictului din zona nistreană a Republicii Moldova,
fiind discutate perspectivele reluării negocierilor oficiale în formatul 5+2.
Raporturile Uniunii Europene
cu Republica Moldova au loc în cadrul implementării mai multor documente semnate. În acest context, o importanţă majoră au avutAcordurile de Parteneriat şi Cooperare
(APC)/ Partnership and Cooperation
Agreements (PCAs), pe care UE a început să le semneze începând din 1994. Cu excepţia Republicii Belarus, acordurile au fost
ratificate de toate statele şi au intrat în vigoare. APC reflectă interesul
occidental pentru dezvoltarea unui cadru de cooperare economic şi politic pe
baze democratice. APC înglobează 3 direcţii majore de acţiune:
1)
dialogul politic regulat;
2)
îmbunătăţirea relaţiilor economice;
3)
intensificarea cooperării culturale.
APC dintre UE şi Moldova a fost semnat la 28 noiembrie 1994
şi a intrat în vigoare la 1 iulie 1998. Concepţia politicii externe a
Republicii Moldova, elaborată în 1995, interpreta APC-ul ca fiind un prim pas
pe calea integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană.
În 2004 Comisia Europeană a
lansat Politica Europeană de Vecinătate
(PEV) – European Neighbourhood Policy (ENP). PEV a reprezentat o schimbare
de comportament al Uniunii Europene faţă de ţările vecine. Obiectivele acestei
politici declarate în 2004 au fost de a stabili la hotarul UE „o centură de
ţări prietenoase”, la care, împreună cu vecinii din Europa de Est – Ucraina,
Belarus şi Moldova, deja incluşi, s-a mai adăugat un grup mare de ţări din
Africa de Nord – ţările din sudul Mediteranei.
PEV vizează proiecte în domeniul mediului, energiei,
transportului, privind asistenţa financiară ş.a. Obiectivul acesteia este de a
pune accentul pe promovarea stabilităţii, securităţii şi dezvoltării economice.
Trebuie menţionat că PEV:
1) nu este o politică de extindere;
2) răspunde nevoilor ţării respective (principiul
diferenţierii);
3) se realizează prin parteneriat bilateral şi
responsabilităţi comune.
Scopul final al PEV este crearea în viitorul apropiat a
unei zone de liber schimb şi a integrării economice cu UE („a stake in the UE
market”), însă fără perspectiva integrării politice (aderarea la UE nu este încă luată în
calcul; a aparţine Europei ≠ a se asocia Europei). Prin PEV abordarea UE faţă
de vecinătatea sa de Est pendulează între
cele două capete ale spectrului asociere – acces, fiind actualmente mai aproape
de o strategie bazată pe asociere („relaţia privilegiată, specială”,
Art.8 din Tratatul de la
Lisabona ).
Dimensiunea economică a PEV vizează:
1) comerţ şi acces pe piaţa internă a UE;
2) energie, transport şi reţele de comunicare;
3) dezvoltare socioeconomică.
„O integrare economică profundă între statele vecine şi UE
este esenţială pentru succesul şi credibilitatea PEV”, se menţiona într-un
raport al Comisiei Europeane din 2004, când a fost adoptată de către Comisia Europeană o strategie în acest sens: „European Neighbourhood Policy Strategy
Paper”. Aceasta prevedea:
1) implementarea de reforme care vor contribui la
dezvoltarea economică şi socială a partenerilor, la reducerea disparităţilor
regionale;
2) convergenţa legislaţiei economice, pentru a susţine în
timp posibilitatea participării la piaţa comună;
3) o continuă diminuare a barierelor comerciale după regulile
OMC;
4) îmbunătăţirea climatului investiţional;
5) creşterea cooperării regionale la nivel de afaceri,
comerţ, infrastructură.
În relaţia economică UE – Moldova pot fi identificate axele
majore ale PEV:
1) posibilitatea participării pe piaţă internă a UE;
2) liberalizarea pieţei interne;
3) îmbunătăţirea mediului de afaceri şi reformarea agendei
sociale;
4) investiţii străine directe (ISD);
5) cooperarea regională transfrontalieră;
6) dezvoltarea reţelelor de energie şi infrastructură de
transport.
O importanţă majoră revine îmbunătăţirii mediului de
afaceri şi reformării agendei sociale. PEV sprijină eforturile statelor
partenere pentru lansarea unui climat de afaceri şi investiţional propice
dezvoltării economice. Drept consecinţă, rapoartele Băncii Mondiale „A face
afaceri cu...” („Doing business with...”) demonstrează
un progres semnificativ în ceea ce priveşte condiţiile de operare a unei
afaceri în regiunea PEV.
Cu toate acestea, mai este nevoie în continuare de o
îmbunătăţire a legislaţiei privind mediul de afaceri, de combatere a corupţiei,
de stimulare a iniţiativelor private, a cercetării şi dezvoltării, de oferire
de finanţare pentru IMM-uri, motoarele creşterii economice. Este importantă
crearea unei mentalităţi privind iniţiativa întreprinderii economice într-o
societate post-sovietică, precum este cea moldovenească, în care timp de 48 de
ani de ocupaţie sovietică s-a anihilat orice asemenea iniţiativă, formându-se o
mentalitate de dependenţă a populaţiei de pomana sau mila de la stat, în
condiţiile lipsei proprietăţii private.
În februarie 2005 Republica
Moldova a semnat cu Uniunea Europeană Planul
de Acţiune UE – Moldova din cadrul PEV (Action Plan), document reînnoit în 2008.
Acesta prevedea:
Domeniul Prioritar 1: Susţinere în dezvoltarea democratică
şi în buna guvernare;
Domeniul Prioritar 2: Susţinere în reforma sistemului
judiciar şi crearea capacităţii administrative;
Domeniul Prioritar 3: Susţinere în reducerea nivelului
sărăciei şi în creşterea nivelului economic.
UE a acordat o asistenţă consistentă ţărilor cu care a
cooperat şi cooperează în cadrul PEV. Moldova a primit € 20 milioane în
2003-2004, € 42 milioane în 2005-2006, € 254 milioane în 2007-2010 şi sunt prevăzute € 273 milioane pentru 2011-2013. Această
asistenţă este oferită în primul rând prin InstrumentulEuropean
de Vecinătate şi Parteneriat/European Neighbourhood Partnership Instrument
(ENPI):
INSTRUMENTUL EUROPEAN DE VECINĂTATE ŞI PARTENERIAT 2011-2013
|
|
Ţara
|
În total în mln. €, 2011-2013
|
Algeria
|
172
|
Armenia
|
157,3
|
Azerbaidjan
|
122,5
|
Egipt
|
449,3
|
Georgia
|
180,3
|
Israel
|
6
|
Iordania
|
223
|
Liban
|
150
|
Libia
|
60
|
Moldova
|
273,1
|
Maroc
|
580,5
|
Siria
|
129
|
Tunisia
|
240
|
Ucraina
|
470,1
|
Astfel, în perioada 2011-2013 Moldova va beneficia de:
2011: € 70 milioane;
2012: € 90 milioane;
2013: peste € 110 milioane.
Pentru sprijinirea reformelor pe care le-a demarat
Republica Moldova, inclusiv cele ce vizează organele de drept, Comisia
Europeană a decis să acorde€ 50 mln. numai pentru susţinerea reformelor în
domeniul justiţiei şi afacerilor interne, dintre care € 10 mln. vor fi alocate
până la finele anului 2011 [3].
Moldova
este al doilea beneficiar ca pondere după Palestina.
Actualmente,
PEV cuprinde două dimensiuni multilaterale:
1)
Parteneriatul Estic (mai 2009);
2)
Uniunea pentru Mediterană (iulie 2007).
Uniunea Europeană a inclus în programul „Parteneriatul Estic” („Eastern
Partnership”) şase state
ex-sovietice – Belarus, Ucraina, Moldova, Armenia, Georgia şi Azerbaidjan, aceste ţări bucurându-se de o deosebită atenţie şi sprijin. „Comisia Europeană [CE] a anunţat că politica „Parteneriatului de Est” nu este un preludiu pentru o următoare extindere, dar urmăreşte scopul de a semna „acorduri de asociere” cu Belarus, Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia şi Azerbaidjan în următorii ani. Acestea sunt menite să atragă cele şase ţări mai aproape de UE prin intermediul comerţului liber şi vize gratuite, precum şi întâlniri regulate la nivel de ministere de externe. Totodată, reprezentanţii CE subliniază că aceste acorduri ar trebui să tempereze Rusia în ambiţiile sale din est” – transmitea agenţia Unimedia într-o ştire din 9 decembrie 2008, cu referire la „Eurobserver” [4]. „La etapa actuală, nu suntem în poziţia de a oferi perspective de aderare”, – a declarat preşedintele Comisiei, Jose Manuel Barroso.„Noi putem să mergem doar pe un drum mai lung, până la statutul de asociere. Consider că o relaţie de asociere contează mult. Aceste relaţii de asociere sunt maxim ce putem face fără a da startul unui proces de aderarela UE ”, – a mai menţionat Barosso,
citat în aceeaşi ştire.
ex-sovietice – Belarus, Ucraina, Moldova, Armenia, Georgia şi Azerbaidjan, aceste ţări bucurându-se de o deosebită atenţie şi sprijin. „Comisia Europeană [CE] a anunţat că politica „Parteneriatului de Est” nu este un preludiu pentru o următoare extindere, dar urmăreşte scopul de a semna „acorduri de asociere” cu Belarus, Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia şi Azerbaidjan în următorii ani. Acestea sunt menite să atragă cele şase ţări mai aproape de UE prin intermediul comerţului liber şi vize gratuite, precum şi întâlniri regulate la nivel de ministere de externe. Totodată, reprezentanţii CE subliniază că aceste acorduri ar trebui să tempereze Rusia în ambiţiile sale din est” – transmitea agenţia Unimedia într-o ştire din 9 decembrie 2008, cu referire la „Eurobserver” [4]. „La etapa actuală, nu suntem în poziţia de a oferi perspective de aderare”, – a declarat preşedintele Comisiei, Jose Manuel Barroso.„Noi putem să mergem doar pe un drum mai lung, până la statutul de asociere. Consider că o relaţie de asociere contează mult. Aceste relaţii de asociere sunt maxim ce putem face fără a da startul unui proces de aderare
Opiniile privind eficienţa Parteneriatului Estic sunt
diferite. „Cea mai mare problemă pentru „Parteneriatului Estic” este ca acest
program să nu rămână doar pe hârtie. Atât Bruxellesul, cât şi Washingtonul, nu
reuşesc să soluţioneze simultan câteva probleme majore de politică externă. Al
doilea summit al Parteneriatului Estic, care trebuia să aibă loc în mai [2011
– n. A.L.], a fost amânat până-n
toamnă. Cel mai probabil, ca motiv a fost lipsa de interes în organizarea unei
reuniuni a liderilor europeni. Aceştia nu doresc să participe la summit-ul
Parteneriatului de Est, din cauza crizei financiare, dar şi din cauza
evoluţiilor din Africa de Nord”, – scria Thomas de Waal într-un articol în „The
National Interest”, citat de portalul de ştiri Unimedia pe 13 aprilie 2011 [5].
Potrivit autorului, „dacă catalizatorul pentru crearea Parteneriatului Estic a
fost războiul din Georgia din august 2008, atunci „primăvara arabă” [din 2011, n. A.L.] a suflat o nouă viaţă într-un
nou proiect de parteneriat, de data aceasta sudic, numit Uniunea
Mediterană". Thomas de Waal opinează că „această atitudine este una
ineficientă. Ţările din Africa de Nord au nevoie de UE, dar au nevoie şi
vecinii din Est. O mare parte a populaţiei
din aceste ţări este în favoarea apropierii de Europa, într-o măsură mai mare decât
guvernele lor. În aceste ţări există încă sărăcie, iar în patru dintre ele
mocnesc conflicte „îngheţate”.
Iar Bruxellesul poate oferi mai multe pentru a le rezolva decât Washingtonul”. Editorialistul de la „The National Interest” notează că „primele au fost încurajate Republica Moldova, Ucraina şi Georgia, prin posibilitatea obţinerii unui regim liberalizat de vize. Aceasta este o felie gustoasă a turtei, deoarece în primul rând va beneficia populaţia ţării. Analizând mai profund situaţia, descoperim surprinzător că liderul în negocierile cu Bruxellesul este Republica Moldova, care a lăsat în urmă Ucraina, Georgia şi Armenia. Cea mai săracă ţară din„Parteneriatul Estic”, Republica Moldova, are în prezent cel mai pro-european guvern. Prim-ministrul Vlad Filat este în prezent favoritul Bruxellesului, chiar dacă cuvintele sale încă nu sunt acoperite de multe acţiuni. „Parteneriatul Estic” are nevoie de o poveste de succes. Anul acesta se aşteaptă multe vizite ale oficialilor europeni. Aceştia chiar pot face aluzii utilizând încă mult timp înainte noţiunea de „posibilă aderarela UE ”. „Se mai cere de menţionat
că Republica Moldova este o ţară mică şi, prin urmare, mai uşor de absorbit
pentru UE”, – se conchide în articol.
Iar Bruxellesul poate oferi mai multe pentru a le rezolva decât Washingtonul”. Editorialistul de la „The National Interest” notează că „primele au fost încurajate Republica Moldova, Ucraina şi Georgia, prin posibilitatea obţinerii unui regim liberalizat de vize. Aceasta este o felie gustoasă a turtei, deoarece în primul rând va beneficia populaţia ţării. Analizând mai profund situaţia, descoperim surprinzător că liderul în negocierile cu Bruxellesul este Republica Moldova, care a lăsat în urmă Ucraina, Georgia şi Armenia. Cea mai săracă ţară din„Parteneriatul Estic”, Republica Moldova, are în prezent cel mai pro-european guvern. Prim-ministrul Vlad Filat este în prezent favoritul Bruxellesului, chiar dacă cuvintele sale încă nu sunt acoperite de multe acţiuni. „Parteneriatul Estic” are nevoie de o poveste de succes. Anul acesta se aşteaptă multe vizite ale oficialilor europeni. Aceştia chiar pot face aluzii utilizând încă mult timp înainte noţiunea de „posibilă aderare
Cadrul comercial al UE cu Moldova s-a îmbunătăţit odată cu
creşterea după 2000 a volumului schimburilor comerciale şi cu extinderea
Uniunii spre Est. În 2007, 50,6% dintre
exporturile Moldovei au fost către UE. UE a oferit Republicii Moldova mai
multe preferinţe comerciale unilaterale, un sistem generalizat de preferinţe
(SGP) până în ianuarie 2006 şi un sistem extins (SGP+) după această dată.
Aceasta a permis exportul liber de taxe vamale a aproximativ 22% dintre
produsele agricole ale Republicii Moldova şi a 55% dintre produsele sale
neagricole. La 21 ianuarie 2008, UE a oficializat acordarea de Preferinţe
Comerciale Autonome Republicii Moldova – aproape 90% din exporturile moldovene
au acces liber pe piaţa UE.
Balanţa comercială a
Republicii Moldova
Exporturi 2010
|
Importuri 2010
|
UE 51,9%
|
UE 43,4%
|
Rusia 22,3%
|
Ucraina 14%
|
Ucraina 6,3%
|
Rusia 11,4%
|
Belarus 6,3%
|
China 7,5%
|
Turcia 2,6%
|
Turcia 5,3%
|
În ianuarie-februarie 2011, principalii parteneri
comerciali ai Republicii Moldova rămâneau totuşi Federaţia Rusă (22,6% din
total exporturi şi 24,6% –din total importuri), Ucraina (10,5% şi 11%) şi abia
pe locul al treilea România (14,9% şi 9,9%),
arată datele Biroului Naţional de Statistică [6]. Cel mai mult, Moldova exportă
mărfuri de manufactură şi produse alimentare şi importă combustibili şi maşini,
echipamente pentru transport. În primele două luni ale anului,
exporturile au totalizat $ 295,7 mln. – volum superior celui realizat în
perioada corespunzătoare din anul 2010, cu 56,3%. În aceeaşi perioadă,
importurile au totalizat
$ 641,7 mln., sau în creştere cu 42,4% faţă de perioada respectivă a anului trecut. Astfel, deficitul balanţei comerciale s-a ridicat la $ 346 mln. Destinaţia exporturilor este prioritară în ţările UE, acestea fiind şi originea principală a bunurilor importate în Republica Moldova. Cu ţările UE, balanţa comercială în primele două luni ale anului 2011 s-a încheiat cu un deficit de $ 93,1 mln., iar cu ţările CSI – de $ 156,1 mln. Republica Moldova importă mai mult decât exportă, în special din Federaţia Rusă, Ucraina şi China. În perioada ianuarie-februarie 2011 cele mai mari creşteri de exporturi, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, s-au înregistrat către Panama (de 13,2 ori), Uzbekistan (de 9,8 ori) şi India (de 7 ori). Cele mai semnificative creşteri de importuri, faţă de ianuarie-februarie 2011, s-au înregistrat din Uzbekistan (de 5,5 ori), Kazahstan (de 3,2 ori) şi Elveţia (de 3,2 ori).
$ 641,7 mln., sau în creştere cu 42,4% faţă de perioada respectivă a anului trecut. Astfel, deficitul balanţei comerciale s-a ridicat la $ 346 mln. Destinaţia exporturilor este prioritară în ţările UE, acestea fiind şi originea principală a bunurilor importate în Republica Moldova. Cu ţările UE, balanţa comercială în primele două luni ale anului 2011 s-a încheiat cu un deficit de $ 93,1 mln., iar cu ţările CSI – de $ 156,1 mln. Republica Moldova importă mai mult decât exportă, în special din Federaţia Rusă, Ucraina şi China. În perioada ianuarie-februarie 2011 cele mai mari creşteri de exporturi, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, s-au înregistrat către Panama (de 13,2 ori), Uzbekistan (de 9,8 ori) şi India (de 7 ori). Cele mai semnificative creşteri de importuri, faţă de ianuarie-februarie 2011, s-au înregistrat din Uzbekistan (de 5,5 ori), Kazahstan (de 3,2 ori) şi Elveţia (de 3,2 ori).
La 21 decembrie 2009 a avut loc reuniunea Consiliului de
Cooperare Uniunea Europeană – Republica Moldova, în urma căreia s-a decis
începerea negocierilor privind un Acord
de Asociere (AA) – Association
Agreement. „Am obţinut ce ne-am dorit – să existe un început, la fel ca şi
în cazul Serbiei. Obţinerea regimului liberalizat de vize depinde de cum vom
gestiona procesele de la
Chişinău ”, – a declarat prim-ministrul Republicii Moldova,
Vlad Filat, după reuniune. „Consiliul de Cooperare nu s-a rezumat doar la un
exerciţiu de evaluare. A fost un exerciţiu
în baza căruia deschidem relaţiile dintre UE şi Moldova, relaţii de aprofundare
şi extindere. Denumirea viitorului cadru contractual dintre RM – UE va fi
„Acord de Asociere”. Lansarea negocierilor va avea loc pe 12 ianuarie [2010 – n. A.L.]la Chişinău şi, practic, din
acest moment se începe misiunea experţilor de elaborare a foilor de
parcurs", – a mai spus Filat [7]. De cealaltă parte, preşedintele Uniunii
Europene, Herman van Rompuy, a menţionat că instituţiile UE sunt optimiste în
privinţa Republicii Moldova. „Consiliul a apreciat ca pozitiv întregul proces
politic din Moldova. A fost primul Consiliu de Cooperare cu noul guvern, iar
echipa dlui Filat este angajată pe calea proceselor democratice, fapt apreciat de UE”, – a mai precizat van Rompuy. Totodată, el
a ţinut să sublinieze unele idei, fiind citat pe larg în aceeaşi ştire:
„1. În primul rând, sunt încântat să anunţ că UE şi Moldova
se vor angaja într-un acord de asociere. Acest acord va înlocui parteneriatul
de cooperare din '98. Acordul nou va fi ambiţios şi va contribui la integrarea
economică şi politică a Republicii Moldova în UE.
2. Uniunea Europeană şi Moldova urmăresc continuarea
proceselor de promovare a drepturilor omului, dialogul în ce priveşte
chestiunea vizelor şi liberul schimb. Moldova acordă o atenţie sporită
drepturilor omului. Deci, veşti bune pentru toată lumea.
3. Am avut discuţii interesante în privinţa Parteneriatul
Estic. Moldova sprijină ferm Parteneriatul Estic. Avem valori comune, deci este
firesc să aprofundăm relaţiile noastre.
4. În privinţa chestiunii transnistrene, vă pot spune că
vom acţiona în comun cu paretnerii din formatul 5+2. Ştim angajamentul
Republicii Moldova pentru a ajunge la un consens şi apreciem acest lucru”.
În ce priveşte ajutorul financiar, oficialii europeni
prezenţi la aceeaşi conferinţă de presă au precizat că sunt angajaţi într-un
dialog permanent cu Republica Moldova. „Mobilizăm resurse europene, în primul
rând un pachet de asistenţă macro-financiară. Fondurile parţiale din acest
program vor ajunge în Moldova în prima jumătate a lui 2010. Acesta va fi legat
de programul FMI şi va depinde de condiţiile pe care Republica Moldova va reuşi să le îndeplinească. Pregătim de
asemenea şi asistenţa noastră tradiţională pentru 2011-2013. Fondurile
financiare vor fi direcţionate pentru apropierea UE – Moldova din punct de
vedere politic şi economic”, – au mai precizat oficialii UE. Referindu-se la
ridicarea vizelor pentru cetăţenii moldoveni, reprezentanţii Consiliului de
Cooperare UE – RM au precizat că dialogul în privinţa acestei chestiuni va
începe în debutul anului 2010.
Pe 12 ianuarie 2010 UE şi RM
au iniţiat la Chişinău
negocierile privind Acordul de Asociere
(AA)/Association Agreement. AA conţine trei componente: acordul politic, de liber schimb şi
regimul liberalizat de vize. Astfel, AA are în prim-plan crearea unui Acord de Liber Schimb Profund şi
Comprehensiv (ALSPC) – Comprehensive Free Trade Agreement între Moldova şi
UE, precum şi oferirea unui Regim de
vize liberalizat gradual – Visa liberalization. Negocierile privind AA
vizează în primul rând domeniile: politic, economic (piaţă liberă), reformele
în justiţie.
Un Acord de Liber Schimb Profund şi Comprehensiv (ALSPC)
merge mai departe de eliminarea progresivă a barierelor tarifare şi
netarifare; acesta nu e destinat doar scopurilor comerciale, ci, de asemenea, oferă
acces pe piaţă şi serviciilor, investiţiilor, achiziţiilor publice şi multor
alte sectoare, ducând, astfel, la o aliniere a legislaţiei ţărilor partenere
PEV la acquis-ul UE. Efecte ale acestuia, conform unor estimări din 2010 ale
unor experţi din Republica Moldova, vor fi:
1) eliminarea în timp a barierelor administrative;
2) reducerea riscurilor şi incertitudinilor;
3) reducerea barierelor tehnice (netarifare) în calea
comerţului (BTC);
4) ar putea complementa eforturile politice de
(re)integrare a zonei estice a Republicii Moldova, necontrolate de Chişinău.
5) în final, va conduce la implementarea acquis-ului
comunitar (reforme instituţionale, înlăturarea intereselor de grup).
În opinia cercetătorilor Centrului de Cercetare Socială şi
Economică din Polonia, pe termen lung, câştigurile estimate în urma unei
integrări profunde cu economia UE şi armonizării instituţionale pot ajunge până
la 8-10% din PIB:
Armenia
– 1,14% pe an;
Azerbaidjan
– 2,34%:
Belarus
– 4,71%;
Georgia
– 1,19%;
Moldova
– 1,5%;
Ucraina
– 1,62%.
Această rată de creştere anuală ar aduce un câştig total ce
s-ar putea dovedi a fi în timp foarte mare.
Costurile implicate de crearea unui ALSPC sunt
semnificative. Costurile de armonizare în Armenia se vor ridica la $ 2,3 mlrd.,
în Azerbaidjan – la $ 6,4 mlrd., în Belarus – la $ 11,8 mlrd., în Georgia – la
$ 2,7 mlrd., în Republica Moldova– la $ 1,1 mlrd. şi în Ucraina – la $ 32,3
mlrd. Aceste costuri reprezintă aproximativ 30-36% din PIB-ul acestor ţări în
2006, un procent foarte important care, în opinia unor experţi, ar putea să nu
fie suportat în viitorul apropiat.
La 30 septembrie 2010 a fost semnat Protocolul adiţional la Acordul de Parteneriat şi Cooperare, care oferă
Moldovei posibilitatea să participe în şapte programe destinate ţărilor
candidate la aderare: proiecte în domeniul vamal, energie, sănătate,
transporturi, inovaţii, comunicare şi competitivitate.
Până în prezent s-au desfăşurat şapte runde de negocieri
moldo-comunitare pe marginea AA. Discuţiile au loc în patru grupuri de lucru. Sunt abordate subiecte ce se referă la politica externă, securitate, justiţie
şi la cooperarea economică. În cadrul unei conferinţe de presă privind
rezultatele şedinţei din 13-14 octombrie 2010, după a patra rundă, desfăşurată la Chişinău , Iurie Leancă,
ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, a menţionat că la
capitolul „cooperare economică” au fost închise deja 18 din 22 capitole asupra
cărora s-a negociat. La rândul său, Gunnar Weigand, şeful delegaţiei UE,
directorul pentru Europa de Est, Caucazul de Sud şi Asia Centrală, a menţionat
că rămân o serie de prevederi care trebuie negociate şi ajustate în cadrul
următoarelor runde de negocieri, accentuând atenţia deosebită pe care o
necesită diferendul transnistrean, fiind o
lacună la capitolul „securitate regională”. Weigand a remarcat pasul important
pe care l-a făcut Republica Moldova ratificând Statutul Curţii Penale
Internaţionale de la
Roma. Oficialul european a precizat că, în urma încheierii
celei de-a patra runde a negocierilor, UE va emite nişte recomandări-cheie
pentru Republica Moldova, care vor viza şi subiectul creării zonei de liber
schimb. „În acest an, s-a ajuns la un progres enorm în relaţiile de cooperare
UE-Moldova” [8], – a mai spus Weigand, reiterând angajamentul ferm al Uniunii
Europene în privinţa liberalizării regimului de vize.
În ajunul celei de-a V-a runde de negocieri, desfăşurate la
17 ianuarie 2011, la
Bruxelles , premierul Vlad Filat, citat de Unimedia la 17
decembrie 2010, declara că ţara noastră îşi doreşte să lanseze cât mai curând negocierile pe marginea Acordului de comerţ liber
şi aprofundat şi să semneze Acordul de Asociere RM – UE [9].
Pe 24 ianuarie 2011 Guvernul
de la Chişinăua
anunţat că a obţinut Planul de acţiuni
privind liberalizarea regimului de vize UE –RM (Action Plan on visa liberalisation with the
Republic of Moldova). Planul conţine condiţii tehnice în practic toate
domeniile, pe care trebuie să le respecte autorităţile de la Chişinău , dar şi criterii concrete după care va fi evaluată realizarea
prevederilor incluse în acest Plan de acţiuni. „Planul a fost elaborat
după şase luni de la iniţierea unui dialog în acest sens” [10], – a declarat
Cecilia Malmstrom, Comisarul european pentru Afaceri Interne, în cadrul unei
conferinţe de presă, ceea ce „demonstrează angajamentul foarte clar al
Republicii Moldova de a obţine liberalizarea regimului de vize”. Cecilia
Malmstrom a mai menţionat că „obiectivele incluse în acest Plan trebuie atinse
nu doar pentru obţinerea liberalizării regimului de vize, ci şi în interesul
cetăţenilor Republicii Moldova”. Totodată, Comisarul european a precizat că
Planul de acţiuni înmânat Republicii Moldova include „aceleaşi cerinţe, dar şi
aceleaşi criterii de evaluare”, pe care Uniunea Europeană le-a pus în faţa
altor ţări europene care şi-au propus liberalizarea regimului de vize. „Este
vorba despre introducerea paşapoartelor biometrice, gestionarea eficientă a
frontierei, dar şi combaterea corupţiei şi a crimei organizate, a spălarii de
bani ş.a.”, – a concretizat Comisarul european. Cecilia Malmstrom a mai spus că
UE „va susţine Republica Moldova în ce priveşte implementarea Planului de acţiuni, prin intermediul unor programe financiare
care deja sunt implementare în Republica Moldova şi care vor fi
realizate pe viitor”. La rândul său, prim-ministrul Vlad Filat a spus că Planul
de acţiuni înseamnă „paşi concreţi pe care trebuie să îi întreprindă Republica
Moldova pentru ca cetăţenii săi să aibă acces la unul dintre drepturile
fundamentale ale omului – libera circulaţie”.
Implementarea
documentului este însă destul de costisitoare. „Pentru implementarea Planului
de acţiuni privind liberalizarea regimului
de vize cu Uniunea Europeană Republica
Moldova are nevoie de €
39 mln.”, – declara la 1 martie 2011, în cadrul unei şedinţe a Comisiei parlamentare pentru politică
externă şi integrare europeană, viceministrul Afacerilor Externe şi Integrării
Europene Natalia Gherman [11]. „Banii
urmează a fi împrumutaţi de la partenerii externi şi vor fi utilizaţi pentru
reformarea Ministerului Afacerilor Interne şi a Serviciului Grăniceri”.Ea
a precizat că această sumă este estimativă, iar în următoarele 2-3 săptămâni la Chişinău va sosi un grup
de specialişti din partea Comisiei Europene şi va face totalurile finale ale
procesului de liberalizare a regimului de vize. Planul de acţiuni prevede două
etape: prima ţine de ajustarea cadrului legislativ, iar a doua – de gestionarea
frontierelor, combaterea corupţiei şi reforma justiţiei. Natalia Gherman a spus
că, în mare parte, banii împrumutaţi vor fi utilizaţi pentru procurarea unor
sisteme sofisticate la punctele de trecere a frontierei şi pentru instruirea
personalului. În luna iunie, Comisia Europeană urma să elaboreze primul raport de monitorizare a implementării Planului de
acţiuni. Viceministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene le-a spus deputaţilor că pentru Comisia Europeană
este important că Republica Moldova a început implementarea Planului de
acţiuni, iar reformele propriu-zise pot să dureze mai mulţi ani. În ştire se
preciza că, anterior, premierul Vlad Filat a declarat, totuşi, că până în 2012
Republica Moldova ar putea obţine dreptul cetăţenilor săi de a călători fără
vize în Uniunea Europeană.
La 11 aprilie 2011, la Chişinău a avut loc cea de-a şasea rundă de
negocieri pe marginea AA. Pe agenda participanţilor la reuniune au figurat
subiecte referitoare la domeniile de cooperare economică şi sectorială,
justiţie, dialog politic şi reforme [12]. Natalia Gherman, viceministru al
Afacerilor Externe şi Integrării Europene, a declarat în cadrul unei conferinţe
de presă că 21 din cele 24 capitole din Acordul de Asociere cu UE au fost
finalizate. Ea a remarcat că a fost semnat cel de-al doilea raport de progres
privind negocierile pentru Acordul de Asociere. Viceministrul de Externe a
comunicat că au fost închise provizoriu negocierile pe toate subiectele legate
de dialogul politic şi reforme, cooperarea în domeniul politicii externe şi
securitate. „Capitolul „justiţie, libertate
şi securitate” este aproape de un acord provizoriu. Rămân a fi în continuare
negociate domeniile mediu, impozite şi transport”, – a mai spus ea
[13]. La rândul său, Miroslav Lajcak, conducătorul Delegaţiei UE la Chişinău , directorul
executiv pentru Europa şi Asia Centrală, Serviciul European pentru Acţiune
Externă, Comisia Europeană, a apreciat progresele înregistrate de Republica
Moldova, menţionând că runda a şasea de nogocieri a fost una semnificativă pentru
Republica Moldova în procesul de integrare europeană.
La 25 mai 2011 Comisia Europeană şi Serviciul European de
Acţiune Externă al UE a lansat noua abordare
a Politicii Europene de Vecinătate (PEV) „Un nou răspuns pentru vecinătatea în
schimbare”. Era vorba despre o abordare mai diferenţiată între statele
partenere şi UE. Această nouă abordare condiţionează creşterea sprijinului din
partea UE în funcţie de progresul în consolidarea democraţiei şi statului de
drept, prin consacrarea principiului „mai
mult pentru mai mult”. Republica Moldova a salutat această nouă Politică
Europeană de Vecinătate la şedinţa din 21 iunie, la Bruxelles , a Biroului
Adunării Parlamentare Euronest, prin
preşedintele Comisiei parlamentare de politică externă şi integrare europeană,
deputatul Igor Corman, şeful delegaţiei parlamentare moldovene la Euronest şi
vicepreşedinte al acestei adunări parlamentare [14]. Euronest reprezintă dimensiunea
parlamentară a Parteneriatului Estic şi este format din 110 membri: 60 de membri din partea Parlamentului European şi câte
10 membri din partea partenerilor estici: Republica Moldova, Ucraina,
Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Belarus.
Cea de a şaptea rundă de negocieri pe marginea AA a avut
loc la 5 iulie 2011 la
Bruxelles [15]. În cadrul negocierilor, părţile au constatat
un nou progres în ceea ce priveşte Preambulul, Obiectivele şi Principiile
Generale ale Acordului, inclusiv prevederile instituţionale, generale şi
finale, fiind atins un acord provizoriu referitor la dimensiunea parlamentară
şi cea în domeniul cooperării cu societatea civilă. Au fost avansate
negocierile la capitolul Justiţie, Libertate şi Securitate, fiind aproape de
atingerea unui acord provizoriu şi au fost continuate negocierile asupra a 3
capitole din cele 24: Cooperarea Economică, Sectorială şi Financiară.
Delegaţiile au avut un schimb de informaţii cu privire la procesul de pregătire
pentru lansarea negocierilor privind crearea Zonei de Comerţ Liber, Aprofundat şi Cuprinzător, partea
moldovenească salutând aprobarea mandatului Comisiei Europene de către
Consiliul UE. Delegaţia UE, la rândul său, a luat notă de cel de-al doilea
raport de progres prezentat la 30 iunie curent de către autorităţile de la Chişinău. La finalul
rundei, s-a convenit ca următoarea rundă de negocieri să fie stabilită pentru
toamna anului 2011 la Chişinău ;
între timp, părţile vor continua discuţiile în cadrul grupurilor de lucru prin
intermediul videoconferinţelor.
Pe 6 iulie 2011 preşedintele Consiliului European Herman
van Rompuy a efectuat o vizită oficială la Chişinău. El a
declarat că „lupta cu corupţia şi reforma justiţiei sunt prioritare pentru
Republica Moldova în procesul de integrare europeană. Implementarea reformelor
trebuie să fie una reală, nu doar prin elaborare de legi, iar Uniunea Europeană
va acorda sprijinul necesar în acest sens. O Moldovă de succes este o piesă importantă
în puzzle-ul Europei paşnice şi de succes” [16]. Oficialul european a reiterat
că UE este gata să ofere 50 milioane de dolari pentru reforma sistemului
judecătoresc. „Apreciem eforturile depuse de guvernul moldovean. Noi ştim că
reformele sunt dificile, dar ele sunt necesare. Cu cât mai multe reforme
implementate, cu atât mai mult sprijin din
partea Uniunii Europene”, – a mai spus Herman Van Rompuy, accentuând că
Republica Moldova a atins progrese în procesul de implementare a reformelor. El
s-a referit la negocierile privind Acordul
de Asociere, aprobarea mandatelor pentru negocierea acordului de liber schimb şi aviatic,
dar şi la implementarea Planului de
acţiuni în vederea liberalizării regimului de vize.
Herman van Rompuy a mai declarat în cadrul unui briefing
susţinut în comun cu preşedintele interimar al Republicii Moldova, Marian Lupu,
că „stabilitatea politică este un element-cheie în promovarea reformelor. Fără
stabilitate politică nici un fel de reforme nu poate să ajungă la o finalitate.
Să fiţi realişti şi în acelaşi timp ambiţioşi. Implementaţi toate reformele la
care RM şi UE au căzut de comun acord. Sunt convins că Republica Moldova va
rămâne un model pentru statele din regiune” [17]. Marian Lupu a declarat: „În
cadrul discuţiilor am menţionat că sunt satisfăcut de calitatea şi viteza
procesului de negocieri privind Acordul de Asociere RM – UE. După 7 runde de
negocieri avem 21 din 25 de capitole provizoriu închise, în special în domeniul
economic şi cooperarea sectorială. Vom avea şi în continuare o abordare
constructivă pentru a avea o finalitate în acest proces şi, într-un final, să
fie semnat acest Acord de Asociere. Totodată, am subliniat că apreciem foarte
înalt poziţia UE în cadrul negocierilor în formatul 5+2, care a fost mereu
foarte constructivă şi echilibrată. Contăm în continuare pe un rol şi mai activ
al UE”,
O componentă importantă a cooperării UE – RM este dezvoltarea regională. În perioada
anilor 2012-2013, UE şi-a anunţat disponibilitatea să acorde € 7 mln. pentru
Programele Pilot în Dezvoltarea Regională din Republica Moldova [18]. Astfel,
până în iunie 2011 în scopul implementării Programelor Pilot de Dezvoltare
Regională, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor a stabilit
liniile directorii pentru realizarea
respectivelor Programe Pilot, precum şi regiunile unde vor fi acestea
implementate. Programele urmează a fi realizate cu participarea
cofinanţării Republicii Moldova la nivel de circa 15-50%.
La 28 iunie 2011, în cadrul unui seminar, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC) în colaborare cu Direcţia
Generală Politică Regională a Comisiei Europene (DR REGIO) au discutat lansarea
Programului Pilot în Dezvoltarea Regională, în cadrul Parteneriatului Estic,
prin intermediul cărora va fi valorificată suma de € 7 mln., bani alocaţi de
Uniunea Europeană pentru dezvoltarea regională din Republica Moldova în
perioada 2012-2013 [19]. Astfel, potrivit ministrului Marcel Răducan, prin
implementarea Programului Pilot de Dozvoltare Regională vor avea de câştigat
toţi, scopul acestuia fiind sprijinirea dezvoltării regiunilor, în acelaşi timp
fiind create condiţii necesare stimulării creşterii economice a regiunilor mai
slab dezvoltate. „Valorificarea acestor resurse depinde de instituţiile publice
centrale, regionale şi locale, dar şi de parteneri; astfel, prin organizarea
acţiunilor similare pot fi identificate direcţiile de intervenţie şi formulat
planul de acţiuni pentru următorii ani”, – a mai adăugat acesta. În prezent,
proiectele din domeniul dezvoltării regionale sunt finanţate de Fondul Naţional
pentru Dezvoltare Regională, cu sprijinul partenerilor externi şi al
autorităţilor publice locale. Astfel, o diversificare a instrumentelor
financiare în domeniul dezvoltării regionale ar deveni un deziderat tot mai
puternic al Guvernului, dar şi al MDRC.
Vecinătatea europeană oferă Republicii Moldova mai multe
posibilităţi în ceea ce priveşte cooperarea
transfrontalieră. Republica Moldova este parte la 3 iniţiative
transfrontaliere de tipul euroregiunilor:
1) Dunărea de Jos
(1998): raionul Cahul (Republica Moldova), judeţele Brăila, Galaţi şi Tulcea (România)
şi regiunea Odesa (Ucraina);
2) Prutul de Sus (2000): raioanele Bălţi şi Edineţ
(Republica Moldova), judeţele Botoşani şi Suceava (România) şi regiunea
Cernăuţi (Ucraina);
3) Siret–Prut–Nistru (2002): fostele judeţele Ungheni,
Chişinău, Lapuşna, Soroca şi Orhei (Republica Moldova) şi judeţele Iaşi, Piatra
Neamţ şi Vaslui (România).
În prezent, aproximativ 70% din teritoriu şi 80% din
populaţia Republicii Moldova participă la activităţi transfrontaliere în cadrul
euroregiunilor (€ 126 mln. sunt acordate prin Instrumentul European de vecinătate şi parteneriat (IEVP) acestui
proiect al euroregiunilor).
Unul dintre proiectele
finanţate prin intermediul IEVP în perioada 2007-2013 este „Programul
Operaţional Comun România – Ucraina – Republica Moldova
2007-2013”, privind cooperarea transfrontalieră [20]. Programul îşi propune
crearea unei punţi de legătură între cele trei state partenere, cu scopul
susţinerii comunităţilor din zonele de frontieră în găsirea unor soluţii comune
la problemele similare cu care acestea se confruntă. Prin intermediul acestui
Program autorităţile locale şi alte organizaţii din zonele de frontieră vor fi
încurajate să colaboreze în vederea dezvoltării economiei locale, rezolvării
anumitor probleme legate de mediul înconjurător şi pentru întărirea pregătirii
pentru situaţii de urgenţă. Programul va promova, de asemenea, o mai bună
interacţiune între comunităţile din zonele de granitţă. Finanţarea Comisiei
Europene pentru Programul în cauză este de € 126,72 mln. pentru perioada
2007-2013. La aceste fonduri se va adăuga cofinanţarea celor trei state
partenere, potrivit tabelului de mai jos.
Bugetul Programului pentru
perioada 2007-2013, în Euro
Contribuţia
Comunităţii Europene
|
126.718.067
|
Cofinanţare
naţională din partea celor trei state partenere
|
11.404.628
|
În
total
|
138.122.69
|
Decizia privind finanţarea a fost luată în 2007, iar
implementarea Proiectului a început din 2010, prin Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului al României. Implementarea are loc prin cele două
birouri regionale de cooperare transfrontalieră de la Suceava şi Iaşi, care au
contracte de cooperare cu ministerul respectiv. Fiecare beneficiar trebuie să contribuie
cu cel puţin 10% din valoarea Proiectului.
O altă iniţiativă la care participă Republica Moldova în
contextul vecinătăţii UE este Procesul
de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE) – South-Eastern European Cooperation
Process (SEECP), din care fac parte 12 state membre. SEECP este o structură
de cooperare regională neinstituţionalizată, care a apărut în anul 1996, la iniţiativa Bulgariei. SEECP reprezintă, pentru
regiunea Sud-Estului Europei, principalul forum de dialog politic şi
consultare, inclusiv la cel mai înalt nivel, constituind un instrument
important pentru promovarea intereselor statelor participante privind
integrarea în structurile politice, de securitate şi economice europene şi
euro-atlantice.
La 29 iunie 2011, la Bečići , Muntenegru, a avut loc reuniunea
Miniştrilor Afacerilor Externe din statele participante la PCESE. Miniştrii au
discutat realizarea obiectivelor acestei structuri, precum şi subiecte ce ţin
de consolidarea dimensiunii parlamentare şi a cooperării în domeniile
justiţieişi afacerilor interne, evoluţiile înregistrate în 2010-2011 de către
statele din Balcanii de Vest, atât în privinţa parcursului european şi euro-atlantic,
cât şi în ceea ce priveşte procesul de reconciliere regională. Pe 30 iunie a
avut loc cel de-al XIV-lea summit al şefilor
de stat şi de guvern ai PCESE, la care a participat preşedintele interimar al
Republicii Moldova, Marian Lupu [21]. Şefii de stat şi de guvern ai
PCESE au semnat, la finalul summit-ului din Muntenegru, o rezoluţie în care
şi-au expus viziunea asupra activităţii forului internaţional pe parcursul
următorului an. Astfel, consolidarea cooperării regionale e privită de statele
membre PCESE drept un instrument
important pentru promovarea integrării europene pentru ţările din regiune.
Prin semnarea acestui act, şefii statelor membre ale procesului au reafirmat
parcursul european, dar şi determinarea de fortificare a parteneriatului
strategic pentru dezvoltarea şi prosperitatea Europei de Sud-Est, prin proiecte
de reabilitare şi dezvoltare regională în domeniul infrastructurii,
transportului, energeticii şi comunicaţiilor, investiţiilor şi combaterii
crimei organizate [22].
Republica Moldova întreprinde eforturi privind aderarea la Spaţiul Aeronautic Comun European (ECAA). În
cadrul unei vizite a premierului Vlad Filat la Bruxelles , pe 25 martie 2011,
a fost reiterat interesul Republicii Moldova vizavi de iniţierea
negocierilor pentru aderarea la ECAA. Comisia Europeană a dat asigurări că va
transmite spre aprobare statelor membre ale UE decizia de a iniţia negocierile
cu Republica Moldova privind aderarea ţării la ECAA. Comisia
Europeană a arătat că sprijină Republica Moldova în acest sens, astfel încât
Moldova va primi suportul necesar pentru atingerea obiectivului propus [23].
Iar pe 14 iulie 2011 secretarul general al
Guvernului Republicii Moldova, Victor Bodiu, a prezidat şedinţa grupului de
negocieri ai Acordului privind Spaţiul Aerian Comun (ASAC) UE – Moldova
[24]. În cadrul şedinţei, omologul său european, Klaus Geil, a transmis un
proiect de acord, care în următoarele zile urma să fie prezentat pentru
consultări tuturor instituţiilor care sunt vizate, dar şi reprezentanţilor societăţii
civile. Secretarul general al Guvernului a mai menţionat că viitorul ASAC UE –
RM va menţine statutul independent al Autorităţii Aeronautice Civile din
Republica Moldova, eliminând astfel o serie de riscuri semnalate privind
posibilele „stopări nemotivate la sol” ale operatorilor naţionali. S-a stabilit
ca negocierile cu reprezentanţii Comisiei Europene să aibă loc în trei runde.
Prima întâlnire – în perioada 27-28 iulie 2011 la Chişinău , următoarele
fiind programate pentru lunile septembrie şi noiembrie ale aceluiaşi an.
Pe 27 iulie 2011 a avut loc prima rundă de negocieri pentru
semnarea Acordului privind Spaţiul aerian comun RM – UE. Echipa de negociatori
din partea Republicii Moldova a fost condusă de către Secretarul General al
Guvernului, Victor Bodiu, iar cea a Comisiei Europene – de către Klaus Geil,
Director General pentru Mobilitate şi Transport. Potrivit lui Iurie Leancă,
ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, negocierea şi
implementarea Acordului va permite Republicii Moldova să fie tratată ca ţară eligibilă
în ceea ce priveşte aderarea la Uniunea Europeană. Ambasadorul Dirk Schuebel,
şeful Delegaţiei UE în Republica Moldova, a accentuat că finalizarea cu succes
a negocierilor va însemna aderarea Republicii Moldova la spaţiul aerian
integrat, fapt ce va atrage după sine sporirea competitivităţii în domeniu,
îmbunătăţirea managementului traficului aerian, implementarea standardelor
europene în ceea ce priveşte transportul aerian, mediul şi siguranţa pasagerilor. Oficialii moldoveni au menţionat că
interesul Guvernului Republicii Moldova este ca, în rezultatul acestui
Acord, să beneficieze cetăţeanul, pentru care vor fi oferite preţuri reduse la
biletele de avion, va fi diversificată oferta destinaţiilor avia. De asemenea,
vor spori numărul turiştilor străini în ţara noastră şi veniturile la buget
[25].
Unul dintre programele importante care se desfăşoară în
contextul Parteneriatului Estic este Tempus
[26]. Acesta este un program al Comisiei Europene, a cărui implementare în
prezent se află la cea de a patra etapă, ce acoperă perioada 2007-2013 (Tempus
IV). „Obiectivul general al Programului Tempus IV constă în facilitarea cooperării în domeniul învăţământului
superior între statele membre ale UE şi ţările partenere din vecinătate”
[27]. Programul contribuie la promovarea unei convergenţe voluntare a
sistemelor de învăţământ superior din ţările partenere cu evoluţiile din
domeniu din UE. Scopul proiectelor Tempus constă în promovarea cooperării
multilaterale între instituţiile de învăţământ superior, autorităţile şi
organizaţiile statelor membre ale UE şi ale ţărilor partenere şi se
concentrează asupra reformei şi modernizării învăţământului superior. În
general, Programul Tempus este gestionat de Education,
Audiovisual and Culture Executive Agency de pe lângă Comisia Europeană.
Republica Moldova a aderat la programul Tempus în anul 1994. În perioada
1994-2010 înţară au fost implementate peste 60 de proiecte cu o valoare totală
de circa € 13 mln.
În concluzie putem afirma că Republica Moldova se află
într-un proces de cooperare strânsă cu instituţiile Uniunii Europene în cadrul
Politicii Europene de Vecinătate. Deşi situaţia economică din ţară, atât
conform rapoartelor instituţiilor oficiale de monitorizare, ale experţilor, dar
şi după cum este percepută de populaţie, nu s-a îmbunătăţit, ci, dimpotrivă,s-a
înrăutăţit în ultima perioadă de timp, rezultatele bune în negocierile dintre
RM şi UE sunt îmbucurătoare. Totuşi, lipsa unei perspective clare pentru RM de
a deveni membru al UE reprezintă un impediment în calea dezvoltării mai
profunde a Moldovei. În acelaşi timp, vecinătatea estică este un măr al
discordiei între cei doi actori regionali, UE şi Rusia. Interdependenţa dintre
Rusia şi statele din dimensiunea de est a PEV este scăzută în domeniul
comerţului, medie în politica externă şi mare în sectorul energetic.
Puterea dură a Rusiei vs. cea
a UE în domeniile economic şi energetic [28]
Rusia
|
UE
|
Preluări de infrastructură
(Belarus, Ucraina, Moldova şi Armenia) |
Sancţiuni inteligente: încetarea demersurilor
de cooperare, neacordare de vize
|
Preţuri diferenţiate la energie (exemplul Ucrainei)
|
Reducerea asistenţei financiare
|
Embargouri de petrol şi gaz
|
Evaluare critică prin Planurile de Acţiune
|
Blocade comerciale (vin, legume, carne etc.)
în Moldova şi Georgia |
Fiind conştienţi de faptul că după aderarea României şi
Bulgariei la Uniunea
Europeană , în 2007, rezerva faţă de continuarea procesului de
extindere a luat amploare, precum şi ţinând cont de faptul că Republica Moldova
nu a trimis deocamdată la
Bruxelles o cerere de aderare la Uniunea Europeană ,
putem vorbi totuşi de premise ale aderării RM la UE :
1) De la sfârşitul anului 2009, Republica Moldova a
înregistrat progrese mari în domeniul democratizării şi reformelor.
2) Din grupul celor şase
state din Parteneriatul Estic, Republica Moldova are atitudinea cea mai
favorabilă faţă de UE.
3) Din grupul celor şase state din Parteneriatul Estic,
Republica Moldova are economia cea mai orientată către Uniune. Cum circa
jumătate din comerţul exterior total al Moldovei se realizează cu UE, conform
rapoartelor de presă ale Comisiei Europene, se poate afirma că Moldova a atins
deja un nivel înalt de integrare comercială cu UE şi această tendinţă, conform
estimărilor, se va menţine şi în viitor.
4) Fiind o ţară mică, Republica Moldova poate fi absorbită
mai uşor de Uniunea Europeană.
Toate acestea ne permit să sperăm că integrarea europeană
este o perspectivă reală pentru ţara noastră.
Referinţe:
1. Serebrean Oleg. Politică
şi geopolitică. - Chişinău: Cartier,
2004, p.9.
2.
Întâlnire Vlad Filat şi Angela Merkel. Germania pune
cuvântul pentru Moldova, http://unimedia.md/?mod=news&id=34040,
10.08.2011.
3.
Preşedintele
Consiliului European vine la Chişinău, http://unimedia.md/?mod=news&id=31691,
16.07.2011.
4.
Jose
Manuel Barroso: Parteneriatul de Est urmăreşte scopul de a semna „acorduri de
asociere” cu Moldova, Belarus, Ucraina, Georgia, Armenia şi Azerbaidjan, http://unimedia.md/?mod=news&id=8597,
16.07.2011.
5. The National Interest:
Surprinzător, cea mai săracă ţară din Parteneriatul Estic are în prezent cel
mai pro-european guvern, http://unimedia.md/?mod=news&id=32579,
10.08.2011.
6. Rusia, Ucraina şi România
rămân prietenii comerciali ai Moldovei, http://unimedia.md/?mod=news&id=32425,
10.08.2011.
7. Vlad Filat şi Herman Van
Rompuy: Suntem încântaţi să anunţăm că UE şi Moldova se vor angaja într-un
Acord de Asociere, http://unimedia.md/?mod=news&id=15377,
16.07.2011.
8. S-a încheiat cea de-a
patra rundă de negocieri moldo-comunitare pe marginea Acordului de Asociere.
Leancă: „Suntem la un nivel avansat al negocierilor”, http://unimedia.md/?mod=news&id=24860,
11.08.2011.
9. Filat la Bruxelles : Vom menţine
acelaşi ritm şi în cadrul celei de-a V-a runde de negocieri pe marginea
Acordului de Asociere, http://unimedia.md/?mod=news&id=27500,
16.07.2011.
10.
Republica Moldova a obţinut Planul de acţiuni privind
liberalizarea regimului de vize, http://www.arena.md/?go=news&n=2723&t=R.Moldova_a_obţinut_Planul_de_acţiuni_privind_liberalizarea_regimului_de_vize_,
11.08.2011.
11. Visul european ne va
costa 39 milioane de euro, http://www.arena.md/?go=news&n=3482&t=Visul_european_ne_va_costa_39_milioane_de_euro,
11.08.2011.
12. Acordul de Asociere
Moldova-UE se negociază astăzi, la Chişinău, http://unimedia.md/?mod=news&id=32427,
11.08.2011.
13.
Punct pe 21 din 24 capitole din
Acordul de Asociere RM-UE, http://unimedia.md/?mod=news&id=32461,
11.08.2011.
14. Igor Corman a discutat cu
Stefan Fule despre Politica Europeană de Vecinătate, http://www.arena.md/?go=news&n
=6348&t=Igor_Corman_a_discutat_cu_Stefan_Fule_despre_Politica_Europeană_de_Vecinătate, 11.08.2011.
=6348&t=Igor_Corman_a_discutat_cu_Stefan_Fule_despre_Politica_Europeană_de_Vecinătate, 11.08.2011.
15. Cea de-a şaptea rundă de
negocieri a Acordului de Asociere între Republica Moldova şi UE, http://www.arena.md/?
go=news&n=6750&t=Cea_de_a_şaptea_rundă_de_negocieri_a_Acordului_de_Asociere_între_R.Moldova_şi_UE, 11.08.2011.
go=news&n=6750&t=Cea_de_a_şaptea_rundă_de_negocieri_a_Acordului_de_Asociere_între_R.Moldova_şi_UE, 11.08.2011.
16. Preşedintele
Consiliului European la întâlnirea cu Filat: Prioritatea nr.1 – lupta cu corupţia,
http://unimedia.md/?mod=
news&id=36150, 16.07.2011.
news&id=36150, 16.07.2011.
17.
Van Rompuy către Lupu: „Să fiţi
realişti şi ambiţioşi în implementarea reformelor”, http://unimedia.md/?mod=news&id
=36173, 16.07.2011.
=36173, 16.07.2011.
18. 7 milioane de euro din partea
UE pentru dezvoltarea regională din Moldova, http://unimedia.md/?mod=news&id
=32681, 11.08.2011.
=32681, 11.08.2011.
19. 7 milioane de euro de la UE pentru dezvoltarea regională
a Moldovei, http://unimedia.md/?mod=news&id=35792,
11.08.2011.
21. Marian Lupu va participa la Summit-ul şefilor de
state şi de guverne, http://unimedia.md/?mod=news&id=35834,
11.08.2011.
22. Statele membre SEECP au
semnat un acord de cooperare regională, http://unimedia.md/?mod=news&id=36030,
11.08.2011.
23. Preşedintele Consiliului
European vine la Chişinău, http://unimedia.md/?mod=news&id=31691,
16.07.2011.
24. Comisia Europeană a
transmis un proiect de Acord privind Spaţiul Aerian Comun UE-RM, http://unimedia.md/?
mod=news&id=36536, 16.07.2011.
mod=news&id=36536, 16.07.2011.
25. Prima rundă de negocieri
pentru semnarea Acordului privind spaţiul Aerian Comun UE–RM, http://unimedia.md/?
mod=news&id=37062, 27.07.2011.
mod=news&id=37062, 27.07.2011.
26. http://eacea.ec.europa.eu/tempus/,
19.07.2011.
27. Arion Valentin. TEMPUS IV
– Reforma învăţământului superior prin cooperare uviversitară internaţională. -
În: TEMPUS în Moldova (1994-2010)”. - Chişinău, 2010, p.1.
28. Dimitrova Antoaneta şi
Dragneva Rilka. Constraining external governance: interdependence with Russia
and the CIS as limits to the EU's rule
transfer in the Ukraine // Journal of European Public Policy, Volume 16,
Issue 6, 2009.
Articol publicat în „Studia Universitatis”, nr. 8 (48), 2011, p. 234-245.