Pe 6 februarie la Tiraspol a avut loc conferința internațională
„Armonizarea legislației cu cea rusească – cale magistrală de dezvoltare a
statalității nistrene”, prezidată de președintele Fundației pentru dezvoltarea
societății civile „Diplomația publică” din Federația Rusă, Alexei Kocetkov.
Deși acțiunea este organizată de o fundație care se ocupă de diplomația
publică, se crează impresia că responsabilii sau nu cunosc sensul noțiunii
respective, sau o folosesc ca pe un paravan pentru realizarea altor scopuri.
Or, se știe – și cred că nu numai de către studenții de la Catedra de Relații
Internaționale a USM, cărora personal le-am predat un curs pe această tematică
– există câteva tipuri de diplomație: clasică (tradițională), parlamentară,
publică ș.a.. Diplomația publică
vizează implicarea unor personalități din cadrul societății civile, în vederea
promovării intereselor unui stat, în cadrul unor contacte cu personalități ale
societății civile din alt stat. La conferința de la Tiraspol însă au
participat, din partea Federației Ruse: președintele Comitetului din Duma de
Stat (DS) a FR pentru problemele proprietății, tot el – „coordonator al
grupului parlamentar pentru interacțiunea cu Sovietul Suprem al RMN”, Serghei
Gavrilov; președintele Comitetului din DS a FR pentru legislația
constituțională și dezvoltarea statului, Vladimir Plighin; adjunctul
președintelui Comitetului din DS a FR pentru politica economică, dezvoltarea inovațională
și antreprenoriat Ilham Gapisov, membrul Comitetului din DS a FR pentru
chestiunile legate de CSI și pentru legăturile cu compatrioții Roman Hudeakov
ș.a.. În listă a mai fost inclusă profesorul Catedrei de Drept Constituțional a
Universității de Stat din Moscova Elena Lukianova – singura participantă care
se potrivește noțiunii de diplomație
publică.
Putem admite că organizatorii tiraspoleni ai conferinței,
întrucât nu au studii de spacialitate în Relații Internaționale la universități
de la vest de Nistru, nu înțeleg sensul noțiunii de diplomație publică și o folosesc acolo unde ea cu greu poate fi
invocată. Dar întrucât unii nistreni (de exemplu, Nina Ștanski) au studiat la Institutul de Stat de
Relații Internaționale din Moscova, sau alții (de exemplu, Evghenii Șevciuk) – la Academia Diplomatică
de la Kiev ,
înclin să cred că responsabilii nistreni nu sunt neștiutori, ci, prin această
conferință, au dorit să transmită câteva mesaje clare.
În titlul conferinței se observă o contradicție: gazdele
văd armonizarea legislației din zona nistreană cu cea rusească drept o cale de
dezvoltare a statalității nistrene. Nu am mai întâlnit niciun caz de stat care,
ținând la statalitatea sa, să-și armonizeze legislația cu cea a altui stat –
decât dacă dorește să fie absorbit de statul cu care își armonizează
legislația. Căci orice stat este individual și legislația sa trebuie să
reflecte necesitățile sale specifice. Atunci când un stat dorește să adere la o
uniune de sate (de exemplu, UE) acel stat își armonizează legislația cu cadrul
legal comunitar, dar nu există în UE două state cu legislații armonizate între
ele – fiecare stat își păstrează particularitățile legislative (care,
bineînțeles nu vin în contradicție cu normele comunitare). La Tiraspol însă nu se pune
problema unei armonizări cu legislația rusească, deoarece structurile de
apărare (inclusiv armata și serviciul de securitate) sunt subordonate direct
Moscovei, ca și structurile din domeniile social, economic ș.a., care aplică normele
rusești. Iar în condițiile legislației demult armonizate, tot ce se întâmplă în
Rusa se răsfrânge inevitabil în zona nistreană: de exemplu, scumpirea
băuturilor alcoolice în Rusia conduce inevitabil la scumpirea acelorași produse
în zona nistreană.
Iată de ce scopul conferinței, cu toată încercarea unei
manipulări iscusite, pare să fie altul. Așa cum a declarat și Alexei Kocetkov,
„situația din Rusia în 2013 nu mai este cea din 2006. (…). Acum avem mult mai
multă voință politică decât în 2006. Acum totul e mult mai concret și mai clar”.
Amintim că în 2006 autoritățile Federației Ruse au învinuit Republica Moldova
de instituirea unei „blocade economice” prin
introducerea noului regim vamal pe segmentul transnistrean al frontierei
moldo-ucrainene, care obliga firmele
exportatoare nistrene să se înregistreze la Chi șinău. În urma acestui fapt, Rusia a stopat
importul vinurilor din Republica Moldova pe motiv ca acestea ar fi „nocive si
de calitate proastă”. Și iată că acum – pe fundalul utilizătii calificativului
„poveste de succes” cu referire la Republica
Moldova , în capitale europene importante, purtători ai
mesajelor Rusiei transmite atât UE cât și RM mesajul: nu mai suntem cei din
2006. Adică: dacă în 2006 Rusia s-a limitat la instituirea unei blocade a
vinului, în prezent ea poate interveni mai hotărât, în cazul unor încercări de
reintegrare a zonei nistrene în cadrul RM – prin schimbarea direcției de
armonizare a legislației nistrene: armonizarea acesteia cu cea din RM și UE în
loc de armonizarea cu cea rusească.
Conferința de la Tiraspol , la care au participat parlamentari
ruși, a arătat încă o dată că Republica Moldova este o victimă în trupul căreia
și-a înfipt colții un animal feroce. În una din pildele sale, Gautama Buddha
spunea despre un om străpuns de o săgeată: un asemenea om nu se mai gândește la
nimic altceva decât la viață. Statul moldovenesc este într-o asemenea stare (este
străpuns), dar conducerea sa nu sesizează săgeata sau colții înfipți.
Protipendada se distrează la vânători, împarte funcții și întreprinderi de stat
într-o veselie. Cârmacii Republicii Moldova par să aibă simptomele descrise de
Iosif Stalin: головокружение от успехов – amețeli de succes (căci e vorba de „o
poveste de succes”) și nu văd cum corabia se duce la fund. De fapt, nici nu
cred că Tipaspolul a organizat conferința pentru a transmite mesajul respectiv
Chișinăului – conducerea RM nu este capabilă să-l înțeleagă. Mesajul a fost
pentru UE.
P.S. Recomand și această emisiune (în limba rusă).
Articol scris pentru Moldova.org.
P.S. Recomand și această emisiune (în limba rusă).
Articol scris pentru Moldova.org.