THE USE OF THE SOFT POWER COMPONENT BY THE EUROPEAN UNION AND BY THE RUSSIAN FEDERATION IN MOLDOVA
Summary
Introducere
Republica Moldova se află la
frontiera sau în proximitatea a două spații geopolitice – euroatlantic (exprimat
în Uniunea Europeană/NATO, care vizează dimensiunile economică/securitate), pe
de o parte, și eurasiatic (exprimat în Uniunea Vamală a Uniunii Eurasiatice/Organizația
Tratatului de Securitate Colectivă – OTSC, abrevierea în limba rusă: ОДКБ), pe
de altă parte. Republica Moldova face parte din regiunea Europei de Est,
alături de Ucraina, Belarus, Georgia, Armenia și Azerbaidjan. Politica externă
a polilor de putere din proximitate – Bruxelles și Moscova – care se află
într-o competiție geopolitică pentru regiunea Europei de Est, vizează asigurarea
securității în regiunea în cauză, așa încât ea să nu fie o sursă a unor
posibile riscuri, amenințări sau pericole. De menționat că cele șase state
încadrate în această regiune geografică fac parte din două proiecte
politico-economice ale celor doi poli geopolitici: CSI (cu excepția Georgiei)
și Parteneriatul Estic (al UE).
Pentru a-și realiza
obiectivele cei doi poli de putere utilizează – așa cum este propriu unei
diplomații la etapa contemporană – componenta soft power (puterea blândă) în demersurile lor în cadrul
relațiilor cu Republica Moldova. În perioadele anterioare, de-a lungul istoriei,
marile puteri au utilizat de regulă componenta hard power (puterea dură).
Soft power: repere teoretice
Din punct de vedere teoretic, puterea
dură poate fi definită ca „recursul la forță, la plăți și anumite aspecte ale
stabilirii agendei bazate pe acestea. Acțiunile de stabilire a agendei
considerate legitime de către cei vizați, atracția pozitivă și persuasiunea
sunt părțile spectrului de comportamente pe care le includ în puterea blândă.
Puterea dură înseamnă presiune; puterea blândă înseamnă atracție. Într-o
definiție completă, puterea blândă este capacitatea de a-i afecta pe alții prin
mijloace de cooptare, inclusiv modelarea agendei, persuasiunea și generarea
atracției pozitive cu scopul de a obține rezultatele dorite” [3, p.37]. Formula
prescurtată se prezintă astfel: „puterea blândă este atractivă”, „puterea
blândă este capacitatea de a modela sau remodela preferințele fără recursul la
forță sau plăți” și „puterea blândă este capacitatea de a-i face pe alții să
vrea ce vrei tu” [3, p.267]. Joseph S. Nye reprezintă, simetric, raportul
dintre cele două puteri astfel: DURĂ – Impunere –> Coerciție – Amenințare – Plată
– Sancțiune – Încadrare – Persuasiune – Atracție <– Cooptare – BLÂNDĂ [3,
p.37].
Cu privire la resursele legate
de cele două tipuri de puteri (blândă și dură), același autor notează: „În
general, tipurile de resurse asociate cu puterea dură includ elemente
tangibile, cum ar fi forța și banii. Tipurile de resurse asociate cu puterea
blândă includ deseori factori nontangibili, cum ar fi instituțiile, ideile,
valorile, cultura și legitimitatea percepută a politicienilor. Dar relația nu
este perfectă. Resursele nontangibile precum patriotismul, moralul și
legitimitatea afectează semnificativ capacitatea militară de a lupta și de a
câștiga. Amenințările cu recursul la forță sunt nontangibile, chiar dacă ele
constituie o față a puterii dure” [3, p.37].
Se poate admite că un pol de
putere, dorind să influențeze un stat, poate, inițial să recurgă la puterea
blândă. În cazul în care nu își va putea realiza scopurile, poate recurge la
coruperea sau cumpărarea guvernanților statului, care pentru beneficii
personale vot trăda și vinde intereselor
statului – ale poporului. Dacă nici cumpărarea nu va fi acceptată de guvernarea
statului respectiv, polul de putere poate organiza o lovitură de stat, de
exemplu prin utilizarea tehnicii așa-ziselor „revoluții colorate”. Dacă nici
acestea nu vor fi implementate cu succes, polul de putere poate recurge la embargouri,
sancțiuni, blocade comerciale și – amenințarea cu forța. Iar în cazul în care
nici aceasta nu va fi luată în seamă, polul de putere poate folosi puterea
dură. Din punctul de vedere al lui Joseph S. Nye există trei fețe ale puterii.
„Prima față: A recurge la amenințări
sau recompense pentru a schimba comportamentul lui B împotriva preferințelor și
strategiilor inițiale ale lui B. B știe acest lucru și simte efectul puterii
lui A. A doua față: A controla agenda
acțiunilor într-un mod care limitează opțiunile strategice ale lui B. Există
posibilitatea ca B să știe și să fie conștient de puterea lui A. A treia față: A contribui la crearea și
modelarea credințelor, percepțiilor și preferințelor de bază ale lui B. Există
puține șanse ca B să fie conștient de acest fapt sau să își dea seama de
efectul puterii lui A. Unii teoreticieni le-au numit fața publică, cea ascunsă
și cea invizibilă a puterii, reflectând gradele de dificultate cu care se
confruntă cei vizați în descoperirea sursei puterii” [3, p.30].
Scopul puterii blânde, utilizate
de un pol de putere, este de a atrage alte state pe orbita sa. O superputere sau
o putere regională poate fi atractivă, prin prisma soft power, prin valorile pe care le împărtășește, de care se
conduce și pe care le promovează. „Această atracție prin exemplu este abordarea
pasivă a puterii blânde. Alteori, un participant face eforturi active pentru a
crea atracție și putere blândă printr-o diversitate de programe, cum ar fi
diplomația publică, transmisiunile radio și de televiziune, schimburile și
asistența. Așadar, există două modele ale căii prin care puterea blândă își
afectează țintele: direct și indirect. În cazul modelului direct, liderii pot
fi atrași și persuadați de bunătatea, competența sau charisma altor lideri […].
Relațiile dintre elite și rețelele joacă deseori un rol important. Totuși, mai
des întâlnit este un model în doi pași, prin care sunt influențate opinia
publică și terțele părți, iar aceasta afectează la rândul lor liderii altor
țări. În acest caz, puterea blândă are un efect indirect important, prin
creșterea unui mediu favorabil pentru luarea deciziilor. Alternativ, dacă un
actor sau o acțiune este percepută a fi respingătoare, se creează un mediu
nefavorabil” [3, p.114].
Soft power utilizat în Republica Moldova de structurile
de la Bruxelles
și Moscova
În ceea ce privește Republica
Moldova, privită ca teatru de competiție între cei cele două spații
geopolitice, poate fi observată o utilizare da către ambii poli de putere a soft power. În
prezent, după ce a fost semnat Acordul de Asociere între RM și UE (2014), se
poate afirma că statul moldovenesc se integrează în spațiul geopolitic al UE.
Astfel, orientarea politicii externe moldovenești este una occidentală, iar obiectivul
declarat este aderarea la UE. Adoptarea
vectorului pro-Vest, obiectivul căruia este integrarea europeană, de către guvernarea
de la Chi șinău,
este și rezultatul expunerii în fața puterii blânde din partea celor doi poli
de putere, în competiția dintre care Uniunea Europeană a avut câștig de cauză.
Există mai multe aspecte ale acestei stări de lucruri:
1. În primul rând, spațiul
Uniunii Europene este unul atractiv datorită valorilor împărtășite de popoarele
statelor membre. Aceste valori stau la baza acordurilor, respectiv
instituțiilor comunitare: democrația, statul de drept, drepturile omului și
economia de piață [2, p.251]. Rusia nu a reușit să propună un set de valori
atractive, cu toate că în ultima perioadă de timp politica președintelui
Federației Ruse, Vladimir Putin, este identificată cu valori conservatoare, de
păstrare a tradițiilor, a bazelor societății tradiționale, care se pronunță împotriva: 1) afișării, deci promovării
homosexualității, dar chiar și a sexualității (desigur, o măsură eficientă ar
fi interzicerea site-urilor de Internet și a canalelor TV pornografice, care au
un efect devastator asupra tinerei generații), 2) căsătoriilor între persoane
de același sex, 3) adoptării de copii de către „familii” formate din persoane
de același sex, 4) justiției juvenile (deposedării familiilor de copiii lor in
extremis, pentru acuzații exagerate), 5) proliferării organismelor modificate genetic
(OMG) – deci pentru interzicerea acestora, 6) controlului total al statului
asupra propriilor cetățeni, deci lipsirii lor de intimitate, sub pretextul „lupei
cu terorismul și extremismul”, prin: cip-izarea populației – impunerea
pașapoartelor biometrice, a obligativității card-urilor bancare, urmărirea
populației – de către serviciile de Intelligence – pe rețelele de socializare
din Internet, a corespondenței prin poșta electronică, ascultarea convorbirilor
telefonice prin telefonia mobilă ș.a.. Ideologia conservatoare se mai pronunță pentru păstrarea rolului Bisericii în
societate, deci împotriva reducerii rolului religiei în societate – în primul
rând împotriva eliminării religiei din școală, cu referire la obiectul de
studiu consacrat ei (o societate care are la bază ideologia conservatoare nu va
fi una laicizată, așa cum se declară societatea franceză). Ideologia
conservatoare se pronunță pentru păstrarea tradițiilor și obiceiurilor (port
popular, cântece și dansuri populare, bucate specifice etc.) – deci este
împotriva omogenizării, promovată de corporațiile transnaționale (CTN) –
agénții economiei globale, ai globalizării, care vor unificarea culturilor,
deci distrugerea diversității culturale. Întrucât o cultură reprezintă un mod
de viață, deci un comportament de consum, purtătorii unei culturi au anumite
preferințe de consum. Globalizarea vizează omogenizarea preferințelor de
consum: ca toți oamenii, de pretutindeni, să fie purtătorii unei singure
culturi, să dorească să consume, respectiv să cumpere aceleași produse –
fabricate, bineînțeles, de CTN-uri, ceea ce asigură profiturile acestora.
Tradițiile specifice sunt însă
elementul care face un stat atractiv și ele reprezintă o comoară – moștenirea
generațiilor anterioare, iar pierderea lor înseamnă pierderea identității, a
coeziunii unei comunități, deci a viitorului unui popor și a unui stat, a
sensului de a mai fi. Sisținătorii teoriei conspirației susțin că prin aceasta
se avansează spre statul global, care va fi condus de un guvern global.
Cu toate că președintele Federației
Ruse V. Putin promovează în discursurile sale mesajul conservator, în
competiția între Bruxelles și Moscova pe terenul valorilor, Uniunea Europeană
pare mai clară și mai convingătoare pentru guvernarea de la Chi șinău.
2. Structurile de la Bruxelles au adoptat
măsuri de apropiere a guvernanților („elitele”) de la Chi șinău. Cele trei partide
care constituie coaliția guvernamentală de la Chi șinău fac parte din familii politice europene:
PLDM – din Partidul Popular European, PDM – din Partidul Socialiștilor Europeni,
PL – din Partidul European Liberal Democrat și Reformator; chiar și PCRM –
opoziția „constructivă” – a aderat la Partidul Stângii
Europene. Relațiile dintre elitele europene și „elita” politică de la Chi șinău au avut consecințe
puternice asupra opțiunii geopolitice adoptate de decidenții de la Chi șinău. Rețelele în care au
fost cooptați politicienii moldoveni – atât partidele paneuropene cât și
masoneria – au jucat și joacă deseori un rol important în orientarea
geopolitică a RM. Un aspect notoriu în acest context vizează decalajul ce poate
fi observat între perceperea guvernanților și a majorității societății cu
privire la vectorul de dezvoltare și cu privire la modul în care trebuie
efectuată integrarea europeană a RM. Or, un sondaj de oponie recent arăta că „În
cazul unui referendum privind aderarea la Uniunea Europeană ,
44% ar vota pentru, iar 35% – contra”. Atitudinea populației cu privire la
eventuala aderare la
Uniunea Vamală Rusia – Belarus – Kazahstan a constatat că 47%
se pronunță pro. „Fiind puși în situația de a alege fie o opțiune, fie alta,
respondenții s-au divizat în două grupuri aproximativ egale: 43% pentru Uniunea
Vamală și alte 39% pentru Uniunea Europeană” [4]. De existența decalajului
între opțiunea guvernanților și cea a majorității societății moldovenești sunt
conștienți și partenerii de la
Bruxelles și Washington, de aceea în ultima perioadă de timp
pe posturi moldovenești de televiziune apar diferite spoturi care promovează în
spațiul public ideea integrării europene a RM – cursul pro-occidental.
3. Apropierea RM de UE a fost
și este însoțită de o asistență financiară semnificativă. În perioada 2007-2013
ea a constituit 561 milioane € [5]. La 6 mai
2014, Comisia Europeană a anunțat un pachet de sprijin pentru Republica
Moldova, în valoare de 30 de milioane €, pentru a ajuta instituțiile publice,
cetățeni și comunitatea de afaceri să profite de beneficiile și oportunitățile
oferite de Acordul de asociere cu UE, inclusiv posibilitatea de acces la piața
UE [5]. Pe 15 mai 2014 președintele Comisiei Europene,
José Manuel Barroso, și prim-ministrul Republicii Moldova, Iurie Leancă, au
semnat un acord de finanțare pentru a acorda sprijin Republicii Moldova în
valoare de 25 milioane €, în scopul de a îmbunătăți educația țării și Formarea
Profesională (EFP) [5]. În afară de aceasta, Uniunea Europeană și-a asumat
suportul a 7 milioane € (aproximativ 25% din costul total) din lucrările la
proiectul gazoductului Iași – Ungheni, prin intermediul Instrumentului
Politicii Europene de Vecinătate (ENPI), Cooperare Transfrontalieră (CTF) –
programul Ucraina – Republica Moldova – România. Este impunător și sprijinul UE
pentru reformele în Justiție și Poliție. Principiul după care se conduce
Bruxelles-ul în asistarea financiară a RM este: „More for more”, adică – Cu cât
sunt mai bine implementate reformele care se impun, cu atât RM poate primi mai
mulți bani de la partenerul strategic UE. Cu toate acestea, se poate constata
că mulți dintre cetățenii țării nu resimt în mod direct efectele benefice ale
asistenței financiare oferite de UE, de aceea există temeri privind delapidări
ale respectivelor resurse. În același timp, se poate admite că nici Comisia
Europeană, nici societatea moldovenească nu doresc ca RM să fie un stat
incapabil să se dezvolte economic (datorită unei guvernări proaste), deci care
să devină un stat vasal, întreținut financiar de UE.
De cealaltă parte, Federația
Rusă nu oferă vreun sprijin financiar, ci promite reduceri la prețul la gaz-ul natural
furnizat și accesul fără taxe vamale pe piața Uniunii Vamale, în cazul aderării
RM la respectivul organism economic al Uniunii Eurasiatice.
Cu referire la sprijinul
financiar consistent oferit Republicii Moldova de Uniunea Europeană persistă
temerea ca procesul integrării europene să nu fie perceput ca o alegere
oportunistă a guvernării de la Chi șinău,
adoptată după criteriul: Cine dă mai mult, cu acela ne integrăm. Aceasta cu
atât mai mult cu cât, în pofida unor sume considerabile alocate, reformele în
Justiție și în alte domenii nu au dat roade și se crează impresia că
guvernanții nici nu-și doresc reformarea reală a instituțiilor statului, care,
conform unor acuzații publice, au luate în captivitate de către guvernanți prin
algoritmul de partajare a funcțiilor. Reformarea înseamnă depolitizarea
respectivelor instituții – demers care nu își găsește susținerea necesară din
partea guvernanților.
4. Modelul în doi pași, de
influențare a guvernului (liderilor) unei țări prin opinia publică este des
întâlnit în practica internațională, fiind utilizat de poli geopolitici de
putere. În acest sens, este important ca statul să formeze o imagine pozitivă
în lume. Aceasta se realizează prin mai multe instrumente: diplomaţia publică,
prezența pe site-uri pe Internet, transmisiunea posturilor de televiziune și
radio destinate consumatorului de informație de peste hotare, și prezența în
celelalte ramuri ale sistemului mass-media, schimburile de studenți, sportivi
și angajați din diferite domenii (administație publică, educație, societea
civilă ș.a.), concursuri pentru reprezentanții domeniului culturii, asistența
ș.a.. În acest caz, puterea blândă are un efect indirect important, prin formarea
și „creșterea” sau dezvoltarea unui mediu favorabil pentru luarea deciziilor de
către guvernanți în sensul dorit de polul internațional sau regional care
utilizează puterea blândă. Sub acest aspect se poate afirma că Federația Rusă înregistrează
succese datorită utilizării eficiente a resurselor mediatice, datorită popularității
programelor TV rusești preluate de unele posturi moldovenești (generaliste:
Prime – 1 Kanal, TV 7 – NTV, RTR Moldova – RTR, dar sunt și posturi de
divertisment retransmise). Pentru a încerca reducerea influenței mass-mediei
rusești asupra publicului din RM, autoritățile au suspendat în 2014 licența de
emisie pe teritoriul statului moldovenesc a postului TV de știri „Rossia 24”.
De asemenea, Federația Rusă susține ONG-uri ca „Liga Tineretului Rus”, Centrul
Pruto-Nistrean (activează la
Tiraspol , dar antrenează în acțiunile desfășurate –
conferințe științifice - și cercetători de la Chi șinău și din alte localității ale RM) ș.a.. La Chi șinău activează un Centru
al Culturii Ruse. Un impact important au avut cele două vizite la Chi șinău ale Patriarhului
Moscovei și întregii Rusii, Kiril. O măsură eficientă a Federației Ruse este și
oferirea unui adaos de 15 $ la pensiile populației din zona nistreană, ceea ce
face ca nivelul de trai al pensionarilor și a altor categorii socialmente
vulnerabile (alocațiile pentru copii ș.a.), să fie mai bun decât cel al
populației din RM, cu tot sprijinul financiar consistent acordat de UE statului
moldovenesc recunoscut. Întrucât condițiile de vață mai bune în zona nistreană
sunt asigurate de Rusia, imaginea statului rus și a președintelui Putin în
particular au de câștigat și în restul teritoriului RM.
De cealaltă parte, România a
creat în cadrul Societății Române de Televiziune un canal special destinat
publicului din RM – TVR Moldova. La
Chi șinău activează un Institut Cultural Român, care face
parte din rețeaua instituțiilor de promovare a culturii române în întreaga lume.
Numeroase ONG-ului și instituții mass-media sunt sprijinite de București. Și
Bruxelles-ul sprijină financiar ONG-uri din RM.
Concluzii
Relaţiile polilor regionali de
putere (Bruxelles și Moscova) cu statele din regiunea Europei de Est, atât cele
bilaterale cât și cele multilaterale (în cadrul Parteneriatului Estic și al
CSI), în contextul diferenţelor de opţiuni integraţioniste și al proceselor
integraţioniste diferite, aflate în desfășurare (Ucraina, Republica Moldova și
Georgia – se integrează cu statele UE, Belarus și Armenia se integrează în
Uniunea Vamală), sunt o temă de actualitate. Criteriile care stau la baza
opțiunilor integraționiste nu pot fi decât interesele naţionale: asigurarea
securității și a bunăstării statului. Dar se poate admite că opțiunea
integraționistă este și rezultatul aplicării de către polii geopolitici
regionali a soft power. În ceea ce privește efectele competiției
geopolitice pe terenul Republicii Moldova, inclusiv a aplicării puterii blânde
de către cei doi poli geopolitici, se poate constata o întâietate a
Bruxelles-ului în raport cu Moscova, iar în consecință statul moldovenesc s-a
angajat într-un proces de integrare europeană, în cadrul implementării
Acordului de Asociere cu UE. Măsurile adoptate de Federația Rusă față de
Republica Moldova – embargoul produselor moldovenești vinicole, a fructelor și
legumelor, a conservelor, a cărnii ș.a., aplicarea unei preț la gaz mai mare
decât cel achitat de unele state din UE (de exemplu, Germania) ș.a. – nu au
contribuit la creșterea atractivității spațiului geopolitic eurasiatic.
Orice stat normal, în lumea
contemporană, este preocupat de păstrarea suveranității în condiţiile provocărilor
globalizării. Acest deziderat stă și în fața Republicii Moldova. Iar pentru realizarea
și asigurarea bunăstării statele trebuie să producă produse competitive și să
le promoveze peste hotare, așa încât să existe cerere pentru ele și să poată fi
exportate. Este important ca guvernanții de la Chi șinău să conștientizeze faptul că integrarea
europeană nu înseamnă ruperea legăturilor cu statele care au constituit până în
prezent piețele tradiționale pentru produsele din RM. Nici Bruxelles-ul, nici
societatea moldovenească nu își doresc ca statul moldovenesc să fie întreținut
financiar de către UE. De aceea este nevoie de o abordare pragmatică a
relațiilor comercial-economice cu statele lumii, care să contribuie la
consolidarea și dezvoltarea durabilă a RM. Iar acest lucru este posibil
inclusiv prin restabilirea legăturilor economice tradiționale, cu partenerii
din Est.
Bibliografie:
1. Layne Christophor. Pacea iluziilor. Marea
strategie americană din 1940 până în prezent. Iași: Polirom, 2011. 360 p.
2. Neguț Silviu. Introducere în Geopolitică.
București: Meteor Press, 2008. 280 p.
3. Nye, Jr., Joseph S. Viitorul puterii.
Iași: Polirom, 2012. 338 p.
4. Rezumat de presă. „Barometrul Opiniei
Publice – noiembrie 2014” http://www.ipp.md/public/files/Barometru/Rezumat_de_presa_BOP_11_2014_final.pdf
, accesat: 24.12.2014.
5. Sprijinul Comisiei Europene pentru Republica
Moldova http://infoeuropa.md/asistenta-europeana/sprijinul-comisiei-europene-pentru-republica-moldova/
, accesat: 24.12.2014.
Articolul a fost prezentat la conferința internațională organizată de IRIM, cu genericul „Relaţiile bilaterale în contextul diferenţelor de
opţiuni integraţioniste”, din 24 octombrie 2014 și a fost publicat în volumul colectiv al materialelor conferinței.