Astăzi la Catedra Relaţii Internaţionale
a Facultății de Relaţii Internaţionale, Științe Politice și Administrative a
USM a avut loc dezbaterea publică cu genericul: ,,Sunt oare necesare drepturile
omului?”. În fața asistenței, formată din studenți, la dezbatere au participat Matt
Easter, secretar II pentru politică și drepturile omului la Ambasada SUA în RM și
Gerhard Ohrband, visiting professor din Germania, care activează în prezent la
ASEM. Matt Easter a expus viziunea SUA cu
privire la necesitatea respectării drepturilor omului în statele lumii, indiferent
de sistemul politic din acele state. SUA, împreună cu statele prietene din ONU,
NATO și din alte organizații internaționale trebuie să se implice în apărarea
drepturilor omului acolo unde se constată încălcarea acestora, a opinat
diplomatul american. Gerhard Ohrband a expus viziunea libertariană asupra
drepturilor omului. Cheia bunăstării Occidentului ține de protecția
proprietății economice/private, consideră profesorul german.
Printre
întrebările adresate invitaților de către studenți am remarcat-o pe aceasta:
„Este posibilă democrația [deci,
implicit respectarea
drepturilor omului] într-un stat sărac?”. Oferindu-mi-se
cuvântul, am spus că eu aș schimba puțin datele problemei, cu privire la
această întrebare. Cred că un stat este sărac deoarece nu are democrație –
respectarea drepturilor omului, inclusiv nu este protejată proprietatea
economică [privată]. De exemplu, statul Republica Moldova este sărac pentru că
este deficitar la capitolul democrație (nu este respectat dreptul la
proprietate). Într-un stat în care nu există reguli clare cu privire la
impozitele și taxele pe care le achită agenții economici, în care primul
ministru (care este un om de afaceri – nu trăiește din salariul de la stat, ci
din profitul firmelor sale) și șeful Inspectoratului Fiscal decid cine (dintre
agenții economici) și cât plătește, sau cine plătește și cui i se acordă „o
relaxare” fiscală, nu poate avea loc o dezvoltare economică soldată cu
bunăstare, ca în Occident.
De
fapt, de-a lungul istoriei, poporul statului moldovenesc – dar și strămoșii
noștri daci – mereu s-au confruntat cu această problemă. Aflat „în calea
răutăților”, teritoriul Daciei a fost scena marilor invazii și migrații, care
au adus cu ele pustiire; iar apoi teritoriul Țării Moldovei a fost teatrul mai
multor războaie între Imperiile Rus (Țarist), Otoman și Habsburgic, care a
ruinat agoniseala oamenilor de pe acest petec de pământ (hoardele ocupante au
luat, în câteva rânduri, nu numai avuția localnicilor, ci și părți din Țară, cu
tot cu populația de acolo: vezi cazurile Nord-Vestului țării, pe care ocupanții
austrieci l-au denumit Bucovina și al Estului țării, pe care ocupanții țariști
l-au denumit Basarabia).
După
ce Țara Moldovei a intrat în spațiul geopolitic Otoman, domnii numiți de Poarta
de la Istanbul
veneau ca să secătuiască țara, pentru a plăti Sultanului și celor care le-au
asigurat bunăvoința suzeranului (regimul fanariot a excelat în aceste
practici). Perioada sovietică a fost caracterizată printr-o exploatare a
resurselor Basarabiei: în anii 1946-1947, în condițiile secetei, provincia
sovietică respectivă a pierdut sute de mii de vieți omenești în foametea creată
artificial, datorită obligativității predării la stat a tuturor rezervelor
alimentare din gospodării, până la ultimul bob, care erau transportate în
Rusia.
Și iată că la 27 august 1991 –
când a fost proclamată independența Republicii Moldova – când nimeni dintre străini nu ne mai
subjuga și exploata ca în trecut, am sperat că vom trăi în sfârșit bine, că vom
realiza multrâvnita bunăstare. În scurt timp am constatat însă că ne-am
înșelat. Dacă în trecut fanarioții din Istanbul, cinovnicii țariști de la Sankt Petersburg și
nomenclaturiștii sovietici trimiși de la Moscova exploatau poporul acestui pământ, după
1991 exploatatorii s-au ivit dintre noi. Republica Moldova a devenit un stat
independent, dar sistemul de exploatare – instaurat de străini – a rămas.
Atunci când șmecheri din această țară, urmărind propria bunăstare, investesc în
partide și, vehiculând lozinci privind bunăstarea poporului, ajung la guvernare
pentru ca să-și realizeze interesele economice (prin acordarea de „relaxare”
fiscală propriilor firme și prin împovărarea celorlați agenți economici),
situația economică nu poate decât degrada: are loc atât un exod al forței de
muncă, cât și un exod al afacerilor (capitalurilor – întreprinderilor). Nu
există bunăstare într-un stat în care nu există reguli comune pentru toți
agenții economici. Dacă mai adăugăm la aceasta faptul că sistemul de justiție
din RM este suspectat de trafic de influență și de corupție, fapt care
prejudiciază deținătorii de afaceri (prin nerespectarea dreptului la
proprietate economică), situația se prezintă ca fiind una extrem de gravă.
Cred că în 1988 – 1991, cei
care s-au angajat în mișcarea de eliberare națională au avut de rezolvat o
problemă mult mai ușoară decât cea care stă acum în fața poporului Republicii
Moldova. Atunci ne-am dorit libertatea de străini și am obținut-o. Acum ne
dorim libertatea de jefuitorii și exploatatorii care s-au ridicat dintre noi.
Atunci inamicul lovea din față (inclusiv în războiul de pe Nistru din 1992).
Acum „inamicul” acționează din spate sau dintre noi – este neam din neamul tău,
numai că se preocupă de propria bunăstare, pentru care jefuiește fără scrupule mamele,
tații, frații și surorile sale…
În 1991 a avut loc revenirea
la statalitatea moldovenească (RM și-a recăpătat independența). Acum este
nevoie de revenirea la valorile morale strămoșești. Fără aceasta statul
moldovenesc nu are nici un viitor și se va prăbuși în promiscuitate.
http://politicom.moldova.org/news/un-stat-sarac-e-cel-in-care-nu-exista-democraie-235463-rom.html