vineri, 19 februarie 2021

Republica Moldova în contextul tranziţiei la noua ordine mondială: riscuri şi ameninţări

         Articol prezentat sub formă de comunicare la conferința științifică internațională cu genericul: Evoluţia ştiinţei militare în contextul noilor ameninţări la securitate naţională şi regională, (17 decembrie 2020, Academia Militară a Forțelor Armate „Alexandru cel Bun”, Chișinău). 

Abstract: 

At the contemporary stage, takes place a process of transition from the unipolar world order, with the US hegemony, to the multipolar one, with China and Russia as emerging world powers. There is also an activation of Turkey, which promotes a policy of pan-Turkism in Azerbaijan and Central Asia republics, but also a policy of pan-Islamism in Arab states (especially in North Africa – for example in Libya). Tensions between the West (NATO and EU) and the Russian Federation in the Eastern European region have a negative impact on the national security of the Republic of Moldova, which must find the optimal formula for ensuring security.

Keywords: Security, Eastern Europe, Russia, USA, Republic of Moldova.

 

Rezumat:

La etapa contemporană are loc un proces de tranziţie de la ordinea mondială unipolară, cu SUA hegemon, la cea multipolară, cu China şi Rusia ca puteri mondiale emergente. Se observă şi o activizare a Turciei, care promovează o politică de panturcism în Azerbaidjan şi republicile din Asia Centrală, dar şi o politică de panislamism în state arabe (mai ales în nordul Africii – de exemplu în Libia). Tensiunile dintre Occident (NATO şi UE) şi Federaţia Rusă în regiunea Europei de Est au un impact negativ asupra securităţii naţionale a Republicii Moldova, care trebuie să găsească formula optimă de asigurare a securităţii.

Cuvinte cheie: Securitate, Europa de Est, Rusia, SUA, Republica Moldova. 

 

Introducere

În ultima perioadă de timp, în domeniul Studiilor de Securitate, atât în Republica Moldova, cât şi peste tot în lume, este larg acceptată ideea, că la etapa contemporană are loc un proces de tranziţie de la ordinea mondială unipolară, stabilită la sfârşitul Războiului Rece, cu SUA hegemon, la cea multipolară, cu China şi Rusia ca puteri mondiale emergente. Acest proces avansează rapid, astfel că în prezent se poate admite că este în plină constituire o ordine mondială tripolară, cu referire la triunghiul Washington – Pekin – Moscova. Dar se dezvoltă și alte puteri regionale, de dimensiuni mai mici, care vor deține şi ele zone de influență mai mici, în măsura în care vor fi tolerate de marii actori (deci se vor dezvolta sub umbrela de protecţie a unuia dintre cei mari). Cei trei poli mondiali de putere pot fi calificaţi drept imperii: atât SUA [2, p. 40], China cât şi Rusia au câte o istorie care reflectă calea parcursă de fiecare dintre aceste state, care, extinzându-se până la dimensiunile actuale, au devenit imperii. În 1991 Rusia a pierdut cele 14 republici unionale, care au făcut parte din imperiul sovietic. Totuşi, Rusia rămâne cel mai mare, ca întindere, stat din lume. Structural, statele – imperii pot fi prezentate ca entităţi cu un centru puternic (o metropolă), un spaţiu larg în interiorul graniţelor statale, care adesea cuprinde mai multe provincii cu diferite popoare minoritare în imperiu, iar dincolo de graniţele statale un stat-imperiu mai deţine un spațiu de securitate (de amortizare a unor eventuale atacuri din exterior), care cuprinde mai multe state satelit (cu guverne subordonate centrului de putere şi care constituie un spaţiu economic – de liber schimb – comun). În perioada Războiului Rece URSS a deţinut controlul asupra statelor din centrul şi estul Europei, dar a încercat să-şi formeze asemenea sateliţi – state cu guverne subordonate Moscovei – şi în alte regiuni (Afganistanul este un exemplu nereuşit al unei asemenea încercări).

SUA încearcă să-şi păstreze poziţiile geopolitice, prezenţa sa peste tot în lume – moştenire încă din epoca Războiului Rece, caracterizată de o ordine mondială bipolară, dar şi din perioada ulterioară, când SUA au rămas singura superputere, deci când se impusese o ordine mondială unipolară. China şi Rusia încearcă, pe de altă parte, să-şi consolideze sferele lor de influenţă, încercând să împingă Statele Unite din regiunile lor limitrofe. Sunt și alte state care pretind la statutul de poli de putere emergenţi în cadrul ordinii mondiale multipolare. În acest sens, pot fi enumerate: India, Brazilia, Republica Sud-Africană – state membre ale grupului BRICS, dar și Iranul, Japonia – un stat care s-a afirmat de mai multă vreme, în perioada Războiului Rece devenind a doua putere economică din lume.

Se observă şi o activizare a Turciei. Deşi este membru al NATO, ea dă semne că nu s-ar mai supune totalmente comandamentului Organizaţiei Nord-Atlantice. Ankara promovează o politică de panturcism (mai ales în Azerbaidjan şi în republicile post-sovietice ale Asiei Centrale; să nu uităm şi de zona nordică a Siriei, unde sub pretextul apărării unei comunităţi de etnici turcomani, armata turcă a preluat controlul asupra unei regiuni), dar şi o politică de panislamism (în state arabe, mai ales în nordul Africii – de exemplu în Libia, în teritorii care au aparținut Imperiului Otoman). Nu trebuie scăpate din vedere nici state cum ar fi Coreea de Sud – care s-a afirmat drept o putere economică, Indonezia – cu un potenţial uman remarcabil (ţara cu cea mai numeroasă populaţie musulmană din lume) şi care are perspective bune, ș.a..

Desigur, Uniunea Europeană reprezintă un pol economic important la nivel global – capacităţi mari de producţie şi o piaţă de desfacere cu circa o jumătate de miliard de consumatori. Totuşi, sub raport securitar, UE, ca şi Israelul – se încadrează în structura de securitate a polului de putere de la Washington (UE-ul – având o legătură „organică” cu NATO, în virtutea faptului că majoritatea statelor membre ale UE sunt şi membre ale NATO). SUA mai au parteneriate strategice pe plan militar cu Canada, Australia, Japonia ș.a..

În contextul afirmării noilor poli de putere, pot fi observate tensiuni între SUA și puterile aflate în proces de ascensiune. Astfel, este vorba de tensiuni între SUA (în plan instituțional: NATO, care este într-o legătură strânsă cu UE) şi Federaţia Rusă, mai ales cu privire la regiunea Europei de Est din spațiul post-sovietic. De asemenea, în contextul disputei privind Asia Centrală, Moscova încearcă să izoleze de ceilalţi doi poli de putere republicile post-sovietice de acolo; ea nu a reuşit totuşi să stăvilească pătrunderea Chinei în statele din regiune. Aceste tensiuni determină situaţia în care mediul actual de securitate poate fi calificat drept unul turbulent. Tensiunile în cauză au un impact negativ asupra securităţii naţionale a statelor din regiunea Europei de Est, implicit asupra securității Republicii Moldova – incluse de Bruxelles în Programul „Parteneriatul Estic” al Politicii Europene de Vecinătate (PEV) a UE. În relaţia lor cu polii regionali de putere, statele în cauză (Republica Moldova, Ucraina, Belarus, dar şi cele din Transcaucazia: Georgia, Armenia şi Azerbaidjan) trebuie să găsească formula optimă de asigurare a unei securităţi regionale durabile, cu luarea în considerare şi realizarea, pe cât posibil, a intereselor lor naţionale. Desigur, interesele naţionale ale fiecărui stat din regiune se referă la asigurarea integrităţii teritoriale şi a dezvoltării economice (accesul la resurse, în primul rând energetice, şi accesul la pieţe de desfacere). În acest sens, formula optimă este accesul atât la resurse şi pieţele de desfacere din Rusia, cât şi la cele din UE. Pentru Azerbaidjan există şi posibilităţi largi de cooperare cu Turcia şi Iranul, datorită proximităţii geografice şi a comunităţii de valori: limba turcă în relaţia cu Turcia, confesiunea şiită în relaţia cu Iranul.

Este de remarcat faptul că, cu excepţia Belarusului, toate celelalte cinci state din grupul celor şase post-sovietice ale regiunii Europei de Est se confruntă cu probleme de securitate similare – cu diferende teritoriale, respectiv cu regimuri separatiste, dar care sunt susţinute masiv din exterior, în special de Rusia (în cazul Karabahului de Munte – este vorba şi de o susţinere din partea Armeniei). Astfel, Republica Moldova trebuie să gestioneze conflictul privitor la raioanele de est ale ţării (ele mai sunt denumite Transnistria), Georgia nu recunoaşte desprinderea Abhaziei şi Osetiei de Sud (recunoscute ca independente de către Rusia), Ucraina nu recunoaşte anexarea de către Rusia a Crimeii şi trebuie să gestioneze conflictul din Lugansk şi Doneţk (Donbas). Azerbaidjanul a purtat un război victorios cu Armenia în perioada 27 septembrie – 10 noiembrie 2020 şi a obţinut cele şapte raioane ale sale, care fuseseră ocupate de Armenia în timpul războiului din 1994 (9% din teritoriul Azerbaidjanului), care nu fac parte din autoproclamata Republică Karabahul de Munte și care erau locuite de etnici azeri. Totuşi, în urma războiului, Baku nu a reuşit să preia controlul asupra Karabahului de Munte. În rezultatul unui acord de pace, Federaţia Rusă a introdus o misiune de menţinere a păcii în Karabahul de Munte, consolidându-şi prezenţa în Transcaucazia, arătând că acesta este spaţiul său de influenţă (până atunci Moscova mai avea o bază militară în Armenia, la Gyumri, la frontiera armeano-turcă).

Multitudinea acestor conflicte este un indicator al gravităţii stării securităţii în regiune. Într-o anumită măsură, se poate admite că aceste conflicte avantajează Federaţia Rusă, în sensul că închid calea aderării statelor post-sovietice la NATO şi UE, ele rămânând în sfera de influenţă a Moscovei. Totuşi, întreţinerea unor regimuri separatiste ca cele din Transnistria, Abhazia, Osetia de Sud, Donbas, Nagorno-Karabah constituie o povară pentru Rusia, care ea însăşi se confruntă cu probleme de ordin social-economic, mai ales în condiţiile sancţiunilor impuse de SUA şi de statele UE. Unii experți ruși afirmă, că din punctul de vedere al rivalilor geopolitici ai Moscovei, menţinerea conflictelor de la graniţele Rusiei reprezintă un mijloc de hărţuire şi extenuare a statului rus. Iată de ce construirea unei arhitecturi regionale de securitate în Europa de Est ar trebui să fie în interesul atât al statelor post-sovietice din regiune, cât şi în interesul polilor regionali de putere: Bruxelles (proiecţia polului de putere militară de la Washington) şi Moscova. Atât NATO, UE, cât şi Federaţia Rusă se declară, prin diplomații săi, în favoarea unei păci şi stabilităţi durabile în regiune. Diferă însă abordările. În timp ce unii actori statali din regiune (Georgia şi Ucraina) văd o garanţie a asigurării securităţii regionale în extinderea NATO (aşa cum s-a întâmplat în cazul celor trei republici post-sovietice baltice: Lituania, Letonia şi Estonia), pentru Moscova extinderea blocului Nord-Atlantic reprezintă trecerea unei linii roşii de către un adversar geopolitic – aşa cum este percepută NATO în Rusia.            

 

Noua ordine mondială: scurtă caracteristică

Principalele criterii de determinare a statutului de actor geopolitic emergent – pol de putere al noii ordini mondiale vizează:

1. Deţinerea unor tehnologii de vârf (atât software [în rusă: программное обеспечение], cât şi hardware) aplicate atât în domeniul militar, cât şi în cel economic. Un pol de putere este aşadar o putere științifică [3, p. 149], iar în consecință o putere militară, o putere economică. Este un fapt incontestabil, că acel stat care va realiza dezvoltări şi implementări privind tehnologiile de vârf, va deține putere. Mai mult, dimensiunile puterii unui centru geopolitic vor fi în directă dependenţă de multitudinea şi eficienţa tehnologiilor sale de vârf dezvoltate şi implementate.   

2. Deţinerea de tehnologii de ieşire în spaţiul cosmic şi de explorare a Lunii şi a celorlalte planete este o altă caracteristică a polilor de putere. Actualmente, o putere geopolitică este o putere cosmică: are programe spaţiale, lansează sateliţi în spaţiu etc.  

3. Deţinerea de platforme de comunicare globale în spaţiul virtual – reţele de socializare (Tweeter, Facebook sunt exemple utile în acest sens), dar şi mass-media tradiţionale (posturi TV, ziare şi reviste – difuzate prin internet, acestea pot ajunge la un public internaţional numeros şi au un impact major).  

4. Un pol de putere îşi extinde sfera de influenţă nu numai prin forţa sa militară (instalând baze militare peste hotarele sale naționale), dar în primul rând prin soft power – puterea blândă: prin oferta sa ideologică, prin produsele sale culturale, prin visul, idealul, setul de valori pe care îl propune celorlalte popoare (state). În acest sens, SUA este promotoarea democraţiei liberale (drepturile omului, stat de drept, economie de piaţă etc.), China promovează sistemul comunist (bazat pe principiul echităţii sociale), dar adaptat la cerinţele economiei de piaţă, iar Rusia este posibil să devină polul de putere care promovează păstrarea societăţilor tradiţionale, bazate pe valorile tradiţionale, în primul rând ale religiilor tradiţionale. Aşadar, sub aspect ideologic, triunghiul polilor de putere arată astfel: Liberal-democraţie (Washington) – Comunism „cu faţă chineză” (Pekin) – Conservatorism (Moscova).

5. Un pol de putere este un stat care îşi asigură securitatea biologică și medială în condiţii de pandemii ale bolilor infecţioase. Nu întâmplător elaborările de vaccinuri contra coronaviruslui SARS – CoV – 2, care a provocat infecția respiratorie COVID – 19, au fost efectuate în Rusia, SUA, China şi UE (Germania). Toate aceste state au furnizat pe piaţa internaţională rezultatele dezvoltărilor lor sub formă de vaccinuri.    

Efortul actorilor statali care se afirmă plenar ca poli de putere ai noii ordini mondiale este să reducă și elimine dependența de SUA. În plan economic acest lucru este dificil în condițiile în care valuta de referință globală mai este dolarul american. Oricum, se estimează că China merge cu pași rapizi spre detronarea SUA de pe primul loc al piedestalului clasamentului puterilor economice globale. Iar întrucât o putere economică poate aloca din bugetul său resurse semnificative pentru cheltuielile militare, China devine şi o putere militară. Rusia este un stat care reușește, cu resurse mult inferioare ca volum celor folosite de SUA, să dezvolte și producă sisteme de armament moderne foarte eficiente (rachete supersonice etc). De asemenea, arsenalul său nuclear este un factor care determină statutul său cert de – cel puțin – putere regională, respectiv de putere globală în proces de afirmare şi consolidare, în cadrul ordinii globale multipolare. Punctele slabe ale Rusiei sunt însă dezvoltarea economică lentă şi criza demografică [5, p. 146], avându-se în vedere că fiind statul cu cea mai mare suprafaţă din lume, are nevoie şi de o populaţie pe măsură, pentru ca să poată menţine şi explora economic teritoriul statului, mai ales Siberia și Extremul Orient.    

Tranziția de la ordinea mondială unipolară la cea multipolară ar însemna, tehnic vorbind, reîmpărțirea planetei în sfere de influență, retragerea SUA din regiunile mai îndepărtate ale planetei, păstrându-și o arie mai restrânsă de control, respectiv, extinderea zonelor de influență ale noilor centri de putere (China și Rusia). Pierzându-și statutul de superputere mondială (sau unică putere mondială), SUA vor coexista, ca una dintre puterile globale, cu celelalte puteri globale. O putere globală își proiectează puterea asupra zonelor din jurul său și chiar în regiuni mai îndepărtate prin baze militare – a se vedea cazul prezenţei Rusiei în Siria (cu acţiunea militară din 2014 – prezent), a Chinei în Africa, dar şi proiectarea influenţei unor puteri regionale: de exemplu a Turciei în nordul Africii (Libia) ş.a.. În acest sens, SUA rămân până în prezent o putere militară de care toţi trebuie să ţină seama, datorită numărului mare de baze militare americane aflate aproape peste tot în lume. Puterile mondiale şi regionale îşi doresc extinderea (iar SUA: menţinerea) sferelor sale de influenţă în vederea asigurării accesului la resurse naturale şi pieţe de desfacere.

Efortul puterilor emergente – al noilor centri geopolitici, ține de asigurarea unei suveranități proprii reale: economice, tehnologice (digitalizarea, inteligența artificială etc.), informaționale, culturale (site-uri pe internet, posturi de televiziune cu produse mediatice autohtone – programe de ştiri, filmele seriale televizate etc.), ideologice, ştiinţifice, medicale etc. Doar un stat care nu mai depinde, conform tuturor acestor criterii, de SUA se poate constitui într-un rival (challenger) pentru Washington.

Nu în ultimul rând, trebuie să luăm în calcul și o altă categorie de actori – corporațiile multinaționale, care au o influență tot mai mare asupra conducerilor statelor – puteri globale şi regionale, prin finanțarea campaniilor electorale ale politicienilor care ajung la putere și prin produsele și serviciile oferite societăților statelor respective (Google, Facebook, Tweeter, Amazon ș.a.). Prin potențialul de distribuție a unor mesaje și de influențare (manipulare?) a atitudinilor oamenilor, aceste companii pot determina mersul evenimentelor. Ele stabilesc agenda comunităţii internaţionale. Există abordări care stipulează că noua ordine mondială va fi (sau este deja) a corporaţiilor multinaţionale, care vor diminua rolul statelor naţionale (suveranitatea şi independenţa lor) prin procesul de globalizare. Unele dintre aceste corporaţii au bugete mai mari decât multe dintre statele lumii, pot dispune de companii militare private (armate de militari profesionişti) şi de multe alte atribute pe care le-au avut doar statele. Toate acestea le oferă statutul de actori cu drepturi depline ai relaţiilor internaţionale şi, poate, ai noii ordini mondiale. Savantul american Noam Chomsky s-a referit la acest aspect: „Atunci când ne întrebăm «Cine conduce lumea?», adoptăm, de obicei, noțiunea standardă că actorii în afacerile internaționale sunt statele, în special marile puteri, și luăm în considerare deciziile lor și relațiile dintre ele. Aceasta nu este neapărat un lucru greșit. Dar ar fi bine să nu uităm că acest nivel de abstractizare poate fi și puternic înșelător. Statele au, desigur, structuri interne complexe, iar alegerile și deciziile conducerilor politice sunt influențate puternic de concentrările internaționale de putere, în timp ce populația este adesea marginalizată. Acest lucru este adevărat chiar și pentru cele mai democratice societăți și, evident, pentru celelalte (...) în zilele noastre conglomeratele multinaționale, instituțiile financiare uriașe, imperiile comerciale și altele asemenea [conduc lumea]” [2, p. 263]. Nu trebuie să uităm însă, că fiecare corporaţie multinaţionaă are un sediu central – în unul din statele lumii. Influenţând guvernarea din acel stat, nu este de exclus nici presiunea inversă, din partea guvernului asupra conducerii corporaţiei, în sensul promovării intereselor acelui stat prin intermediul corporațiilor multinaționale.  

O caracteristică a perioadei actuale – de tranziţie la noua ordine mondială multipolară – este creşterea gradului de egoism naţional/statal (naţionalism), respectiv a gradului de agresivitate și ură [1, p. 38] în mediul internaţional, care este o consecinţă a unei concurenţe tot mai acerbe între polii de putere pentru resurse şi pieţe de desfacere. De asemenea, o consecinţă a înteţirii rivalităţii între puterile geopolitice este rata crescândă de știri false (fake news) în spațiul public mondial. Prin manipulare unii actori încearcă să-şi realizeze interesele geopolitice, astfel ajungându-se la războaie informaţionale, care vizează atât componenta tehnică – atacuri cibernetice, cât şi pe cea de conţinut – difuzarea de ştiri false, în vederea derutării şi slăbirii adversarului geopolitic. Prin conținutul mediatic difuzat în spaţiul mediatic global, o putere geopolitică doreşte să-şi impună propria agendă. Rivalitatea dintre polii de putere solicită actorilor geopolitici eforturi în vederea apărării spaţiului lor informaţional, deoarece victoria unei puteri geopolitice începe prin ocuparea spaţiului informaţional al adversarului.    

 

Riscuri și amenințări în contextul noii ordini mondiale

În contextul accentuării rivalităţii între polii de putere ai ordinii mondiale multipolare, care se află în proces de consolidare, pot fi evidenţiate mai multe riscuri şi ameninţări la adresa securităţii internaţionale:

1. Crește riscul unor conflicte locale – războaie între puterile mondiale/regionale prin state mai mici, care sunt intermediari (proxy), în vederea asigurării controlului asupra unei regiuni/asupra unui stat de către un actor geopolitic, atât în vederea asigurării unui spaţiu de securitate, dar şi în vederea realizării intereselor sale economice, prin spaţii de liber schimb comune.   

2. În măsura în care omenirea se va globaliza, crește riscul proliferării diferiţilor viruşi, respectiv a declanșării de pandemii. Prin colaborare, omenirea trebuie să găsească și aplice măsuri eficiente pentru a contracara eficient această ameninţare.

3. Pandemia coronavirusului din 2020 a arătat cât de vulnerabilă este economia statelor faţă de asemenea fenomene. O criză sanitară duce inevitabil la o criză economică, prin măsurile de izolare, de sistare a activităţilor economice impuse de autorităţi. De aceea, agenţii economici trebuie să se adapteze noilor condiţii prin practicarea, în caz de necesitate, a lucrului de la distanţă, a comenzilor prin internet şi a livrării produselor şi serviciilor la domiciliul clienţilor.

4. Pe de altă parte, supraproducţia duce la distrugerea resurselor naturale. Scad suprafeţele de păduri, sunt poluate râurile, mările şi oceanele, este poluat aerul. Degradarea continuă a mediului ambiant poate duce la o catastrofă de mediu (ecologică), care va pune în pericol toate formele de viaţă de pe planetă. Combaterea încălzirii globale trebuie să constituie o prioritate pentru toate statele lumii, care să depună eforturi concertate în vederea salvării planetei. Secetele tot mai dese din ultimii ani trebuie explicate din punct de vedere ştiinţific, respectiv trebuie luate măsuri în vederea restabilirii climatului normal pe pământ.  

5. În condițiile creșterii tensiunilor între polii de putere şi puterile regionale emergente, apare riscul proliferării armamentului nuclear. Iran-ul este unul dintre statele care îşi doreşte dezvoltarea unor sisteme de armament nuclear. Şi Turcia manifestă interes pentru un asemenea armament. Iată de ce pericolul unui război nuclear nu trebuie exclus.

6. Degradarea economică şi politică este consecinţa degradării morale (duhovniceşti), a ştergerii valorilor sau a inversării ierarhiei valorilor. Degradarea morală este o ameninţare la adresa păstrării fiinţei naţionale – a popoarelor lumii. Dacă sentimentul naţional devine tot mai spălăcit, dacă nu mai sunt apreciate valori care au menirea să consolideze o comunitate umană în cadrul unei ţări, este verosimil ca un stat cu o asemenea populaţie tot mai inconștientă cu privire la „cine este?” – cu referire la identitatea sa și „pentru ce?” – cu referire la misiunea sa, să se destrame şi chiar să dispară de pe faţa pământului. Popoarele care au dispărut de-a lungul istoriei nu au reuşit să găsească şi să pună în aplicare asemenea repere.   

Aceste riscuri şi amenințări au un caracter universal. Ele trebuie luate în calcul de toate statele actuale, dar mai ales de cele ca Republica Moldova, care, deși are o istorie de secole (statul a fost înființat în 1359), și-a redobândit independența relativ recent – acum 30 de ani, în 1991.

 

Republica Moldova și noua ordine mondială       

Privită prin prisma celor şase criterii enunţate în capitolul anterior, Republica Moldova se confruntă cu probleme la fiecare dintre acestea.

1. În contextul accentuării tensiunilor între polii mondiali de putere în regiunea Europei de Est, respectiv în contextul accentuării riscului declanșării sau dezgheţării unor conflicte locale, factorii politici ai Republicii Moldova trebuie să gestioneze inteligent, deci eficient soluţionarea conflictului transnistrean. O ameninţare gravă la adresa securităţii Republicii Moldova este situaţia incertă din estul Ucrainei. Dacă conflictul din Donbas se va transforma într-un război care se va extinde în toată zona nordică a litoralului Mării Negre – sudul Ucrainei, pe care surse mass-media din Rusia îl denumesc Novorossia, securitatea RM va fi pusă grav la încercare, deoarece în cazul victoriei Moscovei va exista pericolul încorporării în cadrul Rusiei nu numai a nerecunoscutei RMN ci şi a unor părţi din Republica Moldova – în primul rând cele şase sate de pe malul stâng al Nistrului, rămase după războiul din 1992 sub jurisdicţia Chişinăului. Dar nu trebuie exclus nici pericolul anexării întregii RM de către factorii de decizie de la Kremlin, dacă autorităţile de la Chişinău nu vor reuşi să obţină până atunci garanţii internaţionale de securitate pentru statul moldovenesc. Chişinăul trebuie să caute şi să găsească formula optimă de asigurare a securităţii sale naţionale în cadrul unei arhitecturi a securităţii regionale.

2. Pandemia coronavirus-ului din 2020 a arătat că sistemul de asistenţă medicală a Republicii Moldova trebuie adaptat la noile condiţii. Este necesară:

a) dotarea regiunilor ţării cu laboratoare de identificare a virusului,

b) dotarea spitalelor cu aparate de ventilare asistată a plămânilor,

c) pregătirea cadrelor competente pentru contracararea bolilor infecţioase,

d) elaborarea şi producerea sau procurarea celor mai bune medicamente pentru tratamentul bolilor infecţioase.

Sistemul de asistenţă medicală al RM trebuie să fie capabil să facă faţă oricărei crize sanitare. Dar succesul combaterii unei pandemii vizează şi acţiuni eficiente ale autorităţilor: instituirea carantinei, în caz de necesitatea, restricţionarea trecerii frontierei de stat de către cetăţeni moldoveni şi de către cei străini.  

3. Economia Republicii Moldova necesită o diversificare şi dezvoltare mai intensă, cu un accent mai mare pus pe tehnologiile informaţionale: digitalizare, inteligenţă artificială. Se impune dezvoltarea de sofware local – ca un element important al asigurării securităţii informaţionale şi, respectiv, naţionale. Secetele tot mai dese din ultimii ani au arătat că sectorul agricol din RM – ca unul vital, care asigură securitatea alimentară a poporului, necesită o adaptare la condiţiile climatice – construirea şi utilizarea de instalaţii de irigare. De asemenea, economia moldovenească trebuie să se adapteze la măsurile cauzate de pandemii: lucru de la distanţă, comenzi pe internet, livrare a produselor şi serviciilor la domiciliul clienţilor ş.a..  

4. Degradarea continuă a mediului ambiant (ecologică) se manifestă vizibil în Republica Moldova. Statul moldovenesc trebuie să colaboreze eficient cu ceilalţi actori internaţionali în vederea combaterii încălzirii globale, sub egida Acordului de la Paris privind schimbările climatice din 2015, Acord care reglementează măsurile de reducere a emisiilor de dioxid de carbon începând cu anul 2020. Este necesară folosirea raţională a resurselor naturale destul de puţine ale RM. Este necesară oprirea defrișărilor şi împădurirea unor suprafeţe mai mari. Este necesară realizarea unui acord clar cu Ucraina privind salvarea râului Nistru, în condiţiile în care construirea hidrocentralei de la Novodnestrovsk pune în pericol securitatea apei potabile – furnizarea apei potabile consumatorilor din Chişinăului şi din alte localităţi moldoveneşti. Se impune construirea mai multor uzine de prelucrare a deşeurilor, aşa încât să se oprească poluarea solului şi a apelor freatice cu gunoiul stocat în diferitele gunoişti de pe teritoriul ţării.

5. În condițiile creșterii tensiunilor între polii regionali de putere, prin proximitatea sa faţă de baza militară americană de la Deveselu (România), cu instalaţia scut antirachetă, percepută ca o ameninţare la adresa securităţii sale naţionale de către Rusia, Republica Moldova este în pericol în cazul declanţării unui conflict între Rusia şi NATO. De aceea, diplomaţia moldovenească trebuie să contribuie, prin propuneri eficiente, la destinderea tensiunilor între cei doi poli de putere, respectiv la demilitarizarea, pe cât posibil, a regiunii.

6. O problemă cu care se confruntă şi alte state ale lumii (inclusiv o putere mondială ca SUA) este divizarea internă. Republica Moldova se înscrie în acest trend şi, de aceea, autorităţile de la Chişinău trebuie să pună în aplicare măsuri eficiente privind consolidarea societăţii şi a statalităţii. Pentru aceasta este necesar apelul la valorile morale, care îşi au rădăcina în învăţătura Bisericii Creştin-Ortodoxe, căreia îi aparţine majoritatea covârşitoare a poporului Republicii Moldova. Degradarea morală, diminuarea sentimentului patriotic este o ameninţare la adresa păstrării pe harta lumii a Statului Moldovenesc. Fără un sentiment naţional (nu este vorba de naţionalismul radical, extremist) este greu să consolidezi comunitatea în cadrul unei ţări, respectiv societatea moldovenească. Iar fără o consolidare în baza unor valori comune, cu precădere la etapa contemporană, trebuie avut în vedere riscul destrămării ţării, mai ales ţinând cont de prezenţa pe teritoriul naţional a zonei de pe malul stâng al Nistrului (Transnistria), a autonomiei teritoriale găgăuze, a raionului Taraclia – populat în majoritate de etnici bulgari şi a regiunii din nordul ţării, unde există zone cu localităţi cu populaţie ucraineană compactă. Autorităţile moldoveneşti trebuie să identifice acele valori, acele repere care vor fi de natură să coaguleze populaţia multietnică a ţării, aşa încât Statul Moldovenesc, care îşi are începuturile încă în 1359, să nu dispară de pe harta politică a lumii, aşa cum au dispărut de-a lungul veacurilor în hăul istoriei mai multe popoare, inclusiv dintre cele care au trecut în marea migraţie a popoarelor şi pe meleagurile moldoveneşti. Un exemplu de consolidare a Moldovei rămâne Ştefan cel Mare, care asumând în numele Ţării sale o misiune regională şi istorică – de apărare a Creştinătăţii (adică a Europei) de pericolul otoman [6, p. 296], a reuşit să inspire oştenii săi la victorii răsunătoare, care fac cinste demnităţii poporului moldovenesc până în prezent.

 

Concluzii

Tensiunile dintre Occident (NATO şi UE) şi Federaţia Rusă în regiunea Europei de Est, din care face parte Republica Moldova, au un impact negativ asupra securităţii sale naţionale. Statul moldovenesc se află la granița dintre cele două spaţii civilizaţionale: la vest se mărgineşte cu Occidentul (din punct de vedere instituţional: NATO/UE), iar la est – cu Rusia. Întrucât Transnistria este un teritoriu controlat, de facto, de Rusia, se poate afirma că Republica Moldova are, de facto, o graniţă comună cu Rusia. Această plasare geografică şi actualul context geopolitic regional complicat, marcat de intensificarea rivalităţii între cei doi poli de putere, arată că Statul Moldovenesc, teoretic şi ipotetic, are în faţă câteva direcţii de dezvoltare:

a) să se integreze în spațiul civilizational occidental (în UE şi eventual în NATO – în care rolul principal îi revine SUA);

b) să se integreze în spaţiul civilizaţional eurasiatic (Uniunea Economică Eurasiatică [UEEa], eventual şi în Organizaţia Tratatului privind Securitatea Colectivă [OTSC], – în care Rusia deţine rolul principal, ca partener economic al statelor membre);

c) în calitate de stat neutru, poate promova o abordare multivectorială, relaţii simetrice cu ambele spaţii geopolitice, respectiv cu ambii poli de putere ai ordinii mondiale, care se manifestă în regiunea Europei de Est – Washington şi Moscova. De asemenea, de ce nu?, RM poate dezvolta şi relaţii cu al treilea pol mondial de putere – Pekin-ul, care îşi doreşte o colaborare tot mai strânsă cu statele de pe continentul european. Elveţia ar fi un exemplu de o asemenea opţiune, ca stat neutru cu o dezvoltare economică de succes. Totuşi, o asemenea opţiune poate fi adoptată cu condiția ca neutralitatea RM să fie recunoscută de puterile regionale şi de comunitatea internaţională [4, p. 60]. O asemenea recunoaştere presupune retragerea trupelor militare străine de pe teritoriul naţional şi suveran al statului moldovenesc.

Societatea moldovenească trebuie consultată şi factorii de decizie trebuie să aleagă soluția optimă.

Actualul mediu global şi regional de securitate poate fi calificat ca unul turbulent. În acest mediu se manifestă mai multe tendințe: accentuarea rivalităţii între puterile mondiale, respectiv accentuarea egoismului şi naționalismului statal, iar în consecinţă, creşterea gradului de agresivitate, a urii şi de predispoziţie spre confruntare şi conflict. În acest context, se accentuează vulnerabilitatea statelor mai mici, care trebuie să elaboreze, să adopte şi să pună în aplicare politici inteligente pentru a-şi realiza interesele naţionale: pentru a supravieţui şi pentru a se putea dezvolta.

În urma cercetării efectuate pot fi evidenţiate, printre altele, următoarele concluzii:

1. În actualul mediu turbulent de securitate regională, datorat intensificării rivalităţii între Rusia şi Occident în regiunea Europei de Est, cresc riscurile la adresa securităţii statelor din regiune, inclusiv la adresa securităţii naţionale a Republicii Moldova.    

2. RM trebuie să se consolideze, prin soluționarea pe cale diplomatică – paşnică a conflictului transnistrean, să se transforme din obiect – în subiect geopolitic, din consumator (cu o misiune de menținere a păcii – sub comandament străin) – în furnizor de securitate. Prin stabilitatea şi prosperitatea pe care să le realizeze în interiorul frontierelor naţionale, Statul Moldovenesc trebuie să devină un furnizor de stabilitate şi prosperitate în întreaga regiune din care face parte.

3. Pentru a-și asigura securitatea militară, Republica Moldova trebuie să-și asigure securitatea economică, să dispună de resurse financiare pentru modernizarea forțelor sale armate, a capabilităţilor sale militare.

4. Pentru a putea supraviețui, Republica Moldova trebuie să se organizeze în mod eficient, să depășească problemele de corupție și delapidările din bugetele de stat.

5. Prin consolidarea sa, statul Republica Moldova poate contribui la consolidarea securității regiunii Europei de Est.   

 

Bibliografie:

1. Brzezinsky Z., Scowcroft B., (moderator Ignatius D.), America şi lumea. Conversații despre viitorul politicii externe americane, Editura Antet, București, 2009, 232 pag.

2. Chomsky N., Cine conduce lumea?, Editura Litera, București, 2018, 338 pag.

3. Ferguson, N. Civilizația. Vestul și restul, Editura Polirom, Iași, 2014, 558 pag.

4. Kissinger H., Ordinea mondială. Reflecții asupra specificului națiunilor și a cursului istoriei, Edirura Rao, București, 2015, 352 pag. 

5. Serebrian O., Rusia la răspântie. Geoistorie, geocultură, geopolitică, Editura Cartier, Chișinău, 152 pag.  

6. Stepaniuc V., Roman A., Lavric A., Ştefan cel Mare – făuritor al gloriei Moldovei, Tipografia Centrală, Chişinău, 2018, 336 pag.

Postări populare