Articol scris pentru Moldova.org:
Semnificația reală este însă alta. Liderul dela Tiraspol a declarat
despre mutarea SS la Bender
încă luna trecută, menționând că „această decizie va demonstra încă o dată
importanţa oraşului Tighina pentru regiunea transnistreană şi nu va pune la
îndoială "graniţa" dintre
Moldova şi Transnistria ca fiind râul Nistru”. Conform Acordului
ruso-moldovenesc din 21 iulie 1992, orașul Bender se află sub dublă jurisdicție,
în el activând atât un Inspectorat al Poliției (moldovenești), cât și o Secție
a Miliției (nistrene). În ultima perioadă de timp administrația de la Tiraspol și-a întețit
eforturile de îndepărtare a instituțiilor statului moldovenesc din Bender.
Acest lucru este posibil datorită calității profesionale și umane (din puctul
de vedere al demnității) responsabililor pentru gestionarea situației din zona
nistreană. Într-un interviu recent, răspunzând la întrebarea de ce autoritățile
de la Tiraspol
nu respectă prevederile Acordului ruso-moldovenesc din 21 iulie 1992, George
Balan, șeful Biroului pentru Reintegrare, spunea că deoarece „nu există o
viziune clară privind perspectiva cu privire la reglementarea conflictului, la Moscova , și această marjă
de manevră care este acordată din motivul neconcordanței la Moscova le și permite
reprezentanților de la
Tiraspol să speculeze pe anumite momente, inclusiv să
înrăutățească situația, să încerce să-și consolideze
regimul, să pună posturi mai multe”.
Asculți aceste cuvinte ale oficialului moldovean responsabil de gestionarea situației, dacă nu de soluționarea conflictului (ar fi prea mult de la o persoană cu o asemenea capacitate de înțelegere a lucrurilor) și te crucești: eu nu cred că există în Republica Moldova un student, de exemplu la o facultate de Relații Internaționale, care să nu înțeleagă că Moscova are profesioniști și are mai multe planuri bine elaborate de reglementare a conflictului, bineînțeles în favoarea intereselor sale, iar administrația dela
Tiraspol îndeplinește întocmai directivele primite de la Moscova (acționează cu
acordul Moscovei). Eu cred că dacă actualii guvernanți și-ar fi propus să
găsească cea mai nepotrivită persoană pentru funcția de șef al Boroului pentru
Reintegrare, ar fi depus mari, îndelungate și costisitoare eforturi pentru a-l
găsi pe cel care deține în prezent funcția cu pricina - o persoană cu o
asemenea capacitate de a înțelege și cu o asemenea „calitate profesională” este
greu de găsit în Republica Moldova. Deși, poate că e bine că o persoană de o
asemenea naivitate ocupă postul respectiv: o persoană care înțelege ce se
întâmplă și mai are și dragoste pentru țară ar suferi și s-ar consuma mult. E
clar că în condițiile existenței unui Prim-ministru de o anumită calitate, sunt
posibili șefi de Birouri, în cadrul Guvernului, de o asemenea calitate.
Din păcate, autoritățile dela Chi șinău
nu au o viziune cu privire la soluționarea conflictului, respectiv cu privire
la reintegrarea zonei nistrene. În zona nistreană sunt, de fapt, două probleme
distincte: problema zonei transnistrene și problema zonei basarabene – a
orașului Bender și a altor șase sate. Abordarea responsabililor moldoveni ar
trebui să fie diferită. Acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu cred că se
poate întâmpla. Pentru că legătura dintre șefia Guvernului și șefia Biroului
pentru Reintegrare nu ține numai de calitatea intelectuală, profesională și
civică a persoanelor care dețin cele două funcții. Fără o activitate fructuoasă a Guvernului, care să conducă la creșterea
nivelului de trai pe teritoriul aflat sub jurisdicția Republicii Moldova, cele
două probleme – a Benderului și a șase sat basarabene pe de o parte, și a zonei
transnistrene pe de alta – nu vor putea fi soluționare chiar dacă în postul
șefului Biroului pentru Reintegrare va fi angajat geniul geniilor.
Decizia
de ieri, 16 mai, a Consiliului de Stat al „RMN” de a aproba decizia Consiliului
de Securitate privind mutarea Sovietului Suprem (SS) – forul legislativ
nistrean – de la Tiraspol
la Bender are mai multe semnificații. În comunicatul publicat pe site-ul „Prezidentului
Republicii Moldovenești Nistrene” se menționează că în clădirea actuală a
SS vor fi mutate alte „organe de stat”, iar clădirile eliberate vor fi trecute
în gestiunea administrației publice locale, care le va putea amenaja ca
grădinițe de copii și alte instituții sociale necesare.
Semnificația reală este însă alta. Liderul de
Asculți aceste cuvinte ale oficialului moldovean responsabil de gestionarea situației, dacă nu de soluționarea conflictului (ar fi prea mult de la o persoană cu o asemenea capacitate de înțelegere a lucrurilor) și te crucești: eu nu cred că există în Republica Moldova un student, de exemplu la o facultate de Relații Internaționale, care să nu înțeleagă că Moscova are profesioniști și are mai multe planuri bine elaborate de reglementare a conflictului, bineînțeles în favoarea intereselor sale, iar administrația de
Din păcate, autoritățile de