The involvement of
the European Union (EU) within the conflict on the banks of the Dniester River
in Republic of Moldova is an important factor of
searching of a durable solution. European Union Border Assistance Mission to Moldova
and Ukraine (EUBAM), which started in November, 30, 2005, is an example of the
EU interest in the security of this region. The EU is the main financial
supporter of the Moldovan Government in the process of reforms. EU is part of
the negotiation process in format 5+2, as an observer together with USA , in the conflict from the Eastern part of Republic of Moldova . Unfortunately, the Russian
diplomacy plays a double game: it does not want to leave its zone of occupation
from the Eastern part of Republic
of Moldova and yet wants
to be seen as a peacemaker and a mediator in the conflict. Until the EU will
take the initiative in the negotiation process, without an clear agreement
between the EU and Russia ,
the conflict on the banks of the Dniester
River will not be
solved.
Politica Europeană de Vecinătate (PEV)
vizează în primul rând două mari domenii: dezvoltarea economică şi
securitatea. Integrarea europeană a fost concepută în 1950, în mare măsură ca
un exerciţiu de soluţionare a conflictelor. Mijloacele sale au fost economice,
dar obiectivul era de natură politică: să asigure pacea şi stabilitatea în
Europa. Crearea unor solidarităţi, prin intermediul comerţului, întrepătrunderea economiilor, prin negocieri politice constante în cadrul unor
instituţii comune, sunt cele mai bune modalităţi de a consolida legăturile de
interese între ţări. „Europa nu se va realiza dintr-o dată şi nici printr-o
construcţie de ansamblu: ea se va realiza prin relaţii concrete, care să creeze
mai întâi o solidaritate de fapt”[1], – se spune în declaraţia lui Robert
Schuman, ministrul francez al Afacerilor Externe, pronunţată la 9 mai 1950 şi
citată de Sylvain Kahn. În opinia lui Kahn, interacţiunea economică a fost şi este forţa motrice a integrării. UE este
principalul donator din lume, iar programele
sale de cooperare sunt un instrument-cheie în relaţiile bilaterale şi regionale.
Dezvoltarea este punctul central al acţiunilor externe ale UE. Interdependenţa
între sprijinul economic şi consolidarea stabilităţii este
ceea ce se urmăreşte prin politica de extindere a UE, precum şi prin cea de
vecinătate. Pacea şi stabilitatea în vecinătate sunt atinse printr-o cooperare
mai strânsă economică.
Abordarea UE faţă de exterior se
circumscrie conceptului teoretic de putere blândă (soft-power). La nivel internaţional, UE este văzută ca o forţă
pozitivă, al cărei scop este să promoveze stabilitatea, securitatea, bunăstarea
şi cooperarea în domenii de interes comun prin utilizarea de stimulente, de
cele mai multe ori economice. Legăturile
comerciale reprezintă una dintre principalele modalităţi de transmitere a
puterii blânde. Cel mai mare atu al UE este cel reprezentat de influenţa
sa economică. UE a devenit cel mai mare bloc comercial din lume (UE).
însumează 19% din importurile şi exporturile mondiale; este lider în ceea ce
priveşte investiţiile străine directe (ISD). UE nu este numai o putere în
domeniul comerţului, ci, totodată,o putere prin intermediul comerţului. UE
încearcă să exercite influenţă prin condiţionarea deschiderii pieţei sale de necesitatea implementării de reforme şi realizării de schimbări de
politici ale vecinilor. UE exercită o influenţă importantă şi asupra Republicii Moldova – o zonă-tampon între sferele de influenţă ale
Federaţiei Ruse şi UE, ţară ce se confruntă cu consecinţele unui conflict
îngheţat. Conflictul nistrean este o consecinţă a ocupaţiei de-a lungul
deceniilor a teritoriului actual al Republicii Moldova de către Rusia ţaristă
şi apoi de către URSS. Practic, zona central-estică a Republicii Moldova este o
rămăşiţă a ocupaţiei sovietice. Influenţa UE în Republica Moldova vizează nu
doar raporturi economice, sprijin financiar, ci şi participarea UE în procesul
de negocieri privind soluţionarea conflictului din zona nistreană a RM. În
prezent nu există negocieri oficiale în acest format. Totuşi, chiar şi
consultările informale în formatul 5+2 (Moldova, aşa-numita Republică
Moldovenească Nistreană – părţi în
conflict; OSCE, Rusia şi Ucraina – mediatori;
[Rusia şi Ucraina mai sunt considerate ţări
garante]; UE şi SUA – observatori)
ar putea contribui la detensionarea situaţiei din zonă.
Procesul de negocieri în formatul 5+2 este
unul anevoios. Chişinăul a confirmat de mai multe ori poziţia guvernului
Republicii Moldova privind soluţionarea conflictului doar pe cale paşnică, prin
intermediul procesului de negocieri în acest format. Republica Moldova
continuă măsurile de consolidare a încrederii, sprijinite de UE. În
acest scop, fiecare departament are câte un oficial responsabil de relaţiile cu
Tiraspolul şi de continuarea acţiunilor. În
prezent circa 700 de întreprinderi din nerecunoscuta sunt înregistrate ca
agenţi economici la
Chişinău (înregistrarea a început de la 18 mai
2006, când I.Smirnov a permis aceasta).
UE este implicată activ atât prin statutul
său de observator în formatul informal 5+2, cât şi prin sprijinirea măsurilor
de încredere (technical confidence
measures) promovate împreună cu autorităţile de la
Chişinău şi Tiraspol. Acestea vizează
cooperarea în domeniul economic, transporturi, infrastructură. Una dintre acestea
este reluarea în toamna anului 2010
a circulaţiei trenului pe ruta Chişinău-Odesa. 15% din
resursele obţinute de Moldova prin Instrumentul European de Vecinătate şi
Parteneriat/European Neighbourhood Ppolicy Instrument
(ENPI) reprezintă alocări în proiecte legate de soluţionarea conflictului. Este
vorba despre oferirea expertizei în grupurile de experţi ş.a.
Un exemplu al
interesului UE faţă de zona de conflict îl reprezintă Misiunea Uniunii Europene
de Asistenţă la
Frontieră în Moldova şi Ucraina (EUBAM). Ea a
fost lansată la 30 noiembrie 2005 la solicitarea comună a Preşedinţilor
Republicii Moldova şi Ucrainei, adresată Comisiei Europene. O serie de
activităţi transfrontaliere ilegale, inclusiv traficul de fiinţe umane,
contrabanda, falsificarea documentelor la frontieră şi alte
activităţi comerciale ilicite, se desfăşurau de-a lungul celor 1222
km ai frontierei moldo-ucrainene, un fenomen agravat de
situaţia în regiunea central-estică, necontrolată de guvernul Republicii
Moldovei (adiacentă la porţiunea de 472
km a frontierei moldo-ucrainene). Drept rezultat, ambele
guverne pierdeau venituri importante din cauza acestor activităţi criminale.
Misiunea EUBAM este finanţată în întregime
de Uniunea Europeană în contextul ENPI, iar Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) este partenerul său de
implementare. EUBAM reprezintă un organ consultativ, tehnic, mandatat să
consolideze capacităţile partenerilor săi – serviciile vamale şi de grăniceri,
organele de ocrotire a legii şi agenţiile de stat din Moldova şi Ucraina.
Oferind susţinere cuprinzătoare
partenerilor săi în domeniul celor mai bune practici, prin intermediul oficiului central din Odesa şi al celor şase oficii teritoriale
situate la frontiera moldo-ucraineană, Misunea EUBAM prevede că procedurile
vamale şi de frontieră aplicate în Moldova/Ucraina vor reflecta standardele
predominante din Uniunea Europeană. Într-un context mai larg, în cadrul Politicii
Europene de Vecinătate, EUBAM reprezintă un
instrument unic prin intermediul căruia UE tinde, pe de o parte, să încurajeze
comerţul şi călătoriile legitime,
iar, pe de altă parte, să garanteze securitatea cetăţenilor săi prin combaterea
criminalităţii.
EUBAM are un buget anual de 12 milioane de
Euro şi mai mult de 200 angajaţi, dintre care aproximativ 100 experţi delegaţi
şi contractaţi din statele-membre ale UE, patru angajaţi ai PNUD şi 126
angajaţi locali din Moldova şi Ucraina. Un
Memorandum de Înţelegere semnat la sfârşitul anului 2005 de Comisia Europeană,Guvernul
Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei reprezintă baza legală a activităţii
Misiunii EUBAM, iar Consiliul Coordonator – care se întruneşte de două ori pe an
– este organul executiv al Misiunii. Cele şase valori de bază ale Misiunii sunt
neutralitate, parteneriat, încredere, rezultate, serviciu şi transparenţă.
Mandatul Misiunii a fost extins deja de două ori (în 2007 şi încă o dată în
2009), iar mandatul curent expiră la 30 noiembrie 2011.
UE nu intenţionează să participe cu
forţele militare ale statelor sale membre la înlocuirea forţelor ruseşti de
menţinere a păcii, pentru că nu existăo asemenea solicitare din partea
Republicii Moldova şi pentru că în programul AIE II se menţionează că RM
intenţionează să solicite ONU trimiterea de trupe în Moldova.
În ultima perioadă de timp au avut loc mai
multe runde de consultări informale în formatul 5+2. În cadrul acestor reuniuni
sunt abordate chestiuni privind: promovarea măsurilor de consolidare a
încrederii (modalităţile de intensificare a activităţii Grupurilor de lucru
pentru consolidarea încrederii), asigurarea libertăţii circulaţiei persoanelor şi a bunurilor,
garanţiile în procesul de reglementare; dificultăţile cu
care se confruntă şcolile moldoveneşti cu predare în baza grafiei latine din
regiune; situaţia din Zona de Securitate; condamnarea unor cetăţeni moldoveni
de către structurile nistrene (delegaţia moldovenească a solicitat eliberarea
neîntârziată a lui Ilie Cazac, chemând, totodată, partenerii internaţionali la conjugarea eforturilor în vederea atingerii
acestui obiectiv); facilitarea activităţii economice a
întreprinderilor din zona nistreană; perspectivele reluării negocierilor
oficiale în formatul 5+2.
Problematica conflictului nistrean şi
evoluţiile din ultima perioadă constituie un subiect aparte în cadrul întrevederilor dintre conducerea moldovenească şi
liderii statelor occidentale. Pe 19 mai 2011 la
Berlin cancelarul Angela Merkel şi premierul Vlad Filat au discutat
despre acest subiect. „Ne bucurăm mult că în luna iunie [2011] vor fi reluate
negocierile în formatul 5+2, cu participarea tuturor (subl. – A.L.)
părţilor implicate”, – a menţionat Merkel, spunând că în discuţiile
purtate cu Preşedintele Federaţiei Ruse, Dmitrii Medvedev, a pledat pentru accelerarea procesului de identificare a unei
soluţii care să conducă la reintegrarea Republicii Moldova. Potrivit
cancelarului german, soluţia ce va fi identificatătrebuie să asigure o viaţă mai bunătuturor cetăţenilor Republicii Moldova într-o ţară
unită.
Pe 21 iunie 2011 la
Moscova a avut loc a treia rundă de negocieri
informale în formatul 5+2 din anul respectiv (precedentele două runde avusese
loc la
Viena pe 14-15 februarie şi pe 4-5 aprilie).
Părţile participante au convenit sărevină la subiectul relansării
necondiţionate a procesului de negocieri politice în formatul 5+2 la reuniunea
următoare (din 21 iunie), care trebuia săconducă la începerea primelor
negocieri oficiale, după ce discuţiile au intrat în impas în timpul guvernării
PCRM. Negocierile oficiale în formatul 5+2 au fost întrerupte în 2005şi în
2007. De atunci, întrunirile poartă caracter informal. În 2010 au avut loc doar
consultări, ambele informale. Rusia a cerut reluarea rapidă a negocierilor în
formatul 5+2 după întâlnirea ministrului rus de Externe, Serghei Lavrov, cu
omologul său moldovean Iurie Leancă, la sfârşitul lunii martie 2011.
Speranţele privind avansarea procesului de
negocieri nu s-au îndreptăţit însă. Agenţia de analiză internaţională Stratfor, citată pe 21 iunie 2011 de Unimedia [2],
informa (ştirea intitulată de Unimedia „STRATFOR a dezvăluit detaliile
acordului care vor fi discutate astăzi la
Moscova ”)că Berlinul şi Moscova colaborează
pentru a soluţiona oficial conflictul transnistrean. Aceste eforturi sunt
primul indiciu demonstrabil de colaborare ruso-germană pentru a soluţiona
problemele de securitate europeană. Potrivit sursei, cancelarul german Angela
Merkel şi premierul rus Vladimir Putin au convenit pe 14 iunie asupra unei
rezoluţii când cei doi s-au întâlnit la
Geneva , Elveţia. Cele douăpărţi au discutat
detaliat problema transnistreană înaintea negocierilor din 21 iunie de la
Moscova. Se aşteapta ca noua rezoluţie să
acorde o reprezentativitate a regiunii transnistrene în Parlamentul
Republicii Moldova şi să permită staţionarea forţelor de securitate europene în
Nistria împreună cu cele ruse. Cu toate
acestea, Stratfor sublinia că „detaliile specifice ale acordului sunt mult mai
puţin importante decât faptul că acesta este primul caz când Federaţia
Rusă şi Germania colaborează în comun pentru a soluţiona probleme-cheie de
securitate europeană”. Potrivit Stratfor, reuniunea din 21 iunie privind
conflictul transnistrean „ar putea avea
consecinţe care ajung cu mult dincolo de Republica Moldova”. Semnificaţia reală a acestei rezoluţii este faptul că
Berlinul şi Moscova speră că acordul va convinge întreaga lume că cooperarea
între Germania şi Rusia este un progres în multe domenii şi nu este o
ameninţare. Analiştii de la
Stratfor îşi exprimau totuşi îngrijorarea că
reprezentativitatea regiunii nistrene în Parlamentul Republicii Moldova va
duce, probabil, la o înlocuire a vectorului pro-european al guvernării cu o
coaliţie pro-rusă. „Oare nu face Germania un sacrificiu oferind Republicii
Moldova stabilitate, însă o guvernare pro-rusă?”, – se conchide în analiza
Stratfor.
Oricum, la 21 iunie 2011 portalul de ştiri
Unimedia a transmis că cea de-a treia rundă de consultări informale în formatul 5+2
a eşuat [3]. Potrivit unui comunicat al Guvernului,
„poziţia inflexibilă a delegaţiei de la
Tiraspol nu a permis adoptarea unei decizii
privind reluarea negocierilor oficiale în formatul 5+2. Astfel, participanţii
au convenit să suspende runda de la
Moscova pentru a purta consultări adiţionale
şi pentru a reveni la discuţii în capitala rusă într-o perioadă apropiată. În
declaraţie se sublinia că poziţia Republicii Moldova de a relua necondiţionat negocierile oficiale a fost
susţinută unanim de mediatorii şi observatorii în procesul de reglementare.
„Delegaţia Republicii Moldova a reiterat că obiectivul principal al procesului
de negocieri în format oficial îl constituie elaborarea statutului juridic special pentru regiunea nistreană cu
respectarea suveranităţii şi integrităţii
teritoriale a Republicii Moldova, în cadrul frontierelor recunoscute în plan
internaţional. Abordarea în cauză
este împărtăşită de către toţi partenerii internaţionali implicaţi în procesul
de reglementare –Rusia, Ucraina, OSCE, Uniunea Europeană şi SUA”.
Pe 22 iunie 2011
agenţia Unimedia, citând publicaţia „Kommersant”, a difuzat ştirea „Moscova îl
presează pe Smirnov să se
retragă” [4]. „Ieri, runda de consultări în formatul 5+2 de la
Moscova a eşuat”, – se spunea în textul ştirii. „Părţile nu au putut ajunge
la un numitor comun în vederea relansării negocierilor
oficiale”.
Între timp, Kremlinul îşi amplifică
presiunea asupra liderului separatist, Igor Smirnov. Potrivit publicaţiei
„Kommersant”, care citează surse din cadrul structurilor de forţe ruse, Smirnov
ar fi primit o ofertă de a se retrage, în schimbul
unor garanţii de securitate. Amânarea rundei de consultări în formatul 5+2
a demonstrat că eforturile
Moscovei de a aşeza părţile implicate la masa de negocieri au eşuat. Între
timp, autorităţile ruse şi-au îndreptat
toate forţele pentru a-l înlocui pe Igor Smirnov cu un politican mai concesiv,
şi anume: cu adversarul liderului transnistrean, preşedintele
parlamentului autoproclamatei republici nistrene, Anatoli Kaminski. Moscova
speră că noua guvernare de la
Tiraspol ar putea fi mai uşor convinsă de
necesitatea unei reconcilieri cu Chişinăul. În conflictul dintre Tiraspol şi
Chişinău, Rusia este de partea ultimului. Încă în perioada premergătoare negocierilor de la
Moscova reprezentantul special al Federaţiei
Ruse pentru reglementarea transnistreană,
Serghei Gubarev, a declarat că „este timpul pentru a reveni la formatul oficial
de negociere”. Potrivit autorului articolului, pentru a facilita
soluţionarea conflictului, diplomaţii ruşi au convenit în prealabil cu
partenerii din Republica Moldova şi Nistrenia protocolul final al reuniunii de la
Moscova. Cu toate acestea, documentul nu a
fost semnat. Motivul principal a fost poziţia Tiraspolului, care a spus
explicit cănu are cu cine să discute soluţionarea definitivă a conflictului.
Văzând că Smirnov a început campania electorală, Kremlinul a decis să se
implice, prin susţinerea oponenţilor acestuia. Moscova a declarat deschis că în
contextul în care liderul separatist are deja 70 de ani, e timpul cineva să-i
ocupe locul. „Faptul că Moscova nu-şi mai ascunde intenţiile de a-l înlocui pe
Smirnov înseamnă că presiunea asupra lui va continua să crească. Din unele
surse sigure, dispunem de informaţii că Smirnov a primit o ofertă de a renunţa
la încă un mandat de preşedinte, în schimbul unor garanţii de securitate pentru
el, familia şi businessul lui. Singura problemă este căacesta nu a demonstrat deocamdată dorinţa de a ţine cont de sugestiile
Moscovei”,– conchide editorialistul de la „Kommersant”.
Totuşi, vicepremierul Eugen Carpov a
declarat că procesul de negocieri în formatul 5+2, desfăşurat la
Moscova pe 21 iunie, a fost suspedat, dar va
fi reluat într-o perioadă apropiată, a transmis agenţia Arena.md pe 23 iunie în
ştirea cu titlul „Vicepremierul Carpov: Negocierile în formatul 5+2 vor fi
reluate” [5]. Vicepremierul a specificat că toţi participanţii sprijină univoc
poziţia Republicii Moldova, iar procesul trebuie reluat şi în cadrul
negocierilor formale trebuie discutate soluţionarea politică a conflictului
care trebuie să se bazeze pe elaborarea statutului juridic special al regiunii
nistrene ca parte componentă a Republicii Moldova. Tot pe 23 iunie, citat de
Unimedia în ştirea intitulată „Tiraspolul dă vina pe Chişinău.
Carpov: Chişinăul nu acceptă condiţionări”,
Carpov a mai declarat că partea moldovenească nu acceptă niciun fel de condiţii
pentru a da start discuţiilor
oficiale [6]. El a comentat astfel un cominicat de presă al aşa-numitului
minister de externe al RMN, în care
se menţiona că reluarea consultărilor oficiale în formatul 5+2 privind
reglementarea conflictului transnistrean
nu poate avea loc în baza declaraţiilor goale şi recursurilor populiste din
partea unei părţi. Tiraspolul arăta că că în urma întrevederilor
anterioare, în acelaşi format, partea moldoveanescă nu a întreprins acţiuni
reale, care ar demonstra dorinţa politică a Chişinăului privind soluţionarea
anumitor probleme şi formarea condiţiilor necesare pentru reînnoirea
discuţiilor oficiale în formatul 5+2. De cealaltă parte, vicepremierul pentru
reintegrare al Republicii Moldova, Eugen Carpov, citat de Unimedia pe 23 iunie,
în ştirea intitulată „Tiraspolul dă vina pe Chişinău. Carpov: Chişinăul nu
acceptă condiţionări”, a declarat că „toţi partenerii sprijină negocierile
formale, care trebuie să pornească de la statutul juridic special al
Transnistriei, care apare în componenţa Republicii Moldova. Nu poate fi
discutat niciun alt tip de soluţionare decât bazat pe integritatea
teritorialăa Republicii Moldova. La
Moscova am purtat discuţii multe, dar până la
sfârşit nu am reuşit să convingem reprezentanţii de la
Tiraspol pentru a ajunge la o decizie
pozitivă.Runda de la
Moscova nu a fost încheiată, a fost
suspendată. Ea va fi continuată într-o perioadă apropiată. Probabil, din nou la
Moscova. Ministrul Lavrov a fost prezent la
reuniunea de deschidere şi a reiterat aceleaşi teze care au la bază integritatea
teritorială a Republicii Moldova”, – a precizat Carpov. Întrebat de ce nu s-a
ajuns la un numitor comun cu partea nistreană, Carpov a declarat că
reprezentanţii de la
Tiraspol au încercat să pună pe masa de
discuţii unele condiţii, care ar prezenta o pistă falsă. „Ei încearcă să
vorbească despre agenţi economici din regiunea transnistreană şi deblocarea economică de către partea moldovenească. În
realitate, lucrurile stau un pic diferit. Negocierile oficiale trebuie
începute fără precondiţii. Acest argument e susţinut în totalitate de
participanţii la formatul 5+2, – a conchis Carpov.
În cadrul vizitei sale oficiale la
Chişinău , la 6 iulie 2011, referindu-se la
problema transnistreană, preşedintele Consiliului European Herman van Rompuy
şi-a exprimat speranţa că în septembrie vor fi reluate negocierile oficiale în formatul 5+2, unicul capabil să ofere o soluţie
pentru rezolvarea conflictului nistrean [7]. Van Rompuy şi-a manifestat
speranţa că în curând se va găsi o soluţie politică şi că într-un final Moldova
să nu mai fie divizată. „Cetăţenii Moldovei
şi întreaga regiune merită ca acest conflict transnistrean, care a afectatregiunea
o perioadă mult prea îndelungată, să fie rezolvat cât de curând”, – a mai spus
oficialul european [8].
La 12 iulie 2011, la
Bender , au avut loc consultări între
viceprim-ministrul Republicii Moldova pentru reintegrare, Eugen Carpov, şi
şeful diplomaţiei de la
Tiraspol , Vladimir Iastrebceak [9]. Printre
subiectele discutate au fost: restabilirea circulaţiei trenurilor marfare pe
segmentele transnistrene ale căilor ferate din Republica Moldova, restabilirea
liniei directe de telefonie fixă între ambele maluri ale Nistrului, a
serviciilor poştale, precum şi găsirea unor soluţii privind utilizarea
spectrului de frecvenţe radio. De asemenea, a fost abordată problema şcolilor
cu predare în grafia latină din regiunea nistreană. Participanţii s-au arătat
dispuşi să identifice problemele existente în domeniile lor de activitate şi să
elaboreze mecanisme de soluţionare a acestora, fapt menit să conducă la
ameliorarea vieţii populaţiei de pe ambele maluri ale Nistrului. La consultări
au participat reprezentanţi ai agenţiilor şi organizaţiilor de profil din Republica
Moldova şi regiunea nistreană responsabile pentru telecomunicaţii, traficul
feroviar, precum şi reprezentanţi ai autorităţilor vamale ale ambelor părţi.
Pentru a evita repetarea greşelilor precedente, partea nistreană insistă asupra
semnării unui document care ar putea oferi anumite garanţii participanţilor la
procesul de negocieri.
Deşi implicarea UE în soluţionarea
conflictului este una consistentă,inclusiv prin cancelarul german Angela
Merkel, impactul Bruxellesului ar putea fi unul mai mare. Este clar că Rusia nu
are nici un interes în soluţionarea
conflictului, deoarece aceasta ar însemna retragerea armatei sale şi a poziţiilor
din zonă. Iniţiativa Rusiei de a prelua iniţiativa în susţinerea
negocierilor ni se pare o farsă,care a indus în eroare UE. Numai negocieri sub
egida UE ar putea să conducă la soluţionarea conlictului. Numai negocieri între
UE şi Rusia, în urma cărora Rusia ar putea
primi ceva pentru care să abandoneze zona sa de ocupaţie de pe teritoriul
Moldovei, ar putea pune capăt conflictului.
Dar, la 27 august 2011, în ştirea
intitulată „Wikileaks 2009: Moscova s-a resemnat cu înfrângerea comuniştilor
în Moldova”, portalul de ştiri Unimedia prezenta dezvăluirea făcută de site-ul Wikileaks
a unui document care datează din 11 august 2009, trimis de Ambasada americană de la
Moscova. Referindu-se la scrutinul electoral
din 5 aprilie 2009, autorii textului notau că rezultatul
alegerilor nu va afecta implicarea Rusiei în
soluţionarea conflictului transnistrean. Viceministrul rus de externe, Grigori
Karasin, s-a întâlnit pe 31 iulie cu reprezentantul diplomaţiei
transnistrene, Vladimir Iastrebceak, pentru a discuta perspectivele
soluţionării conflictului, în lumina rezultatului alegerilor. Iar preşedintele
Comisiei de Afaceri Internaţionale a Dumei de Stat, Konstantin Kosacev, a
declarat lui Igor Smirnov că Transnistria
nu va fi niciodată o „monedă de schimb” pentru Rusia (subl. – A.L.) [10]. „În pofida sprijinului acordat
lui Voronin înaintea alegerilor, Rusia nu a avut altceva de ales decât
săstabilească relaţii cu noul guvern al Republicii Moldova. Acestea se vor
extinde, de asemenea, şi asupra intenţiilor Rusiei de a rezolva conflictul
transnistrean, cât de sincere ar fi ele”, – se spune în concluziile documentului.
Aşadar, constatăm din această ştire că
Moscova nu are de gând să cedeze zona sa de ocupaţie (iar fără aceasta nu se
poate vorbi despre o rezolvare a problemei nistrene, căci problema nistreană
constă tocmai în aceasta – în păstrarea de către Rusia a unei zone de ocupaţie
pe teritoriul Republicii Moldova) şi că de sinceritatea „intenţiilor Rusiei de
a rezolva conflictul” se îndoiesc pe bună dreptate diplomaţii americani de la
Ambasada din Moscova. Negocierile eşuate din
21 iunie 2011 de la
Moscova sunt o nouă reuşită a Rusiei în
acţiunile sale de manipulare a opiniei publice internaţionale şi a oficialilor
statelor Uniunii Europene. Atâta dimp cât aceştia nu vor lua taurul de coarne,
problema va rămâne nerezolvată. Dar UE se va putea implica în conflict şi va putea propune
iniţiative utile numai atunci când va înţelege esenţa acestuia.
Revenit din Germania, unde pe 19 mai 2011
a avut o întrevedere cu cancelarul german Angela Merkel,
premierul Vlad Filat a reiterat hotărârea conducerii germane de a se implica în
soluţionarea conflictului din estul Republicii Moldova şi s-a arătat surprins
de faptul că doamna Merkel cunoaşte atât de bine situaţia din Moldova, legată
de conflict. Cancelarul Merkel a declarat în cadrul întrevederii cu
prim-ministrul Vlad Filat la
Berlin că soluţia pentru rezolvarea conflictului transnistrean, ce urmează a fi
identificată,trebuie să asigure o viaţă mai bună tuturor cetăţenilor
Republicii Moldova într-o ţară unită. Oficialul european a mai spus că în
discuţiile purtate cu preşedintele Federaţiei Ruse, Dmitrii Medvedev, a pledat
pentru accelerarea procesului de identificare a unei soluţii care să conducă la
reintegrarea Republicii Moldova. „Noi înţelegem situaţia Moldovei, deoarece Germania a fost afectată de scindare”[11],
– a adăugat Merkel.
Totuşi, preşedintele
autoproclamatei RMN, Igor Smirnov, într-un interviu pentru publicaţia poloneză
„Nowa Europa Wschodnia”, citată pe
20 mai 2011 de portalul de ştiri „Unimedia” [12], declară că soluţionarea conflictului
nistrean, după exemplul unirii celor două Germanii, propus de politicienii
europeni, este inacceptabil. Smirnov a spus că este pentru unificarea regiunii
pe care o conduce şi a Republicii Moldova (sic!) cu Rusia. „Sunt de acord că împreună am fost în
componenţa RSSM, dar nici legal, nici istoric, nici economic noi nu am trăit în
acelaşi stat cu Republica Moldova. Am fost mereu separaţi în toate domeniile.
Prin urmare, exemplul Germaniei de Vest şi al celei de Est nu este unul
reprezentativ”, – a declarat Igor Smirnov.
Aceste declaraţii ale
şefului de la
Tiraspol denotă faptul că doamna Merkel nu
are o bună informare despre
situaţia reală din zona de conflict şi despre natura conflictului. Doamna
cancelar nu o are din cauză că responsabilii de la
Chişinău nu au o înţelegere corectă a naturii
şi esenţei conflictului. S-a ajuns la aceasta deoarece opinia publică din
Republica Moldova şi din lume a fost supusă unui înalt grad de manipulare.
Pentru o persoană neavizată, la prima vedere pare logic faptul că dacă au
existat două Germanii, se impunea la un moment dat ca cele două părţi ale unei
naţiuni să se reunească. Pe malurile Nistrului există Republica Moldova şi o Republică Moldovenească Nistreană. Deci, s-ar
impune o reunificare şi o reintegrare a lor, aşa cum vede şi doamna Merkel.
Numai că RMN este moldovenească doar
cu numele, adică prin această denumire este manipulată opinia publică. Este o
situaţie cu totul diferită de cazul celor două foste Germanii de până în 1990
sau al celor două Corei. Practic, RMN este o Republică Rusă Nistreană, atât prin limba oficială folosită în administraţie şi
în spaţiul public, prin controlul armat şi al serviciilor de securitate
exercitat de Rusia pe acel teritoriu, cât chiar şi din punct de vedere
informal: „Noi nu am ieşit din componenţa URSS, iar Rusia este succesorul
Uniunii Sovietice”, – spune Smirnov. „Oricine ar fi la putere în Federaţia Rusă – Elţin,
Putin, Medvedev – înţelege că în Transnistria („Pridnestrovie”, adică cea mai
mare parte a zonei de pe malul stâng al Nistrului şi municipiul Bender cu
satele Gâsca, Proteagailovca, Chiţcani, Cremenciug şi Mereneşti, de pe malul drept al Nistrului, n.n. – A.L..) locuieşte poporul rus”, – declara Igor Smirnov într-un alt interviu pentru postul de radio „Golos
Rossii”, citat pe 30 aprilie 2011 de „Unimedia” [13]. Astfel, din punctul de
vedere al şefului de la
Tiraspol , RMN este un teritoriu rusesc (în
cadrul actualei Rusii), locuit de ruşi, şi pe Smirnov nu îl preocupă atât de mult recunoaşterea
internaţională a RMN. Jurnaliştii
polonezi de la „Nowa Europa Wschodnia”
l-au rugat să comenteze situaţia în care comunitatea internaţională nu recunoaşte juridic statul nistrean şi „preşedintele” dela
Tiraspol a spus, ca pentru oameni care habar n-au
despre ce întreabă, că important este ca Federaţia Rusă să înţeleagă
„Pridnestrovie”/Nistrenia. Desigur, Rusia o înţelege, pentru că teritoriul RMN
este controlat de armata Rusiei şi de o administraţie formatădin persoane
venite din Rusia (deşi moldovenii constituie în jur de 40% din populaţia
regiunii, niciunul din cei nouă miniştri ai „guvernului” de la
Tiraspol nu este moldovean; ucrainenii şi
ruşii constituie aproximativ câte 30% fiecare comunitate).
l-au rugat să comenteze situaţia în care comunitatea internaţională nu recunoaşte juridic statul nistrean şi „preşedintele” de
E clar totuşi că pe teritoriul aşa-zisei
RMN locuiesc nu numai ruşi, preponderent în oraşe, ci şi ucraineni şi moldoveni, mai ales în sate. „Doar la noi au
rămas adevăraţi moldoveni care citesc şi scriu în grafia chirilică”, – a
mai spus Smirnov jurnaliştilor de la „Nowa Europa Wschodnia”. Într-adevăr,
acolo există un fenomen interesant: pot fi întâlnite persoane care se declară
moldoveni (pentru că bunicii sau părinţii le sunt moldoveni), dar care gândesc
şi vorbesc în limba rusă. Pe aceste persoane Igor Smirnov cu siguranţă le poate
include în noţiunea „poporul rus” din Nistria/Pridnestrovie.
Conducerea de la
Chişinău , oficialii statelor europene care
vor să contribuie la soluţionarea conflictului trebuie să înţeleagă că denumirea
de republică moldovenească nistreană
este o farsă, că teritoriul de pe malul stâng al Nistrului istoric a aparţinut
Ucrainei. Ei trebuie să ia în considerare faptul că populaţia rusă şi rusificată
de acolo este orientată spre Rusia, iar dacă includerea de iure a teritoriului respectiv în statul rus nu este posibilă
(întrucât teritoriul respectiv nu se mărgineşte cu Rusia), rusofonii de acolo
ar prefera Ucraina. Să nu uităm că pe 25 august 1991 Sovietul Suprem de la
Tiraspol a adoptat declaraţia de independenţă
a RMN şi o adresare către Sovietul Suprem al Ucrainei. În zilele imediat
următoare Smirnov cu un grup de camarazi s-a deplasat la
Kiev pentru a se întâlni cu preşedintele
Leonid Kravciuk, căruia i-a înmânat „rugămintea de a fi
primităNistria/Pridnestrovie în componenţa Ucrainei” [14].
Cu părere de rău,
conducerea de la
Chişinău nu înţelege faptul că astăzi oamenii
nu pot fi impuşi să accepte să se supună unor decizii politice care îi
vizează, dar cu care nu sunt de acord. E bine să scăpăm de mitul conformcăruia
dacă va fi retrasă armata rusă de pe Nistru, populaţia de acolo, în totalitatea
ei, va accepta jurisdicţia Republicii
Moldova. Consideram că în încercarea de a identifica o soluţie pentru
rezolvarea conflictului nistrean trebuie să pornim de la faptul că în toamna anului 1940 regimul bolşevic de la Moscova a
comis o crimă împotriva popoarelor ucrainean şi moldovean. Au fost rupte
din trupul Basarabiei nordul şi sudul regiunii. Acum, în raioanele Noua Suliţă
şi Reni majoritatea populaţiei o constituie moldovenii (aşa se identifică şi
se declară ei înşişi). Iar din Ucraina au fost rupte teritorii pe care s-au
aflat şi se află sate ucrainene – cu excepţia majorităţii satelor moldoveneşti
din raioanele Dubăsari, Grigoriopol şi Slobozia. Dacă se poate vorbi de o
reunificare a Moldovei (şi de o suluţionare durabilă a conflictului), ea nu
poate să vizeze decât reunificarea
moldovenilor din Noua Suliţă, a românilor moldoveni din raioanele Herţa,
Adâncata şi Stotojineţ cu Republica
Moldova şi de reunificarea populaţiei ucrainene şi ruse din stânga Nistrului cu
Ucraina. Schimbul de teritorii dintre Republica Moldova şi Ucraina, după
precedentul Palanca – Giurgiuleşti, este cea mai bună soluţie, dacă nu singura.
Harta etnică a zonelor respective este relevantă pentru constatarea traseului
pe care îl poate urma graniţa ucraineano-moldavă care să pună capăt oricăror
tensiuni în zonă.
Există mai multe precedente
în istoria dreptului internaţional, care ne permit să afirmăm că acest scenariu
este realizabil. În afara schimbului recent
(1999) de teritorii între Republica Moldova şi Ucraina (Giurgiuleşti – Palanca),
există cazuri cunoscute de după primul război mondial, când România a efectuat
un schimb de teritorii cu Cehoslovacia (în regiunea Maramureş) şi cu Regatul
Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor (în regiunea Banat).
În ceea ce priveşte
stabilirea graniţei româno-cehoslovace, „la 1 aprilie 1920 prin adrese trimise Ministerului Afacerilor Străine şi Ministerului de
Război, reprezentantul Cehoslovaciei în România reînnoia în numele
guvernului său cererea de evacuare de către trupele române a teritoriului din
nordul Tisei, informând totodată partea română de disponibilitatea Ministerului
de Externe cehoslovac de a negocia cu statul român o rectificare de frontieră care ar urma sa fie stabilită de o comisie
mixtă româno-cehoslovacă. Ca urmare, Legaţia cehoslovacă din România era anunaţată la 18 aprilie 1920 de hotărârea
guvernului român de a-si retrage trupele ministrului Cernak,
cerându-i-se să comunice numele delegatului militar cehoslovac însărcinat să
regleze cu Marele Cartier General Român problemele de detaliu privind
retragerea trupelor române. Se dădea astfel curs stipulaţiilor Tratatului de pace cu Austria care prevedea ca teritoriul
autonom al rutenilor din zona subcarpatică să fie încorporat
Cehoslovaciei, prevederi la care România consimţise prin semnarea lui. Pe de
altă parte, se sublinia disponibilitatea statului român de a începe tratativele
cu statul cehoslovac vizând obţinerea unei frontiere mai bune pentru România,
interesată să integreze teritoriile de la sudul Tisei în procesul de unificare
a întregului teritoriu naţional, ceea ce în condiţiile geografice respective
presupunea obţinerea căilor de acces spre aceste teritorii. Prin semnarea
Tratatului de la
Trianon (4 iunie 1920) se reconfirma pe plan
internaţional apartenenţa Maramureşului de la nord de Tisa la
Cehoslovacia ” [15].
În
timpul Primului Război Mondial, Serbia şi România au ajuns la un
acord de împărţire a Banatului istoric, în caz
de victorie asupra Germaniei
şi Austro-Ungariei, pe
principiul de 1/3 pentru Serbia şi 2/3 pentru România (cu schimbul de
minorităţi între cele două state). Frontiera ce a tăiat Banatul în două părţi a
fost trasată la sfârşitul anului 1918
de o comisie internaţională prezidată de geograful francez Emmanuel de Martonne şi confirmată prin Tratatul de la Trianon din 1920, lăsând o mică parte din Banat Ungariei(în
apropiere de oraşul Szeged), 1/3 Regatului Iugoslaviei şi 2/3 României. La 24 noiembrie 1923,
România şi Regatul Sârb au încheiat la
Belgrad un protocol pentruo rectificare de frontieră. România a
cedat Iugoslaviei satele Meda (Međa, Párdány), Modoş (Jaša Tomic), Şurian (Šurjan), Căptălan (Busenje), Crivobara (Markovićevo) şi Gaiu Mare (Veliki Gaj, Nagy Gaj), în timp ce
Regatul Iugoslaviei a cedat României satele Beba Veche (Stara Beba, Óbéba), Cherestur
(Krstur, Pusztakeresztúr), Ciortea (Csorda) şi Iam (Jám) şi oraşul Jimbolia (Žombolj,
Zsombolya). Rectificarea efectivă a avut
loc la 10 aprilie 1924 [16].
Un moldovean din Noua Suliţă, Sergiu
Zamari, care a venit la
Bălţi de ziua Europei, sărbătorită pe 14 mai
2011, mi-a spus că „moldovenii din nordul Basarabiei nu sunt revoluţionari sau
rebeli. Dacă ar fi, ar trebui să se ascundă
în munţi, iar ei nu au munţi în preajmă. Imperii şi state străine vin peste ei,
dar ei rezistă, le acceptă pe toate pentru că sunt legaţi de pământul
lor. Şi continuă să se numească moldoveni”. Aş adăuga că ruşii Smirnov şi
Antiufeev de la
Tiraspol îşi pot permite să fie revoluţionari
sau rebeli pentru că au armata rusă în spate, sau mai degrabă în faţă, în timp
ce moldovenii de la
Noua Suliţă nu au nici o armată moldovenească
de partea lor.
Nu ştiu de ce de la prăbuşirea URSS în
1991 încoace tema graniţelor impuse de Moscova în 1940 nu a fost discutată în societate. Mai mult, în 1999
preşedintele Petru Lucinschi a semnat un tratat cu Leonid Kicima,
preşedintele Ucrainei, prin care a recunoscut raptul de la 1940, fără să întrebe
opinia poporului Republicii Moldova, fără să întrebe opinia moldovenilor
(românilor) din teritoriile înstrăinate. Într-o ediţie a emisiunii„Vorbe grele”
de pe postul de televiziune „Antena Internaţional” din 20 mai 2011
academicianul Constantin Bălăceanu-Stolnici
afirma, într-un alt context, că „nimic nu este ireversibil în istorie”. Tema
graniţei ucraneano–moldave trebuie să fie discutată în societatea
moldovenească, în contextul identificării unei soluţii durabile la conflictul
nistrean. Unii dintre cei cu care am abordat această temă mi-au spus că Ucraina
nu va accepta, deoarece Rusia sau Polonia vor cere Crimeea şi alte teritorii
aflate în prezent în statul ucrainean. Le-am precizat că vorbim de un schimb de
teritorii şi nu ştim dacă Rusia şi Polonia au de oferit părţi din teritoriile
lor, populate de ucraineni. În plus, la graniţa dintre Ucraina cu Polonia şi
Rusia nu există conflicte îngheţate şi nesoluţionate. Schimbul de care vorbim
este parte a soluţiei unui conflict de pe continentul european şi o contribuţie
la edificarea unui climat de securitate în regiune, de care are nevoie întreaga
Europă. Pe de altă parte, credem că ucrainenii bine intenţionaţi vor fi de
acord ca localităţile ucrainene din stânga Nistrului să revină la
Ucraina. Iar dacă acest lucru nu este posibil
decât prin cedarea de către Ucraina a teritoriilor istorice moldoveneşti,
populate de moldoveni (români), cred că acest lucru este acceptabil. Vorbim de
un schimb a două suprafeţe total egale (şi egale ca importanţă geopolitică – nu
este vorba aici de a cere gurile Dunării, importante pentru orice stat), după
care suprafaţa teritoriilor Ucrainei şi Republicii Moldova să rămână la fel ca
înainte, dar nedreptatea istorică să fie reparată măcar în parte şi conflictul
de pe Nistru să fie soluţionat. Dacă Germania şi alţi parteneri ai Republicii
Moldova vor înţelege că aceasta este „reunificarea” – de care are nevoie
populaţia moldovenească din teritoriile istorice moldoveneşti din componenţa
actualului stat ucrainean şi din stânga Nistrului –din zona de ocupaţie
rusească, problema va fi soluţionată definitiv.
Referinţe:
1. Sylvain Kahn. Geopolitica
Unuiunii Europene. - Chişinău: Cartier
istoric, 2008, p.18.
2. http://unimedia.md/?mod=news&id=35487,
30.08.2011.
3. http://unimedia.md/?mod=news&id=35516,
30.08.2011.
4. http://unimedia.md/?mod=news&id=35562,
30.08.2011.
5. http://www.arena.md/?go=news&n=6386&t=Vicepremierul_Carpov__Negocierile_în_formatul_5+2_vor_fi_reluate_, 30.08.2011.
6. http://unimedia.md/?mod=news&id=35607,
30.08.2011.
7. http://unimedia.md/?mod=news&id=36150,
16.07.2011.
8. http://unimedia.md/?mod=news&id=36173,
16.07.2011.
9. http://unimedia.md/?mod=news&id=36490,
16.07.2011.
10. http://unimedia.md/?mod=news&id=38342,
30.08.2011.
11. http://unimedia.md/?mod=news&id=34040,
29.08.2011.
12. http://unimedia.md/?mod=news&id=34104,
29.08.2011.
13. http://unimedia.md/?mod=news&id=33233,
29.08.2011.
14. Costaş Ion. Dni zatmeniia,
Chişinău, 2010, p.268.
15. http://www.viseudesus.ro/maramuresul-istoric/36-maramures/50-cumsaunit,
10. 06.2011.
16. http://ro.wikipedia.org/wiki/Frontiera_%C3%AEntre_Rom%C3%A2nia_%C8%99i_Serbia,
10.06.2011.
Articol publicat în „Studia Universitatis”, nr. 8 (48), 2011, p. 246-253.
Articol publicat în „Studia Universitatis”, nr. 8 (48), 2011, p. 246-253.