Agenția de presă din Federația
Rusă „РИА Новости” a difuzat o știre prin care a informat că între 15 și 50
instituții de învățământ superior rusești de vârf vor obține dreptul de a putea
acorda titlul de doctor (echivalent – în Republica Moldova – cu titlul de
doctor habilitat) fără elaborarea și susținerea disertațiilor (tezelor de
doctor habilitat) de către aspiranți. Noua practică, propusă de Ministerul Învățământului și Științei al
Rusiei și de Comisia Superioară de Atestare, va fi implementată, cu titlu de
experiment, în timpul apropiat. Această măsură va permite savanților să obțină
gradul științific chiar și în acele cazuri când ei nu au timp pentru scrierea
unei lucrări cu multe pagini (îndeplinind o formalitate), sustrăgându-se de la
activitatea lor științifică. Universitățile vor putea conferi titlul științific,
printr-o procedură simplificată, savanților care vor putea deveni doctori [în
RM echivalentul acelui titlu este: doctori habilitați] prezentând autoreferatul
și lista publicațiilor în reviste științifice recenzate. De asemenea,
reprezentanții autorităților Federației Ruse au menționat că această măsură va
tăia dorința unor oameni de afaceri și oficiali (funcționari de stat) care
aspiră la obținerea de grade științifice datorită prestigiului.
Pentru conformitate trebuie
menționat că s-au găsit și voci care au criticat această inițiativă – în primul
rând este vorba de persoanele care au pierdut timp pentru scrierea și
susținerea unei lucrări (disertații) care nu face decât să expună rezultatele cercetării,
care rezultate au fost deja publicate în reviste științifice. Este aproape ca
în proverbul românesc: Să moară capra vecinului. Adică, dacă unii au pierdut
timp pe chestiuni formale – trebuie să-l piardă și toți ceilalți. Oricum, în
pofida unei critici, inițiativa va fi implemenată și ea scoate în evidență un
fapt interesant cu privire la Republica
Moldova : cum Rusia renunță cu încetul la sistemul sovietic,
statul moldovenesc rămâne unul în care se mai conservă moștenirea fostului stat
totalitar comunist în materie de doctorat (habilitat).
Se știe că în UE – inclusiv în România – aspiranții la obținerea
gradului științific susțin o singură teză de doctorat – într-un domeniu.
Cetățenilor Republicii Moldova care și-au efectuat studiile de doctorat în
statul vecin și care și-au susținut teza, la revenirea acasă li se conferă –
prin procedura de nostrificare – titlul de doctor, nu cel de doctor habilitat,
chiar dacă în România procedura de acordare a titlului de doctor este una
calitativ diferită.
Ce ar trebui să întreprindă
autoritățile Republicii Moldova în lumina schimbărilor operate în state vecine
în care există practica susținerii a două teze de doctor, respectiv de acordare
a două titluri științifice (doctor și doctor habilitat)? Cu toate că în ultima
perioadă de timp s-a discutat implementarea în RM – prin noul Cod Educațional –
a sistemului privind susținerea unei singure teze de doctorat, respectiv
acordarea unui singur grad științific într-un domeniu (așa cum se procedează și
în România), cred că într-o primă fază – printr-un amendament la articolul 31
din actuala Lege a Învățământului – ar fi binevenită instituirea practicii
privind acordarea titlului de doctor habilitat în baza prezentării
autoreferatului și a listei cu publicații în reviste științifice recenzate. În
condițiile în care respectivele articole – care reprezintă rodul unei cercetări
– au fost recenzate și acceptate în revisre științifice prestigioase, inclusiv
în unele străine, de talie internațională, deci în mediile academice
internaționale, scrierea unei teze cu multe pagini, respectiv îndeplinirea unei
formalități de dragul satisfacerii cerințelor birocrației în domeniu nu face
decât să ia din timpul prețios al cercetătorului, pe care acesta l-ar folosi
mai judicios pentru efectuarea unor noi cercetări…
Desigur, asemenea măsuri pot
fi adoptate și implementate de un Minister al Educației și de o guvernare
receptive la schimbările din mediul academic internațional și la cerințele din
mediile universitare din țară. Cred că autorități caracterizate de
responsabilitate și promptitudine ar putea adopta asemenea schimbări și în RM.
Acest subiect ne oferă un prilej în plus de a constata dacă avem asemenea
autorități în domeniul Educației…
[Articol scris pentru portalul Moldova.org]