În ajunul referendumului din 2
februarie, din zona locuită preponderent de etnici găgăuzi – din sudul
republicii – cu privire la opțiunea politicii externe a Republicii Moldova, este
interesantă interpretarea pe care i-o dau unele mass-media rusești. Într-un
material al „Vocii Rusiei”, publicat astăzi, se vorbește despre faptul că „Găgăuzii
vor să devină independenți de Moldova. Autonomia intenționează să desfășoare pe
2 februarie un referendum privind independența de Chișinău și privind alipirea la Uniunea Vamală ”. De asemenea,
mass-media au informat că „În Parlamentul Federației Ruse a fost ridicată
problema Autonomiei găgăuze și au fost discutate scenarii ale dezvoltării
evenimentelor după referendum, a comunicat serviciul de presă al Adunării Federale
a FR”. Desigur, chestiunea cu privire la
referendum a mers prea departe. În pofida deciziei Judecătoriei de la Comrat privind ilegalitatea
acțiunii preconizate de Adunarea Populară a autonomiei, în pofida dosarului penal
intentat pe fapt de Procuratură, referendumul local se pare că se va desfășura.
Desigur, dacă va avea loc,
referendumul va fi o lovitură aplicată unității statale a Republicii Moldova. Este
ciudată poziția PDM-ului, care deține majoritatea în Adunarea Populară, deci
fără voturile reprezentanților căruia nu poate fi adoptată nici o decizie, cu
atât mai mult una referitoare la un asemenea referendum. Reprezentantul acestui
partid, tot el președinte al Parlamentului, Igor Corman, a declarat marți, cu
referire la acest subiect, că „După ce a eşuat revoluţia de catifea pe plan
naţional, comuniştii încearcă să o testeze în autonomia găgăuză” – o replică ce
poate fi atribuită, în contextul politic actual, genului teatrul absurdului. Este
clar că nu vom asista în zilele apropiate la demisii ale unor responsabili de la Chi șinău, care să-și asume neglijența,
incompetența și iresponsabilitatea, din cauza cărora s-a ajuns la respectivul referendum:
nici din partea conducerii SIS-ului, nici din partea conducerii PD-ului, nici –
cu atât mai mult – din partea conducerii Parlamentului și Guvernului, care nu au
reușit să mențină un dialog eficient cu aleșii și funcționarii din
administrația publică locală de la
Comrat.
De ce s-a ajuns la această
situație de criză? Autoritățile RM nu au o politică națională. Deși în
structura executivă republicană există un Birou pentru Relații Interetnice, el
este la fel de ineficient ca și Biroul pentru Reintegrare. Cu toate că Șeful
acelui Birou ar trebui să elaboreze programe în cadrul politicilor de multiculturalism,
aplicate, în pofida unor critici, în UE, SUA și alte state avansate, și care au
ca scop consolidarea națiunii civice a fiecărui stat. Șeful Biroului respectiv
ar trebui să se deplaseze săptămânal la Comrat , Taraclia ș.a. pentru a explica
minoritarilor etnici acțiunile autorităților de la Chi șinău, pentru a le afla
doleanțele și pentru a le transmite factorilor de decizie la nivel național,
așa încât deciziile luate să aibă suport în societate. Nu există o asemenea
abordare în RM. În condițiile unui stat capturat, guvernanților pur și simplu
nu le pasă de ceea ce cred cetățenii – fie că aparțin poporului titular, fie că
aparțin minorităților etnice.
Majoritatea găgăuzilor nu este
integrată în societatea moldovenească – etnicii respectivi nu vorbesc limba de
stat, nu participă la discutarea problemelor importante ale țării, respectiv la
luarea deciziilor (ca, de altfel, și populația majoritară). Ei nu sunt
întrebați, nu li se cere opinia cu privire la decizii care îi vizează – de exemplu,
parafarea Acordurilor de Asociere și de Liber Schimb cu UE. În aceste condiții –
ale unei neglijări, ignorări din partea Guvernului și Parlamentului de la Chi șinău – acțini ca cea
privind referendumul erau de așteptat.
Se știe că nu există stimă,
relație prietenoasă, ca să nu spun dragoste, cu forța. Dosarul penal intentat
pe faptul organizării referendumului este o acțiune nesăbuită și care este
expresia slăbiciunii actualei puteri moldovenești. Mâine, 17 ianuarie, la Comrat va avea loc congresul
extraordinar al „deputaților de toate nivelele” – prin asemenea acținuni s-a
ajuns la proclamarea în 1989 a republicii găgăune, iar în 1990 a RMN. La
congresul de mâine se preconizează să fie elaborate măsuri de răspuns la
tentativele puterii centrale de a împiedica desfășurarea pe 2 februarie a
referendumului în autonomie, la care populației i se va propune să aleagă în
care uniune să se integreze – UE sau Vamală. Un asemenea congres a mai avut loc
la Comrat la 12
noiembrie 1989. Rezultatul său a fost proclamarea republicii găgăuze, fapt ce
putea conduce la un conflict militar, care a fost totuși evitat.
Când o conducere de stat este
incompetentă, se ocupă de concesiuni și cedări (înstrăinări) de pachete de
acțiuni ale întreprinderilor de stat, în condiții netransparente – fapt criticat
și de ambasadorii Germaniei și SUA – în loc să se ocupe de problemele
populației, acțiuni ca cea privind referendumul cetățenilor din autonomia
găgăuză sunt explicabile. Întrebați dacă sunt mândri de statutul de cetățeni ai
Republicii Moldova, teamă mii că mulți găgăuzi vor răspunde negativ. Atâta timp
cât la conducerea statului moldovenesc nu va accede o conducere competentă și cu
dragoste de popor și țară, care să activeze în serviciul poporului, care să
elaboreze o politică națională adecvată prezentului, în conformitate cu standardele
UE, care să elaboreze o misiune a statului cu care să se identifice fiecare
cetățean al său, fără deosebire de apartenența etnică, religioasă ș.a., statul
Republica Moldova nu poate avea un viitor cert, el nefiind decât o structură ce
poate aluneca și mai departe pe panta degradării și disoluției. Dacă statul
Republica Moldova nu este atractiv nici măcar pentru cetățenii populației
titulare, cum poate fi atractiv pentru cetățenii din cadrul minorităților
etnice?
[Articol scris pentru portalul Moldova.org]