Articol scris pentru Moldova.org:
Ieri șeful administrației dela Tiraspol , Evghenii
Șevciuk, a semnat Legea „Despre frontiera de stat a Republicii Moldovenești
Nistrene”, adoptată pe 23 mai de către Sovietul Suprem. În comunicatul de presă
al „Președinției” de la
Tiraspol se menționează: „Специалисты отмечают, что закон
позволяет зафиксировать пределы территории, на которую распространяется
государственный суверенитет ПМР”/„Specialiștii notează că legea permite
stabilirea limitelor teritoriului asupra căruia se extinde suveranitatea RMN”.
Din această remarcă rezultă clar scopul urmărit de funcționarul de la Tiraspol : preluarea sub
controlul administrației „nistrene”, finanțate și sprijinite militar de Federația
Rusă, a unor localități asupra cărora în prezent nu „se extinde suveranitatea
RMN”, dar care au fost incluse în granițele fâșiei nistrene, în pofida
dezacordului vehement al populației acelora. În „lege” s-a făcut trimitere la alte
documente referitoare la frontiere, inclusiv la „Constituția RMN”, respectiv se
specifică faptul că teritoriul „RMN” include raionul Dubăsari („partea de pe
malul stâng” – deci cele șase sate aflate sub jurisdicția RM), de asemenea
orașul Bender (cu satul Varnița). Pe harta oficială editată de autoritățile de la Tirapol , în teritoriul RMN
mai este inclus satul Copanca, de pe malul drept al Nistrului, care după
nistreni face parte din raionul Slobozia.
Ieri șeful administrației de
Faptul că autoritățile nistrene vor să
instituie în teren starea de lucruri din hărțile și mințile lor, cu privire la
granița „RMN”, este notoriu. De fapt, războiul din 1992 – atât violențele de pe
malul stâng – pe platoul Coșnița, cât și cele de pe malul drept – din orașul
Bender, au avut drept cauză intenția administrației nistrene de a-și impune
controlul – „suveranitatea” asupra Benderului și satelor raionului Dubăsari, de
pe malul stâng al Nistrului, prin expulzarea instituțiilor statului
moldovenesc. Dacă actualul conflict înghețat va fi reluat într-o formă
violentă, cauza unei asemenea evoluții nu poate fi alta decât reluarea de către
conducerea de la Tiraspol
a acțiunilor de stabilire a frontierei așa cum vor ei, în mod arbitrar, fapt
recunoscut chiar în „legea despre frontiera de stat”: „Государственная граница
до согласования с сопредельными государствами и закрепления в международных
договорах с ними устанавливается Приднестровской Молдавской Республикой в
одностороннем порядке” („Până la realizarea unor acorduri cu statele limitrofe
și reglementarea în tratate internaționale, frontiera de stat este stabilită de
RMN unilateral”).
Până în prezent autoritățile RM nu au declarat nimic cu
privire la această nouă tentativă evidentă de escaladare a situației în zona de
conflict și nu au anunțat că au informat ONU și participanții în formatul de negocieri
5+2: OSCE, UE, SUA, Ucraina (care deține președinția OSCE) și Rusia. De ce
demnitarii moldoveni sunt permanent depășiți de acțiunile administrației de la Tiraspol ? Printre altele,
din cauza lipsei profesionalismului angajaților în structurile de stat
responsabile de gestionarea conflictului. Demnitarii cu pricina au fost numiți
în posturile respective pe baza apartenenței la partidele de guvernământ și nu
după criterii privind competența. Recent un blogher a relatat despre întâlnirea
pe care a avut-o cu ministrul Reintegrării Eugen Carpov. Printre ideile
ministrului, blogherul a consemnat-o și pe aceasta: „Mediatorii (OSCE, SUA, UE)
trebuie să-și stabilească o poziție comună privind negocierile soluționării
problemelor nistrene”. Dacă e să acordăm încredere blogherului în ceea ce
privește autenticitatea reproducerii ideii lui Carpov (ministrul nu l-a
dezmințit pe blogher), se pare că E. Carpov nu știe că mediatorii nu trebuie să
aibă nici o poziție. Părțile au fiecare poziția sa și negociază pornind de la
poziții, interese și necesități. Dacă mediatorii au o poziție (separată sau
comună), înseamnă că ei trebuie să devină părți în negocieri și trebuie căutați
alți mediatori – neutri, imparțiali și credibili pentru părțile în conflict.
Dacă observatorii (UE și SUA) și mediatorii (OSCE, Rusia și Ucraina) au fiecare
o poziție, înseamnă că negocierile în formatul 5+2 sunt un simulacru, o farsă,
la fel ca și concursurile organizate de actuala/fosta guvernare pentru diferite
funcții de stat – inclusiv pentru cele din CCA.
E. Șevciuk a promulgat „legea despre frontieră” după ce
recent mass-media au informat că „Autorităţile ucrainene au început să
construiască un gard din sârmă pe segmentul transnistrean al hotarului
moldo-ucrainean. Gardul este instalat în scopul de a combate contrabanda cu
mărfuri”. Personal am susținut punctul de vedere potrivit căruia RM ar trebui
să instituie un control riguros pe linia de demarcare din zona de securitate,
iar concesiile pe care le-a făcut în cadrul „politicii pașilor mici”, promovată
de Șevciuk și prin care a reușit să păcălească demnitarii moldoveni, ar fi
trebuit să urmărească obținerea recunoașterii de către conducerea de la Tiraspol a jurisdicției
moldovenești asupra Varniței, Copancăi și a satelor de pe malul stâng al
Nistului, locuitorii cărora au luptat pentru a-și apăra independența și
apartenența la Republica Moldova.
Autoritățile moldovenești au avut însă o abordare „globală”, nu una concretă –
pe fiecare localitate, deci au vrut totul și nu au obținut nimic. În timp ce autoritățile
moldovenești nu au o viziune, respectiv nu știu ce au de făcut, adminitrația de
la Tiraspol acționează
clar, realizându-și obiectivele. Cu demnitari moldoveni care au o pregătirea
profesională și capacitățile de care au dat dovadă, nimeni nu îi poate
împiedica pe nistreni să-și atingă obiectivele.
Într-un interviu recent acordat postului Radio Europa
Liberă, întrebat dacă „sunt perspective clare ale unei soluții” pentru
conflictul privind zona nistreană, Premierul Iurie Leancă a spus: „Nu cred că
astăzi cineva raţional şi cu judecată responsabilă s-ar aventura să facă
anumite prognoze”. Întrebarea nu viza prognoze sau ghicitul în cafea, ci
dorința de a afla de la
Prim-ministru dacă Guvernul are o viziune și va acționa în
vederea implementării ei. Din păcate, din răspunsurile Premierului a reieșit că
Executivul nu are nici viziune, nici politică, nici strategie cu privire la
soluționarea conflictului, ca și în celelalte domenii. Tot ceea ce are este,
probabil, așteptarea ca mediatorii și observatorii să adopte „o poziție comună”
și să rezolve problema. Reportera i-a spus Premierului că „politica paşilor
mici este criticată mai mult decât salutată”. Iurie Leancă a răspuns: „În
momentul în care voi vedea că există propuneri de paşi mari, dar nu la nivel de
teorie, deseori utopică, ci la nivel de paşi cu capacitate de a fi realizaţi şi
să vedem exact atunci cum se apropie orizontul de noi, voi spune: «Felicitări!»
şi voi insista să i se ofere Premiul Nobel pentru Pace. Deocamdată nu văd
astfel de posibilităţi”.
Prim-ministrul nu le
vede (propunerile) pentru că nu le solicită din partea mediului academic – a
specialiștilor în domeniu. O caracteristică comună a celor incompetenți este că
sunt autosuficienți, nu au nevoie de sfaturi de la alții. Pe de altă parte, cei
care pot formula soluții la problemele de rezolvarea cărora se ocupă,
întotdeauna vor căuta sfaturi și idei la alții, în primul rând la specialiști.
http://reintegrare.moldova.org/news/legea-graniei-rmn-o-noua-incercare-de-acaparare-teritoriala-opinie-237289-rom.html