joi, 28 martie 2013

Criza din AIE conduce la dezghețarea conflictului nistrean


Serviciul de presă al Biroului de Reintegrare (BR) a informat despre instalarea, în ultima perioadă de timp, a mai multor posturi de control ale structurilor de forță ale administrației de la Tiraspol. Unul dintre posturi a fost amplasat pe 21 martie în apropierea satului Varnița, fără informarea Comandamentului Militar Unificat. Evenimentele s-au repetat pe data de 22 martie, un nou post de miliţie fiind depistat în regiunea magazinului „KVINT”.

Mai mult decât atât, structurile de forță nistrene au aplicat forța: mai mulți polițiști au fost bătuți de milițieni. Potrivit BR, pe 23 martie, la postul de poliţie Nr.717 (drumul Bender-Varniţa), în cadrul unei verificări a automobilului unui echipaj de serviciu al miliţiei cu privire la apartenenţa la Grupul comun operativ de anchetă, mai bine de 10 colaboratori militari ai structurilor de forţă de la Tiraspol au aplicat forţa fizică şi au imobilizat reprezentanţii poliţiei, lipsindu-i, astfel, de posibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile de serviciu. În „raportul de forţă neproporţional”, colaboratorii poliţiei au suferit vătămări corporale, unul fiind spitalizat.

„În contextul celor expuse, este rezonabilă întrebarea – ce trebuie să se întâmple suplimentar pentru a asigura faptul că mecanismul de pacificare va începe să îşi îndeplinească pe deplin obligaţiile sale?”, se întreabă retoric BR. Ciudată această întrebare, care a fost formulată tocmai de funcționarii care ar fi trebuit să știe răspunsul la ea, deoarece primesc salarii pentru competență în acest domeniu. Dacă cei abilitați cu găsirea răspunsurilor și propunerea de strategii sunt incapabili (ceea ce au demonstrat prin formularea acestei întrebări), nu cred că există speranțe cu privire la soluționarea conflictului în interesul Republicii Moldova. 

Noile tensiuni din zona de securitate nu pot fi examinate detașat de evenimentele politice de la Chișinău. În condițiile în care puterea politică moldovenească, paralizată din cauza disensiunilor dintre cele trei partide componente, este incapabilă să controleze situația, atât opoziția comunistă cât și administrația din zona nistreană sunt în ofensivă pentru a-și realiza interesele. Evenimentele din Bender au demonstrat o dată în plus că Republica Moldova se află în conflict, chiar dacă e unul înghețat, cu structurile din zona nistreană, susținute de Federația Rusă. Cu atât mai ciudată pare o recentă declarație a șefului PL, Mihai Ghimpu, potrivit căruia ministrul apărării Vitalie Marinuță nu va mai face parte din viitoarea echipă guvernamentală, în locul său va fi numită „o femeie”. Cum V. Marinuță este ministrul în urma luării atitudinii căruia Federația Rusă și-a cerut iertare pentru introducerea în zona de conflict a tehnicii militare neprevăzute în acordurile încheiate, pe care a și retras-o, decapitarea Ministerului Apărării și numirea unei persoane incompetente (pe bază de gender sau grad de servilism) ar fi un semnal în plus pentru structurile de forță din zona nistreană că își pot realiza obiectivele.

Se știe că administrația de la Tiraspol și-a manifestat de numeroase ori dezacordul cu privire la prezența și activitatea în orașul Bender a Comisariatului de Poliție și a penitenciarului aflat în subordonarea autorităților RM, instituții pe care Tiraspolul dorește să le evacueze de acolo. De asemenea, administrația de la Tiraspol nu recunoaște de jure apartenența la Republica Moldova a satelor Cocieri, Molovata Nouă, Doroțcaia, Coșnița, Pârâta, Pohrebea de pe malul stâng și Varnița, Copanca de pe malul drept al Nistrului, localități menționate și în „Constituția RMN” ca aparținând formațiunii teritoriale nistrene nerecunoscute. Slăbirea puterii politice de la Chișinău și decapitarea Armatei Naționale (prin demersul șefului PL) crează condițiile favorabile pentru structurile de forță nistrene de a evacua cu forța instituțiile RM din Bender și de a prelua controlul asupra satelor nominalizate, de pe ambele maluri ale Nistrului.  

Așadar, ce poate fi făcut pentru a ne asigura de faptul că mecanismul de pacificare tripartit (din care fac parte Federația Rusă, Republica Moldova și zona nistreană) îşi va îndeplini pe deplin obligaţiunile? În primul rând, este nevoie de stabilizarea puterii politice de la Chișinău, de abordarea problemei zonei nistrene ca una prioritară a guvernării. În al doilea rând, este nevoie ca asigurările sociale din zona de securitate, în localitățile care, în prezent, se află de facto sub jurisdicța RM, dar care sunt râvnite de administrația de la Tiraspol, să fie ridicate la nivelul celor din zona nistreană: pensiile, alocațiile pentru copii ș.a. trebuie să fie la nivelul celor oferite de administrația de la Tiraspol. În al treilea rând, este nevoie de integrarea celor șase sate de pe malul stâng al Nistrului în teritoriul aflat sub jurisdicția RM: vama să se afle nu lângă podul de la Vadul lui Vodă, lăsând satele respective în afara spațiului vamal moldovenesc, ci pe căile de acces, la intrarea în zonele satelor respective. Armata RM trebuie să ne asigure că este capabilă permanent să apere cele șase sate aflate sub jurisdicția Guvernului de la Chișinău. În vederea consolidării raionului Dubăsari al RM, propun transferarea orașului Vadul lui Vodă în raionul respectiv, stabilirea centrului raional în localitatea respectivă și denumirea unității teritorial-administrative respective – raionul Vadul lui Vodă. 

Este clar că măsurile ce trebuie luate sunt mai multe. Pentru identificarea lor este nevoie ca în structurile de stat, inclusiv în Biroul de Reintegrare, funcțiile să fie încredințate după criteriul competenței și nu după cel al apartenenței la partidele din AIE. Chiar și cu persoane incompetente, aflate în funcții, structura guvernamentală respectivă ar putea să desfășoare acțiuni eficiente, în vederea realizării interesului național, dacă ar apela la specialiști competenți din societatea civilă. Dar cum istoria ne-a învățat că incompetenților li se pare că știu totul și că nu au nevoie de ajutor de la specialiști fără aparteneță politică, perspectivele soluționării conflictului – în beneficiul Republicii Moldova – cu regret, sunt ca și inexistente.   

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare