Se apropie ziua de 31 martie – data limită de depunere a
declarațiilor pe venit pe anul trecut de către cetățenii statului Republica
Moldova. Probabil, majoritatea moldovenilor nu acordă atenție la unele aspecte
ale acestei proceduri, pe care aș vrea să le reliefez. Iar cei care le-au
remarcat, le acceptă tacit, ca pe ceva inevitabil, împotriva cărora nu poți
face nimic.
Se știe că declarațiile trebuie depuse la Inspectoratul
Fiscal de către persoanele care au obținut venituri de la mai
multe locuri de muncă (instituții) – adică au muncit la mai multe locuri de
muncă (la mai multe instituții). Persoanele care au lucrat la un singur loc de
muncă (la o instituție) sunt scutiți de necesitatea de a merge și depune
declarațiile completate la
Inspectoratul Fiscal. Rezultă un lucru
ciudat: este ca și cum statul „pedepsește” pe cei mai activi membri ai
societății – pe cei cate muncesc mai mult, la mai multe locuri de muncă – prin
faptul că îi impune pe aceștia să facă un efort în plus pentru a merge și
depune declarațiile pe venit la Fisc. Se
știe că pentru ieșirea din criză a oricărui stat nu există soluții miraculoase:
singura soluție cunoscută și validă este munca celor care formează societatea
unui stat. În Republica Moldova munca peroanelor active este penalizată. O
persoană poate avea un salariu de 100 000 lei și ea nu va trebui să se
ostenească să meargă la Inspectoratul
Fiscal , în condițiile în care nu mai lucrează și în altă
parte (la ce i-ar mai trebui?), în timp ce o persoană care primește un salariu
de 3 000 de lei la locul de muncă de bază și care mai obține un venit de – să
zicem – 500 lei din altă parte, este obligată să meargă să declare „venitul” la Fisc , ca și cum ar fi un
infractor.
Această procedură, privind obligativitatea depunerii
declarațiilor pe venit, este ca și cum un regim străin a ocupat un stat, a
impus dări și așteaptă ca anual fiecare cetățean (cetățean activ, care prin
munca sa la mai multe locuri de muncă poate contribui la propășirea economică a
țării) să se prezinte în fața ocupantului – pentru ca să plătească „dijma” și
să nu uite cine este stăpânul în țară.
Un aspect nu mai puțin interesant este faptul că cetățeanul
trebuie să se prezinte la Fisc
pentru a completa formularul declarației pe venit și pentru a prezenta
informația (tipărită pe formulare cu semnătura și ștampila angajatorului) cu
privire la veniturile obținute de la locurile de muncă. De fapt, Inspectoratul
Fiscal deține informațiile respective, deoarece angajatorii le trimit (conform
obligației ce rezultă din legislația în domeniu) la instituția fiscală. Dar
este ca și cum Fiscul supune cetățeanul unui examen: lucrătorul fiscal este
„examinatorul” care cunoaște răspunsul și așteaptă ca persoana care „susține
examenul” să o dea în bară. Pentru că în condițiile în care cetățeanul uită să
declare o colaborare pasageră, pentru care a fost remunerat cu 100 de lei (de
exemplu, de către o instituție media pentru un articol pe care l-a semnat și
care a fost publicat), el va plăti penalizări pentru nedeclararea întregului
venit. Acest lucru se întâmplă mai ales cadrelor didactice de la instituțiile
de învățământ superior, care mai au diverse colaborări în cadrul unor proiecte
sau cu instituții mass-media. Atunci când însă Fiscul trebuie să restituie o
sumă unui cetățean care a depus declrația pe venit și suma impozitelor achitate
a căruia este mai mare decât suma stabilită, Fiscul nu se grăbește cu
restituirea diferenței dintre suma achitată și suma care trebuia achitată,
restituind-o (cum mi s-a întîmplat) pe la toamnă, fără să mai achite penalizări
pentru această reținere.
Anul trecut, atunci când depuneam declarația pe venit la Fisc , am întrebat-o pe
angajata instituției: pentru ce trebuie să mai vin să depun declarația cu
informațiile despre venit, în condițiile în care dv. aveți toate aceste
informații? Doamna s-a arătat mirată de această întrebare (era clar că ea nu
s-a gândit înainte la o altă posibilitate decât aceea ca cetățenii să depună
declarațiile pe venit la Inspectoratul Fiscal ). Ea mi-a spus: păi de unde
vor ști cetățenii că trebuie să achite impozite pe venit și cât trebuie să
achite?
Consider că această hărțuire a celor care muncesc în
această țară – mai ales intelectualitatea, care nu poate supraviețui cu
salariile pe care le primește din bugetul de stat, la locul de muncă de bază –
trebuie să înceteze. Așa cum inspectoratul Fiscal primește informația de la
instituții cu privire la veniturile angajaților, tot așa Fiscul poate trimite
angajatorilor (la locul de muncă de bază) informația despre suma pe care
angajatul urmează s-o plătească sau pe care urmează s-o primească de la Fisc , fără depunerea oricărei
declarații la început de an. E clar că prin renunțarea la această practică
cetățenii RM nu vor mai fi umiliți, dar guvernarea (indiferent de coloratura
politică) are o plăcere sadică de a-și bate joc de cetățeni, de a arăta cine este
șeful în țară, de a arăta că nu guvernarea și Fiscul sunt pentru cetățeni
(societate), ci cetățenii (societatea) sunt pentru Fisc (respectiv, pentru
guvernare) și trebuie să plătească balaurului cu mai multe capete (guri
nesățioase).
Poate că o guvernare în serviciul poporului ar impozita mai
mult salariile de 50 000 – 100 000 de lei (primite la instituții de stat!) și
nu s-ar atinge de venituri de câte 100 – 500 de lei, în plus la salariul de
bază, ale profesorilor sau jurnaliștilor. Dar, aceasta s-ar putea întâmpla
într-o țară normală – de exemplu în Franța. Republica Moldova este „o poveste
de succes” – aici se poate orice, inclusiv umilirea cetățenilor și bătaia de
joc față de cei care muncesc. Să ne mai mirăm că atâția concetățeni de-ai
noștri au plecat peste hotare? Se pare că sunt două soluții pentru a scăpa de
umilință și de bătaia de joc a statului față de cătățeni: 1) să pleci sau 2) să
te angajezi în Inspectoratul Fiscal (să ajungi la guvernare): așa, scapi de umilință prin a te
angaja în a-i umili pe ceilalți (și a-i determina să plece).
[Articol scris pentru portalul Moldova.org]