Articol scris pentru Moldova.org:
Moțiunea de cenzură (votul de neîncredere), din 5.03.2013, acordată Guvernului de către Parlament, reprezintă o șansă pentru resetarea alianței de guvernare, deci pentru AIE 3. Cu toate că primul ministru V. Filat a ținut un discurs în Parlament, în care a prezentat anumite realizări, starea social-economică din țară nu este una strălucită, nici măcar una acceptabilă. Statul Republica Moldova este cel mai sărac din Europa (nivelul de trai de aici este inferior inclusiv celui din zona nistreană), are cele mai proaste drumuri din lume, are un nivel ridicat al corupției. Cetățenii săi sunt nevoiți să plece la muncă în străinătate, businessmenii moldoveni își transferă afacerile în state în care Fiscul, Vama și instanțele de judecată funcționează în baza legii, nu a dispozițiilor oamenilor politici din conducerea statului.
Moțiunea de cenzură (votul de neîncredere), din 5.03.2013, acordată Guvernului de către Parlament, reprezintă o șansă pentru resetarea alianței de guvernare, deci pentru AIE 3. Cu toate că primul ministru V. Filat a ținut un discurs în Parlament, în care a prezentat anumite realizări, starea social-economică din țară nu este una strălucită, nici măcar una acceptabilă. Statul Republica Moldova este cel mai sărac din Europa (nivelul de trai de aici este inferior inclusiv celui din zona nistreană), are cele mai proaste drumuri din lume, are un nivel ridicat al corupției. Cetățenii săi sunt nevoiți să plece la muncă în străinătate, businessmenii moldoveni își transferă afacerile în state în care Fiscul, Vama și instanțele de judecată funcționează în baza legii, nu a dispozițiilor oamenilor politici din conducerea statului.
Ce înseamnă șansa pe care criza, fructificată în moțiunea
de cenzură, o oferă Republicii Moldova? Cred că principalul sens al
evenimentelor de ultimă oră, pe care aș dori să-l conștientizeze factorii de
decizie din RM, este faptul că AIE 2 a dat faliment nu numai din cauza
confruntării interpersonale Filat – Plahotniuc, ci mai ales din cauza
ineficienței sistemului (mecanismului) puterii de stat (în toate ramurile
sale). Ineficiența s-a datorat departajării funcțiilor de stat – inclusiv în
ramura judecătorească! – între partide, prin acordarea funcțiilor respective
oamenilor celor trei partide (în conformitate cu o anexă a acordului privind
crearea AIE 2). Acest fapt a arătat clar că partidele care au ajuns la
guvernare în Republica Moldova sunt totalitare, scopul lor este ca, prin
accederea la putere, să pună mâna pe toate funcțiile de stat (inclusiv pe cele
din justiție), pe care să le folosească drept pârghii pentru a controla
economicul. În principiu, statele democratice și capitaliste se conduc de teoria
enunțată încă în sec. XVIII de către Adam Smith („Avuția națiunilor”) – a
mâinii invizibile. Cred că un stat de drept este cel în care guvernarea este „o
mână invizibilă”, de aceea un asemenea stat prosperă și progresează în toate
domeniile. Un stat care nu se conduce de legi este cel în care guvernul
controlează și gestionează toate procesele. Atunci când prim-ministrul, care
este un om de afaceri (nu trăiește, după cum a spus chiar el într-o emisiune
televizată, din salariul de funcționar de stat, ci din profiturile firmelor
sale), dă indicații șefului Inspectoratului Fiscal cărui agent să i se blocheze
conturile, care și cât să achite, care să obțină „relaxare” fiscală, într-un
asemenea stat nu vor veni investitori străini. Acesta nu este un stat. Noțiunea
de „stat” este incompatibilă cu cea de „haos”, sau mai exact – cu acțiuni
întreprinse de funcționari de stat fără să țină cont de reglementările legale
existente. Un stat se bazează pe legi. Cu regret, că în Republica Moldova
respectarea legii nu este la loc de cinste: cetățenii nu au respect pentru lege
deoarece se inspiră de la guvernanți.
Ce ar trebui să urmeze pentru ca statul moldovenesc să
beneficieze de șansa oferită de moțiunea de cenzură? Cele trei partide trebuie
să facă ordine – să degajeze spațiul de toată mizeria pe care au făcut-o. Așa
cum Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci așteaptă să se pocăiască și să-și
schimbe simțirea, gândirea și faptele – să se vindece din punct de vedere
moral, adică să înceapă să respecte poruncile – legile, cred că o eventuală AIE
3 ar trebui să accepte ca și principiu depolitizarea tuturor funcțiilor și
instituțiilor care nu trebuie să fie politice. Consider că instituții ca CNI,
Curtea de Conturi, Comisia Electorală Centrală ș.a. (nu pun CCA în această
listă deoarece, în virtutea Codului Audiovizualului, instituția în cauză trebuie
să se constituie din persoane libere de indicații venite de la partide – ceea
ce acum nu e cazul) trebuie să fie constituite din reprezentanți ai societății
civile – eventual chiar prin adoptarea unor amendamente la legile privind
respectivele instituții. Prin implicarea reprezentanților societății civile,
prin controlul societății civile asupra politicului (în special prin CNI), prin
transparența fiecărei decizii și acțiuni a oamenilor de stat, prin respectarea
legilor, cred că AIE 3 va putea realiza dezideratul strategic al Republicii
Moldova – integrarea europeană.