Articol scris pentru Moldova.org:
Astăzi Parlamentul a votat noul Guvern, cu Iurie Leancă în
calitate de Prim-ministru. A fost formată o nouă coaliție parlamentară, din 53
de deputați, care se va numi Alianța Pro-Europeană. Noua componență a
Executivului a surprins pe unii observatori ai fenomenului politic din RM,
inclusiv pe mine. După ce reprezentanți ai PD-ului au declarat că își doresc un
Guvern care să activeze în baza unor „valori și principii” diferite de cele ale
Guvernului AIE 2, ne-am așteptat ca și componența noului Executiv să se
deosebească de cea a vechiului Guvern, în sensul că miniștrii asupra cărora
planează suspiciunea de a fi comis acte de corupție ar fi trebuit înlocuiți.
Prin atragerea de fețe noi s-ar fi realizat o mai mare credibilitate față de
Administrația publică centrală, atât din partea societății moldovenești, cât și
a partenerilor externi. Cu toate acestea, PLDM-ul a reușit să înfrângă orice
rezistență a PD-ului și a sfidat societatea în așteptările sale. Cu câteva
excepții, componența noului Guvern este cea veche.
În statele democratice poate fi observat un paradox: un om
politic aflat într-o funcție înaltă nu face (chiar dacă promite vrute și
nevrute în campania electorală), ci este – o persoană de o integritate
morală ireproșabilă – respectiv, ia decizii, care trebuie să fie în
interesul societății. Prin onestitatea sa, el asigură buna funcționare a
instituției pe care o conduce.
În discursul său dinaintea obținerii votului de investire,
premierul desemnat Iurie Leancă a folosit expresiile „toleranță zero” față de
corupție, „lupta împotriva corupției – obiectiv prioritar”. Întrucât în echipa
sa se regăsesc persoane suspectate de corupție, aceste cuvinte, rostite de el,
au părut expresia unei ipocrizii. De ce PLDM-ul nu a ținut cont de doleanțele
comentatorilor politici, respectiv a unei părți a societății? De ce persoane
care au dosare penale deschise s-au regăsit în noua componență a Guvernului? Probabil, pentru că președintele
PLDM-ului este suspectat de acte de corupție. Păstrând în Guvern miniștrii săi asupra
cărora planează suspiciunea de corupție, arătând că ei pot rămâne în politicul
moldovenesc, așa suspectați cum sunt, șeful PLDM-ului vrea să arate că și el
poate fi într-o funcție politică importantă în statul moldovenesc.
Noua-veche componență a Executivului a
mai arătat că PD-ul este un partid fără „principii și valori”, căruia nu îi
pasă de un Guvern curat, în condițiile satisfacerii cerințelor sale în
negocieri. Probabil, oferirea de către PLDM a postului de ministru al
Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (deci a Ministerului respectiv,
care este o sursă de resurse) a fost destulă pentru a-i face pe democrați
maleabili, adică pentru a-i corupe.
Ce șanse are noul-vechiul Guvern să îndeplinească
principalul obiectiv al țării, din viitorul apropiat: reprezentarea onorabilă a
RM la summitul Parteneriatului Estic din noiembrie, de la Vilnius ? Desigur, componența
Executivului își lasă amprenta asupra credibilității Executivului. Pe de altă
parte, prin desemnarea și votarea componenței Guvernului, a fost ratată o
șansă. Abordarea PLDM-ului, PDM-ului și a grupului liberalilor reformatori
constă în acapararea funcțiilor ministeriale, care devin pârghii pentru
atragerea dividendelor pentru partidele care și-au desemnat miniștrii în
Guvern. În situația dificilă în care se află actualmente RM, putea fi adoptată
o altă abordare. Parlamentarii puteau angaja în posturile de miniștri
personalități competente (tehnocrați), cărora să nu le acorde nici o protecție
pentru încălcările la care s-ar putea preta, de la care să ceară eradicarea
corupției, ridicarea nivelului de trai al cetățenilor prin modernizarea țării,
respectiv oprirea exodului ș.a.. Personal, cred că Guvernul, în actuala
componență, nu este capabil de asemenea rezultate.
Un prieten din Bulgaria, care este profesor la o
universitate din capitala Kazahstanului, Astana, îmi povestea recent că din
acea țară central-asiatică nu numai că nu pleacă forța de muncă, dar vin gastarbeiteri
din Kîrgîzstan ș.a.. Mai mult, Guvernul kazah are un program de susținere
financiară a conaționalilor care se întorc în patrie din Mongolia, Turkmenistan
ș.a., strămoșii cărora au plecat acolo mai demult. Când vom avea o asemenea
stare de lucruri în RM? Când vor reveni acasă cei care au plecat în ultimii ani?
Când vor fi repatriați în RM moldovenii din cele șase sate din regiunea
Kirovograd (Ucraina), moldovenii din satului Moldavanskoe, raionul Krîmsk,
tinutul Krasnodar (Rusia) ș.a.? În orice caz, nu cred că în timpul guvernării
actualei coaliții parlamentare, nu în timpul mandatului actualului
Executiv.