Acest articol a fost scris pentru Moldova.org:
Confuzii și realități
Precedente pentru soluționarea conflictului nistrean
Referințe:
Primul pas în soluţionarea
conflictelor este înţelegerea factorilor şi mecanismelor care contribuie la
declanşarea lor. În acest context trebuie identificate unele „recurenţe şi
similarităţi în datele istorice”, precum şi trebuie elaboraţi „indicatori care
să permită prognoza crizelor şi a evoluţiei lor” [1, pag.213]. Propriu-zis este vorba de necesitatea unei
„cartografieri” a conflictului, care are drept scop identificarea elementelor
constitutive şi a particularităţilor
acestuia. Aceasta se realizează prin analiza de documente. Aşadar, „pentru a
soluţiona un conflict, este necesară înţelegerea istoricului, contextului şi
dinamicii de desfăşurare a acestuia, chestiunile discutate, precum şi
cunoaşterea actorilor implicaţi” [1, pag.214]. În 1992 ONU a emis un raport - „O
agendă pentru pace” - în care, printre altele, se face referinţă la elementele
prezentate mai sus. Adică, după cum notează autorii studiului, „Înainte de a
decide ce acţiuni specifice trebuie întreprinse, sunt necesare identificarea
contextului în care se desfăşoară respectivul conflict, precum şi natura,
cauzele şi dinamica ce îl caracterizează. De asemenea, trebuie create mecanisme
de monitorizare a indicatorilor de criză, astfel încât să poată fi identificate
la timp orice modificări semnificative în situaţia conflictuală în cauză [1, pag.222].
Cu părere de rău, autorităţile Republicii Moldova au dificultăţi „în a stabili
însăşi natura conflictului” [1, pag.253]
din zona nistreană.
Confuzii și realități
Aşadar, prima confuzie a
autorităţilor de la Chişinău
este legată de înţelegerea greşită – aşa cum transpare şi în formatul „5 + 2”,
agreat de autorităţile moldoveneşti – a actorilor implicaţi în conflictul din
estul Republicii Moldova. Deşi Memorandumul privind reglementarea conflictului
(care, de fapt, a fost un acord de încetare a focului), din iulie 1992, a fost
semnat exclusiv de preşedinţii Rusiei B. Elţin şi Republicii Moldova M. Snegur (deci, acestea
sunt cele două părţi în conflict, întrucât trupele armatei regulate ruse şi
formaţiuni paramilitare de cazaci ruşi au luptat împotriva poliţiei statului
moldovenesc), astăzi Rusia figurează în formatul menţionat mai sus ca mediator
(ce fel de „mediator neutru” [1, pag.252], poate fi ea?), între Republica
Moldova şi o parte a sa în care se află trupe rusești. Într-o emisiune din 21
septembrie 2007 de la postul de televiziune „NIT”, preşedintele V. Voronin a
declarat că din 1997, în urma Memorandumului semnat de preşedintele P.Lucinschi
şi I.Smirnov, Nistrenia (în original: „Pridnistrovie”) a fost recunoscută ca
parte în conflict. Dar după ultimul „referendum” din „Nistrenia” (aşa cum este
denumită regiunea la postul oficial de radio din Tiraspol) cu privire la
independenţă şi alipirea la
Rusia (în 2006), mass-media au informat că „Sovietul Suprem”
de la Tiraspol
a anulat toate înţelegerile cu autorităţile de la Chişinău. „Pacea poate
fi stabilită dacă două sau mai multe părţi care îşi recunosc identitatea
renunţă la unele pretenţii importante şi acceptă să se conformeze unor reguli
comune, create împreună şi moral juste” [1, pag.228]. În cazul în care
autorităţile de la Chişinău
se decid să respecte Constituţia Republicii Moldova, în care se stipulează că
actele emise de organizaţiile internaţionale la care Republica Moldova este
parte prevalează asupra oricărei legi interne, chiar asupra Constituţiei, Republica
Moldova trebuie să denunţe actualul format „5 + 2” şi să solicite ONU să
medieze negocierile între Rusia şi Republica Moldova, în virtutea deciziei CEDO
în dosarul Ilaşcu (2004), decizie care a recunoscut Rusia ca parte a conflictului și a recunoscut
jurisdicția Rusiei în zona nistreană a Republicii Moldova. Conflictul din estul
RM a fost rezultatul încălcării de către Rusia a punctului patru din articolul
2 al Cartei ONU, documentul fundamental pentru dreptul internaţional public:
„toţii membrii organizaţiei se vor abţine, în relaţiile lor internaţionale, de
a recurge la ameninţarea cu forţa sau la folosirea ei, fie împotriva
integrităţii teritoriale ori independenţei politice a vreunul stat, fie în
orice alt mod incompatibil cu scopurile Naţiunilor Unite” [1, pag.227]. Este
regretabil faptul că până astăzi nu există o implicare a ONU în gestionarea şi
soluţionarea conflictului – care nu este nicidecum unul „moldo-transnistrean” –
ci este „ruso-moldovenesc”, în condiţiile în care „Consiliul de Securitate este
cel care, actualmente, trebuie să identifice cazurile de ameninţare împotriva
păcii, de încălcări ale păcii şi de acte de agresiune, precum şi să decidă ce
acţiuni se impun” (Carta ONU, articolul 39) [1, pag.228]. Este într-adevăr o
chestiune fundamentală pentru autorităţile de la Chişinău să se decidă (deşi,
după cum ar arătat, decizia CEDO nu le lasă posibilitatea unei alternative):
este conflictul din estul Republicii Moldova unul internaţional, între doi
subiecţi, Rusia şi RM, sau este unul intern, separatist, şi atunci s-ar aplica
punctul 7 din articolul 2 al Cartei ONU: „Nici o dispoziţie din prezenta Cartă
nu va autoriza Naţiunile Unite să intervină în chestiuni care aparţin esenţial
competenţei interne a unui stat, şi nici nu va obliga pe membrii săi să supună
asemenea chestiuni spre rezolvare pe baza prevederilor prezentei Carte; acest principiu
nu va aduce însă întru nimic atingere aplicării măsurilor de constrângere
prevăzute în capitolul VII” [1, pag.227]. Dacă Republica Moldova ar avea
curajul să recunoască şi să afirme adevărul, ea ar putea apela la Curtea Internaţională
de Justiţie, principalul organism judiciar al ONU, care judecă dispute între
state. În orice caz, „Cel mai important actor în domeniul reglementării şi
gestionării crizelor şi conflictelor internaţionale rămâne ONU” [1, pag.244],
care nu este angajată în soluţionarea conflictului din estul Republicii Moldova,
numai pentru că autorităţile de la
Chişinău nu înţeleg sau nu recunosc natura reală a
conflictului. Atunci când cetăţenii moldoveni din satul Corjova, de pe malul
stând al Nistrului, nu au putut să-şi desfăşoare alegerile locale din 2007,
blocate în două rânduri de forțele de ordine ale administrației de la Tiraspol , autorităţile de
la Chişinău
ar fi trebuit să facă apel la doctrina „responsabilităţii de a proteja”,
potrivit căreia comunitatea internaţională are datoria morală de a interveni în
cazurile în care statele nu sunt capabile să-şi protejeze cetăţenii de
catastrofe evitabile [1, pag.244; vezi International Commission on Intervention
and State Sovereignty, 2001]: „Atunci când statele nu vor sau nu îşi pot
proteja cetăţenii, comunitatea internaţională are datoria de a interveni” [1, pag.243],
ONU rămânând cel mai potrivit actor internaţional
care poate autoriza anumite acţiuni în asemenea contexte. Printre instrumentele
comunităţii internaţionale se numără sancţiuni economice, întreruperea
relaţiilor diplomatice, sau măsuri mai radicale [1, pag.228]. Chiar dacă Rusia
este membru al Consiliului de Securitate, pentru ea este important să aibă o
imagine bună în lume, să fie membru a grupului G 20, membru al Organizaţiei
Mondiale a Comerţului şi să nu apară ca un stat agresor (aşa cum este, în
virtutea deciziei CEDO în cazul Ilaşcu, vis a vis de Republica Moldova).
Precedente pentru soluționarea conflictului nistrean
Este o greşeală strategică,
dincolo de nesocotirea adevărului, plasarea de către autorităţile de la Chişinău (guvernarea
comunistă) a conflictului de pe Nistru pe lista conflictelor separatiste
(precum cele din Abhazia, Osetia de Sud şi Carabahul de Munte), listă supusă discuţiei
la ONU în sesiunea
de primăvară din 2007 [2]. După cum am arătat, conflictul din estul Republicii
Moldova nu este unul separatist (ca cele din Georgia sau Azerbaidjan). Unul din
precedentele la care se poate raporta Republica Moldova în tentativa de a
soluţiona conflictul este criza algeriană din 1958, când dispunând retragerea
armatei şi a coloniştilor francezi din Algeria, preşedintele Charles de Gaulle
declara: „Este vorba despre faptul de a determina, coincid oare interesele
supreme ale Franţei cu interesele coloniştilor francezi din Algeria” [3]. Din
1792 Transnistria şi din 1812 Basarabia (în care Rusia mai păstrează la ora
actuală trupe în municipiul Bender, asigurând o jurisdicție străină asupra
altor șase sate basarabene: Gîsca, Proteagailovca, Merenești, Chiţcani,
Cremenciug și Zahorna) au devenit colonii ruseşti. După destrămarea în 1991 a
URSS, Rusia nu doreşte să restituie statului moldovenesc teritoriile
respective: Basarabia sau Cisnistria (malul drept) şi Transnistria (malul
stâng). După cum se ştie, militarii francezi din Algeria au întreprins în 1958
aşa-numita „rebeliune a generalilor”, înfrântă de armata fidelă preşedintelui francez
Charles de Gaulle. Totuşi, ar fi fost imposibil ca autorităţile algeriene să-i
fi declarat pe generalii rebeli francezi drept separatişti. Într-un context
similar, din păcate autorităţile de la Chişinău i-au denumit pe coloniştii ruşi de la Tiraspol (Igor Smirnov,
originar din Petropavlovsk-Kamceatski și Vladimir Antiufeev, originar din
Novosibirsk) „separatişti”.
Un alt precedent pentru
conflictul din Republica Moldova îl reprezintă retragerea efectuată în 2005-2006 de
premierul israelian Ariel Sharon a coloniştilor evrei din sectorul Gaza.
Autorităţile palestiniene desigur nu i-ar fi declarat pe coloniştii evrei, care
nu doreau să-şi părăsească casele, drept separatişti.
Numai în Republica Moldova, preşedinţii Snegur, Lucinschi, Voronin și ceilalți
i-au denumit cu nonşalanţă pe liderii regimului de la Tiraspol drept „separatişti”,
respectiv regimul impus în estul Republicii Moldova drept unul „separatist”, aducând
prin aceasta cel mai mare ajutor posibil regimului de ocupaţie rusească, întrucât
prin aceasta – fiind denumit separatist
– el este legitimat.
Până când aspectele
fundamentale privind conflictul nu vor fi înţelese şi afirmate – cine sunt
actorii, care este natura conflictului, ce precedente istorice pot fi aplicate
– măsuri ca cele transmise la 13 decembrie 2007 de către autorităţile
moldoveneşti regimului de la
Tiraspol , cu privire la construcţia de poduri şi şosele,
gestionarea în comun a căii ferate şi înfiinţarea unui post de televiziune
comun etc., nu vor putea fi implementate, întrucât asemenea măsuri de reconstrucţie socio –
economică şi dezvoltare se referă la „consolidarea procesului de pace” [1, pag.244].
Or, fără un acord politic cu privire la existența în comun în cadrul unui stat,
cu adoptarea unui statut juridic de autonomie largă, încă nu a avut loc o
reconciliere în conflictul din zona nistreană. De aceea măsurile respective,
sau tactica pașilor mărunți, în condițiile lipsei unei capacităţi de înţelegere
şi a unei viziuni asupra a ceea ce trebuie întreprins, a autorităţilor de la Chişinău , nu duc decât la
întărirea regimului de la
Tiraspol , sprijinit financiar, economic și militar de Moscova. Odată
făcută o concesie de către autoritățile de la Chi șinău, Tiraspolul cere mai mult – acum
autorizarea unui aeroport [4], până la realizarea obiectivului declarat:
recunoașterea independenței.
Referințe:
1. Luciana Alexandra Ghica şi
Marian Zulean (coordonatori) „Politica
de securitate naţională. Concepte, instituţii, procese” (Polirom, Iaşi, 2007).
2. http://www.moldova.org/onu-va-discuta-problema-conflictelor-ngheate-din-spaiul-post-sovietic-n-sesiunea-de-primvar-32898-rom/,
accesat: 15.11.2012.
3. Андре Малъро,
«Зеркало лимба», Москва, «Прогресс», 1989, с. 376.
4. http://unimedia.info/stiri/Tiraspolul-declara-ca-vrea-dar-conditioneaza-54288.html, accesat: 15.11.2012.