vineri, 8 iunie 2012

Vești proaste pentru moldoveniști și româniști

M-am întors ieri de la Oradea. Tot orașul e împânzit cu drapele bicolore roș-albastre (drapelul municipiului Oradea), arborat alături de tricolor. Se pare că ideea promovării drapelului bicolor de către partidele moldoveniste de la noi (Partidul Socialiștilor, PCRM, Patrioții Moldovei) este compromisă: Oradea e un oraș românesc și are ca drapel bicolorul roș-albastru... Așa cum aceste partide resping tricolorul pentru că mai este drapelul României (e și al Andorei și Ciad-ului, dar asta nu le deranjază), acum vor respinge și bicolorul roș-albastru  pentru că e drapelul orașului românesc Oradea. Deși, am constatat ciudățenii: ei pronunță cuvinte cum ar fi: amu, chiatră ș. a. exact ca și moldovenii. Să fie și ei moldoveni? Sau suntem și noi români? Fac ei ce fac și tot pun moldoveniștii în dificultate....

Pe plăcuțele care indică denumirea străzii pe care se află pensiunea unde am fost cazat în localitatea Sânmartin, la 3 km de Oradea, stă scris: „Str. Octavian Paler, scriitor ardelean”. Vești proaste pentru româniștii din Republica Moldova, mi-am zis. Oricât ar fi ei de români - și într-adevăr sunt!  cei din Oradea (cei din Crișana, Transilvania sau Ardeal) au un patriotism local (sunt mândri că sunt ardeleni) pe care, din păcate, nu l-am mai întâlnit în Moldova de Vest (dintre Carpați și Prut) și care este greu de identificat la românii înfocați din Republica Moldova (Moldova de Est).

Ce bine ar fi să învățăm calea de mijloc pe care merg orădenii și transilvănenii (ardelenii).   

Postări populare