marți, 24 septembrie 2013

Prima întâlnire Leancă – Șevciuk sau același dialog despre aspecte colaterale

Acest articol a fost scris pentru Moldova.org:

Ieri a avut loc prima întrevedere dintre premierul Iurie Leancă și șeful executivului de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk. Faptul că această întâlnire a avut loc în hotelul „Rossiia” din Tiraspol peste 100 zile de la instalarea Guvernului Leancă denotă concluzia că problema diferendului privind zona nistreană a Republicii Moldova nu reprezintă o prioritate pentru actualul Executiv de la Chișinău. 

Singurul rezultat al întâlnirii a fost prelungirea acordului dintre Chișinău și Tiraspol, semnat în martie 2012, privind traficul feroviar prin zona nistreană. Întrucât nici una dintre părți nu a adus obiecții cu privire la respectivul document, este de admis că el putea fi prelungit și în mod tacit. Așteptările societății moldovenești și ale cercurilor jurnalistice și de experți de la Chișinău erau legate de declarația premierului Leancă privind faptul că urmează să discute la întrevederea cu Șevciuk, la Tiraspol, statutul politico-juridic al zonei nistrene în cadrul Republicii Moldova. Invitat ieri la un talk show la o emisiune de știri din Chișinău, am pus la îndoială această posibilitate, fapt adeverit în declarațiile celor doi politicieni de după întrevederea pe care au avut-o. Ca și în cazul declarației privind obținerea regimului liberalizat de vize din partea UE, Iurie Leancă recidivează în declarații fără acoperire, ceea ce – pentru un politician – nu contribuie la întărirea încrederii cetățenilor țării în ceea ce declară și face. Iar o țară cu un premier în cuvântul căruia societatea nu mai are încredere, are o problemă.

Evghenii Șevciuk și-a mai exprimat nemulțumirea cu privire la instalarea celor șase puncte de control migrațional la linia de demarcare din zona de securitate. Premierul Leancă, după cum a reieșit din declarațiile celor doi, nu i-a explicat necesitatea instalării acelor posturi, ci a aruncat mingea în terenul Parlamentului, spunându-i lui Șevciuk că Legislativul va discuta chestiunea respectivă și, astfel, deputații trebuie să dea explicații.

Pe scurt, cu regret, întrevederea de ieri a constituit o nouă etapă în dialogul ce pare fără un obiect important de discuție. În timp ce, teoretic, autoritățile moldovenești trebuie să discute, respectiv să promoveze restabilirea integrității teritoriale, deci a jurisdicției RM asupra zonei nistrene, niciodată pe parcursul ultimilor ani, la întrevederile dintre liderii de la Tiraspol și Chișinău sau în negocierile în formatul 5+2, nu a fost discutată această problemă, ci chestiuni colaterale: demontarea funicularului de la Râbnița – Rezina, starea faunei (a resurselor piscicole) din râul Nistru, transportul feroviar ș.a..

De ce se întâmplă acest lucru? Săptămâna trecută m-am întors de la un Work Shop (seminar) internațional de la Erevan, Armenia, consacrat temei soluționării conflictelor (Conflict Resolution), organizat de specialiști în domeniu de la Universitatea din Potsdam, Germania, cu participanți din statele Parteneriatului Estic. În cadrul seminarului a fost reiterată ideea că într-un proces de negocieri părțile implicate în conflict trebuie să elaboreze soluția reciproc avantajoasă. De exemplu, partea (delegația) moldovenească ar trebui să elaboreze câteva soluții bune (sau planuri de soluționare) și dintre acestea să o propună pe cea mai bună. Mediatorii nu fac decât să creeze condiții bune, o atmosferă potrivită pentru negocieri și să-și ofere serviciile, fără a propune sau impune ceva. Cu regret, mentalitatea responsabililor moldoveni de reintegrare sau de soluționarea conflictului vizează așteptarea că cineva – OSCE, UE, SUA – va soluționa diferendul în locul Republicii Moldova. Este utilă, de altfel, în acest context, evocarea memorandumului Kozak, din 2003: întrucât a fost vorba de o soluție (un plan) propusă de o altă parte – Rusia (chiar dacă la solicitarea președintelui de atunci, Vladimir Voronin) – Republica Moldova, în persoana aceluiași V. Voronin, a renunțat la documentul parafat de șeful statului, spre surprinderea și mânia șefului de la Kremlin, V. Putin. Conform abordărilor occidentale, este mult mai greu ca o parte angajată într-un proces de negocieri să renunțe la un plan (o soluție) pe care l-a elaborat, împreună cu cealaltă parte implicată în conflict, și care plan, se prezumă, este în beneficiul ambelor părți.


Cu regret, din 2009 până în prezent, responsabilii Republicii Moldova de reintegrare (care sunt aceleași persoane, în ciuda remanierilor în fostul Guvern și investirii noului Executiv), nu au prezentat nici o idee viabilă cu privire la soluționarea conflictului. Iar ceea ce este și mai trist, nu știu dacă cineva se mai așteaptă de la persoanele respective să propună vreo idee fezabilă în acest sens… 

Postări populare