One
of the unsolved problems within the (Trans)Nistrian conflict regards the not
established concrete border between the
free Republic of Moldova and the Nistrian zone (both from the right and from
the left banks of the Dniester river), controlled now by the Russian regular
army and by an administration, formed by the Russian citizens, mostly who came
from Russia. The missing clear agreed border constitutes a potential of
escalation of the conflict, because villages which the Chisinau state administration considers as under the jurisdiction of
the Moldova Government (Coşniţa, Pîrîta, Doroţcaia, Pohrebea, Molovata
Nouă, Cocieri, from the left bank of the Dniester river, and Copanca, Varniţa
and others from the right bank of the
Dniester river) on the official maps published in Tiraspol are within the
territory of so-called “Moldovan Nistrian Republic”. The article
contains some proposals for solving this problem.
Pe data de 24
octombrie 2011 portalul de ştiri „Unimedia” a difuzat ştirea intitulată
„Situaţia în Zona de Securitate se agravează. CUC: Au fost instalate alte două
posturi ilegale”, în care se relata despre faptul că „Delegaţia moldovenească
din Comisia Unificată de Control trage alarma în legătură cu ultimele
evenimente din Zona de Securitate. Potrivit acesteia, situaţia s-a agravat în
ultima perioadă. Structurile de forţă transnistrene au instalat astăzi, 24
octombrie [2011], ilegal, două noi aşa-numite «posturi de grăniceri-vamă-migraţionale»
în apropierea s. Pohrebea şi a digului hidrocentralei de la Dubăsari. Acest
lucru a avut loc fără acordul organelor de conducere ale operaţiunii de
pacificare şi încălcând flagrant hotărârile CUC şi prevederile Acordului de
încetare a focului din 1992. Delegaţia moldovenească din cadrul Comisiei
Unificate de Control îşi exprimă
îngrijorarea faţă de agravarea din ultima perioadă a situaţiei în Zona de
Securitate şi în special faţă de ultimele acţiuni întreprinse contrar
adresării reprezentanţilor OSCE, Federaţiei Ruse şi Ucrainei în CUC, din 20
octombrie curent [2011], prin care mediatorii au adresat un apel către părţi să
se abţină de la orice acţiuni unilaterale, care pot conduce la deteriorarea
situaţiei în regiune. «Scopul evident al acestor acţiuni este tensionarea în
continuare a situaţiei în localităţile din Zona de Securitate, în special din
raionul Dubăsari. Instalarea aşa-numitelor posturi de control va complica şi
mai mult viaţa cotidiană a populaţiei din regiune, reprezentând un impediment suplimentar în calea asigurării liberei
circulaţii a cetăţenilor de pe ambele maluri ale Nistrului», se
menţionează într-o declaraţie a CUC. În acest sens, Delegaţia moldovenească din
Comisia Unificată de Control declară că
cere înlăturarea imediată şi necondiţionată a posturilor ilegal instalate şi
lichidarea obstacolelor existente în prezent în calea liberei
circulaţii a oamenilor. Totodată, a fost solicitată implicarea urgentă a
reprezentanţilor OSCE, Federaţiei Ruse şi Ucrainei în vederea revenirii la
situaţia existentă anterior şi organizării în regim de urgenţă a şedinţei
extraordinare a Comisiei Unificate de Control la faţa locului” [1].
Acest caz a scos în
evidenţă o problemă care, cu părere de rău, este trecută cu vederea de către
autorităţile de la Chişinău. Ea
constă în faptul că, în conformitate cu articolul 14 al Constituţiei de la Tiraspol ,
„În componenţa Republicii Moldoveneşti Nistrene intră: oraşele – Bender (cu
satele Varniţa [subl. A.L.], Gâsca,
Proteagailovca), Dubăsari, Râbniţa, Tiraspol; raioanele [subl. A.L.] – Grigoriopol, Dubăsari [subl. A.L.], Camenca, Slobozia [subl. A.L.], Râbniţa.
Graniţele şi teritoriul Republicii Moldoveneşti Nistrene se determină
prin lege” [2]. În articolul 5 se prevede: „Pământul [subl. A.L.], zăcămintele, apele, pădurile, spaţiul
aerian, de asemenea resursele naturale
constituie obiectul proprieteţii exclusive a statului” [3]. De asemenea, în
Preambul este fixat: „Noi, poporul multinaţional al Republicii
Moldoveneşti Nistrene, – uniţi printr-un destin comun pe pământul nostru [subl. A.L.]; (...)” [4]. Din aceste citate
rezultă faptul că administraţia de la Tiraspol
a inclus în cadrul teritoriului „RMN” satul
Varniţa, ai cărui locuitori s-au pronunţat mereu pentru apartenenţa lor la statul Republica Moldova (RM), fiind cetăţeni
ai RM. Dintr-o hartă editată, în 2006, de tipografia „Poligrafist” din
Bender, în conformitate cu legile adoptate la Tiraspol
şi care exprimă poziţia oficială a administraţiei de la Tiraspol cu privire la teritoriul pe care îl
administrează, aflăm pe cât se întind, în viziunea Tiraspolului, două
raioane unde în 1992 s-au desfăşurat lupte armate: raionul Dubăsari cuprinde,
pe de o parte, satele Molovata Nouă, Roghi,
Vasilievca şi Cocieri (aflate la nord de Dubăsari şi care se află sub
jurisdicţia Republicii Moldova), iar, pe de altă parte, satele Pârâta,
Coşniţa, Pohrebea şi Doroţcaia (situate la sud de Dubăsari şi care, de asemenea,
se află sub jurisdicţia Republicii Moldova); raionul Slobozia cuprinde satul
Copanca de pe malul drept al Nistrului (care şi el se află sub jurisdicţia
Republicii Moldova). După cum se ştie, locuitorii tuturor acestor sate s-au
pronunţat şi au luptat pentru integritatea teritorială a Republicii Moldova. Nu
ştim, de altfel, care este opinia locuitorilor celorlalte sate basarabene
incluse în raionul Slobozia în perioada sovietică şi care, respectiv, au ajuns
din inerţie în autoproclamata RMN: Chiţcani, Mereneşti, Cremenciug şi Zahorna
(ele se află efectiv sub jurisdicţia administraţiei de la Tiraspol ).
Dacă examinăm
hărţile editate la Chişinău ,
putem constata o situaţie diametral opusă. Astfel, pe harta teritorial-administrativă a Republicii Moldova
elaborată şi întocmită pentru tipar de către Institutul de Geodezie,
Prospecţiuni Tehnice şi Cadastru „INGEOCAD”, sub egida Agenţiei Relaţii
Funciare şi Cadastru a RM (ediţia a şasea, anul 2008) satele Molovata
Nouă, Roghi, Vasilievca şi Cocieri sunt reprezentate ca făcând parte din
raionul Dubăsari al RM, satul Varniţa cu întreg municipiul Bender, inclusiv cu
satele Gâsca şi Proteagailovca (controlate
de administraţia de la Tiraspol ),
sunt reprezentate în afara „Unităţii teritoriale din stânga Nistrului”,
deci aflându-se sub jurisdicţia Chişinăului, la fel ca şi satele Chiţcani,
Mereneşti, Cremenciug şi Zahorna, fără să mai stăruim asupra satului Copanca.
Pe harta editată la Chişinău ,
spre deosebire de cea editată la Bender ,
este indicat că „limitele administrativ-teritoriale ale Republicii Moldova sunt
stabilite conform Legii nr.764 – XV din 27 decembrie 2001 (modificarea Legii
prin Legea nr.37-XV din 14 februarie 2003 şi prin Legea nr.124-XV din 18 martie 2003)”. Neconcordanţele dintre harta
editată de Tiraspol şi cea editată de Chişinău sunt evidente.
În conformitate cu Acordul privind principiile reglementării
paşnice a conflictului în regiunea nistreană a Republicii Moldova, din 21
iulie 1992, semnat de preşedintele Federaţiei Ruse, Boris Elţin, şi de preşedintele
Republicii Moldova, Mircea Snegur, se prevedea oprirea focului pe liniile de
luptă ale celor două părţi implicate în
conflict (de altfel, în Acord nu sunt
denumite părţile în conflict) şi crearea unei zone de securitate,
specificându-se în articolul 1, alineatul 2: „Coordonatele concrete ale zonei
vor fi determinate de un protocol special al
părţilor, care participă la executarea prezentului Acord”. Deşi în Acordul din 1992 nu a fost stabilită
linia de demarcație între Republica Moldova liberă de prezenţa armatei ruse şi
estul Moldovei, rămas în continuare sub controlul armatei ruse, care a
participat în războiul împotriva RM, observatorii au dedus în mod tacit faptul
că această linie urma să corespundă liniilor de luptă, la momentul opririi
focului. În acest sens, satele Coşniţa, Pârâta, Doroţcaia, Pohrebea, Molovata
Nouă, Cocieri, Varniţa, Copanca, aflate în spatele liniei frontului din partea
RM, nicidecum nu pot fi considerate părţi ale autoproclamatei RMN.
De altfel, acelaşi
lucru poate fi spus şi despre satele Corjova şi Mahala din apropierea
Dubăsarilor, care după încetarea focului au
fost preluate sub controlul structurilor de forţă ale autoproclamatei RMN. În
1991 Guvernul de la Chişinău
a acordat statut de comună celor două sate, care anterior au fost declarate
parte a oraşului Dubăsari. Administraţia de la Tiraspol
le consideră în continuare sectoare ale oraşului Dubăsari. La 14.08.1992 a fost
semnată Dispoziţia nr.6 intitulată Dispoziţie
temporară privind principiile de bază ale activităţii organelor de menţinere a
ordinii de drept în zonele cu regim de securitate sporit ale regiunii nistrene
a Republicii Moldova. Această Dispoziţie,
într-o oarecare măsură, a constituit acel protocol care aşa şi nu a fost elaborat
şi semnat cu privire la „coordonatele concrete ale zonei” – implicit cu privire
la linia de demarcație „concretă” între zona rămasă sub controlul Tiraspolului
şi teritoriul liber al Republicii Moldova. În conformitate cu această Dispoziţie, în satele Molovata Nouă,
Cocieri, Coşniţa (Pohrebea intră în comuna Coşniţa) şi Pârâta urma să activeze
Poliţia moldovenească; în oraşul Dubăsari şi în satele Garmaţcoe, Ţâbuleuca,
Goian, Doibani şi Dzerjinskoe urma să activeze Miliţia regimului de la Tiraspol. Astfel ,
indirect, linia de demarcație în sectorul din stânga Nistrului, între
teritoriul liber al Republicii Moldova şi zona rămasă sub ocupaţie rusească
este hotarul între localităţile unde activează Poliţia şi cele unde activează
Miliţia.
Un caz deosebit este
cel al satului Doroţcaia. Pe 19.11.2011, Ion Leahu, reprezentant al Republicii
Moldova în cadrul Comisiei Unificate de Control, mi-a comunicat în cadrul unui
interviu că în Doroţcaia activează Poliţia, dar în acelaşi timp, de două ori pe
săptămână, în localitate vin doi miliţieni
de la Dubăsari ,
care în clădirea Primăriei recepţionează plângeri de la locuitorii satului.
Acest lucru se întâmplă deoarece din perioada sovietică în satul Doroţcaia s-a
păstrat „Sovietul sătesc”, subordonat Tiraspolului, în frunte cu un preşedinte
care promovează interesele administraţiei de la Tiraspol ,
cu toate că niciodată din perioada conflictului până în prezent în Doroţcaia nu
s-au mai desfăşurat alegeri noi în „Sovietul sătesc”. Într-o oarecare măsură,
situaţia din Doroţcaia este comparabilă cu cea din satul Corjova, pe care
autorităţile regimului nerecunoscut de la Tiraspol
îl consideră parte a oraşului Dubăsari, dar tolerează o primărie şi un consiliu
sătesc subordonate autorităţilor de la Chişinău :
aici însă Poliţia moldovenească nu poate activa (deşi activează un primar ales
şi un consiliu sătesc ales, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova).
În ceea ce priveşte sectorul din dreapta Nistrului, Ion Leahu mi-a comunicat că
în 2012 administraţia oraşului Bender a
iniţiat amenajarea unei gunoişti între satele Gâsca şi Fârlădeni. Conform
hărţii moldoveneşti, ambele sate fac
parte din raionul Căuşeni. În fapt, satul Gâsca nu se află însă sub jurisdicţia
Guvernului de la Chişinău. Deşi primarul satului
Fârlădeni a declarat că terenul pe care urmează să fie amenajată gunoiştea nu
este în raza satului său, ci în cea a satului Gâsca, preşedintele raionului
Căuşeni se opune amenajării respectivei gunoişti, deoarece, formal, ambele sate
fac parte din acest raion şi pentru a iniţia o asemenea construcţie este nevoie
de acordul autorităţilor raionului.
Deoarece aceste
aspecte, cu privire la inadvertenţele („inadvertenţă”: „nepotrivire,
neconcordanţă” [5], notă A.L.) din hărţile editate la Chişinău
şi la Tiraspol ,
nu sunt examinate nici în cadrul şedinţelor Comisiei Unificate de Control, nici
în cadrul negocierilor în formatul informal (de consultaţii) 5+2, aceste
discrepanţe reprezintă un potenţial de escaladare a conflictului din zona
nistreană a RM. Pentru cetăţenii RM, care îşi cunosc teritoriul ţării după
hărţile editate la Chişinău ,
poate părea straniu de ce administraţia de la Tiraspol
şi-a permis să instaleze posturi vamale, de
grăniceri şi ale serviciului migraţie pe şoseaua Dubăsari – Râbniţa,
între satul Doroţcaia şi terenurile agricole ale locuitorilor satului.
Răspunsul e simplu: pentru că administraţia de
la Tiraspol
consideră nu numai terenurile agricole respective, aflate la est de şoseaua
respectivă, ci şi satele Coşniţa, Pârâta, Doroţcaia, Pohrebea, Molovata
Nouă, Cocieri (aflate sub jurisdicţia Chişinăului), ca făcând parte din „RMN”. Autorităţile de la Tiraspol
le consideră ca aflându-se sub „ocupaţia vremelnică” a Republicii
Moldova, după cum în perioada 1924-1940 structurile administraţiei din stânga
Nistrului, ale Republicii Autonome Sovietice Socialiste Moldoveneşti (RASSM),
considerau teritoriul Basarabiei ca aflându-se sub ocupaţia vremelnică a
României, dar făcând parte din RASSM (1924-1940).
Există
totuşi o deosebire: în prezent la podul peste Nistru din localitatea Vadul lui
Vodă, care face legătura cu
localităţile de pe malul stâng aflate sub jurisdicţia Chişinăului, pe malul
drept se află un post al forţelor de pacificare
(care au un comandament rusesc, deşi în cadrul lor participă nu doar soldaţi ai
Rusiei, ci şi ai Republicii Moldova şi ai „RMN”). Pe data de 1 ianuarie
2012 la acel post de lângă pod „un militar din contingentul rus al forţelor de
menţinere a păcii a tras într-un cetăţean al Republicii Moldova, care nu a
răspuns la cererea de a se opri lângă un punct de control în zona de securitate
din Transnistria [de fapt, nu este vorba de nici un fel de Transnistrie, ci de
localitatea Vadul lui Vodă de pe malul drept al Nistrului, din Basarabia,
localitate aflată sub jurisdicţia RM, notă A.L.]. (…) Tânărul în vârstă de 18
ani, Vadim Pisari, trecea prin punctul de control pentru a alimenta maşina la o
benzinărie din apropiere. Acesta a refuzat să se supună avertizărilor şi a fost
împuşcat mortal. Acesta nu a răspuns la cererea de a se opri în
repetate rânduri şi a ignorat semnul «trecerea fără oprire interzisă».
Pacificatorul rus l-a împuşcat” [6]. Tânărul a decedat la spital în aceeaşi zi.
Dincolo de detaliile cu privire nerespectarea de către cetăţeanul Vadim Pisari
din satul Pârâta a unui semn de circulaţie, crima în cauză a scos în evidenţă
faptul că postul de pacificatori de la Vadul lui
Vodă, aflat sub comanda Federaţiei Ruse,
certifică indirect existenţa graniţei pe Nistru între Republica Moldova liberă
şi zona rusească de ocupaţie din estul ţării. După respectiva crimă, în
urma mai multor proteste ale localnicilor, barajele metalice şi blocurile de
beton au fost scoase din sectorul de lângă pod [7].
Totuşi,
administraţia de la Tiraspol
a încercat să impună din nou obstacole pe calea de acces spre malul stang al
Nistrului. Pe 13 aprilie 2012 autorităţile de la Tiraspol
(sic!) au încercat instalarea unei bariere pe şosea în zona podului – pe
teritoriul considerat la Chişinău
ca aflându-se sub jurisdicţia RM. „Mai multe instituţii media au scris despre tensiuni
pe podul de la Vadul lui
Vodă. Localnicii satelor din preajmă s-ar fi împotrivit încercării
trasnistrenilor de a instala o barieră de interdicţie pe podul de la Vadul lui
Vodă şi au distrus-o. Partea moldovenească susţine că în
dimineaţa zilei de 12 aprilie [2012] un grup de pacificatori transnistreni au
instalat o barieră fără acordul CUC şi fără a anunţa Comandamentul Militar
Unificat al Forţelor de Menţinere a Păcii. Ordinul a venit de la comandantul pacificatorilor
transnistreni [sic!]. Delegaţia moldovenească în Comisia Unificată de Control
spune că «la scurt timp, cu participarea locuitorilor din satele învecinate,
situaţia a fost restabilită în poziţia care a fost până la incident», fără a
concretiza în ce a constat «participarea» localnicilor. Delegaţia RM în CUC
consideră acest gest drept o ignorare a înţelegerilor de a se abţine de la
orice acţiuni unilaterale, care pot conduce la destabilizarea situaţiei în
regiune. Potrivit sursei, ieri [13.04.2012], în cadrul şedinţei CUC, la
insistenţa delegaţiei moldoveneşti, în scopul ameliorării situaţiei, s-a decis
că la postul nr. 9 [de la podul din Vadul
lui Vodă] se vor deplasa observatori militari. La polul opus, aşa-zisul
minister de externe al nerecunoscutei republici nistrene se arată
îngrijorat şi consideră provocatoare acţiunile unui grup de civili, susţinuţi
de militari moldoveni, care, fără acordul CUC, în ziua de 12 aprilie au distrus
barierele instalate şi au demontat indicatoarele rutiere. «Aceste acţiuni vin
să încalce înţelegerile anterioare, să destabilizeze situaţia în zonă şi să sporească tensiunile între Republica Moldova şi
Trasnistria», se spune în comunicatul Tiraspolului. La rândul său,
Delegaţia Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control regretă informaţia
difuzată într-un mod eronat de partea transnistreană cu privire la incident”
[8]. Acest incident a demonstrat că, în ciuda tolerării jurisdicţiei
moldoveneşti asupra satelor din stânga Nistrului, autorităţile de la Tiraspol
consideră teritoriul acelor sate ca fiind al lor. Mai mult: şi-au permis să
instaleze o barieră de interdicţie chiar pe malul drept al Nistrului, în
Basarabia, în localitatea Vadul lui Vodă, care nu are nici o legătură cu
teritoriul pe care ei îl consideră al „RMN” şi/sau al „Transnistriei”.
În condiţiile în
care în zona nistreană: 1. exercită puterea o administraţie din care fac parte
persoane originare din Rusia (nici un localnic moldovean nu face parte din
„guvernul” de la Tiraspol ),
2. se află trupe ale armatei regulate ruse, 3. limba rusă este utilizată
exclusiv în administraţie (cu toate că limbile moldovenească şi ucraineană au,
formal, de asemenea, statutul de limbi de stat), în spaţiul public şi în
învăţământul superior (cu excepţia Catedrei de Limbă Moldovenească de la Universitatea
de Stat din Tiraspol) – stârneşte nedumerire
faptul că respectiva
„republică” se mai numeşte „moldovenească”. De ce atunci nu se numeşte
„Republica Rusă Nistreană”? Se ştie că „RMN” se află, cu excepţia oraşului
Bender şi a celor şase sate de pe malul drept al Nistrului, din partea
basarabeană (Gâsca, Proteagailovca, Chiţcani, Mereneşti, Cremenciug şi Zahorna)
– pe care le controlează – pe teritoriul care în perioada ţaristă era numit
„Novorossiia” (din stânga Nistrului). Nu cumva „Republica Moldovenească
Nistreană” actuală se numeşte „moldovenească” pentru că autorităţile de la Tiraspol
visează, la fel ca cele din RASSM din trecut, să acapareze şi restul
teritoriului moldovenesc – al Republicii Moldova libere?
Importanţa
discrepanţelor dintre hărţile tipărite de Tiraspol şi de Chişinău depăşeşte
însă cadrul strict al raporturilor directe dintre Chişinău şi Tiraspol. Experţi
din întreaga lume, atunci când analizează conflictul din zona nistreană a RM şi
atunci când încearcă să găsească o soluţie conflictului, pornesc pe o pistă
greşită din cauza a două elemente care induc în eroare persoanele neavizate cu
privire la situaţia din teren. Primul element este cel al denumirii scurte a
„Republicii Moldoveneşti Nistrene”, sau al traducerii denumirii de
„Pridnestrovie”. Din păcate, atât în mass-media din Chişinău, cât şi din
întreaga lume s-a impus echivalentul „Transnistria” pentru rusescul
„Pridnestrovie”. În perioada 12-23 septembrie 2011 am participat la o şcoală de vară cu genericul „Pown or player? Frozen
conflicts in the former Soviet Union”, la Yalta
(Crimeea, Ucraina). Unul dintre profesorii care au vorbit despre
conflictele din fosta URSS a fost Stefan Wolff, profesor de Securitate
Internaţională la Universitatea Birmingham
(Anglia, Regatul Unit) [9]. În comunicarea sa dedicată conflictului din zona
nistreană a RM, Wolff a expus mai multe viziuni, inclusiv pe a sa, cu privire
la soluţionarea conflictului, folosindu-se de o hartă pe care linia de
demarcație din interiorul RM între teritoriul aflat sub jurisdicţia Chişinăului
şi teritoriul aflat sub jurisdicţia administraţiei de la Tiraspol
şi a armatei ruse se află pe Nistru (este harta de care se foloseşte şi
Misiunea OSCE din RM). El a propus un statut special pentru „Transnistria” –
tot teritoriul din stânga Nistrului – şi un alt statut, deosebit de cel al
„Transnistriei”, pentru oraşul Bender.
L-am întrebat dacă
dânsul cunoaşte faptul că satele Coşniţa, Pârâta, Doroţcaia, Pohrebea, Molovata
Nouă, Cocieri deși se află în Transnistria (pe malul stâng al Nistrului), sunt
totuşi sub jurisdicţia Chişinăului. „Locuitorii din aceste sate şi-au apărat cu
arma în mână libertatea, de ce îi plasaţi în cadrul «RMN» fără să îi întrebaţi
dacă acceptă aceasta?”, l-am întrebat. El s-a arătat nedumerit de detaliile pe
care i le-am furnizat. Mi-a răspuns: „Dar
conducerea dv. foloseşte denumirea de Transnistria,
inclusiv în actele legislative”. Stefan Wolff are dreptate: Legea Parlamentului Republicii Moldova nr.173-XVI
din 22.07.2005 a fost intitulată „Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al
localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria)” [10]. Deoarece
Guvernul de la Chişinău
a denumit teritoriul necontrolat de el „Transnistria”, Stefan Wolff a înţeles
că autorităţile moldovene consideră întreg teritoriul din stânga Nistrului ca
aflându-se sub jurisdicţia administraţiei de la Tiraspol. De
aceea, pe el, probabil, nu l-ar fi uimit faptul că autorităţile tiraspolene au
instalat posturi de grăniceri, vameşi şi ale serviciului migraţie pe şoseaua
Tiraspol-Râbniţa; el mai degrabă ar fi uimit să constate că aceste posturi nu
sunt pe Nistru, din moment ce Parlamentul RM adoptă legi din care rezultă că întreg teritoriul din stânga Nistrului
– „Transnistria” – este o zonă necontrolată de Chişinău şi căreia
Legislativul doreşte să-i acorde un statut special.
Pe data de 15
noiembrie 2011, la sediul Misiunii OSCE din Chişinău, fostul şef al Misiunii,
diplomatul american William Hill, actualmente angajat al Departamentului de
Stat al SUA şi al National War College din Washington, a vorbit despre lecţiile
de pe urma conflictului din Republica Moldova. El şi-a intitulat prelegerea
„Lecţii din conflictul moldo-transnistrean”, prezentând hărţi ale Republicii
Moldovei în care linia de demarcație – între Republica
Moldova liberă şi teritoriul necontrolat de Guvernul de la Chişinău
– trece pe Nistru. În secvenţa de întrebări–răspunsuri, de după
prelegere, i-am spus domnului Hill că, în opinia mea, detaliile sunt importante
şi l-am întrebat de ce hărţile ce reprezintă zona de conflict, pe care le-a
prezentat, sunt inexacte, în condiţiile în care chiar în respectiva prelegere
el a spus că RM controlează o parte a teritoriului din stânga Nistrului, iar
administraţia de la Tiraspol
controlează o parte a teritoriului de pe malul drept al Nistrului. L-am mai
întrebat de ce şi-a intitulat prelegerea, pe care a ţinut-o în limba engleză, „Lessons from the Moldova – Transnistria
Conflict”, din moment ce autorităţile de la Tiraspol
nu folosesc denumirea „Transnistria” cu referire la teritoriul pe care îl
controlează şi administrează? Cu
părere de rău, nu am primit răspunsuri clare nici la prima, nici la a doua
întrebare. De altfel, nici nu aveam cum
să primesc. Aceste întrebări, care l-au stânjenit vizibil, erau retorice. Cum
să folosească diplomatul american, cu referire la conflict, alte
denumiri decât cele folosite de Guvernul de la Chişinău ?
Iar dacă autorităţile moldovene folosesc această denumire cu referire la zona
necontrolată de ele din estul RM, de ce ar trebui să-şi facă probleme un
diplomat american atunci când o repetă?
Consider că a sosit
timpul să aibă loc o clarificare a denumirii utilizate cu referire la
conflictul din estul RM şi cu referire la zona estică a RM. Întâi de toate, ar
fi bine să se înţeleagă că în 1992
a avut loc un război ruso-moldovenesc,
respectiv există un conflict ruso-moldovenesc îngheţat. Deci, este incorect să
se vorbească despre un conflict „între Moldova şi Transnistria”, aşa cum
afirmă Stefan Wolff şi William Hill. Rusia a fost recunoscută ca fiind parte
implicată în conflict printr-o decizie a CEDO din 2004 în Dosarul Ilaşcu. La
15 noiembrie 2011 Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat din nou
Rusia, pronunţând o decizie prin care a obligat statul respectiv să plătească
noi despăgubiri, în valoare totală de 160 mii de Euro: câte 60 000 de Euro, în
calitate de prejudicii, foştilor deţinuţi ai regimului de la Tiraspol ,
Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa şi, respectiv, câte 20 000 de Euro rudelor
acestora. Rusia a fost obligată să plătească pentru detenţia ilegală în care au
rămas Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa până în 2007. Asta deşi CEDO încă în 2004
a obligat statele respondente (Federaţia Rusă şi Republica
Moldova) să asigure eliberarea imediată a acestora. Curtea a constatat că Federaţia Rusă nu a îndeplinit
hotărârea CEDO din 8 iulie 2004, care prevedea eliberarea imediată a lui
Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa. În ştirea „Unimedia” din 15 noiembrie 2011,
intitulată „Dosar de 160 mii Euro! Rusia condamnată din nou la CEDO pe
cazul Ilaşcu!”, se mai menţionează: „Andrei Ivanţoc şi Tudor Popa au fost
arestaţi de către «autorităţile neconstituţionale ale Republicii Moldoveneşti
Nistrene» pentru pretinse acte «teroriste» în cadrul conflictului armat din
1991-1992. Cererea către CEDO a fost înaintată în 2005, când Andrei Ivanţoc era
deţinut în Tiraspol, iar Tudor Popa – în Hlinaia. Ei au fost eliberaţi abia în
iunie 2007. CEDO a constatat că reclamanţii au fost supuşi relelor tratamente
şi torturii şi detenţia acestora a fost arbitrară, violând articolele
Convenţiei Europene cu privire la Drepturile
şi Libertăţile Fundamentale. În această cauză s-a examinat şi legalitatea
detenţiei, precum şi condiţiile în care reclamanţii au fost deţinuţi după 8 iulie 2004. La fel s-au examinat şi plângerile cu
privire la restricţiile de a avea întrevederi şi contacte cu membrii
familiilor acestora. Curtea a decis că
cei doi deţinuţi cad sub jurisdicţia Federaţiei Ruse (subl. A.L.) şi că
Rusia este obligată să achite reclamanţilor câte 60 000 de Euro şi 20 000 de
Euro rudelor celor doi, cu titlu de compensare a prejudiciului moral şi
material, plus 5240 de Euro, total, drept compensare a costurilor şi cheltuielilor în proces. Deşi dosarul este împotriva
Rusiei şi Republicii Moldova, CEDO a stabilit că Republica Moldova şi-a
îndeplinit obligaţiile pozitive de asigurare a drepturilor reclamanţilor prin
prisma Convenţiei, începând cu iulie 2004, şi a luat în considerare obiecţia
Guvernului RM cu privire la lipsa controlului efectiv asupra teritoriului
Transnistriei” [11].
Guvernul
de la Chişinău
nu controlează o zonă a teritoriului său estic. Această zonă cuprinde cea mai
mare parte a teritoriului din stânga
Nistrului (fără satele Coşniţa, Pârâta, Doroţcaia, Pohrebea, Molovata Nouă, Cocieri) – parte a provinciei istorice
Transnistria, care vizează teritoriul dintre fluviile Bugul de Sud şi Nistru,
şi o parte din teritoriul cisnistrean –
Basarabia (oraşul Bender şi satele Gâsca, Proteagailovca, Chiţcani, Mereneşti,
Cremenciug şi cătunul Zahorna) – teritoriul dintre fluviile Nistru şi Prut.
Această zonă a rămas în continuare sub
controlul armatei ruse şi este administrată de structuri ale Feredaţiei Ruse –
în care activează cetăţeni ruşi, sosiţi
pe acest teritoriu din Federaţia Rusă. Republica Moldova controlează de facto o
parte mică a teritoriului său transnistrean – din stânga Nistrului (şase
sate) şi cea mai mare parte a teritoriului cisnistrean, adică al Basarabiei (fără Bender şi şase sate). Prezintă
interes faptul că atunci când administraţia de la Tiraspol
traduce în „limba moldovenească”
denumirea „Pridnestrovie”, utilizează cuvântul „Nistrenia” (ideea a aparţinut
istoricului Vladislav Iachim Grosul,
originar din Republica Moldova, dar care activează la Moscova
[12]), care este mai potrivit,
deoarece prin utilizarea acestuia se evită confuziile pe care le-am semnalat la
profesorul din Regatul Unit Stefan Wolff şi la diplomatul american
William Hill. În fond, toponimul „Nistrenia” este în spiritul limbii române, el fiind alcătuit, la fel ca şi în cazul
denumirii unei alte provincii româneşti – Oltenia, pornindu-se de la
denmirea unui râu. Aşa după cum toponimul Oltenia este în legătură cu râul Olt,
iar cei care locuiesc acolo se numesc olteni, „Nistrenia” ar fi denumirea unei
zone legate de râul Nistru, ai cărei locuitori pot fi numiţi „nistreni”,
inclusiv pornind de la denumirea „Republica Moldovenească Nistreană”. Paralela
olteni – Oltenia/ „nistreni” – „Nistrenia” confirmă existenţa unor reguli
comune ale limbii române: atât la Craiova ,
cât şi la Tiraspol. Din
acest punct de vedere, pare chiar că toponimul „Transnistria”, care s-a impus
mai ales în perioada celui de-al doilea război mondial, cu referire la
teritoriul dintre Bugul de Sud şi Nistru, este oarecum neconform spiritului
limbii române. Or, pornind de la toponimul „Transnistria”, populaţia care
locuieşte în regiune ar trebui să fie denumită „transnistrieni” /
„transnistrian”. Cu toate acestea, cei din stânga Nistrului sunt numiţi
„transnistreni” / „transnistrean”. Tot aşa cum nu folosim forma „oltieni”
/„oltian”, ci „olteni”/ „oltean”.
Un alt aspect ce stârneşte încă anumite
neclarităţi este cel cu privire la formatul negocierilor 5+2. Pe data de 28
matie 2011 Hubert Duhot, Attaché /Project Manager la Operations Section ,
din cadrul Delagaţiei UE la Chişinău ,
mi-a spus într-un interviu că nu există un format formal 5+2, deoarece un
format formal este cel în care părţile în
conflict s-au recunoscut una pe alta. În cazul conflictului din estul
Republicii Moldova, Chişinăul nu recunoaşte formaţiunea „statală”
nistreană. „Chişinăul nu recunoaşte scrutinul [pezidenţial] care urmează să
aibă loc în decembrie curent [2011] în Transnistria, nu recunoaşte candidaţii
înscrişi pe listele de alegeri şi evident nu
poate sprijini unul sau altul dintre aceşti candidaţi” [13], a declarat
vicepremierul pentru Reintegrare, Eugen Carpov, în cadrul unui interviu
pentru Radio Europa Liberă, citat de portalul de ştiri „Unimedia”. „Chişinăul
nu este interesat să sprijine nicio candidatură, atât timp cât noi nu
recunoaştem nici autorităţile de la Tiraspol ,
nici regimul de la Tiraspol
şi nici alegerile propriu-zise, care vor fi organizate” [14], – a declarat Carpov în cadrul unui alt interviu pentru Europa
Liberă. Astfel, paradoxal, poate fi vorba de negocieri oficiale, dar totuşi într-un format informal 5+2. Chiar dacă delegaţia moldovenească la consultările în
formatul 5+2 a
recunoscut statutul de egalitate al
părţilor în cadrul negocierilor (la runda de consultări/negocieri din 18.04.2012 de la Viena
[15]), atâta timp cât Chişinăul nu recunoaşte formaţiunea statală nistreană şi
ţinând cont de faptul că CEDO a recunoscut că, pe teritoriul estic al
Republicii Moldova, Federaţia Rusă îşi exercită jurisdicţia, un format formal ar fi cel în care Republica Moldova
şi Federaţia Rusă vor fi părţile implicate în conflict. Ţinând cont de
faptul că dintre multiplele acorduri semnate din 1992 până în prezent se
respectă doar cel din 21 iulie 1992, semnat de preşedintele Federaţiei Ruse
Boris Elţîn şi de preşedintele Republicii Moldova Mircea Snegur, consider că
doar prin acorduri semnate de autorităţile de la Moscova
şi de la Chişinău
se poate ajunge la o soluţionare a conflictului din zona nistreană a RM,
inclusiv la o reglementare a aspectelor ce ţin de lipsa unui consens în ceea ce
priveşte linia de dematcație – granița teritorial-administrativă din interiorul
RM, între unitatea teritorial-administrativă din est şi restul raioanelor moldoveneşti.
Referinţe:
1.
Situaţia în Zona de Securitate se agravează. CUC: Au fost instalate alte
două posturi ilegale, 24.10.2012, http://unimedia.md/?mod=news&id=40385,
accesat: 30.04.2012.
2.
Конституция Приднестровской Молдавской Республики. - Тирасполь: Лискрис,
2010, c.6.
3.
Ibidem, p.4.
4.
Ibidem, p.3.
5.
Dicţionarul Explicativ al Limbii Române. - Bucureşti: Editura Academiei,
1984, p.420.
6. Un pacificator rus
a împuşcat mortal un tânăr azi dimineaţă, 1.01.2012, http://unimedia.md/?mod=news&id=42892,
accesat: 30.04.2012.
7. Blocurile de beton de la Vadul lui
Vodă vor fi scoase, iar numărul militarilor redus, 4.01.2012, http://unimedia.md/?mod=
news&id=42965 , accesat: 30.04.2012.
8. Chişinăul şi Tiraspolul vin cu explicaţii contradictorii
referitor la incidentul de ieri de la Vadul lui
Vodă, 13.04.2012, http://unimedia.md/?mod=news&id=46532,
accesat: 30.04.2012.
9. http://www.stefanwolff.com/projects/official-documents-and-proposals,
accesat: 30.04.2012.
10. Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.101-103/478 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&
lang=1&id=313004, accesat: 30.04.2012.
11. Dosar de 160 mii Euro! Rusia condamnată din nou la CEDO pe
cazul Ilaşcu!, 15.11.2011, http://unimedia.md/?mod=
news&id=41210, accesat: 30.04.2012.
12. Mi-a confirmat
într-un interviu pe 2.04.2012.
13. Guvernul de la Chişinău
nu reacţionează la politica „controversată” a lui Smirnov, 16.10.2011, http://unimedia.md/?mod=
news&id=40120, accesat: 30.04.2012.
14. Carpov: Chişinăul nu va susţine niciun candidat la alegerile
prezidenţiale din rmn, 7.09.2011, http://unimedia.md/?mod=
news&id=38678, accesat: 30.04.2012.
15. Tiraspolul pe picior de egalitate în negocieri. Carpov: Din punct
de vedere juridic, totul rămâne neschimbat, 18.04.2012, http://unimedia.md/?mod=news&id=46710
, accesat: 30.04.2012.