Articol pentru Moldova.org:
Ca și comentator politic nu am intenționat să comentez decizia Curții Constituționale cu privire la interpretarea Articolului 101 (2) al Constituției: „În cazul imposibilității Prim-ministrului de a-și exercita atribuțiile (…), Președintele Republicii Moldova va desemna un alt membru al Guvernului ca Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern”. Curtea a stabilit că un Prim-ministru demis pentru suspiciuni de acte de corupție se află în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile. În nota explicativă a Curții s-a făcut trimitere la practica europeană. Într-adevăr, există mai multe cazuri notorii în UE.
Ca și comentator politic nu am intenționat să comentez decizia Curții Constituționale cu privire la interpretarea Articolului 101 (2) al Constituției: „În cazul imposibilității Prim-ministrului de a-și exercita atribuțiile (…), Președintele Republicii Moldova va desemna un alt membru al Guvernului ca Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern”. Curtea a stabilit că un Prim-ministru demis pentru suspiciuni de acte de corupție se află în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile. În nota explicativă a Curții s-a făcut trimitere la practica europeană. Într-adevăr, există mai multe cazuri notorii în UE.
Unul dintre cei mai controversaţi politicieni europeni,
Edith Cresson, a creat o întreagă dezbatere politică în 1999, atât în Franţa,
unde a deţinut timp de un an poziţia de prim ministru sub François Mitterrand,
cât şi în instituţiile europene, unde a ocupat timp de 4 ani funcţia de comisar
european. Edith Cresson a fost primul Comisar european care si-a câstigat
trista notorietate de coruptie în timpul mandatului sau. Scandalul a început
după ce s-a constatat că aceasta a numit un „prieten foarte apropiat“, pe
medicul stomatolog René Berthelot, pe o funcţie de cercetare finanţată din bani
europeni, fără ca acesta să aibă calificările necesare. Totodată, i s-a
reproşat neglijenţa de care a dat dovadă prin încheierea de contracte de
finanţare cu mai multe firme din Italia, prin care s-au creat prejudicii de
milioane de euro. Edith Cresson se face parţial responsabilă pentru demisia
întregii Comisii Europene în 1999. Abia în 2006, Curtea Europeană de Justiţie a
găsit-o pe Cresson vinovată de abuz în funcţie, fiind retras dreptul acesteiala pensia privilegiată de 30.000 de euro pe an.
Jacques Attali, unul dintre
cei mai reprezentativi consilieri ai fostului presedinte al Frantei, Francois
Mitterand, este cel din urma politician din perioada Mitterand care este
investigat în cadrul unui proces privind corupția și exporturile ilegale de arme
în Angola.
Attali, fost președinte al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare
(BERD), a fost eliberat pentru o cauțiune de 1,5 milioane de franci francezi
(225.000 euro), dupa ce a fost chemat pentru anchet, fiind acuzat de deturnare
de fonduri și trafic de influență.
Investigatia este centrata pe activitatea omului de afaceri Pierre-Joseph
Falcone, conducatorul companiei Branco International, acuzat de trafic de arme.
Firma de consultanță a lui Attali, ACA, a încasat 150.000 de dolari de la Brenco. De asemenea,
Attali a folosit un avion privat pentru a face o excursie de o zi în Luanda,
capitala Angolei, în 1998, zborul fiind estimat la 480.000 de franci. Falcone a
trimis mai multe cadouri, care proveneau dintr-un celebru magazin de lux din
Paris, Fauchon, pe adresa fostului consilier. Judecatorii îl suspecteaza pe
Attali ca si-ar fi folosit influenta pentru a-l ajuta pe Falcone într-un proces
legat de impozite, între autoritatile franceze și ZTS Osos, o companie slovacă.
Pe 4 februarie 2013 Preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, declara:
„Politicienii să se dea la o parte când sunt acuzaţii de corupţie sau decizii de integritate”.
S-ar părea că decizia Curții Consituționale a RM se înscrie în spiritul
european, prin contribuția la crearea unui mediu în care corupții să nu se
poată manifesta, ceea ce îi va responsabiliza pe toți politicienii să adopte un
comportament adecvat, să nu folosească instituții ale statului pentru a-și
rezolva probleme de partid sau pentru a se îmbogăți prin evaziuni fiscale ori
evitarea taxelor vamale.
Dar iată că o declarație a
ambasadorului SUA la Chi șinău,
William Moser, pe lângă faptul că m-a uimit, m-a determinat să mă pronunț și eu
asupra subiectului evocat. Ambasadorul a declarat: „Decizia [Curții
Constituționale] în felul în care a fost emisă ridică semne de întrebare
privitor la integritatea şi independenţa sistemului judiciar din R. Moldova şi
puterea acelei instituţii democratice. Statele Unite sunt îngrijorate de orice
decizie judecătorească care pare să se bazeze pe afirmaţii nefondate şi zvonuriîn examinarea sesizărilor prezentate în faţa acesteia”,
a declarat Moser. Pentru cei care privesc decizia din perspectiva standardelor
și practicilor europene, la prima vedere pare că dl Moser, prin această
declarație, este victima „afirmațiilor nefondate și a zvonurilor” cu privire la Curtea Constitu țională
și cu privire la decizia Curții. Prin această declarație oficialul american a
comis un amestec în treburile interne ale RM, demonstrând că, în persoana sa, țara
pe care o reprezintă nu mai este un observator neutru (așa cum a fost până în
prezent), ci s-a plasat deschis de partea unuia dintre partidele moldovenești,
susținându-l deschis pe președintele PLDM V. Filat. Nu știu de câte ori până
acum domnul William Moser a pus la îndoială vreo decizie a Curții
Constituționale din SUA. Dar paradoxul situației de acum este că dl Ambasador
s-a arătat reticent față de spiritul european – de luptă cu corupția – în care
s-a înscris sau din care a izvorât decizia Curții Constituționale.
Cunoscându-l pe dl Moser ca pe o
persoană deosebit de cultă, corectă și onestă, sper că domnia sa va reveni
asupra afirmației sale și o va revizui, iar SUA vor avea și de acum înainte un
rol deosebit în Republica Moldova – acela al unui observator neutru și
obiectiv, pentru care interesele fundamentale ale statului moldovenesc –
democratizarea și stârpirea corupției – prevalează asupra intereselor de partid
sau personale ale unui politician. Dincolo de acestea însă, din declarația domnului Ambasador rezultă faptul că justiția mildovenească trebuie să examineze și să se pronunțe asupra acuzațiilor care i-au fost aduse ex-Prim-ministrului, lucru care - nu se știe de ce - nu se întâmplă.