vineri, 18 octombrie 2013

Despre eutanasierea școlilor în RM și optimizarea câinilor în România… sau invers

În ultimele zile a revenit în atenția opiniei publice, așa cum se întâmplă din când în când, problema optimizării școlilor din țară. În timpul discutării în Parlament a moțiunii de cenzură înaintată de grupul parlamentar al PCRM, deputata PLDM M. Ciobanu s-a referit la o inițiativă a Ministerului Comerțului și Economiei, din timpul guvernării comuniste – în 2008 – de a concedia 10.000 de învățători și medici. Într-o postare pe o rețea de socializare, Victor Stepaniuc a explicat: „În câteva rânduri Banca Mondiala a solicitat reducerea a 9-10 mii de pedagogi din învățământ, iar unii consilieri prezidenţiali s-au grăbit să vină cu argumente, însă Fracţiunea PCRM, Comisia Educaţie din Parlament și eu în calitate de Preşedinte de comisie și Viceprim-ministru în câteva rânduri am dat aviz negativ acestor solicitări. În cele din urmă Preşedintele Voronin a acceptat viziunea noastră de a nu susţine reducerea numărului de pedagogi din sistem. În 8 ani în Moldova au fost închise doar 6 instituţii de învățământ. Actualii guvernanţi au închis-optimizat în ultimii 3 ani 136 de instituţii, au redus ponderea bugetului sistemului de învățământ de la 8,4 % din PIB în 2009 la 7,9 % în 2013. În anul acesta de studii salariul mediu în învățământ, conform analizelor economiştilor, se va micşora cu 5-7 %... Evident, ca anume în ultimii 3 ani sistemul de învățământ este demolat cu rea-voinţa...”.
Cu încetul a intrat în uz, în spațiul public din Republica Moldova, cuvântul „optimizate” – care nu este decât un eufemism pentru a evita cuvântul „uciderea” școlilor. La fel cum în România este folosit eufemismul „eutanasiere” a câinilor – de fapt, uciderea lor – la fel în RM în loc de distrugerea sau uciderea școlilor este folosit cuvântul „optimizare”. Îmi amintesc cazul liceului teoretic „B.P. Hasdeu” din Drochia. În timpul guvernării comuniste, președintele raionului a lansat inițiativa desființării liceului și mutării elevilor și profesorilor în liceul „Ștefan cel Mare”, pentru ca să elibereze clădirea – fostul sediu al Comitetului Raional de partid, din perioada sovietică (clădirea trebuia să fie preluată de administrația raionului), respectiv pentru că în clădirea liceului „Ștefan cel Mare” exista spațiu liber. În urma protestelor părinților, elevilor și profesorilor, s-a reușit păstrarea instituției de învățământ, care atrage elevi nu numai din oraș, ci și din satele raionului. Este interesant faptul că pe timpul guvernării comuniste, autoritățile țineau cont de opinia cetățenilor.   
Ieri, în cadrul unei emisiuni televizate pe un post TV din Chișinău, deputatul liberal-reformator Valeriu Saharneanu, răspunzând la acuzațiile deputatei comuniste Inna Șupac, a invocat câteva argumente în favoarea optimizărilor. El întreba cum pot unii deputați să fie împotriva optimizării unor școli în care elevii din clasele I-a, a II-a și a III-a studiază într-o clasă, unde un profesor de Geografie mai predă Fizica, Chimia ș.a.; într-o școală în care elevii nu au un mediu de socializare, un copil care ar putea deveni geniu nu va ajunge așa ceva. Deputatul Saharneanu, nefiind pedagog, presupun, nu cunoaște lucrarea lui Jean Jacques Rousseau „Emil sau despre educaţie”, în care gânditorul francez menționa: condițiile optime de desfășurare a procesului pedagogic sunt întrunite atunci când interacționează un pedagog cu un elev. Dacă un pegagog va lucra cu un elev dintr-un sat, respectiv dintr-o școală cu puțini elevi, genialitatea elevului va fi profilată și dezvoltată cu atât mai mult. Statul trebuie să garanteze, conform Constituției țării, condiții optime tuturor elevilor, în localitățile lor, fără discriminare în funcție de numărul elevilor dintr-un sat. Dacă în unele școli elevi din clasele I-a, a II-a și a III-a studiază într-o clasă, apar întrebări pentru Direcția școlii respective, Direcția raională de Învățământ și Ministerul Educației: cu ce ocazie sunt admise asemenea manifestări? Fiecărui elev trebuie să i se asigure condiții bune în școala sa: mediatică, sală de sport, laboratoare de chimie ș.a.. Socializarea copiilor poate să se facă la olimpiadele republicane, la concursuri care pot fi organizate pentru copiii din școlile unui raion. Practic, întrebarea care se pune în acest context, este următoarea: școlile sunt ucise (optimizate) pentru că au puțini elevi sau pentru că statul nu este capabil să asigure condiții optime de studii, indiferent de numărul elevilor din respectivele instituții de învățământ? Dacă unele școli nu asigură calitate – optimizarea ar trebui să însemne creșterea calității predării acolo, nu uciderea – închiderea lor.    

Tot ieri, în cadrul unui buletin de știri de pe TVR, a fost prezentată o tendință din țara vecină: sunt tot mai multe cazurile când cetățenii români plecați la muncă peste hotare își trimit copiii la școală acasă, în România, după ce au studiat o perioadă în străinătate. Ei spun că sistemul de educație din România este mai bun decât cel din unele state din UE. Dacă părinții plecați din satele moldovenești în care Guvernul ucide/„optimizează” în prezent școlile vor decide să-și trimită copiii acasă, unde vor studia ei? Or, o școală este ca un izvor: dacă apa pe care o revarsă este bună, vestea despre el se va răspândi în lume și lumea va veni să soarbă din acel izvor…  

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare