Anul acesta la Cluj a avut loc a IV ediție a
Festivalului Cărții Maghiare. Printre alte acțiuni prilejuite de eveniment,
sâmbătă, 31 mai, în cadrul mesei rotunde intitulate „Românii și maghiarii, cetățeni
în Țara Oglinzilor”, organizate de Clubul Media Corbul Alb în sala Asocia ției Muzeului
Transilvan (EME), a avut loc lansarea volumelor „Dicționar cultural maghiar” și
„O istorie a maghiarilor” (discuția s-a ținut în limba română). Pe lângă
intelectuali clujeni au participat câțiva invitați din Republica Moldova (de la Comrat și Chișinău).
„Dicționar-ul Cultural Maghiar
– Român”, editat în limba română, este un bun instrument de apropiere între cele
două comunități. Publicul român va putea să afle denumiri (de străzi ș.a.) și
nume maghiare, inclusiv cum se pronunță corect. Este un bun exemplu de urmat pentru
comunitatea moldo-română din Ucraina. Pe când o „Istorie a Moldo-românilor” și
un „Dicționar Cultural Moldo/Româno – Ucrainean” în limba ucraineană? Or, numai
prin cunoașterea reciprocă este posibilă conviețuirea pașnică a două
comunități, care se respectă mutual. Proiectul finanțat de statul ungar privind
organizarea de excursii pentru copiii din Ungaria în teritoriile de peste
graniță unde locuiesc comunități istorice maghiare, inclusiv în Transilvania,
este o altă activitate ce ar merita atenția autorităților Republicii Moldova și
României, pentru a fi preluată. Organizarea unor vizite la cetatea Hotin și la
moldovenii din raionul Noua Suliță, sau la Cetatea Albă și la moldovenii
din raioanele Ismail și Reni îi va îmbogăți cultural atât pe elevii din RM și
România, cât și va constitui un sprijin moral, dar și economic, pentru
conaționalii din teritoriile istorice moldovenești aflate în prezent în
Ucraina.
Conf. univ. dr. Ionuț Costea (Universitatea
Babeș-Bolayi) a vorbit despre criza curentă a istoriei („Se constată o
fragilitate a cunoașterii istorice, o amnezie a istoriei, o dezistoricizare”),
care s-ar datora: 1. laicizării excesive, îndepărtării de conștiința istorică pe
care o aduce creștinismul, ieșirii în afara timpului, trăirii aici și acum; 2. postmodernismului:
relativismul face ca istoria să nu mai dea certitudini. Cu cât mai mult
cunoaștem, cu atât, vedem, cunoaștem mai puțin. Atunci: pentru ce să mai
cunoaștem?; 3. politicilor educaționale (aspectului instituțional): istoria
este o cenușăreasă – se predă doar câte o oră pe săptămână. Istoria a fost
folosită de autoritățile statelor pentru crearea unor cetățeni loiali statului.
Inclusiv din cauza unor discursuri, abordări istorice diferite (a unor războaie
istorice) s-a ajuns la dezbinarea între popoare. Profesorul Ionuț Neagu este de
părere că soluția acestei probleme este empatia, acceptarea subiectivității
care ne îngrădește posibilitatea de a ne înțelege cu ceilalți din proximitatea
noastră: „Nu sunt de acord, dar accept ca atare – văd cum gândește un alt om”.
Cred că mediul cultural în care sunt acceptate opiniile celorlalți (izvorâte
din valori, tradiții deosebite), chiar atunci când nu ești de acord cu ele –
reprezintă cea mai mare bogăție a Transilvaniei, care asigurând pacea civică, permite
și înflorirea economică a regiunii. Este ceea ce lipsește în prezent în estul
Ucrainei, sau ceea ce a lipsit în 1992 în estul Republicii Moldova.
Profesorul de Istorie de la
liceul G. Barițiu, Vladimir Bogosavliev, care predă un curs facultativ de istorie
a Clujului, a pledat pentru aplecarea elevilor către istoria locală. Profesorul
de Istorie de la liceul M. Klein, Ciprian Rad, a vorbit despre fenomenul omiterii
unor principi ai Transilvaniei din manuale (unul dintre motive ar fi: întrucât
sunt din perioade îndepărtate, mai pot ei constitui modele pentru cei din
prezent?, iar dacă nu – mai prezintă interes?). Profesorul Rad a pledat pentru
cunoașterea mai amplă a principilor Transilvaniei de către elevii din
Transilvania, care adesea cunosc mai bine domnitorii moldoveni.
Dr. Răzvan Mihai Neagu,
profesor de Istorie la Colegiul Tehnic
Turda, a vorbit despre istoria medievală din perspectivă bisericească. În
opinia sa papalitatea a realizat prima „uniune Europeană”: în secolul XIV
spațiul european (catolic) se întindea din peninsula Iberică până la Carpa ți, în care funcționa
un drept canonic și chiar un sistem fiscal. În contextul conviețuirii de-a
lungul secolelor a mai multor comunități etnice în Transilvania (și a
acceptării subiectivității), în opinia profesorului Neagu Transnilvania nu este „o țară
românească”, ci în același timp maghiară, germană, evreiască, armeană ș.a..
Istoricul găgăuz de la Comrat , Stepan Bulgar, le-a
vorbit celor prezenți la eveniment despre raportul între cumani și găgăuzi, referindu-se
la mai multe teorii privind originea găgăuzilor, iar jurnalista de la Comrat Lilia Glekova a vorbit
despre percepția României în autonomia găgăuză din RM.
Evenimentele culturale
organizate de comunitatea maghiară din Cluj sunt un exemplu pentru comunitățile
etnice minoritare din orice stat, care vor să-și păstreze identitatea și să
supraviețuiască în istorie.
© În cazul republicării (preluării) articolului sau a unor părți din el, este obligatorie indicarea link-ului postării.
© În cazul republicării (preluării) articolului sau a unor părți din el, este obligatorie indicarea link-ului postării.