luni, 27 martie 2017

Tatăl către fiu: despre educație (cunoaștere), vocație și bani (averi)

Despre educație și cunoaștere (școală)
De ce omul trebuie să învețe? Unii nu cunosc răspunsul, de aceea nici nu învață, pierzând (ratând) timpul prețios la școală, la facultate. Nu înveți pentru ca să devii bogat – căci sunt oameni care nu au fost sârguincioși la carte, dar au reușit să-și adune averi (eventual prin șmecherii, pentru care vor avea de plătit). Nu înveți pentru diplomă (pentru „statutul” de deținător al unei diplome, de bacalaureat sau de licență) – căci într-o vreme diplome (false) puteau fi cumpărate la piață. Dar studiile te pot ajuta să îți găsești profesia – vocația și să fii bun în munca ta. Studierea te poate ajuta să dobândești calitățile necesare, fără de care nu vei putea fi eficient la locul tău de muncă (fără de care nu vei fi apreciat). Așadar, omul învață pentru:
1.      A cunoaște cât mai bine lumea în care trăiește.
2.      A-și afla vocația: studiind toate materiile îți dai seama care îți este (sau care îți sunt) pe plac – în ce domeniu poți să-ți aduci și tu contribuția.  
Dar mai presus de tot educația vizează formarea (dezvoltarea) de calități, capacități abilități – pe trei niveluri: minte (gândire), inimă (simțire) și caracter (acțiune). Odată acestea formate, o persoană care a obținut pregătirea profesională cuvenită va putea genera anumite rezultate.
În ceea ce privește mintea (gândirea) – scopul procesului de educare este formarea calității numită inteligență. Aceasta trebuie să devină parte a personalității studentului. Calitatea inteligență se exprimă prin capacitatea de a înțelege sau de a pătrunde fenomenele sau problemele sau obiectivele de atins în plan profesional sau personal. Mintea trebuie să fie ascuțită – ca să poată pătrunde problemele de care se ocupă. La moldoveni, în sate, se mai folosește adjectivul „tunchit” sau tâmpit cu referire la un ac care nu este ascuțit. Dezvoltarea elementului minte presupune formarea calității de a pătrunde (înțelege) problemele asupra cărora se apleacă, căci numai o problemă înțeleasă poate fi rezolvată. Astfel, cel care și-a dezvoltat calitatea și capacitatea menționate, își formează abilitatea de a rezolva probleme. Desigur, pentru a le rezolva, specialistul are nevoie de o pregătire teoretică și practică temeinică. El are nevoie de cunoaștere. Dar dacă procesul de studii se reduce doar la transmiterea unui set de cunoștințe, cunoașterea – care este ceea ce a rămas după ce o persoană a uitat tot ceea ce a învățat – poate să lipsească în final. Ca rezultat  al unui proces educațional de calitate, elevul/studentul va putea da dovadă de eficiență și pragmatism în activitatea sa profesională.
Un alt element important care trebuie dezvoltat în cadrul procesului educațional vizează inima (simțirea). Școala, împreună cu familia, trebuie să cultive dragostea elevului față de propriul popor și față de propria țară (patriotismul). Calitatea dragoste se exprimă în capacitatea de a împărtăși. Această capacitate are două aspecte: a împărtăși – în sensul de a oferi din ceea ce ai (inclusiv bucurii) semenilor și a împărtăși – în sensul de a sprijini la greu, a pune umărul pentru a susține semenii în momente dificile: a împărtăși durerea semenilor. O persoană care și-a dezvoltat calitatea și capacitatea menționate se va putea integra într-o echipă, va avea sentimentul solidarității în colectivul de muncă. Drept rezultat, persoana care și-a dezvoltat acest element va da dovadă de slujire – se va afla în serviciul țării, al poporului. Dezvoltarea calității patriotism (dragoste pentru neam și țară) este inalienabilă unui bun cetățean, indiferent în ce domeniu acesta activează.
Al treilea element care trebuie dezvoltat este caracterul (acțiunea). El se exprimă în calitatea voință și în capacitatea de autocontrol. Abilitatea cu care trebuie să iasă din școală/facultate absolventul este disciplina. Fără disciplină în domeniul diplomației nu poate exista o activitate eficientă și rezultativă. Drept rezultat al cultivării calității, capacității și abilității menționate, elevul va da dovadă de  demnitate, onoare, cinste, simțul răspunderii/ datoriei. El nu va putea fi corupt, nu își va trăda țara, ci o va sluji chiar cu prețul unor sacrificii, cu devotament.
Toate cele trei elemente ale structurii unei personalități educate sunt indisolubil legate între ele. Dacă lipsește una, structura umană nu va mai funcționa la parametrii ceruți, respectiv nu va exista o activitate de calitate.
      
Despre vocație (muncă)
Fiecare este născut pe acest pământ cu o menire. El trebuie să o descopere. Unul se naște pentru a fi medic, altul – cizmar, un al treilea – savant, om de artă, țăran etc. Fiecare are o înclinație față de o profesie, față de o ocupație (meserie). Uneori durează mai mult timp până o găsește, dar odată găsită, ea nu trebuie trădată. Așa cum nu trădează pe Dumnezeu și Biserica Sa, Țara, Neamul și familia sa, să nu trădeze nici profesia sa. Munca omului, în viață, este foarte importantă. Ea face parte din formula fericirii, care este suma a câteva elemente: Harul lui Dumnezeu + dragoste + muncă (profesie) interesantă. Altfel spus, fericirea înseamnă dragostea față de Dumnezeu + dragostea față de mamă, soție, familie, Neam și Țară + dragostea față de munca pe care o presezi pentru societate.
De regulă, chiar dacă nu se dedică unei profesii artistice, omul descoperă în el înclinație spre arte. Acestea sunt:
1.      Arta cuvântului: literatura artistică – poezia și proza;
2.      Arta sunetului: muzica;
3.      Arta culorii: pictura;
4.      Arta formei: sculptura.
Arta (veritabilă) este expresia frumosului și îl ajută pe cel care o prețuiește.
Este posibil ca pe măsură ce vei cunoaște această lume, să fii atras de sport. Există mai multe discipline sportive. Eu am rezonat cu handbalul.

Despre bani și averi
Banii sunt de folos, dar sunt un mijloc, nu un scop în sine. Cel pentru care banii au devenit scopul suprem în viață este în pericol – el poate fi victima patimii iubirii de argint.

Postări populare