sâmbătă, 23 ianuarie 2021

SECURITATEA UMANĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA: O ABORDARE PRIN PRISMA SISTEMULUI DE EDUCAȚIE

 Articol prezentat sub formă de comunicare la conferința științifică internațională cu genericul: „Performanța în educație - factor cheie în asigurarea securității umane” (09 -10 octombrie 2020, Academia de Administrare Publică, Chișinău). 

Rezumat

Securitatea umană reprezintă un element esenţial în contextul Studiilor de Securitate la etapa contemporană. Există mai multe laturi ale securităţii umane, precum: a hranei, a mediului, a sănătăţii, cea social-economică. În Republica Moldova se observă un grad sporit de insecuritate umană. Pentru eradicarea acesteia trebuie găsite modalităţi potrivite, iar aplicarea lor poate însemna necesitatea implementării unui şir de reforme. De fapt, scopul ultim al reformelor din fiecare domeniu al societăţii ar trebui să fie asigurarea securităţii umane. Pe lângă hrană, adăpost, asistenţă medicală, omul are nevoie şi de o dezvoltare individuală, bazată pe consolidarea capacităţilor sale, prin acces la o educaţie de calitate, care să-i ofere cunoştinţe temeinice, să-l ajute să-şi formeze abilităţi profesionale. Astfel el va putea să-şi proiecteze un viitor asigurat, va putea să-şi creeze o stare de linişte şi siguranţă. În condiţiile asigurării egalităţii accesului echitabil la oportunităţi, persoanele care performează în educaţie sunt cele avantajate. Ele cu precădere pot eradica propria insecuritate umană. Obţinerea unei educaţii calitative de către o persoană şi aplicarea abilităţilor căpătate în activitatea profesională reprezintă factorul-cheie în asigurarea securităţii umane. O asemenea persoană va putea fi angajată la un loc de muncă bine plătit sau îşi va putea crea o proprie afacere.

Cuvinte-cheie: Securitate umană, insecuritate umană, educaţie, securitate naţională,  Republica Moldova. 

 

HUMAN SECURITY IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: AN APPROACH THROUGH THE PRISM OF THE EDUCATIONAL SYSTEM

Aurelian LAVRIC, PhD in history, associate professor,

“Alexandru cel Bun” Armed Forces Military Academy (AMFA)

Abstract

Human security is an essential element in the context of Security Studies at the contemporary stage. There are several aspects of human security, such as: food, environment, health, socio-economic. In the Republic of Moldova there is a high degree of human insecurity. Appropriate ways must be found to eradicate it, and their application may mean the need to implement a series of reforms. In fact, the ultimate goal of reforms in every area of ​​society should be to ensure human security. In addition to food, shelter, medical care, man also needs an individual development, based on strengthening his abilities, through access to a quality education, which will provide him with thorough knowledge, to help him train his professional skills. Thus he will be able to project an assured future; he will be able to create a state of peace and security. In the conditions of ensuring equal access to opportunities, the people who perform in education are the most advantaged. They can mainly eradicate their own human insecurity. Obtaining a quality education by a person and applying the skills acquired in the professional activity is the key factor in ensuring human security. Such a person will be able to be employed in a well-paid job or will be able to create his own business.

Keywords: Human security, human insecurity, education, national security, Republic of Moldova.

 

Introducere

Securitatea umană reprezintă un element esenţial în contextul Studiilor de Securitate la etapa contemporană. Există mai multe laturi ale securităţii umane, precum: a hranei, a mediului, a sănătăţii, cea social-economică [2]. „Problema securităţii umane are două aspecte: în primul rând ea implică lipsa unor pericole precum foametea, îmbolnăvirile, represaliile; în al doilea rând, implică protejarea individului contra unor evenimente nedorite ale vieţii cotidiene (îmbolnăvirile, accidente la locul de muncă, în societate). Prin securitatea umană se subînţelege un fenomen cu multe componente: securitatea economică, securitatea alimentară, securitatea ocrotirii sănătăţii, securitatea ecologică, securitatea personală, securitatea publică, securitatea politică. Elementele structurale menţionate ale securităţii umane, sunt deosebit de importante pentru om în orice ţară, în orice situaţie socială, dar problemele de securitate ale prezentului se cer formulate şi soluţionate din perspectiva viitorului [1].

În Republica Moldova (RM) se observă un grad sporit de insecuritate umană. O consecinţă a acestui fapt este fenomenul migraţiei în masă, care a atins cote alarmante, constituind una dintre principalele ameninţări la adresa securităţii naţionale a RM, care pune în pericol supravieţuirea statului moldovenesc. Pentru eradicarea insecurităţii umane trebuie găsite modalităţi potrivite, iar aplicarea lor poate însemna necesitatea implementării unui şir de reforme. De fapt, scopul ultim al tuturor reformelor ar trebui să fie asigurarea securităţii umane. Pe lângă hrană, adăpost, asistenţă medicală, un sistem de justiţie credibil, omul are nevoie şi de o dezvoltare personală, bazată pe consolidarea capacităţilor sale, prin acces la un sistem de educaţie de calitate, care să-i ofere cunoştinţe şi deprinderi temeinice, să-l ajute să-şi formeze abilităţi profesionale, dar şi o cultură generală, bazată pe valorile poporului din care face parte. Astfel, el va putea să-şi proiecteze un viitor asigurat, va putea să-şi creeze o stare de linişte şi siguranţă. În condiţiile asigurării egalităţii accesului echitabil la oportunităţi, persoanele care performează în educaţie sunt cele avantajate. Ele cu precădere pot eradica propria insecuritate umană. Obţinerea unei educaţii calitative de către o persoană şi aplicarea cunoştinţelor şi abilităţilor căpătate în activitatea profesională reprezintă factorul-cheie în asigurarea securităţii umane la etapa contemporană. O asemenea persoană va poseda o gândire creativă şi inovativă, care îi va permite să rezolve problemele în vederea îndeplinirii eficiente a sarcinilor sale de serviciu. Deci, va putea fi angajată la un loc de muncă bine plătit sau îşi va putea crea o proprie afacere profitabilă.

De mai menţionat, că drepturile enumerate în contextul asigurării securităţii umane reprezintă „drepturi garantate prin Declaraţia Universală a Drepturilor Omului: sănătatea, educaţia, condiţiile decente de muncă, securitatea şi alte drepturi” [3, p.92-93]. Iar un indicator relevant al asigurării acestor drepturi este indicele ONU privind dezvoltarea umană. Referindu-se la acest indicator, reputatul savant american Noam Chomsky menţionează: „O măsură standard a sănătăţii sociale este indicatorul dezvoltării umane al ONU” [3, p.159]. Este interesant că în ciuda progreselor înregistrate în plan economic de state ca India şi China, de exemplu, în calculele pe anul 2008, „India se situează pe locul 134, cu puţin deasupra Cambogiei şi sub Laos şi Tadjikistan, cam acolo unde a fost multă vreme. China ocupă locul 92 – la egalitate cu Belize, puţin deasupra Iordaniei şi sub Republica Dominicană şi Iran. India şi China au discrepanţe enorme, aşa că peste un miliard dintre locuitorii lor se încadrează mult mai jos pe această scară” [3, p.159]. Această situaţie ne arată că un stat poate să urmărească atingerea unor indicatori înalţi ai dezvoltării economice, dar să nu acorde atenţia cuvenită calităţii vieţii propriei populaţii. Pentru RM, exemplul demn de urmat îl reprezintă modelul statului social, aşa cum se prezintă în Europa Occidentală (ţările scandinave, Franţa, Germania, Luxemburg, etc.).   

De remarcat, că sistemul de educaţie din spaţiul civilizaţiei occidentale, în care tinde să se integreze şi RM, în demersul său de modernizare, nu este lipsit de anumite probleme. Chiar dacă reprezintă o multitudine de state care împărtăşesc valori comune – asociate în structuri ca UE, NATO, sau state neutre precum Elveţia ş.a., aceste state şi-au implementat sisteme de educaţie specifice, cere se deosebesc calitativ – de exemplu, există diferenţe majore între sistemele de educaţie din SUA, Regatul Unit pe de o parte şi sistemele de educaţie din Finlanda, Germania Luxemburg pe de altă parte.

Cu certitudine, RM trebuie să preia practicile cele mai bune, care să ţină seama de valori şi principii proclamate la noi, ca: stat social, învăţământ gratuit – accesul la sistemul de educaţie pe baza meritelor elevului, nu pe baza capacităţii părinţilor de a achita taxe exorbitante. Un stat ca Republica Moldova este obligat să asigure un învăţământ gratuit şi de calitate tinerilor săi, iar aceasta este chezăşia faptului că va contribui astfel la realizarea potenţialului său uman şi în consecinţă, la asigurarea securităţii umane a cetăţenilor săi, respectiv la întărirea securităţii sale naţionale. 

 

1. Viziunea lui Noam Chomsky asupra educaţiei la etapa contemporană

Reputatul savant american Noam Chomsky s-a referit la privatizarea şi creşterea taxelor de şcolarizare în învăţământ. Până în prezent s-a impus opinia, că numai într-o instituţie cu taxe mari un student poate obţine o educaţie calitativă. „După anii ’70, taxele de şcolarizare la universitate au început să crească, atingând azi niveluri ridicol de mari. În plus, nu cred că avem documente care să arate că acest lucru era prevăzut în mod explicit, dar vedem consecinţele – pentru a începe, asta privează o parte însemnată a populaţiei de posibilitatea de a face studii superioare. Şi chiar pe cei care sunt în măsură să facă, ajung, în bună măsură, să fie prinşi în capcana îndatorării. Dacă un student părăseşte universitatea cu o datorie de 5 000 de dolari, este prins în capcană. (...) Datoria este structurată astfel încât să nu poată fi plătită; nu poate fi declarat falimentul, aşa cum se întâmplă în cazul datoriilor comerciale sau personale. Ea rămâne suspendată deasupra capului său pentru tot restul vieţii şi inclusiv securitatea socială poate face obiectul unei popriri. Atunci, trebuie să te supui puterii. Se întâmplă acelaşi lucru în şcoala primară şi în cea secundară” [4, p.44].

Pe de altă parte, referindu-se la calitatea procesului de învăţământ Chomsky remarcă: „Tendinţa este de a reduce educaţia la competenţe mecanice, restrângând creativitatea şi independenţa – atât a profesorilor, cât şi a elevilor” [4, p.44].

Din expunerea lui Chomsky cu privire la relaţia companii multinaţionale – guvern, rezultă câteva întrebări:

1. Guvernanţii unei ţări, care au ajuns la putere fiindu-le finanţate campaniile electorale de către corporaţii multinaţionale, şi care promovează şi realizează în primul rând interesele acelor corporaţii, sunt oare interesaţi în dezvoltarea sistemului de educaţie, care reprezintă un domeniu de investire pe termen lung, care depăşeşte mai multe cicluri electorale?

2. Guvernanţii unei ţări îşi doresc un electorat educat, cu gândire critică, care să fie capabili să evalueze corect atât activitatea unei guvernări, cât şi promisiunile unei forţe politice ce aspiră la guvernare? „Prima sarcină a industriei de publicitate este să-i determine pe consumatorii neinformaţi să facă alegeri iraţionale, subminând astfel teoriile pieţei bazate pe contrariul acestui comportament” [3, p.96], notează Chomsky. Dacă partidele politice vor să determine – prin intermediul industriei de publicitate – alegătorii să facă alegeri iraţionale, mizând pe un număr tot mai mare de alegători neinformaţi (neinstruiţi), nu cumva rezultă că pentru partidele politice este avantajoasă degradarea sistemului de educaţie, sporirea marii mase a persoanelor neinstruite, care pot fi mai uşor manipulate prin recurgerea la emoţii (partea raţională fiind ignorată de ei)?

Referindu-se relaţia guvernare – studenţime, N. Chomsky remarcă încercările ţinerii sub control de către autorităţile statului a studenţimii: „De la începutul anilor ’70, am observat o serie de procese demarate pentru a controla studenţii din universităţi. (...) Acest control poate lua diferite forme. Arhitectura universitară a acestei epoci (era de altfel un fenomen internaţional) era sistematic concepută pentru a evita locurile în care se puteau aduna studenţii. Aşa încât erau croite alei, dar nu şi locuri precum Sproul Hall în Berkeley, unde studenţii puteau să se adune şi să militeze” [4, p.43].   

Enumerând mai mulţi factori defavorabili (taxe de studii mari, reducerea educaţiei la competenţe mecanice ş.a.) autorul american se întreabă: „Cum să facem educaţia superioară mai accesibilă? Foarte uşor: făcând-o. Privind lumea, privindu-ne pe noi, vom găsi răspunsuri simple pentru această problemă. Finlanda ajunge în fruntea tuturor clasamentelor care evaluează reuşita educaţională; cât se plăteşte pentru a merge la universitate? Nimic. Este gratuit. Să luăm Germania, o altă ţară bogată cu un sistem educaţional performant; cât se plăteşte în Germania? Aproape nimic. Să luăm o altă ţară săracă învecinată: Mexicul are un sistem educaţional superior destul de bun şi am fost impresionat de ceea ce am văzut acolo. Salariile sunt foarte mici, pentru că e o ţară săracă, dar cât se plăteşte? Nimic” [4, p.91]. Chomsky conchide: „Nu există vreun motiv economic ca educaţia să nu fie accesibilă tuturor, în mod gratuit – din raţiuni sociale şi politice. Dar acestea sunt decizii sociale şi politice. De fapt, economia ar merge cu siguranţă mai bine dacă mai mulţi oameni ar avea posibilitatea de a urma studii şi de a contribui la societate prin ceea ce poate oferi o educaţie superioară” [4, p.91]. Exemplele Finlandei, Mexicului demonstrează că este posibil un sistem de educaţie performant şi gratuit. Depinde de voinţa politică, de înţelepciunea guvernanţilor, de conştientizarea necesităţii de a investi în educaţie, întru asigurarea securităţii umane şi a celei naţionale. Fără un sistem performant de educaţie nu poate exista dezvoltare pe multiple planuri, respectiv o ţară fără un sistem performant şi accesibil de educaţie se va confrunta cu probleme grave la capitolul asigurarea securităţii naţionale. 

 

2. Relaţia securitate umană – educaţie în Republica Moldova

RM nu dispune de zone de atracţie turistică – ieşire la mare, munţi ş.a., de resurse energetice ş.a.. Principala sa resursă sunt oamenii. Investind în educaţie, tinerii care ies de pe băncile facultăţilor vor putea aduce beneficii ţării. Cu regret, cea mai mare parte a tinerilor se văd nevoiţi să plece peste hotare, în căutarea unor locuri de muncă mai bine plătite. Obiectivul strategic al guvernării RM, care trebuie stabilit într-un proiect de ţară, ar trebui să fie asigurarea unor condiţii bune pentru lucrătorii moldoveni la ei acasă, aşa încât să nu mai plece, iar cei plecaţi să revină. În prezent, nu există foarte multe domenii în care angajaţii pot să obţină venituri satisfăcătoare. Atunci când un tânăr îşi proiectează viitorul, el se gândeşte la cerinţele pieţei, la domenii în care valoarea adăugată este mai mare, respectiv estimează că va avea venituri mai mari. Desigur, domeniul agriculturii rămâne unul de forţă în Republica Moldova. Trebuie folosită eficient resursa noastră strategică – pământul fertil, prin aplicarea unor tehnologii moderne. În legătură cu produsele agricole de calitate, se poate dezvolta sectorul HoReCa. Dar din cauza secetelor care s-au înmulţit în ultimul timp, sectorul agricol nu poate garanta venituri stabile an de an. De asemenea, nu există resurse pentru dezvoltarea industriei. De altfel, trebuie ţinut cont şi de primejdiile pentru mediul ambiant. Chiar dacă ar fi puse în aplicare asemenea proiecte, este de aşteptat ca investiţiile să vină de peste hotare, respectiv profiturile să fie scoase peste hotare, ţara alegându-se cu un mediu ambiant poluat, iar angajaţii moldoveni să primească salarii mult mai mici decât angajaţii din ţările din care pot veni investitori, datorită nivelului scăzut de salarizare din RM. Scopul strategic al guvernărilor de la Chişinău trebuie să fie asigurarea unui sistem de educaţie şi instruire de performanţă, care să determine creşterea valorii forţei de muncă.

Din perspectivă strategică, se impune dezvoltarea sectorului IT, care poate aduce cele mai mari profituri. Construirea unor parcuri tehnologice trebuie să constituie o prioritate, mai ales că există specialişti buni în acest domeniu, care însă lucrează în RM pentru comanditari de peste hotare şi care nu întotdeauna achită impozite în bugetele de stat moldoveneşti. Exportul de software şi servicii IT trebuie să devină o preocupare de bază pentru strategii dezvoltării economice a RM. Acordarea unei atenţii sporite digitalizării face parte din pregătirea tinerilor pentru economia viitorului. Este util să se acorde ajutor întreprinzătorilor care iniţiază şi desfăşoară afaceri pe internet.

Starea excepţională în domeniul sanitar pe parcursul anului 2020 a arătat că implementarea sistemelor informaţionale în instituţiile de învăţământ este o necesitate stringentă. Aceste sisteme trebuie să asigure în cele mai bune condiţii învăţământul On-line. O formulă bună ar fi asigurarea unui sistem hibrid: atât a părţii On-line, cât şi a celei cu prezenţa fizică a elevilor în sălile de curs. Tendinţa ce poate fi observată este că un asemenea sistem va deveni normalitate, în condiţiile proliferării viruşilor. Oferind condiţii egale, statul trebuie să asigure toţi elevii cu infrastructură (reţea de internet) şi gadget-uri, măcar cu împrumut. În acelaşi timp, şcoala trebuie să contribuie la formarea unor deprinderi corecte: elevul să nu devină dependent de tehnica electronică, ci să o folosească doar ca un instrument (util).

Pentru îmbunătăţirea sistemului de educaţie al RM este important să fie trasate sarcini realiste. Trebuie să se ştie că sistemul de educaţie nu îşi propune să formeze persoane care într-un timp scurt vor deveni milionare. Sistemul de educaţie nu poate garanta că absolventul unei instituţii de învăţământ va reuşi, în condiţiile unei concurenţe acerbe pe piaţa muncii, mai ales în condiţiile globalizării, să se îmbogăţească rapid. Scopul educaţiei este să formeze personalităţi capabile să răspundă provocărilor timpului, să se adapteze noilor condiţii, să se deprindă să muncească, să înveţe continuu pe parcursul vieţii. Iar succesul financiar îi poate surâde şi unei persoane fără studii superioare (a se vedea exemplul lui Bill Gates). Mai concret, educaţia trebuie să se axeze pe cel puţin patru piloni importanţi [5, p.285]:

1. Dezvoltarea intelectului: formarea inteligenţei – o minte ascuţită, capabilă să pătrundă orice problemă şi s-o rezolve prin găsirea de soluţii. 

2. Dezvoltarea părţii afective: echilibrul interior, bunăvoinţa, dragostea faţă de colegii din instituţie şi faţă de consumatori – publicul larg, faţă societate.

3. Dezvoltarea caracterului: o voinţă puternică, disciplina de a realiza în termen obiectivele stabilite de conducerea instituţiei.

4. Mai poate fi adăugată partea fizică – sănătatea corpului fizic, prin sport.

Aceste dimensiuni sunt indisolubil legate între ele. O persoană cu pregătire bună pe toate aceste planuri va avea un avantaj competitiv indiscutabil faţă de ceilalţi. Un scop al vieţii omului este căutarea fericirii – unul dintre drepturile incluse în Declarația de Independență a SUA, adoptată la 4 iulie 1776. Iar fericirea ţine de starea de echilibru a unei persoane şi nu neapărat este legată de cantitatea banilor din conturile sale bancare [6, p. 219]. Mai mult, sunt cunoscute cazuri când persoane bogate au fost nefericite.   

N. Chomsky foloseşte două noţiuni: „instruire profesională” şi „educaţie” [3, p. 230]. Aş interpreta această distincţie astfel: educaţia trebuie să vizeze formarea personalităţii studenţilor pe baza valorilor unui stat şi a celor universale, în timp ce instruirea profesională vizează acumularea de cunoştinţe, formarea de abilităţi şi deprinderi care să-i permită studentului să poată îndeplini o activitate profesională eficientă.       

 

Concluzii

Securitatea umană trebuie să reprezinte o preocupare permanentă pentru autorităţile RM. Un stat capabil să asigure securitatea umană a cetăţenilor săi este un stat consolidat, care şi-a îndeplinit principala misiune. Conceptul securitate umană trebuie abordat şi prin prisma sistemului de educaţie. Pe lângă elemente ca asigurarea hranei, adăpostului, a unui mediu ambiant sănătos, a sistemelor de asistenţă medicală, asistenţă socială, statul trebuie să ofere şi un sistem de educaţie performant.  

Mai mult ca în alte state europene, cetăţenii RM se confruntă cu un grad sporit de insecuritate umană. Aceasta duce la o emigrare în masă a forţei de muncă. O cale de eradicare a insecurităţii umane este asigurarea unui sistem de educaţie performant (inclusiv în sectorul vocaţional). Acest lucru se poate realiza prin conştientizarea de către autorităţi a necesităţii investirii în sistemul de educaţie. Atâta timp cât salariile pedagogilor vor fi mici, sistemul de educaţie nu va fi atractiv pentru specialiști.  

Statul trebuie să contribuie la instruirea, calificarea forţei de muncă, aşa încât lucrătorii moldoveni să poată răspunde cerinţelor pieţii muncii, să nu mai fie o forţă de muncă ieftină. Este important ca absolvenţii instituţiilor de învăţământ să-şi poată proiecta un viitor asigurat, o stare de linişte şi siguranţă. În condiţiile crizelor economice actuale acest lucru este mai dificil, dar el poate fi realizat prin implicarea instituţiilor statului în reglementarea activităţii agenţilor economici. Este important ca atingerea obiectivului firesc în economia de piaţă – profitul financiar – să nu fie obţinut cu preţul nedreptăţirii lucrătorilor care asigură prin munca lor acel profit.

Procesul de modernizare a sistemului de educaţie din RM trebuie să ţină cont de problemele cu care se confruntă unele state din Occident. Autorităţile RM trebuie să asigure un sistem de educaţie gratuit şi performant. Exemplul Finlandei este demn de a fi urmat. RM trebuie să preia practicile străine cele mai bune, dar să nu renunțe la valorile sale autohtone.   

 

Referinţe bibliografice:

1. Bostan L., Securitatea umană în contextul asigurării dezvoltării durabile, http://www.security.ase.md/publ/ro/pubro27.html, accesat: 15.10.2020.

2. Cavaropol Dan Victor, Securitatea umană – concepte şi abordări moderne, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3429670, accesat: 15.10.2020.

3. Chomsky N., Noi creăm viitorul. – Bucureşti: Editura Corint, 2012, – 254 p.

4. Chomsky N., Requiem pentru visul american. Cele 10 principii ale concentrării bogăţiei şi puterii. – Bucureşti: Editura Cartex, 2018, –173 p. 

5. Lavric A., Componentele profesiogramei specialistului în Relații Internaționale, în: Relațiile Internaționale – domeniu specific de activitate intelectuală. Contribuția instituțiilor de profil. Materialele conferinței științifico-practice internaționale, 2 aprilie 2013, – Chișinău: PRINT-CARO, 2013, – 446 p.

6. Tracy B., Strutzel D., Știința banilor. Cum să-ți mărești venitul și să devii bogat. – București: For You, 2018, – 269 p. 

 

 

Postări populare