Ieri două dintre talk
show-urile televiziunii de știri din Chișinău au fost consacrare unei
declarații (de trei rânduri) a președintelui PCRM V. Voronin. Într-un interviu
dat ziarului kommersant.md, cu referire la statutul ce ar trebui acordat zonei
nistrene, liderul comunist a declarat: „статус республики в составе республики,
не автономного образования, а Приднестровской республики в составе Республики
Молдова. Это моя позиция и моя инициатива” („statut de republică în componența republicii,
nu formațiune autonomă, ci republică Nistreană în componența Republicii
Moldova. Aceasta este poziția și inițiativa mea”). Unii dintre comentatorii
politici s-au grăbit să-l acuze pe V. Voronin de faptul că nu a explicat exact
poziția sa, adică ce înseamnă „republică în republică”. Totuși, la ultima sa apariție
în emisiunea „În oglindă”, pe „Euro TV”, marți, 11 iunie a.c., V. Voronin a
explicat ce are în vedere. La întrebarea Ecaterinei Mitin-Stratan: „Regiunii
transnistrene i se va da autonomie, adică va avea un statut special?”,
V. Voronin a răspuns: „Vreau să vă spun încă și mai mult – nu autonomie în
genere, da’ acest statut o să conțină împuterniciri ale unei republici în
cadrul unei republici. Ca exemplu, Republica Tatarstan în componența Federației
Ruse. Cam la acest nivel de statut” (min. 41).
În fond, majoritatea
comentatorilor politici au apreciat declarația sumară din ziar (la cea de la
postul „Euro TV” nimeni nu a făcut referire, deci le-a scăpat) ca fiind una cu
iz electoral, liderul comunist încercând, în opinia lor, să atragă sprijinul
unui anumit segment de alegători. Drept pentru care, ei au condamnat acea
declarație a politicianului de stânga. Reacția vajnicilor comentatori politici,
care au criticat o propunere a unui om politic, fără să propună altceva în
schimb, sau fără să ceară ministrului E. Carpov și funcționarilor din Biroul
pentru Reintegrare să vină cu propuneri de soluționare a conflictului, a scos
la iveală, o dată în plus, un adevăr dureros: ca și în alte domenii, în
chestiunea conflictului privind zona nistreană, Republica Moldova nu este un
subiect, ci un obiect în contactele dintre actorii internaționali, inclusiv în
formatul „de consultări” (așa cum îl numesc oficialii ruși) 5+2. Poporul
Republicii Moldova, de pe ambele maluri ale Nistrului, este ostatecul cercului
vicios în care se află autoritățile de la Chi șinău: comunitatea internațională – statele și
organizațiile interesate – așteaptă de la guvernarea moldovenească să ajungă la
o soluție pașnică, evident, prin înaintarea de propuneri (a unui sau a mai
multor planuri), iar autoritățile moldovenești așteaptă ca tocmai acea
comunitate internațională – statele și organizațiile interesate – să rezolve
pentru RM conflictul, eventual prin presiuni asupra Federației Ruse. Iar atunci
când un șef al unuia dintre cele mai influente partide exprimă în mass-media o propunere
de soluționare a conflictului, comentatorii de serviciu (pe tema respectivă) o
torpilează.
De bună seamă, orice propunere
trebuie bine examinată înainte de a fi respinsă, mai ales în contextul
moldovenesc, în care asemenea propuneri sunt cu totul rare. Exemplul Federației
Ruse, sau – și mai potrivit – cel al Ucrainei (care are o republică autonomă în
componența sa – a Crimeei, dar care este în același timp stat unitar), nu pot
fi neglijate. Să nu uităm că în ciuda faptului că RM apare pe harta lumii cu
zona nistreană încorporată, de facto teritoriul respectiv se află în afara
jurisdicției autorităților de la
Chi șinău (niciodată de la 27 august 1991 până în prezent
fâșia respectivă nu a fost controlată de statul moldovenesc independent, de
aceea nu poate fi vorba de autorități „separatiste” la Tiraspol ; s-a separat RM
de URSS, cu teritoriul aflat acum sub jurisdicția sa, și nu fâșia nistreană de
RM), iar prezența armatei rusești este o garanție pentru administrația de la Tiraspol că actualul
status quo nu se va schimba fără luarea în considerare a intereselor sale. Or,
nicio putere din lume, sau nicio organizație nu își propune să forțeze
retragerea armatei ruse din zona nistreană.
În aceste condiții,
responsabilii moldoveni nu pot decât să stea în expectativă și să mimeze negocieri
în formatul 5+2, nefiind capabili să propună ceva concret (cu toate că, în loc să
facă propuneri publice, unii lideri ai Coaliției pro Europene acuză
administrația de la Tiraspol
de faptul că nu acceptă discutarea coșului ai treilea – aspectele politice – ca
și cum Chișinăul a propus ceva și ar fi ceva de discutat).
Desigur, în condițiile în care
tarifele la utilități în fâșia nistreană sunt de câteva ori mai mici decât pe
teritoriul aflat sub jurisdicția RM (tarifele la gaz sunt aproximativ de 6 ori
mai mici, apa este mai ieftină de 1,5 ori, iar energia electrică – de 3 ori),
iar pensiile, ajutoarele materiale, alocațiile, unele categorii de salarii sunt
mai mari și prețurile la toate tipurile de produse și mărfuri sunt mai mici
(inclusiv la medicamente și la tipurile de produse alimentare de bază),
indiferent de propunerile pe care le va face pătura politică de la Chi șinău – atât puterea, cât
și opoziția – nu cred că populația zonei nistrene va dori să se integreze
într-un spațiu în care legea este făcută de politicieni nepăsători, care ridică
fără nici o jenă salarii cu care își pot permite să huzurească, în timp ce
majoritatea cetățenilor sărăcește și se vede obligată să plece la muncă în
străinătate…
Articol scris pentru Moldova.org.
Articol scris pentru Moldova.org.