Articol scris pentru Moldova.org:
Ieri seara o televiziune de știri a difuzat informația conform căreia un grup de cetăţeni din autonomia găgăuză a adunat 5000 de semnături necesare pentru iniţierea unui referendum privind „desprinderea de Moldova”. Pe parcursul zilei de azi, în unele buletine de știri, reprezentanți ai grupului de inițiativă au explicat că ei acordă un an autorităților moldovenești pentru ca să îndeplinească prevederile Legii cu privire la statutul UTA Gagauz Yeri, adoptată la 23 decembrie 1994 de Parlamentul RM. În sfârșit, dar nu în ultimul rând, cei 5000 de semnatari se pronunță pentru integrarea RM în Uniunea Vamală.
Ieri seara o televiziune de știri a difuzat informația conform căreia un grup de cetăţeni din autonomia găgăuză a adunat 5000 de semnături necesare pentru iniţierea unui referendum privind „desprinderea de Moldova”. Pe parcursul zilei de azi, în unele buletine de știri, reprezentanți ai grupului de inițiativă au explicat că ei acordă un an autorităților moldovenești pentru ca să îndeplinească prevederile Legii cu privire la statutul UTA Gagauz Yeri, adoptată la 23 decembrie 1994 de Parlamentul RM. În sfârșit, dar nu în ultimul rând, cei 5000 de semnatari se pronunță pentru integrarea RM în Uniunea Vamală.
Dincolo de speculațiile
conform cărora acțiunea a fost pusă la cale de forțe politice din țară care
pledează pentru integrarea RM în Uniunea Vamală sau de forțe din exterior (din
Uniunea Vamală), cred că mass-media ar trebui să încerce să dea un răspuns cât
se poate de fondat la întrebarea: de ce un grup din autonomia găgăuză a putut
lua în considerare posibilitatea deposedării teritoriului moldovenesc de o zonă
din Bugeac (sudul RM), unde conviețuiește minoritatea găgăuză?
Câteva elemente trebuie
punctate. Cei care au vizitat autonomia găgăuză au observat că la intrarea în
Comrat, la marginea şoselei, este scris pe un panou: „Comrat – capitala
Găgăuziei (Gagauz Yeri)”. Ne putem întreba despre ce fel de capitală poate fi
vorba în cazul centrului unei unităţi teritoriale a Republicii Moldova, când conform
art. 14 din Constituţia RM singura capitală este Chi șinăul?
Unii (dacă nu majoritatea)
dintre deputații agrarieni care au votat Legea din 1994 privind instituirea Unității
Teritorial Administrative, nu au știut ce înseamnă „Gagauz Yeri”. „Gagauz Yeri”
înseamnă „Pământ găgăuzesc”. Doresc să menţionez pentru cei care nu cunosc, că
denumirea ţării noastre, încă în primele cronici moldoveneşti, scrise în limba
slavă veche, era: „Moldavskaia zemlea” („PĂMÂNT MOLDOVENESC”). În mod normal,
teritoriul pe care se află UTA respectivă este PĂMÂNT MOLDOVENESC. Cu toate
acestea, în mass-media de la
Comrat adesea se vorbește despre „situația din Moldova” și
despre „cea din Găgăuzia” (de exemplu, „practica [privind reflectarea campaniei
electorale] din Moldova şi din Găgăuzia”), ca şi cum teritoriul de acolo ar fi
altceva, nu ar fi tot „din Moldova”.
Consider că s-a ajuns la
aceasta din cauza legii votate în 1994 de agrarieni. Dar și pentru faptul că
după 2001, când majoritatea în Parlament a revenit comuniștilor, ei au introdus
(în 2003) în Constituţa Republicii Moldova noţiunea de „Găgăuzia” (Art. 110,
111), sinonimă, după cum vedem, cu cea de „Gagauz Yeri”. Este paradoxal,
de altfel, că teritoriul ţării noastre, pe care nu îl controlează autorităţile
de la Chişinău ,
se numeşte „republică MOLDOVENEASCĂ nistreană”, în timp ce zona autonomă din
sud, aflată sub jurisdicția Chișinăului, se numeşte „pământ găgăuzesc”.
Republica Moldova este o țară
a mai multor paradoxuri. Printre ele îl avem și pe cel din art. 111, alineatul
4, al Constituției RM, în care comuniștii au introdus (la 25.07.2003) următorul
amendament: „Pămîntul, subsolul, apele, regnul vegetal și cel animal, alte
resurse naturale aflate pe teritoriul unității autonome Găgăuzia sunt
proprietate a poporului Republicii Moldova (...)”. E clar că pământul nu
se poate afla pe teritoriul unității autonome, ci unitatea autonomă respectivă
se află pe teritoriul/pământul Republicii Moldova și acel pământ este
proprietate a poporului Republicii Moldova.
Din cauza confuziilor
introduse în uz de agrarieni și de comuniști avem acum o situație în care
cetățenii de etnie găgăuză ai Republicii Moldova, dintr-o unitate teritorială
autonomă, cred că au un teritoriu și au o capitală. De aceea acum autorităților
moldovenești le-ar fi mai greu să le explice unor grupuri radicale din
autonomia găgăuză că legea agrariană și amendamentul constituțional comunist
s-au dotorat fie incompetenței, fie trădării, că desprinderea teritoriului UTA
„Gagauz Yeri”/„Gagauzia” din trupul țării este inadmisibilă; că, de fapt,
Republica Moldova este, în integritatea sa, PĂMÂNT MOLDOVENESC, unde
conviețuiesc mai multe monorități etnice, dar care nu pot avea nici un fel de
drept la secesiune sau separare. Pe pământul moldovenesc nu poate fi pământ
bulgar, ucrainean, rus ș.a..
Acum câțiva ani autoritățile
americane au hotărât să se implice în soluționarea problemei turcilor meskhetini
din Federația Rusă. Ei sunt originari din Georgia, în perioada Războiului al II
Mondial au fost deportați în Asia Mijlocie. În timpul perestroikăi
gorbacioviste au vrut să revină în Georgia, dar autoritățile de la Tbilisi s-au opus. După ce
au stat mai mulți ani în ținutul Krasnodar, unde populația locală era
nemulțumită de prezența lor, autoritățile americale le-au oferit dreptul de a
se stabili în SUA. Dacă turcii meskhetini, aflați în SUA, vor dori – acum sau
peste 200 de ani – să proclame republica lor pe teritoriul SUA și să se
desprindă, nimeni nu îi va numi în SUA „separatiști”, așa cum mass-media
moldovenească îi numește copios pe unii dintre găgăuzii din Republica Moldova, strămoșii
cărora au venit în sudul Basarabiei pentru a se salva de vitregiile războiului
din patria lor istorică – Bulgaria. Pot fi numiți separatiști reprezentanții unui grup etnic care se află pe teritoriul
său istoric, pe care s-au format ca etnie, și care vor să se desprindă dintr-un
stat pentru a și-l forma pe al său.
Găgăuzii pot să convețuiască
într-o unitate administrativă autonomiă pe teritoriul Republicii Moldova, dacă
aceasta le face viața mai confortabilă. Dar câteva chestiuni trebuie
clarificate: denumirea acestei unități administrative autonome ar trebui să fie
pur și simplu: „Autonomia găgăuză de pe teritoriul Republicii
Moldova”. Nici un fel de „pământ găgăuzesc” și nici un fel de capitală. Legea
din 1994 și Constituția trebuie amendate, aduse în conformitate cu o viziune
asupra statului Republica Moldova (pe care, din păcate, autoritățile
moldovenești nu o au și pentru obținerea căreia nu apelează la comunitatea
științifică). Aceste explicări, din partea autorităților moldovenești, ar fi
importante pentru felul în care se formează și se va forma conştiinţa tinerei
generaţii a cetățenilor moldoveni de etnie găgăuză, pentru consolidarea și păstrarea acestui
pamânt care, vorba dramaturgului Barbu Delavrancea – pusă în seama lui
Ştefan cel Mare și Sfânt – „nu este al nostru, ci al urmaşilor urmaşilor
noştri”. Dar autoritățile moldovenești nu au asemenea preocupări, o asemenea
înțelegere, de aceea grupuri radicale – în autonomia găgăuză – fac ce vor și
ceea pentru ce nu au nici un drept. Cu autorități incompetente și lipsite de
viziune lucruri triste se pot întâmpla în Țara Moldovei (pe Pământul
Moldovenesc)…