marți, 14 ianuarie 2014

De ce Jurnal TV este un os în gât, ce nu va putea fi înghițit

La începutul anului curent unii distribuitori de servicii de TV prin cablu au făcut modificări în lista posturilor TV retransmise, excluzând posturi ca Jurnal TV, Accent TV și RTR Moldova sau transferându-le în alte pachete propuse consumatorilor la un preț semnificativ mai mare. De menționat că modificarea listei posturilor retransmise, față de situația din 31 decembrie 2013, trebuia făcută cu aprobarea CCA, ceea ce – oficial, deci formal – nu s-a făcut. Mai mult, într-o conferință de presă președintele CCA, Marian Pocaznoi, a declarat că în conformitate cu Codul Audiovizualului, operatorii de TV prin cablu sunt obligați să retransmită doar postul public și posturile locale. Juristul postului Jurnal TV a invocat însă două decizii ale CCA, în vigoare din 2009, respectiv din 2010, care obligă operatorii de servicii TV prin cablu să retransmită posturile autohtone, lista pachetelor oricum trebuind să fie aprobată la CCA. Deputați din opoziția parlamentară, Alexandru Petcov și Grigore Petrenco, au declarat că operatorii TV prin cablu au fost convocați la SIS, unde li s-a indicat ce trebuie să facă în legătură cu posturile TV necontrolate de putere, deci incomode, în acest an electoral. SIS-ul nu a răspuns acuzațiilor.  
Un șir de ONG-uri care se ocupă de mass-media au reclamat caracterul politic orchestrat al acestor acțiuni ale distribuitorilor: limitarea libertăţii de exprimare pe piaţa audiovizualului (or, prin  Convenţia Europeană privind televiziunea transfrontalieră, statele trebuie să depună eforturi pentru a evita ca serviciile de programe transmise sau retransmise să pericliteze pluralismul mass-media) și pe cel economic: încălcarea prevederilor contractelor bilaterale semnate de reprezentanții posturilor TV respective cu distribuitorii de servicii, deci concurenţa neloială (iată de ce, teoretic, Consiliul Concurenţei ar trebui să examineze acuzaţiile de înțelegere de cartel). Practic, pare că prin această lovitură (prin acest atac), sunt scontate două obiective: eliminarea unor surse mass-media care critică puterea (daci care sunt dăunătoare intereselor politice, electorale ale grupării suspectate că ar controla CCA) și eliminarea unor agenți economici din domeniul audiovizualului, care atrag publicitatea ce nu ajunge la posturile deținute de aceeași grupare economico-politică.   
Printre altele, situația complicată creată în domeniul mass-media din RM a scos în evidență, o dată în plus, faptul că CCA nu este un garant al interesului public în domeniul audiovizualului, așa cum este prevăzut în Codul Audiovizualului, ci un organ suspectat că este aservit de o grupare cu interese politice (electorale) și economice, grup care, după cum au relatat mass-media, i-a și numit în funcție pe actualii membrii ai instituției, în pofida prevederilor Codului Audiovizualului. Este un fapt grav și, după cum funcționează CCA în prezent, instituția pare expresia unei ipocrizii crase: una este scris în Codul Audiovizualului și alta este și face CCA în realitate. După cum se știe, ipocrizia – deci mârșăvia, este urâciune în fața lui Dumnezeu, și vai de poporul pentru care fariseismul este un mod de viață, ceva firesc în viața de zi cu zi. Istoria cunoaște cazuri de popoare care s-au pretat la ipocrizie și mârșăvie, de la vlădică la opincă, și care au dispărut din istorie. Sunt convins că actuala situație de ipocrizie, legată de guvernarea de la Chișinău și de CCA, nu are suport în poporul RM. Cetățenii țării sunt mai presus de mințile unor șmecheri care se cred în drept să dicteze „prostimii” – celor mulți – ce posturi și ce emisiuni să privească la televizor într-un an electoral. Ipocrizia guvernanților pare o sfidare nerușinată: în ajunul semnării Acordurilor parafate cu UE – în care Uniune asigurarea pluralismului opiniilor și a condițiilor egale de activitate pentru agenții economici sunt principii fundamentale – potentații de la Chișinău arată clar, prin acțiunile lor, că aparțin altei lumi, unei civilizații totalitare, a trecutului de care vrem să scăpăm. Totuși, situația la care asistăm nu reprezintă chiar un paradox. Se știe că „integrarea europeană” este, printre altele, și un paravan pentru acțiuni de concesiuni (de ex., a aeroportului) și cedări de acțiuni ale statului (de ex., la BEM), criticate și de ambasadorii Germaniei și al SUA la Chișinău, pentru caracterul total netransparent.

Desigur, în secolul XXI, un cetățean conștient (nu „turmentat”) va putea să aibă acces la postul TV dorit: fie prin schimbarea operatorului de TV prin cablu (căci nu toți operatorii s-au lăsat șantajați!), fie prin TV prin satelit, fie prin Internet. Or, ceea ce, se pare, urmăresc guvernanții, este evaluarea gradului de turmentare a electoratului RM – prin reacțiile la acțiunile legate de îndepărtarea de telespectatori a posturilor incomode puterii – și sporirea gradului de turmentare prin posturile controlate de putere. Sunt convins că impresia pe care o au guvernării de la Chișinău despre cetățenii țării – aceea a unei „adunături amorfe de proști” – este una falsă. Și pornind de la principiul bine cunoscut că vocea poporului este vocea lui Dumnezeu, iar Dumnezeu nu poate fi înșelat, cred că guvernarea nu a ales cele mai bune mijloace și practici pentru a se menține la putere.   

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare