vineri, 28 iunie 2013

De ce Ministerul Educației nu își asumă eșecul elevilor la examenele de BAC?

Ieri, într-o conferință de presă, ministrul Educației Maia Sandu a anunțat că 42% din elevi au picat examenele de bacalaureat. Ministrul a declarat că nu are de gând să-și dea demisia. Mai mult, s-a creat impresia că domnia sa este mulțumită de rezultatul privind cele 42%, deoarece el a justificat enormele cheltuieli privind achiziționarea și folosirea camerelor de filmat în sălile de examen. Chipurile, elevii nu au mai copiat pentru că au știut că sunt filmați. Totuși, până în prezent, nu am văzut ca Ministerul Educației să fi prezentat vreun caz de picare a examenului din cauza că s-ar fi constatat – pe baza materialului filmat! – că un elev a copiat. Mai mult, cam în toate reportajele de pe posturile de televiziune, elevii ieșiți de la examene spuneau că s-a putut copia lejer. Iar faptul că la o jumătate de oră de la începerea fiecărui examen răspunsurile erau postate pe rețele de socializare este o dovadă a faptului că procurarea și instalarea camerelor nu a însemnat decât risipă de bani.

Examenele de bacalaureat din acest an au scos din nou la iveală criza majoră în care se află sistemul de educaţie: pregătirea slabă a elevilor și practicarea copierii la examene. Personal, nu sunt împotriva măsurilor de prevenire a copierii – verificarea elevilor (ca să intre în sala de examen fără telefoane mobile) și chiar folosirea camerelor de filmat (dacă nu ar viza risipirea inutilă a banilor atât de necesari pentru alte scopuri), deși aceste metode și-au arătat ineficiența. Cred că nici un elev care nu are de gând să copie nu se simte „stresat" de camere, de verificări sau de „descinderi” ale ofițerilor CNA, așa cum a fost în sesiunea de anul trecut.

Totuşi, chestiunea care ar trebui să intereseze mai mult pe cei de la Ministerul Educaţiei şi de la Guvern este alta. Până acum ministrul Maia Sandu nu a răspuns la întrebarea: de ce elevii au nevoie să copie? În căutarea răspunsului, ea ar putea auzi de la elevi opinii cu privire la sistemul de educație: „Sunt lecţii care nu ne folosesc în viaţă. Vrem mai multă practică şi mai puţină teorie”. Liceul ar trebui să pună temelia pe care universităţile să construiască mai departe personalităţi capabile să se adapteze condiţiilor unei societăţi cu economie de piaţă. Elevii trebuie educați în baza unui sistem de valori morale – inclusiv să nu accepte corupția și copierea, al dragostei pentru popor și țară. Dar elevii mai trebuie educați în așa fel încât să devină persoane cu o mentalitate care să-i determine să creeze afaceri, ong-uri, locuri de muncă, nu să devină robi ai sistemului de stat, care să cerşească locuri de muncă de la stat – aşa cum se întâmpla pe timpul regimului sovietic de ocupaţie. Cu părere de rău, astăzi, după 22 de ani de independenţă, sistemul (totalitar: sovietic) nu s-a schimbat: de pe băncile liceelor (şi ale facultăţilor) ies tineri neajutorați, incapabili de inițiativă, copleșiți de starea dezastruoasă a lucrurilor din societatea moldovenească, care așteaptă locuri de muncă de la stat, și știind că statul nu le va oferi locuri de muncă, singurul lor vis este să plece în Rusia, UE sau Canada, unde vor obține un loc de muncă, chiar și la negru – ca muncitori necalificaţi la construcţii sau ca îngrijitoare de bătrâni.

Acești tineri sunt persoane care şi în prezent sunt schilodite de sistemul de învăţământ gestionat de incompetenți. Și nu cred că premierul Leancă sau ministrul Educaţiei Maia Sandu au remuşcări pentru răspunderea ce o poartă pentru aceste generaţii/promoţii schilodite. Timpul petrecut la liceu este unul pierdut: se pare că s-a încetăţenit percepţia conform căreia tinerii sunt obligaţi să se ocupe de teme fără folos – învăţare pentru şcoală! – din simplul motiv că prin asta au trecut şi părinţii şi bunicii lor (în perioada sovietică). În loc ca la examenele de bacalaureat elevii să vină ca la o sărbătoare, să expună proiectele lor pentru viaţă şi să demonstreze că sunt maturi, că îşi văd rostul în această ţară (inclusiv cu condiţia trecerii, ulterior, printr-o universitate), ei se întrec în abilităţi de păcălire a camerelor de supraveghere (nu şi a unor profesori, care, pot facilita copierea... contra cost, cu toate camerele instalate). 

Practic, în prezent sistemul de educație nu este orientat spre a-l ajuta pe elev să-și afle vocația în viață, spre formarea unei gândiri critice, a inteligenței, ci spre formarea memoriei – iar examenele de bacalaureat sunt testul memoriei, de aceea elevii recurg la telefoane mobile și se întrec la copiat. Elevii nu înțeleg pentru ce trebuie să memoreze o sumedenie de lucruri dacă le pot afla instantaneu cu telefonul mobil din Internet... Oare responsabilii de la Ministerul Educației nu ar putea formula subiectele pentru examene în așa fel încât elevii să nu găsească în Internet răspunsuri (să fie subiecte care să solicite gândirea critică, inteligența, nu memoria)? Dar cum poți să ceri cuiva (unor funcționari de la Ministerul Educației) să elaboreze concepții, strategii de formare a inteligenței, gândirii critice la elevi când ei, funcționarii înșiși, nu excelează în așa ceva? Mai mult, cum poți să ceri unei persoane care nu este din domeniul Educației, nu înțelege în ce constă procesul de educație (nici unii pedagogi nu îl înțeleg, darămite cineva din afara sistemului), să gestioneze elaborarea și implementarea reformelor atât de necesare în învățământ, când încă romanii aveau proverbul: „Din nimic nu iese nimic”...

Se impune reformarea radicală a sistemului de educaţie: actualul sistem sovietic trebuie schimbat din temelie. Accentul trebuie pus pe studierea aprofundată a materiilor necesare elevului în viață. Elevilor trebuie să li se predea cursuri despre elaborarea unor proiecte internaţionale (crearea de ong-uri), a afacerilor (cum se crează o întreprindere mică sau mijlocie), despre cum pot fi câştigaţi bani cinstiţi aici, în ţara lor, pentru beneficiul propriu și al ţării lor. Pentru aceasta este nevoie ca în fruntea Ministerului să ajungă persoane care au această conştientizare, viziune şi capacităţi de implementare a schimbărilor. Actualii responsabili de la Guvern şi Ministerul Educaţiei au demonstrat și în acest an că actuala guvernare este incapabilă de reforme. Tot ce pot este să achiziționeze camere de filmat, care nu au nici o legătură cu reformele în sistemul de Educație.

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare