Articol scris pentru Moldova.org:
Evenimentul cel mai important al săptămânii care se încheie
l-a constituit semnarea, luni – 10 iunie, de către șeful administrației de la Tiraspol , Evghenii
Șevciuk, a decretului privind promulgarea legii „Despre frontiera de stat”. Marți
mass-media chișinăuene au adus vestea în spațiul mediatic moldovenesc, acordând
o atenție deosebită faptului că teritoriul inclus în granițele „RM” cuprinde
orașul Bender, împreună cu satul Varnița. În a doua parte a săptămânii, în urma
prezentării – inclusiv de mine – a hărții oficiale a „RMN”, unele instituții
mass-media, în special „Publika TV”, au prezentat o imagine mai clară a
proporțiilor pericolului creat de legea „Despre frontieră”: în baza hărții respective,
toate cele șase sate de pe malul stâng, aflate sub jurisdicția RM – Coșnița,
Pârâta, Doroțcaia, Pohrebea, Molovata Nouă și Cocieri – sunt văzute la Tiraspol ca făcând parte
din „RMN”, la fel ca și două sate de pe malul drept al Nistrului, aflate și ele
deocamdată sub jurisdicția RM – Varnița și Copanca.
Din situația creată acum pot fi (și trebuie să fie!) trase
anumite concluzii. Cele mai importante par să fie acestea:
1. Republica Moldova a ajuns în prezenta situație, care
poate să conducă la reluarea ostilităților militare, datorită incompetenței
responsabililor de zona de conflict, desemnați de puterea de la Chi șinău;
2. Se poate constata existența unei distanțe insurmontabile
între puterea de la Chi șinău
– incompetentă în gestionarea conflictului privind zona nistreană – și mediul
academic din Republica Moldova.
De fapt, aceste două concluzii sunt două fețe ale aceleiași
medalii: o putere care nu se bazează în actul guvernării pe elaborări
științifice, efectuate de reprezentanții mediului academic, inevitabil va eșua
în activitatea sa, scoțându-și mai devreme sau mai târziu la iveală
incompetența. Deci o putere incompetentă nu va apela la elaborările științifice
ale mediului academic; pe de altă parte, o putere este incompetentă pentru că
nu apelează la elaborările mediului universitar.
Încă la 21.11.2011 site-ul Ava.md mi-a publicat articolul „Inadvertenţele
din hărţile administraţiilor de la
Tiraspol şi Chişinău – potenţial de escaladare a conflictului
din zona nistreană a Republicii Moldova” (articol pe care l-am postat pe
10.02.12 și pe blogul meu). În acel articol menționam: „Deoarece aceste
aspecte, cu privire la neconcordanţele din hărţile editate la Chişinău şi Tiraspol, nu
sunt examinate nici în cadrul şedinţelor Comisiei Unificate de Control, nici în
cadrul negocierilor în formatul informal 5+2, aceste inadvertenţe reprezintă un
potenţial de escaladare a conflictului din zona nistreană a RM”. Ulterior am
revenit asupra temei și am elaborat un articol mai amplu, în care am inclus mai
multe detalii cu privire la această potențială sursă a dezghețării
conflictului. Articolul intitulat „Discrepanțele din hărțile de la Tiraspol și Chișinău –
potențial de escaladare a conflictului nistrean” a fost publicat în Nr. 3(53)/2012
al revistei științifice a Universității de Stat din Moldova „Studia
Universitatis” (p. 224-232).
Reacția lipsită de orice încredere în sine a ministrului
Reintegrării E. Carpov și a Departamentului pentru Reintegrare, din 11 iunie, a
arătat că responsabilii moldoveni au fost depășiți de situație și, după cum au
lăsat să se creeze impresia, nu erau la curent cu problema „frontierei”
revendicate de administrația de la
Tiraspol – cu mult înainte de ziua de luni, în care E.
Șevciuk a promulgat legea cu pricina. Mediul universitar poate fi util conducerii
politice a țării cu identificarea pericolelor la adresa securității țării, cu
propuneri privind eliminarea acestora, dar cadrele didactice de la catedrele de
Relații Internaționale nu pot decât să-și publice rezultatele cercetărilor în
revistele științifie de specialitate, nu pot să meargă la Casa Guvernului și
să înceapă să strige sub ferestre că au ceva de propus, că pot ajuta la buna
funcționare a guvernării. Statele care contează pe arena mondială – întâi de
toate SUA – sunt cunoscute pentru interacțiunea excelentă între oamenii politici
și profesorii universitari. Cercetători științifici ca Zbigniew Brzezinski nu
numai că sunt consultați cu regularitate, dar sunt și consilieri pe probleme de
securitate și politică externă ( de exemplu, la Casa Albă ). În statele
capturate, falimentare, puterea politică nu manifestă interes față de cercetătorii
de la universități, așa încât statele respective în mod inevitabil se prăbușesc
sub presiunea insuportabilă a incompetenței, respectiv a lipsei de previziune a
guvernării.
Problema „frontierei RMN” este legată de respectarea
„Acordului cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în
regiunea nistreană a Republicii Moldova”, semnat la 21.07.1992 de președinții
Elțin și Snegur. Într-un articol de anul trecut menționam: „Acordul
ruso-moldovenesc din 1992 oferă părții moldovenești posibilități pentru
rezolvarea – în virtutea unui plan de acțiuni al pașilor mici – a unui șir de
probleme. Acestea au fost cauzate de nerespactarea de către
Federația Rusă, respectiv de către administrația zonei nistrene, a Acordului cu
pricina. Este vorba de nerespectarea prevederii din art. 5: «Părțile
beligerante consideră inadmisibilă aplicarea oricăror sancțiuni și blocade. În
acest context vor fi înlăturate imediat orice obstacole în calea circulației
mărfurilor, serviciilor și oamenilor (…)» – prin aducerea la îndeplinite a
acestui articol vor fi înlăturate posturile nistrene de la linia de demarcare
între RM liberă și zona nistreană. De asemenea, trebuie cerută respectarea art.
3: «Orașul Bender, ca loc al aflării Comisiei [Unificate] de Control și în
virtutea complexității deosebite a situației, se anunță raion cu un regim
majorat [sporit] al securității, care se asigură de către contingentele
militare ale părților participante la îndeplinirea Acordului prezent». În art.
1, alineatul 2 se prevede că «Odată cu întreruperea focului părțile beligerante
încep retragerea forțelor lor armate și a altor formațiuni, a tehnici și a
armamentului militar și termină acest proces în decurs de o săptămână. Scopul
unei asemenea despărțiri este crearea zonei de securitate dintre părțile participante
în conflict». Întrucât zona de securitate a fost creată, iar orașul Bender este
«un raion cu regim sporit de securitate» în cadrul zonei de securitate, rezultă
că din orașul Bender trebuie să fie retrase atât forțele armate ale Federației
Ruse, cât și cele ale zonei nistrene – prevedere care nu a fost respectată de
Rusia – în termenul stabilit de o săptămână, în timp ce RM și-a îndeplinit
angajamentul. Rusia ar putea să-și retragă forțele armate din Bender (pe malul
stâng al Nistrului) inclusiv ca un prim pas al îndeplinirii de către ea a
angajamentelor luate la summitul de la Istanbul din 1999, privind retragerea armatei
sale de pe teritoriul RM. Și problema retragerii armatei Rusiei poate fi
rezolvată printr-un plan de acțiuni al pașilor mici”.
După cum se vede, autoritățile moldovenești au trebuit să
ceară, din 1992 până în prezent, respectarea de către Federația Rusă – prin
impunerea administrației zonei nistrene – a Acordului ruso-moldovenesc din
21.07.1992: atât în privința eliminării obstacolelor – posturilor nistrene
(„frontiera” întrece orice limită a impertinenței), cât și a demilitarizării
Benderului. Cum cabinetele de miniștri care s-au perindat în Casa Guvernului,
din 1992 până în prezent, nu au arătat niciodată comunității internaționale că
Acordul din 1992 nu este respectat de Rusia și de administrația zonei nistrene,
respectiv nu au cerut respectarea acestuia, s-a ajuns în prezent la nesocotirea
totală a documentului respectiv de către Tiraspol, fără îndoială – cu
îngăduința Moscovei.
În „Declarația” Guvernului, din 11 iunie, cu privire la
decretul lui Șevciuk, se menționează: „Chişinăul cheamă partenerii
internaţionali implicaţi în procesul de negocieri în format 5+2 să facă uz de
prerogativele pe care le oferă statutul lor şi să-şi exprime poziţia oficială
pe marginea deciziei structurilor de la Tiraspol , din perspectiva promovării de mai
departe a procesului de reglementare a conflictului transnistrean”. Totuși,
guvernarea de la Chi șinău
ar fi trebuit să adreseze întâi de toate o notă de protest Ambasadei Federației
Ruse la Chi șinău
cu privire la violarea Acordului privind „aplanarea pașnică a conflictului
armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova”, respectiv să afle dacă
Federația Rusă a ieșit din Acord. Căci în conformitate cu Art. 8 al
documentului, „Acțiunea Acordului prezent se întrerupe prin consimțământul
părților sau în cazul ieșirii unei părți, ceea ce duce la întreruperea
activității Comisiei de control și a contingentelor subordonate ei”. Dacă Rusia
și regimul de la Tiraspol
stabilesc o frontieră pe teritoriul Republicii Moldova, asta nu înseamnă decât
că toate aranjamentele de pace au fost abrogate de Rusia și, în consecință,
Republica Moldova se află din nou în stare de război sau capitulează și renunță
la teritoriul revendicat de administrația de la Tiraspol , sprijinită de
armata rusă.