duminică, 29 septembrie 2013

De ce demnitarii RM pot fi decorați de E.Șevciuk cu distincții pentru merite față de „RMN”

Într-un interviu acordat unui cercetător al Institutului Rus de Cercetări Strategice, șeful administrației de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk, menționa printre alte probleme cu care se confruntă structura sa administrativă (min. 21.12): „Vreau, de asemenea, să amintesc că după stadiul acțiunilor militare active din 1992, noi avem anumite probleme teritoriale. Pe teritoriul orașului nostru Bender se află Poliția moldovenească (…), există anumite unități administrative care se află sub controlul Moldovei, de partea noastră, ca rezultat al războiului din 1992”. Desigur, referindu-se la „partea lor”, Șevciuk a avut în vedere satele raionului Dubăsari, aflate pe malul stâng al Nistrului: Pârâta, Coșnița, Pohrebea, Doroțcaia, Molovata Nouă și Cocieri.

Este controversată abordarea lui E. Șevciuk. Pe de o parte, el vorbește despre „unități administrative” – a se citi: sate – aflate „de partea lor”, deci care ar trebui să se afle sub jurisdicția „lor”, inclusiv conform Constituției și altor legi (de exemplu, a celei despre frontieră), pe de altă parte același responsabil nu recunoaște că administrația pe care o conduce deține „unități administrative” pe partea noastră – pe malul drept al Nistrului: orașul Bender și satele Gâsca, Proteagailovca, Merenești, Cremenciug, Chițcani și Zahorna. Unii numesc această abordare ca fiind expresia utilizării dublelor standarde.

Această evocare ne permite să vedem totuși o deosebire crasă care există între E. Șevciuk și demnitarii de la Chișinău: în timp ce primul conștientizează că structura sa teritorial–administrativă nerecunoscută are o problemă teritorială și acționează în vederea rezolvării ei (a făcut o încercare în acest sens chiar și prin „legea frontierei”, pe care a promulgat-o recent), guvernanții moldoveni văd numai pădurea, fără să vadă copacii. Unii observatori se întreabă: de ce autoritățile moldovenești nu înaintează inițiative cu privire la retrocedarea localităților de pe malul drept, aflate sub jurisdicția administrației tiraspolene, în condițiile în care există un acord ruso-moldovenesc din 1711, semnat de țarul Petru I și domnitorul Dimitrie Cantemir, prin care Rusia garanta apartenența Benderului la Moldova și se angaja să contribuie la eliberarea orașului respectiv de sub ocupația turcească, respectiv să-l transmită statului moldovean? De ce autoritățile moldovenești nu solicită organizarea sub egida OSCE a unui referendum în satul Corjova, în cadrul căruia localnicii să se pronunțe cu privire la faptul dacă vor ca localitatea lor să se afle sub jurisdicția RM sau sub cea a formațiunii teritorial-administrative nistrene nerecunoscute?

Se crează impresia că responsabilii de la Chișinău se conduc în relația lor cu administrația zonei nistrene de principiul: Dă-mi o pace și-ți dau două. În condițiile în care guvernanții moldoveni nu sunt interesați de recuperarea localităților basarabene, a celor din stânga Nistrului – a căror cetățeni vor să se afle sub jurisdicța RM, nu se interesează de situația din toate satele moldovenești transnistrene (de starea școlilor, a bisericilor din acele localități), acești guvernanți sunt cei mai buni susținători ai nerecunoscutei „RMN”. În fapt, „președintele” Șevciuk ar putea să-i decoreze pe actualii demnitari moldoveni cu distincții „de stat” nistrene pentru contribuția la consolidarea „statalității” nistrene – prin dezinteresul total față de situația moldovenilor și a întregii populații din zona nistreană și prin lipsa oricărei inițiative de soluționare treptată a problemei teritoriale din estul RM (până la soluționarea deplină, prin reintegrarea întreg teritoriului respectiv în RM).   

Se pare că responsabilii RM pentru procesul de negocieri (pentru reintegrare) pornesc de la premisa că diferendul privind zona nistreană va fi soluționat prin reintegrarea (sau extinderea jurisdicției RM asupra) întregului teritoriu disputat, sau nu va fi soluționat deloc. Cred că mai este posibilă o altă abordare: până va fi soluționat integral conflictul, prin adoptarea unui statut politico-juridic al zonei respective, ar putea fi rezolvate câteva chestiuni punctuale, cu privire la jurisdicția asupra unora dintre localitățile din zona de securitate. În cadrul strategiei pașilor mici… 

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare