Nu cu mult timp în urmă, pe 13
noiembrie, mass-media au informat despre prezentarea pentru dezbateri, de către
Ministerul Educației (ME), a proiectului Codului Educației. În aceeași zi, după
ce am constatat că textul proiectului legii nu a fost postat pe site-ul ME, în
modesta mea calitate de cadru didactic (confernețiar, doctor) la una dintre
universitățile chișinăuene, i-am solicitat viceministrului Educației Loreta
Handrabura, responsabilă de învățământul superior, varianta „supusă
dezbaterilor” a Codului în cauză. Doamna viceministru mi-a răspuns că nu are varianta
finală, revizuită, după dezbaterile pe care le-au avut inclusiv în acea zi (!?).
Am rugat-o să-mi pună la dispoziție varianta care este supusă discuțiilor. Într-o
manieră optimistă, funcționarul de stat mi-a răspuns o voi avea ca toata lumea,
fără discriminare, pe pagina ME, doar că să am răbdare. Și iată că joi, 26
decembrie, la ședința Clubului Jurnaliștilor de Investigație, invitații căreia
au fost ministrul Educației Maia Sandu și un șir de funcționari de rang înalt
din ME, am aflat că discuțiile pe marginea proiectului Codului Educației s-au
încheiat. Iar doamna Nadejda Velișco, șefa Direcției Învățământ superior și
dezvoltare a științei din cadrul ME mi-a comunicat că proiectul documentului a
fost postat pe site-ul Ministerului, cu modificările efectuate în urma
discuțiilor. De asemenea, dânsa mi-a comunicat că proiectul a fost deja expediat
celorlalte ministere pentru obținerea avizului, urmând ca în primăvară (martie
sau aprilie 2014) proiectul legii să fie supus votului deputaților
Parlamentului.
De ce un document de o
asemenea importanță nu a fost discutat la ședințele catedrele universităților,
cel puțin partea din el care se referă la învățământul superior?, deși
profesorii universitari ar fi putut oferi sugestii utile și cu privire la
celelalte trepte ale sistemului educațional. Din cele spuse de doamna ministru
Sandu a reieșit că dânsa a avut discuții pe marginea proiectului cu rectorii
universităților. Desigur, universitățile dispun de autonomie și poate că era
treaba administrațiilor instituțiilor de învățământ superior să organizeze
discuții la ședințele catedrelor – în componentele de bază ale structurii
organizatorice a unei universități. Cred totuși că dacă cei din conducerea
ministerului ar fi postat pe site-ul ME varianta inițială și dacă fiecare
profesor din această țară ar fi avut ocazia să ia cunoștință cu proiectul legii
și să ofere sugestii pentru a-l îmbunătăți, ar fi avut de câștigat toți –
inclusiv conducerea politică, tehnocrată a ME. Or, după cum s-au desfășurat lucrurile,
s-a creat impresia că Ministerul nu a fost interesat de opiniile profesorilor –
celor care activează în sistemul de educație, care va fi reglementat de noul
Cod. Această situație, cu regret, ne-a aminitit de practicile sistemului
totalitar (sovietic) când partidul decidea și poporul executa. În sistemul
democratic însă, din câte se cunoaște, nu profesorii din sistem sunt pentru
Minister, ci ME este pentru profesori, elevi și studenți. De aceea, bine ar fi
fost dacă proiectul legii pe care o vor aplica profesorii ar fi fost discutat
de profesori – de cât mai mulți dintre ei.
De altfel, atitudinea
nepăsătoare a conducerii ME nu ne miră pe fundalul nepăsării cu care coaliția
de guvernământ a sfidat societatea moldovenească în timpul negocierilor cu UE
asupra Acordurilor de Asociere și de Liber Schimb. Guvernanții nu au pus la
dispoziția cetățenior țării cele două texte decât după ce au fost parafate, deci
când nu mai puteau fi introduse modificări, în vederea îmbunătățirii conținutului
lor.
La ședința Clubului Jurnaliștilor
de Investigație ministrul Maia Sandu mi-a răspuns la o întrebare legată de
doctoratul habilitat. În ciuda unei atitudini nu tocmai democratice din partea
conducerii și a funcționarilor din ME, le-am spus diriguitorilor sistemului de
educație că îi susțin în ceea ce privește implementarea normelor din spațiul
european (occidental) cu privire la acest subiect. Or, doamna Sandu a menționat
că unii rectori ai universităților se opun excluderii gradului științific de
doctor habilitat, urmând să rămână abilitatrea – în baza publicațiilor,
participării la proiecte de cercetare – pe care o va face același CNAA. Dacă ministrul
Maia Sandu ar fi apelat la profesorii universitari din țară, ea ar fi obținut
sprijin pentru toate inițiativele care sunt menite să armonizeze sistemul educațional
din RM cu cel din UE, în pofida criticilor oricui.
© În cazul republicării (preluării) articolului sau a unor părți din el, este obligatorie indicarea link-ului activ.
© În cazul republicării (preluării) articolului sau a unor părți din el, este obligatorie indicarea link-ului activ.