vineri, 17 mai 2013

De ce Sovietul Suprem de la Tiraspol este mutat la Bender

           Articol scris pentru Moldova.org: 


          Decizia de ieri, 16 mai, a Consiliului de Stat al „RMN” de a aproba decizia Consiliului de Securitate privind mutarea Sovietului Suprem (SS) – forul legislativ nistrean – de la Tiraspol la Bender are mai multe semnificații. În comunicatul publicat pe site-ul „Prezidentului Republicii Moldovenești Nistrene” se menționează că în clădirea actuală a SS vor fi mutate alte „organe de stat”, iar clădirile eliberate vor fi trecute în gestiunea administrației publice locale, care le va putea amenaja ca grădinițe de copii și alte instituții sociale necesare.


          Semnificația reală este însă alta. Liderul de la Tiraspol a declarat despre mutarea SS la Bender încă luna trecută, menționând că „această decizie va demonstra încă o dată importanţa oraşului Tighina pentru regiunea transnistreană şi nu va pune la îndoială "graniţa" dintre Moldova şi Transnistria ca fiind râul Nistru”. Conform Acordului ruso-moldovenesc din 21 iulie 1992, orașul Bender se află sub dublă jurisdicție, în el activând atât un Inspectorat al Poliției (moldovenești), cât și o Secție a Miliției (nistrene). În ultima perioadă de timp administrația de la Tiraspol și-a întețit eforturile de îndepărtare a instituțiilor statului moldovenesc din Bender. Acest lucru este posibil datorită calității profesionale și umane (din puctul de vedere al demnității) responsabililor pentru gestionarea situației din zona nistreană. Într-un interviu recent, răspunzând la întrebarea de ce autoritățile de la Tiraspol nu respectă prevederile Acordului ruso-moldovenesc din 21 iulie 1992, George Balan, șeful Biroului pentru Reintegrare, spunea că deoarece „nu există o viziune clară privind perspectiva cu privire la reglementarea conflictului, la Moscova, și această marjă de manevră care este acordată din motivul neconcordanței la Moscova le și permite reprezentanților de la Tiraspol să speculeze pe anumite momente, inclusiv să înrăutățească situația, să încerce să-și consolideze regimul, să pună posturi mai multe”.

        Asculți aceste cuvinte ale oficialului moldovean responsabil de gestionarea situației, dacă nu de soluționarea conflictului (ar fi prea mult de la o persoană cu o asemenea capacitate de înțelegere a lucrurilor) și te crucești: eu nu cred că există în Republica Moldova un student, de exemplu la o facultate de Relații Internaționale, care să nu înțeleagă că Moscova are profesioniști și are mai multe planuri bine elaborate de reglementare a conflictului, bineînțeles în favoarea intereselor sale, iar administrația de la Tiraspol îndeplinește întocmai directivele primite de la Moscova (acționează cu acordul Moscovei). Eu cred că dacă actualii guvernanți și-ar fi propus să găsească cea mai nepotrivită persoană pentru funcția de șef al Boroului pentru Reintegrare, ar fi depus mari, îndelungate și costisitoare eforturi pentru a-l găsi pe cel care deține în prezent funcția cu pricina - o persoană cu o asemenea capacitate de a înțelege și cu o asemenea „calitate profesională” este greu de găsit în Republica Moldova. Deși, poate că e bine că o persoană de o asemenea naivitate ocupă postul respectiv: o persoană care înțelege ce se întâmplă și mai are și dragoste pentru țară ar suferi și s-ar consuma mult. E clar că în condițiile existenței unui Prim-ministru de o anumită calitate, sunt posibili șefi de Birouri, în cadrul Guvernului, de o asemenea calitate.


            Din păcate, autoritățile de la Chișinău nu au o viziune cu privire la soluționarea conflictului, respectiv cu privire la reintegrarea zonei nistrene. În zona nistreană sunt, de fapt, două probleme distincte: problema zonei transnistrene și problema zonei basarabene – a orașului Bender și a altor șase sate. Abordarea responsabililor moldoveni ar trebui să fie diferită. Acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu cred că se poate întâmpla. Pentru că legătura dintre șefia Guvernului și șefia Biroului pentru Reintegrare nu ține numai de calitatea intelectuală, profesională și civică a persoanelor care dețin cele două funcții. Fără o activitate fructuoasă a Guvernului, care să conducă la creșterea nivelului de trai pe teritoriul aflat sub jurisdicția Republicii Moldova, cele două probleme – a Benderului și a șase sat basarabene pe de o parte, și a zonei transnistrene pe de alta – nu vor putea fi soluționare chiar dacă în postul șefului Biroului pentru Reintegrare va fi angajat geniul geniilor.
           

Postări populare