Din 1992 și până
în prezent în spațiul public din Republica Moldova sunt folosite, atât de
politicieni cât și de jurnaliști și formatori de opinie, expresiile „regim
separatist”, „lideri separatiști” sau „republică separatistă”. Să luăm un
exemplu de document oficial: scrisoarea din 12 noiembrie 2010 a fostului
președinte interimar al RM Mihai Ghimpu, în
adresa Secretarului General al Alianţei Nord-Atlantice, Anders Rasmussen,
în legătură cu subiectul „retragerii trupelor ruse de pe teritoriul
statului nostru”, difuzată de mai multe portaluri de ştiri [1]. „Trupele ruse pe teritoriul statului nostru nu
sunt doar o sursă permanentă de pericol la adresa securităţii Republicii
Moldova, dar şi de alimentare a separatismului transnistrean (s. A.L.),
dat fiind faptul că liderii separatişti de la Tiraspol (s. A.L.)
văd în prezenţa trupelor ruse, dislocate în regiune, un suport moral, politic
şi material al acţiunilor lor”, notează Mihai Ghimpu (sau consilierul său
pentru politică externă, care a elaborat textul). În primul rând, în ceea ce
privește „separatismul”. Probabil că nu este un secret pentru nimeni faptul că
Republica Moldova este un stat separatist, care s-a separat de
Rusia, sub ocupația căreia s-a aflat, ultima dată, din 1944 până în 1991. Ca
stat separatist, Republica Moldova ar trebui să sprijine separatismul din
simplul motiv că datorită separatismului această republică a obținut
libertatea. Totuși, să fie oare Igor Smirnov, născut la Petropavlovsk-Kamceatski
și sosit la Tiraspol
în 1987 (președinte al RMN: 1990 – 2011) sau Vladimir Antiufeev, sosit aici
după puciul din august 1991 de la
Riga (ministru al Securității de Stat: 1991 – 2011), cei care
au deținut puterea în zona nistreană până în decembrie 2011, lideri separatiști,
iar regimul lor unul separatist? Dacă oficialii moldoveni vor stărui, inclusiv
pe plan internațional, în promovarea ideii că există un „separatism
transnistrean” în Moldova, aceasta nu va face decât să atragă simpatia opiniei
publice internaționale pentru regimul de la Tiraspol , care, rezultă din declarațiile
oficialilor de la Chi șinău,
luptă pentru libertate, așa cum Republica Moldova a luptat pentru libertatea sa
în 1991-1992. Să ne înțelegem totuși: dacă de exemplu cele șase milioane de
turci din Germania, cu sprijinul armatei turce, vor declara la un moment dat că
au constiuit o republică germană riniană (de la denumirea râului Rin) –
cu limba turcă utilizată de administrație şi în spaţiul public, nimeni nu-i va
numi „separatiști”. Dacă cele opt milioane de imigranți din Magreb de pe
teritoriul Franței, cu sprijinul armatei algeriene, vor declara republica franceza
luareză (de la râul Luara) – cu limba arabă drept limbă oficială, nimeni nu-i
va denumi „separatiști”. Îmi pare rău că dl Ghimpu l-a indus în eroare pe
Secretarul General al NATO privind existența unui separatism în Moldova, acolo
unde nu este vorba decât de o zonă de ocupație rusească și de un regim de
ocupație.
În al doilea rând,
de ce „separatismul transnistrean (s. A.L.)”? Zona Republicii Moldova
necontrolată de autoritățile de la
Chi șinău cuprinde cea mai mare parte a regiunii din stânga
Nistru (fără satele Cocieri, Molovata Nouă, Coșnița, Pohrebea, Doroțcaia,
Pârâta) și o parte din Basarabia sau Cisnistria (municipiul Bender și satele
Gâsca, Proteagailovca, Chițcani, Cremenciug, Merenești și Zahorna). De ce
„transnistrean”? Cineva care scrie în limba română ar trebui să utilizeze
cuvinte care exprimă realitatea din teren. M. Ghimpu mai scria despre „aflarea
lor (trupelor ruseşti, n. A.L.) în Transnistria”. Poate liderul PL nu știe, dar
trupe rusești se află și pe teritoriul Basarabiei (Cisnistriei), la Bender , unde pot fi văzute
cazarme cu drapelul Rusiei arborat. Este o deosebire importantă între
conflictul de pe teritoriul RM, în care nu este vorba de separatism, și alte
conflicte cu adevărat separatiste din lume (Kosovo, Abhazia, Osetia de Sud): zona
de conflict de la noi nu are o denumire istorică. Este o parte din
Transnistria și o parte din Basarabia – este o parte a Republicii Moldova,
partea sa central – estică, aflată din 1944 până în prezent sub ocupație
militară rusească.
În al treilea
rând, în legătură cu o altă idee a lui M. Ghimpu: „Îmi exprim speranţa că în
cadrul negocierilor actuale privind regimul de control al armamentelor, poziţia
Republicii Moldova privind prezenţa ilegală a trupelor ruse pe teritoriul său –
şi anume retragerea imediată, ordonată şi completă a trupelor ruse (s.
A.L.) de pe teritoriul Republicii Moldova – va fi auzită şi luată în seamă”.
Cred că retragerea trupelor ruse ar putea însemna blocarea definitivă a rezolvării
problemei. Conducerea Rusiei (de exemplu, președintele Putin) ar putea să-l
telefoneze pe președintele Republicii Moldova și să–i spună că în cinci minute,
în care cei doi vorbesc, trupele rusești se retrag. La sfârșitul convorbirii ar
putea să-l îndemne să meargă să verifice dacă mai găsește în zona respectivă vreo
unitate cu drapelul rus arborat. Desigur, n-o să-i permită să pătrundă pe
teritoriul respectiv serviciile care efectuează contrulul la intrarea în zonă.
Dar Putin ar putea să-l ajute și cu aceasta – să intervină ca să i se permită președintelui
țării, eventual împreună cu M. Ghimpu, să inspecteze unitățile militare și să
constate că nu mai există niciun drapel rus arborat sau militari cu epoleți
rusești (adică: în cele cinci minute ale discuției telefonice militarii ruși
își vor fi înlocuit epoleții rusești cu cei al „republicii” de pe Nistru - RMN).
Deci, este posibilă o situație în care în zona de ocupație rusească militarii
ruși să-și înlocuiască epoleții (cei rusești cu cei nistreni), totul rămânând
însă pe vechi, trupele rusești rămânând în continuare acolo, sub comanda și cu
sprijinul Moscovei. Deși M. Ghimpu era „ferm convins că retragerea
completă a trupelor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova va crea premisele
necesare pentru reglementarea conflictului transnistrean pe cale paşnică şi va
contribui, inclusiv, la consolidarea stabilităţii şi securităţii în regiune”,
cred că singura soluție a acestui conflict este cererea exprimată de Republica
Moldova ca Rusia să retrocedeze zona sa de ocupație de pe teritoriul
țării noastre. Retrocedare înseamnă înlocuirea armatei de ocupație cu
armata țării noastre (sau, în primă fază, cu trupe internaționale), preluarea
teritoriului de către organele de menținere a ordinii publice (în primă fază pot
fi și unități de poliție din străinătate, cu mandat internațional), preluarea
teritoriului de către serviciile de securitate și organizarea unor alegeri
libere pentru înlocuirea regimului de ocupație cu o administrație democratică.
Locuitorilor din satul Corjova, raionul Dubăsari, și din celelalte sale, care,
în mojoritatea lor, sunt locuite de etnici moldoveni (așa cum se identifică ei),
să li se garanteze dreptul și să li se ofere posibilitatea de a-și alege
autoritățile locale, iar aleșii lor să fie la adăpost de orice amenițări,
intimidări și persecuții din partea unor cazaci sau coloniști. Fără acestea,
problema asigurării securității RM pe întreg teritoriul său desigur că nu va fi
rezolvată.
Din păcate, fostul președinte Ghimpu a
reușit să mențină o stare de confuzie în ceea ce privește datele conflictului
ruso – moldovenesc din partea estică a RM. Într-o știre din 9 decembrie 2010,
publicată de portalul de știri ”Moldova azi” [2], dar și de alte portaluri de știri [3], este citat un comunicat
de presă al Președinției, în care se arată că secretarul general al NATO,
Anders Fogs Rasmussen, în răspunsul său adresat fostului președinte Ghimpu,
menționează că NATO acordă atenție „conflictului prelungit din regiunea
transnistreană a Republicii Moldova”. În al doilea rând, întrucât dl Ghimpu recunoștea,
ca și ceilalți predecesori ai săi, „Transnistria” ca entitate și respectiv ca
subiect în conflict și în negocieri, dl Rasmussen saluta angajamentul
consistent și plenar al autorităților de la Chi șinău de a soluționa pe cale pașnică „diferendul
transnistrean”, precizând că negocierile înternaționale în formatul 5+2,
purtate cu asistența OSCE, sunt un cadru legal și corect pentru continuarea
discuțiilor. M. Ghimpu repeta aceleași neadevăruri, în loc să explice
secretarului general al NATO, că este vorba de un conflict interstatal,
ruso-moldovenesc; că Moldova, care s-a aflat sub ocupație sovietică – așa cum
este stipulat în decretul prezidențial din 24 iunie 2010, semnat chiar de
Ghimpu, privind comemorarea zilei de 28 iunie 1940 ca zi a ocupației sovietice
– în 1992 s-a separat de Rusia, însă armata ocupantă nu a părăsit întreg
teritoriul țării noastre, ci menține până în prezent o parte a sa sub ocupație
militară. Republica Moldova este separatistă pentru că teritoriul său a fost
ocupat cu forţa, iar în 1992 statul moldovean a luptat pentru libertate (în
războiul numit oficial „pentru apărarea independenței şi integrităţii
teritoriale”). Suntem singura republică fost sovietică ce a luptat pentru
independența și suveranitatea sa (asupra întergului său teritoriu). De aceea,
declarația făcută de fostul președinte al RM V. Voronin la ședința festivă dedicată
sărbătoririi aniversării a 15-a a proclamării independenței în 2006, cum că noi
am fi primit independența „ca pe un cadou”, este cel puțin bizară. Poporul
Moldovei a luptat pentru separarea de Rusia și, în fapt, noi și acum suntem
separatisti: vrem sa ne separăm de Rusia cu teritoriul nostru estic, rămas sunb
ocupație militară rusească. Culmea este că guvernanţii de la Chi șinău – fiind guvernanții
separatiştilor – îi numesc pe ocupanții de la Tiraspol separatiști. Cu
regret, aceasta este poziția atât a conducerii de ieri (Voronin), cât și a
celei de azi (Filat, Lupu, Ghimpu), oameni politici care nu se deosebesc în
aceasta privință. Este timpul ca cei de la conducerea RM să promoveze adevarul,
să nu mai fie ostatecii stereotipurilor impuse prin manipulare sau prin
incompetență. Cred că fără recunoașterea și promovarea adevărului nu există
șanse pentru recuperarea teritoriul din estul Republicii Moldova. Este
important să fie pusă corect problema – căci numai cu condiția formulării
corecte ea poate fi soluționată.
Până când chestiunile
fundamentale privind conflictul nu vor fi înţelese şi afirmate – cine sunt
actorii, care este natura/esența conflictului, ce precedente istorice pot fi
aplicate – măsuri (inițiative) ca cele transmise la 13 decembrie 2007 de către autorităţile
moldoveneşti regimului de la
Tiraspol , cu privire la construcţia de poduri şi şosele,
gestionarea în comun a căii ferate şi înfiinţarea unui post de televiziune
comun etc., evident că nu au nici un rost, ci doar vor întări regimul de
ocupație de acolo (așa cum s-a întâmplat cu reluarea circulaţiei trenului personal pe
ruta Chişinău – Odesa, via Bender şi Tiraspol în toamna anului 2010) întrucât asemenea măsuri de reconstrucţie socio –
economică şi dezvoltare se referă la faza „consolidării procesului de pace” [4].
Or, încă nu a avut loc o reconciliere în conflictul ruso-moldovenesc, de aceea
măsurile respective sunt premature. Pentru ca să consolidezi, trebuie să ai pusă
o temelie pe care să construiești, trebuie să se ajungă la o viziune comună a
părților implicate în conflict, ceea ce până în prezent nu se poate observa.
După calificarea CEDO în cauza Ilașcu și în cauzele
celorlalți membri ai așa-zisului grup Ilașcu, Federația Rusă își exercită
jurisdicția în regiunea nistreană a Republicii Moldova. În 1992 a avut loc un război ruso-moldovenesc, respectiv există un conflict
ruso-moldovenesc îngheţat. Deci, este incorect să se vorbească despre un
conflict „între Moldova şi Transnistria”, cum afirmă unii diplomați, de exemplu
William Hill. Rusia a fost recunoscută ca fiind parte implicată în conflict
printr-o decizie a CEDO din 2004 în „Dosarul Ilaşcu”. La 15 noiembrie 2011
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat din nou Rusia, pronunţând o
decizie prin care a obligat statul respectiv să plătească noi despăgubiri, în
valoare totală de 160 mii de Euro: câte 60 000 de Euro, în calitate de
prejudicii, foştilor deţinuţi ai regimului de la Tiraspol , Andrei Ivanţoc
şi Tudor Popa şi, respectiv, câte 20 000 de Euro rudelor
acestora. Rusia a fost obligată să plătească pentru detenţia ilegală în
care au rămas Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa până în 2007. Asta deşi CEDO încă în
2004 a
obligat statele respondente (Federaţia Rusă şi Republica Moldova) să asigure
eliberarea imediată a acestora. Curtea a constatat
că Federaţia Rusă nu a îndeplinit hotărârea CEDO din 8 iulie 2004, care
prevedea eliberarea imediată a lui Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa. În
ştirea „Unimedia” din 15 noiembrie 2011, intitulată „Dosar de 160 mii Euro!
Rusia condamnată din nou la CEDO
pe cazul Ilaşcu!”, se mai menţionează: „Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa au fost
arestaţi de către «autorităţile neconstituţionale ale Republicii Moldoveneşti
Nistrene» pentru pretinse acte «teroriste» în cadrul conflictului armat din
1991-1992. Cererea către CEDO a fost înaintată în 2005, când Andrei Ivanţoc era
deţinut în Tiraspol, iar Tudor Popa – în Hlinaia. Ei au fost eliberaţi abia în
iunie 2007. CEDO a constatat că reclamanţii au fost supuşi relelor tratamente
şi torturii şi detenţia acestora a fost arbitrară, violând articolele
Convenţiei Europene cu privire la
Drepturile şi Libertăţile Fundamentale. În această cauză s-a
examinat şi legalitatea detenţiei, precum şi condiţiile în care reclamanţii au fost deţinuţi după 8 iulie 2004. La fel s-au
examinat şi plângerile cu privire la restricţiile de a avea întrevederi
şi contacte cu membrii familiilor acestora. Curtea a decis că cei doi deţinuţi cad sub jurisdicţia Federaţiei Ruse
(subl. A.L.) şi că Rusia este obligată să achite reclamanţilor câte 60 000 de
Euro şi 20 000 de Euro rudelor celor doi, cu titlu de compensare a
prejudiciului moral şi material, plus 5240 de Euro, total, drept compensare a costurilor şi cheltuielilor în proces. Deşi
dosarul este împotriva Rusiei şi Republicii Moldova, CEDO a stabilit că
Republica Moldova şi-a îndeplinit obligaţiile pozitive de asigurare a
drepturilor reclamanţilor prin prisma Convenţiei, începând cu iulie 2004, şi a
luat în considerare obiecţia Guvernului RM cu privire la lipsa controlului
efectiv asupra teritoriului Transnistriei” [5].
Există câteva argumente în
favoarea ideii că nu se poate vorbi de zona nistreană a Republicii Moldova ca
despre „o regiune separatistă”. În actele de formare a „RMN” autorii nu au
scris nicăieri că „RMN” iese din componența RSSM. Republica Moldova a ieșit din
componența URSS. După cum este scris în Declarația de independență, RM „CERE[A]
Guvernului Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste să înceapă negocieri cu
Guvernul Republicii Moldova privind încetarea stării ilegale de ocupație a
acesteia și să retragă trupele sovietice de pe teritoriul național al
Republicii Moldova” [6]. URSS și succesoarea sa Federația Rusă și-a retras
trupele doar de pe o parte a teritoriului RM care se afla sub ocupație. Zona
nistreană a rămas până în prezent sub ocupația Federației Ruse. Să utilizezi
astăzi clișeul „zonă nistreană separatistă” înseamnă să legitimezi regimul de
acolo și să-i atragi simpatia comunității internaționale, care a sprijinit
cazurile reale de sparatism: Darfur (Sudanul de Sud), Kosovo, Timorul de Est ș.
a.. În realitate, Republica Moldova este o republică separatistă, dar care până
în prezent nu s-a separat complet de Federația Rusă: Moscova menține până în
prezent o parte a teritoriului moldovenesc sub ocupație.
În condițiile regimului rusesc
de ocupație, de o importanță aparte este problema drepturilor omului, care trebuie
analizată pe două paliere: a) respectarea drepturilor omului în regiunea
nistreană, asigurarea accesului rezidenților din acea zonă la instranțele din
RM (curțile de apel, Curtea Supremă) și la CEDO ; b) respectarea drepturilor culturale ale
comunității moldovenești din zonă. Autoritățile de la Chi șinău ar putea să ceară
trecerea la alfabetul latin a limbii moldovenești folosite în școlile din
satele regiunii nistrene, să contribuie la asigurarea cu manuale și literatură
artistică (măcar a clasicilor literaturii) a școlilor și bibliotecilor de
acolo, așa cum lucrează în acest sens Feredația Rusă și Ucraina, să ceară autorităților
de la Tiraspol
ca celor 300 de elevi și 46 de învățători ai liceului din Grigoriopol, care
sunt nevoiți să parcurgă zilnic 36 km de la Grigoriopol până în
satul Doroțcaia [7], să li se permită să desfășoare procesul educațional în
orășelul Grigoriopol. Problema este însă că Guvernului Filat nu îi pasă de
soarta moldovenilor de acolo – atât în ceea ce privește respectarea drepturilor
culturale ale comunităților etnice (în primul rând ale celei moldovenești), cât
și în ceea ce privește respectarea drepturilor omului. RM poate să ceară
respectarea acestor drepturi în cadrul consultărilor în formatul 5+2: de ex.
recunoașterea statutului de parte egală a RMN, reluarea circulației trenurilor
pe sectorul nistrean al căii ferate, colaborarea vamei moldovenești cu vama
nistreană – în schimbul revenirii la alfabetul latin a limbii moldovenești, cum
este numită în zona nistreană, permiterea accesului autorităților de la Chi șinău în școlile
moldovenești din zonă și asigurarea lor cu manuale și literatură didactică
(moldovenii de acolo preferă să-și dea copiii în școli cu predarea în limba
rusă, pentru că acelea sunt mai bine dotate, iar profesorii au o pregătire mai
bună), respectarea dreptului sătenilor din localitățile Corjova și Mahala
(raionul Dubăsari) ca localitățile lor să constituie o comună, respectarea
dreptului lor de a-și alege primarul și consiliul sătesc (practic, să li se
recunoască dreptul de a se afla sub jurisdicția RM; acum cele două localități sunt
considerate de către autoritățile de la Tiraspol ca părți ale orașului Dubăsari), accesul
organelor de control ale RM în penitenciarele din zona nistreană ș.a.. Cu
părere de rău însă, reprezentanții RM la negocierile în formatul 5+2 acceptă
tot ce le cer reprezentanții Tiraspolului, fără să abordeze problemele reale cu
care se confruntă populația din zona nistreană. Să nu uităm că în practica
internațională sunt prevăzute și sancțiuni ale comunității internaționale cu
privire la regimuri care nu respectă drepturile omului. Autoritățile de la Chi șinău însă nu numai că nu
informează comunitatea internațională despre starea de fapt din zona rusească
de ocupație de pe teritoriul Republicii Moldova, dar prin concesiile făcute
întăresc acest regim. Iar prin calificative gen „regim separatist”, „lideri
separatiști” și „republică separatistă” atrag simpoatia comunității
internaționale față de regimul de la Tiraspol.
O țară ca Republica Moldova, cu o conducere care, din
incompetență sau trădare, face asemenea afirmații, merită oare ca zona
nistreană să-i fie retrocedată?...
Note:
1. Textul integral al scrisorii a
fost publicat pe mai multe portaluri de ştiri: http://www.azi.md/ro/story/14666, http://unimedia.md/?mod=news&id=25989, http://www.arena.md/?go=news&n=1513&t=Mihai_Ghimpu_cere_ajutorul_NATO, 12.11.2010.
2. http://www.azi.md/ro/story/15258,
9.12.2010.
3. http://unimedia.md/?mod=news&id=27168,
http://www.arena.md/?go=news&n=2067&t=Răspunsul_NATO_la_scrisoarea_lui_Mihai_Ghimpu,
9.12.2010.
4. Ghica, Luciana Alexandra; Zulean, Marian
(coordonatori), „Politica de securitate
naţională. Concepte, instituţii, procese”, Editura ”Polirom”, Iaşi, 2007, p.
244.
5. Dosar de 160 mii Euro! Rusia
condamnată din nou la CEDO
pe cazul Ilaşcu!, 15.11.2011, http://unimedia.md/?mod=
news&id=41210, accesat: 30.04.2012.
news&id=41210, accesat: 30.04.2012.
6. Snegur Mircea, Labirintul destinului. Memorii,
Volumul 2, Chișinău, 2008, p. 247.
7. Filip Corneliu, Dosarul Transnistria. Istoria
unui „conflict înghețat”, Editura Institutului de Științe Politice și Relații
Internaționale, București, 2011, p. 210.
Articolul a fost elaborat pentru masa rotundă: „Fenomenul separatismului în Republica Moldova: 20 de ani după conflictul militar de pe Nistru”, Chișinău, 5 iunie 2012.