duminică, 9 decembrie 2018

Evoluții în domeniul cultural-bisericesc în Moldova lui Ștefan cel Mare și Sfânt


Cultura reprezintă însuși modul de viață al unui popor, valorile sale fundamentale și perene, mentalitatea, identitatea și conștiința sa, dar și valorile materiale: biserici și mănăstiri, cetăți, curți domnești și alte edificii. În perioada de domnie a lui Ștefan al III-lea Mușat (1457-1504) cultura moldovenească era impregnată de viziunea creștin-ortodoxă asupra lumii. Mi mult, nu ne putem imagina viața moldovenilor din epoca medievală în afara Bisericii Ortodoxe[1] Se poate vorbi de o cultură creștin-ortodoxă în acea perioadă istorică. Dezvoltarea statului și neamului moldovenesc a fost strâns legată de dezvoltarea culturii și vieții duhovnicești – implicit bisericești în Principat. În perioada în cauză, cultura moldovenească a progresat mult datorită interesului și sprijinului domnitorului față de clădirile de cult (în primul rând biserici) – expresie a interesului său față de starea duhovnicească a poporului. Ca un creștin practicant, Ștefan cel Mare înțelegea că de starea sa duhovnicească și de cea a poporului Moldovei depindea situația în care se afla Țara – depindeau izbânzile sau necazurile cu care se confruntau moldovenii. Nu întâmplător cele două înfrângeri suferite în bătălii, Ștefan cel Mare le-a atribuit păcatelor sale. Un domnitor creștin, ca Ștefan al III-lea Mușat, înțelegea, de asemenea, că numai uniți într-un Duh – în Duhul Sfânt – Moldovenii pot fi un popor, o forță, pot face față amenințărilor oricărui agresor, pot să-și apere Țara și pot să și-o dezvolte pe toate planurile, inclusiv pe plan cultural.
Pe timpul domniei sale, Ștefan cel Mare a reușit să edifice o conștiință statală și o identitate a locuitorilor Moldovei. Se poate afirma că pe timpul domnitorului s-a produs o adevărată revoluție culturală, dacă ținem cont de două elemente (1. formă și 2. conținut): 1. numărul de 44 biserici și mănăstiri ctitorite de domnitor în toată Țara, în cei 47 ani, două luni și trei săptămâni cât a domnit[2]; 2. preocupările isihaste din mănăstiri – expresia cea mai profundă a Ortodoxiei – mai ales din mănăstirile Voroneț și Putna, cronicile și alte scrieri din timpul respectiv. Mănăstirile și bisericile dintotdeauna au fost locuri în care s-au păstrat tradițiile populare, s-a dezvoltat conștiința religioasă, îngemănată cu conștiința apartenenței de Neamul Moldovenesc și la Țara Moldovei. Mănăstirile au fost universitățile Moldovei din acel timp. Referindu-se la viața tradițională a moldovenilor, istoricul basarabean Alexandru V. Boldur nota: „Mănăstirile erau pentru țărănime lăcașuri preferate de rugăciuni”[3], moldovenii „alergau la călugării din mănăstiri după rugăciuni și mângâiere”[4], deci – și după povețe, învățături de viață. Se știe că novicii, cei care intrau de curând într-o mănăstire și aveau de făcut un stagiu până la călugărie, aveau un program de pregătire teoretică – parcurgeau un program de studiu teologic, de exemplu la mănăstirea Voroneț ș.a.   
Domnia lui Ștefan cel Mare – cea mai lungă dintre toate domniile din Țara Moldovei – „a creat un climat favorabil dezvoltării unei culturi strălucite, cultură ce a format o epocă nouă în estul și sud-estul Europei, numită Epoca lui Ștefan cel Mare”[5], în pofida numeroaselor războaie purtate de domnitor, care au lăsat în urma lor multe distrugeri. Cu toate acestea, pe timpul domniei lui Ștefan al III-lea Mușat „artele și literele au atins un punct culminat”[6] în istoria Moldovei.
„Ștefan al III-lea a făcut pentru cultura moldovenească mai mult decât toți ceilalți voievozi după el”[7]. Înfăptuirile culturale din perioada domniei lui Ștefan cel Mare pot fi regăsite pe mai multe planuri:
I. Domeniul arhitecturii. Perioada de domnie a lui Ștefan cel Mare și Sfânt a marcat o dezvoltare arhitecturală fără precedent în istoria Țării: „Arhitecții au acoperit Țara cu cetăți, curți domnești, biserici și mănăstiri, toate purtând pe frontispiciile săpate în piatră numele marelui Ctitor, Ștefan cel Mare. Exterioarele și interioarele clădirilor au fost decorate cu ample scene murale, în care strălucesc portretele Voievodului, ale familiei sale sau ale boierilor săi, cu armonioase dantelării săpate în piatră”[8].
I.1) Construcția și reconstrucția (întărirea) de cetăți a fost expresia măiestriei arhitecților și meșterilor. În cartea sa Ion Lupu menționează: „Paralel cu organizarea continuă a armatei, Ștefan s-a preocupat de amenajarea teritoriului Țării pentru apărare, înfăptuind fortificarea Moldovei”[9]. În acest sens, domnitorul a reparat cetățile construite de înaintașii săi, cu scopul de a apăra reședințe domnești, centre comerciale importante (de schimb sau depozite de mărfuri), locuri vulnerabile – de pătrundere, la fruntarii, a răufăcătorilor de peste granițele Țării ș.a.. Cetățile reconstruite sunt:
„Țețina la vadul Prutului, aproape de Cernăuți, Hotinul pe cursul superior al Nistrului, Tighina pe Nistrul mijlociu și Cetatea Albă la vărsarea Nistrului în mare. În interiorul Țării erau cetățile: Suceava, Neamț și Roman [„ce să chiamă Smeredova”[10]]. Pe toate acestea Ștefan le-a reparat, le-a înzestrat cu tunuri și ziduri noi de apărare care să reziste artileriei, noua armă care-și făcuse apariția, le-a modernizat prin construirea de ziduri exterioare, le-a fortificat și le-a dotat cu turnuri de apărare. În fața zidurilor exterioare, Ștefan a pus să se sape șanțuri adânci umplute cu apă, în care erau ascunși pari ascuțiți cu vârfuri, care deveneau aproape imposibil de trecut. Turnurilor de la cetățile existente, Ștefan a poruncit să li se rotunjească forma și să le fie întărite zidurile, pentru ca ghiulelele de artilerie să nu poată mușca din zid ci să ricoșeze, fără a provoca stricăciuni. Șanțul cu apă din jurul zidului exterior se afla la o distanță apreciată în așa fel, încât atacatorii, care încercau să-l treacă sau să-l acopere cu pământ, să poată fi loviți de săgețile și sulițele aruncate de oștenii de pe zidurile de apărare. Totodată Voievodul Ștefan a poruncit construirea de cetăți noi de apărare, cum ar fi Soroca și Orheiul la malurile Nistrului, pentru a tăia calea tătarilor care atacau Moldova din răsărit”[11].
Dan Lucinescu notează că Alexandru cel Bun „refăcu vechile cetăți, precum Hotin, Soroca, Tighina”[12]. 
Cetățile întărite de Ștefan cel Mare și cele zidite la porunca sa sunt bijuterii arhitectonice ale Moldovei. Mai mulți autori au consemnat construcția de către marele voievod a două cetăți pe Nistru: cetatea Orheiului[13] și cetatea Ciubărciului[14].
Referitor la cetatea Chiliei, Ion Lupu menționează că „După 6 iunie 1475, întreg litoralul Mării Negre, cu excepția celui cuprins între Gurile Nistrului și cele ale Dunării, se afla sub ocupația Porții Otomane. După ocuparea Caffei, 20 000 de turci îmbarcați pe corăbii au fost trimiși împotriva Cetății Albe. Ștefan se aștepta la atacul turcilor, de aceea a luat măsuri de întărire a zidurilor cetății, a mărit numărul oștenilor din garnizoana de apărare și a retras din cetate toată populația care nu putea participa la lupta de apărare a acesteia. Turcii sprijiniți de tătari au atacat cu putere cetatea, însă garnizoana moldovenească i-a aruncat în mare, pricinuindu-le mari pierderi în morți, răniți și prizonieri. De la Cetatea Albă, aceeași flotă turcească, întărită cu efective noi, s-a îndreptat către Chilia, pe care au găsit-o pustie și cu zidurile dărâmate, din porunca lui Ștefan, care a considerat că zidurile acestei cetăți nu puteau rezista atacului turcesc”[15]. Era cetatea la cucerirea căreia Ștefan cel Mare fusese rănit la picior, rană din care i s-a tras, în 1504, sfârșitul pământesc. Totuși, peste câțiva ani, între 22 iunie-16 iulie 1479, Ștefan cel Mare a început construcția cetății Chilia Nouă[16], la ridicarea căreia au participat 800 de zidari și 17 000 de salahori. Voievodul a luat această hotărâte în vederea creării unui bastion de apărare pe malul stâng al Dunării. De menționat că vechea cetate a Chiliei (Chilia Veche) s-a aflat fie pe o insulă, fie pe malul drept al Dunării[17].  
Un alt caz ce merită atenția este cel al cetății moldovenești Crăciuna, de pe malul stâng al Milcovului, din bârne de lemn, cu valuri de apărare și palisade de apărare, având menirea de stăvilire a înaintării turcilor dinspre Valahia. Cetatea aceasta a devenit cu atât mai importantă cu cât voievodul Valahiei, Țepeluș, a poruncit ridicarea unei cetăți Crăciuna pe malul drept al râului, acest fapt fiind interpretat de către Ștefan cel Mare ca o intenție de ostilitate față de Moldova[18]. Trebuie precizat că mai devreme Ștefan cel Mare a cucerit cetatea Crăciuna cu tot ținutul Putnei, pe care l-a anexat la Moldova: „Vă leato 6990 [1483] martie 10 au luat Ștefan vodă cetatea Crăciuna cu tot ținutul ce să chiamă Putna și l-au lipit de Moldova și au pus pîrcălabii săi, pre Vîlcea și pre Ivan”[19]. Totuși, Nicolae Iorga a menționat că ținutul Putna „se afla în mîna moldovenilor și la sfîrșitul domniei lui Alexandru cel Bun”[20], de unde deducem că respectiva regiune fusese de mai demult un teritoriu de dispută între moldoveni și valahi.   
I.2) Ctitorirea de lăcașuri de cult (biserici și mănăstiri). Într-un volum consacrat mănăstirilor din Republica Moldova se menționează cu privire la faptele marelui domnitor: „Ștefan cel Mare n-a fost numai un neîntrecut conducător de oști și apărător al gliei străbune, un iscusit diplomat și un bun chiversnisitor al treburilor dinăuntru ale țării, ci și un mare ctitor de locașuri sfinte. A fost un domn evlavios, cu credință puternică în Dumnezeu, din mila Căruia se socotea el domn al Moldovei, care a vegheat cu grijă la bunul mers al vieții bisericești din țara sa, la dezvoltarea artei și culturii creștine. Bisericile și mănăstirile zidite și înzestrate de el pe întreg cuprinsul Moldovei, ca și minunatele tezaure cultural-artistice, pe care le păstrează fiecare din ele, sînt mărturii grăitoare ale unei epoci de maximă strălucire care poartă pecetea geniului creator al marelui domn. De aceea figura lui va străbate tot mai luminos peste veacuri, slujind drept pildă pentru toate generațiile”[21].      
Cercetătorul Ion Lupu a menționat concludent în lucrarea sa: „Elementul care a exprimat profund creativitatea Epocii Ștefaniene, a fost creația artistică. Acum s-a desăvârșit stilul arhitectonic moldovenesc în tot conținutul său, pictura murală, de mai veche tradiție, a fost extinsă fără rezerve la exterioare și a atins perfecțiunea tehnologică”[22]. Ca și în cazul cu cetățile, Ștefan cel Mare a renovat mănăstiri ctitorite de înaintașii săi și a construit mănăstiri noi. Nicolae Iorga menționa: „Până la Dânsul, Moldova avea numai patru mănăstiri: Neamțul, a lui Petru Mușat; Probota, destul de veche; Bistrița, întemeiată de Alexandru-cel-Bun, ca să-i fie locaș de mormânt (acolo a fost îngropat și fiul său, numit după Alexandru-cel-Bun, al lui Ștefan-cel-Mare, Alexandru, care a stăpânit asupra Țării de jos) și Moldovița, așezată într’o vale bucovineană, în partea de Apus a țerii, aproape de munți. Ștefan-cel Mare a înnoit sau a întărit toate mănăstirile cele vechi: ele se văd astăzi așa cum le-a lăsat el sau unul din urmașii săi, iar nu în forma lor cea veche. Pe lângă acestea el începu a zidi clădiri bisericești nouă: astfel a făcut pentru pomenirea biruinții sale asupra Tatarilor cea mai mare mănăstire din țară, Putna, pe malul râulețului cu același nume, nu tocmai departe de Rădăuți. De dânsul au fost întemeiate și mănăstirile Humorului și Voronețului, așezate în apropiere una de alta, și ele în văile frumoase ale aceleiași țeri bucovinene”[23].
Mănăstirile din Bucovina sunt bijuterii arhitectonice, locuri de atracție atât pentru turiști de peste hotare, dar mai ales pentru iubitorii trecutului moldav[24]. Cununa șirului de lăcașuri de cult ctitorite de marele domnitor o reprezintă mănăstirea Putna. „Ctitoria Putnei, cu hramul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, a fost determinată de recunoștința lui Ștefan Vodă față de ajutorul dumnezeiesc acordat la cucerirea Chiliei. Atât de pătruns a fost voievodul de îndurarea Domnului pentru biruința sa, încât, conform Letopisețului anonim al Moldovei, Ștefan Vodă s-a întors, după cucerirea cetății, de la sfârșitul lui ianuarie 1465, la Suceava, împreună cu toată oastea sa, poruncind mitropolitului și tuturor prelaților Moldovei să facă slujbe de mulțumire pentru ajutorul dat de Dumnezeu”[25]. Nicolae Iorga consemnează începutul edificării mănăstirii Putna la 4 iunie 1466[26]. Dan Lucinescu scrie că începutul ctitoririi mănăstirii a fost la 10 iulie 1466, când sosit la cuviosul Daniil, Ștefan îl ruga să-l îndrume „să găsească locul potrivit pentru înălțarea sfintei mănăstiri. Așa cum era tradiția întregului ev mediu, alegerea locului trebuia să aibă binecuvântarea Forțelor Superioare”[27]. Cronicarul Grigore Ureche a menționat în Letopisețul său, în capitolul: „Iară în al zecilea an a domnii sale, în anii 6974 [1466], iulie 10, au început a zidi mănăstirea Putna, spre slava lui Dumnezeu și a Preacuratii Maicii Fecioarii Mariei”[28], că mănăstirea a fost sfințită la 3 septembrie 1470, după ce „să întoarse Ștefan vodă de la acel război cu noroc ce izbîndi pre acei tătari [la Lipinți – actualmente Lipnic, localitate în Republica Moldova, notă A.L.], spre lauda aceea, mulțămind lui Dumnezeu, au sfințit mănăstirea Putna, carea era zidită de dînsul, septembrie 3 zile, întru lauda a Preacuratei Ficioarii Mariei, maicii domnului nostru Iisus Hristos”[29], fiind de față întreg clerul moldovenesc. Slujba de sfințire a fost oficiată de mitropolitul Teoctist, care ulterior a fost înmormântat în pridvorul mănăstirii, în 1478[30], „carile au ținut scaunul [mitropolitan, notă A.L.] 25 de ani”[31]. Incinta, turnul de la intrare și fortificațiile au fost terminate în 1481. „Mănăstirea Putna a devenit necropola familiei lui Ștefan cel Mare, cu mici excepții (pentru mănăstirile Bistrița și Probota)”[32]. Mănăstirea Putna este locul de odihnă a rămășițelor trupești ale marelui domnitor (†1504) și reprezintă un loc de pelerinaj al tuturor iubitorilor trecutului glorios al Moldovei. Mihai Eminescu a numit mănăstirea Putna „Ierusalimul Neamului”.          
O mănăstire cu o încărcătură deosebită atât ca formă (arhitectura deosebită, picturile murale exterioare), dar ca și conținut (tradiția isihastă practicată de călugării de acolo) este mănăstirea Voroneț. Ea constituie una dintre cele mai valoroase ctitorii ale lui Ștefan cel Mare. Biserica Sfântul Gheorghe a fost ridicată în anul 1488 în numai 3 luni și 3 săptămâni, ceea ce constituie un record pentru acea vreme. Se consideră că apariția monahului Daniil la Voroneț după o perioadă de ședere la mănăstirea Putna și de sihăstrie a dat nu numai un impuls vieții monahale din acest lăcaș dar a și imprimat un nivel de viață duhovnicească deosebit de înaltă. Anume în cei „20 de ani, cît a dus viața sa sihastră pe apa Corbului, lîngă Voroneț, marele schivnic a creat o școală isihastă, la fel cum făcuse la Putna”[33]. Lucinescu a precizat: „În timpul cuviosului Daniil, Voronețul a fost un important centru de pregătire teologică, trecînd prin acea deosebită școală episcopi, egumeni, preoți, caligrafi și miniaturiști celebri etc. În codrii seculari ai munților din jurul Voronețului, ai Rarăului și Stînișoarei, existau isihaști care se trudeau pentru Iisus în număr de 50, fiind de asemenea sub îndrumarea cuviosului Daniil”[34].
Un alt lăcaș de o însemnătate aparte este mănăstirea Bogdana din Rădăuți. Biserica mănăstirii (poartă hramul Sfântul Nicolae) a fost ctitorită de către voievodul Bogdan I (1359-1365), întemeietorul statului feudal moldovean, și are rolul de necropolă domnească. Între anii 1479-1482, Ștefan cel Mare a pus pe mormintele a șase domnitori Moldovei lespezi frumos sculptate, decorate cu motivul obișnuit al împletiturilor, deosebite de la o lespede la alta, având inscripții în limba slavonă.   
Mănăstirea Căpriana, din codrii Strășenilor, ai actualei Republici Moldova, are și ea o legătură cu marele voievod. Prima sa mențiune documentară este din 1420, într-un hrisov de stabilire a hotarelor unui boier. A doua – din 1429, într-un un uric prin care Căpriana primește statutul de mănăstire domnească din partea domnului Alexandru cel Bun. Ștefan cel Mare a făcut reparații bisericii inițiale, în urma cutremurului din 1471. Conform unei predanii consemnate de Gheorghe T. Kirileanu, locașul „este o mînăstire veche, urzită și înzestrată de ieromonahul Chiprian Mușat-Vodă, un moș al lui Alexandru-cel-Bun și deaceea i-au zis Mînăstirea Chipriana.
Mînăstirea Căpriana a fost de multe ori tocmită, înnoită și înzestrată de mulți Domni ai Moldovei, printre care a fost și Ștefan-Vodă-cel-Mare și Sfînt cu tot neamul lui.
Aici petrecea Ștefan-Vodă vara cîte o bucată de creme cu toată familia lui domnească. Așa odată sosise Ștefan la mînăstirea Căpriana și într’o zi s’a dus la vînat prin pădurile dimprejurul mînăstirii. Vînătorii și ostașii, care-l însoțeau, au vînat fel de fel de animale, da Vodă a prins singur o căprioară vie, mîndră și pestriță, cu pete albe și surii. Toți vînătorii, ostașii, care-l întovărășeau pe Domn, când au văzut căprioara, se minunau de chipul ghibaci cum a prins-o Vodă și de petale, care le avea, nici mai mici, nici mai mari decît un gologan de zece bani; cum nu se mai văzuse așa fel de căprioară.
Vodă, doamna, copiii, femeile de casă, cu toți curtenii și străinii nu se mai puteau sătura uitîndu-se la dînsa. Mulți mirați de cele ce auzeau despre capră, veneau din depărtări, ca s’o vadă și să se minuneze. Iar unii întrebau : «De unde și cum de se află așa căprioară pe locurile acestea?».
Toți lăudau ghibăcia și fapta lui Ștefan și credeau că-i o minune dumnezeiască.
Așa că s’a dus vestea și povestea de capra asta și din care pricină mînăstirea lui Chiprian s’a numit mînăstirea Căpriana”[35].
În afară de mănăstiri, Ștefan cel Mare a construit biserici în orașe. Iorga menționa: „Dar Ștefan a căutat să împodobească cu biserici frumoase mai ales orașele și târgurile sale, și lângă fiecare biserică, firește, erau și Curțile domnești, unde obișnuia să petreacă el o parte din an în rătăcirile lui prin țară. Avem astfel clădiri de-ale lui, afară de reparația ce va fi făcut la biserica cea veche a Mirăuților din Suceava și la aceia de pe dealul Siretului, în Dorohoiu, apoi la Păpăuți, lângă Botoșani, la Baia, la Hârlău, la Iași (Sf. Nicolae cel Domnesc), la Vasluiu, la Piatra, la Bacău, la Râmnicu-Sărat chiar, în Țara Românească. Apoi la sate, ca Reusenii, Bădăuții (în Bucovina), Scânteia (în Vasluiu), Borzeștii (în Bacău). Astfel de biserici sunt ridicate de obiceiu pe coluri unde zac voinicii lui, căzuți în luptă cu deosebiții dușmani ai țerii”[36].        
Câteva dintre aceste biserici au fost consemnate și de cronicarul Grigore Ureche: „biserica cea domnească de piatră și curțile acele domnești cu ziduri cu tot, carile stau și astăzi”[37], zidite de domnitor în Hârlău, în 1487; biserica „lui Sfeti Nicolae din tîrgul Iașii”, din 1491[38].                         
Unele dintre bisericile ctitorite de marele voievod sunt legate de fapte duhovnicești ce pot fi calificate drept minuni, păstrate de memoria poporului până au fost consemnate. Așa de pildă, cu referire la „Războiul de la Rîmnic, cînd s’au bătut Ștefan vodă cu Țăpăluș vodă vă leatul 6989 [1481] iulie 8”, cronicarul Grigore Ureche notează: „Zic unii să să fie arătat lui Ștefan vodă sfîntul mucenicu Procopie, umblîndu de asupra războiului călare și într’armatu ca un viteazu, fiindu într’ajutoriu lui Ștefan vodă și dîndu vîlhvă oștirii lui. Ci este de a-l și crederea acestu cuvîntu, că daca s’au întorsu Ștefan vodă cu toată oastea sa, cu mare pohfală, ca un biruitoriu, la scaunul său, la Suceava, au zidit biserică pre numele sfîntului mucenicu Procopie, la satu la Badeuți, unde trăiește și pînă astăzi”[39]. De asemenea, cu referire la „Războiul lui Ștefan vodă cu Albrehtu craiul leșescu la Codrul Cozminului, leat 7005 [1497]”, Grigore Ureche menționează: „Zi unii să să fie arătat lui Ștefan vodă la acest războiu sfîntul mucenicu Dimitrie, călare și într’armatu ca un viteazu, fiindu-i întru ajutoriu și dînd vîlhvă oștirii lui, ci este de a și crederea, de vreme ce au zidit biserică”[40] (Mihail Sadoveanu precizează că a fost vorba de „o vedenie”[41] a marelui voievod). Aceste referințe ale cronicarului arată legătura marelui domnitor și a ostașilor săi cu Dumnezeu și cu forțele supranaturale ale Adevărului și Luminii, pe care le slujeau moldovenii.
Nicolae Iorga menționa cu privire la stilul bisericilor moldovenești din timpul domnitorului: „Bisericile lui Ștefan-cel-Mare sunt clădite din piatră bună, tare și deasă și din cărămidă, care nu se acoperă cu tencuială, ci stând alături cu piatra, ajută la frumusețea clădirii. Ele cuprind un pridvor, o tindă a femeilor (pronaos), biserica propriu-zisă, naosul și altarul[42].
Nu toate dintre cele 44 de biserici și mănăstiri construite de marele voievod s-au păstrat până în zilele noastre. În 1495 marele domnitor a zidit „sfînta episcope în tîrgu în Huși, [cu] hramul sfinților apostoli Petru și Pavel și curți domnești, carile suntu surpate, numai beciurile stau pînă astăzi”[43].
Cele mai multe dintre cele 44 lăcașuri de cult s-au datorat celor 34 de victorii repurtate de marele voievod în cele 36 de bătălii sau războaie[44].
II. Domeniul literelor. Moștenirea din perioada de domnie a lui Ștefan cel Mare și Sfânt este remarcabilă.
Lucrări (texte) bisericești. Nicolae Iorga menționa pe drept cuvânt, că în Principatul Moldovei, la fel ca și „pe alte plaiuri” din cartea bisericească în limba națională „și-a luat zborul scrisul, și apoi și gândul”[45] în limba Țării. Din cartea bisericească moldovenească și-au luat avântul scrisul moldovenesc (Alexandru V. Boldur îl numește „slavo-moldovenesc”[46], probabil distingându-l de cel ulterior: latino-moldovenesc sau romano-moldovenesc), iar apoi și gândul moldovenesc atât sub formă de scrieri istorice – letopisețe (la început, în mănăstiri – lucrări anonime, iar apoi cronici scrise de autori care le-au semnat: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Nelulce ș.a.), cât și, ulterior, sub formă de creații literare.  
În lucrări consacrate perioadei de domnie a marelui voievod, cu referire la puternice afirmări culturale, manifestate pe multiple planuri, sunt consemnate numeroase realizări remarcabile în domeniul literelor – a culturii scrise. Autorul din Bacăul Moldovei dintre Carpați și Prut, Ion Lupu, menționează în acest sens: „Valoroasele cărți și manuscrise alcătuite în timpul marelui Voievod s-au remarcat și prin miniaturile lor sclipitoare, prin frontispicii, prin viniete și litere armate. Între școlile de caligrafi din diferite țări din acea perioadă, școala din Țara Moldovei, prin meșteșugul desăvârșit al punerii în pagină, prin grația titlurilor scrise cu roșu și aur, amestecul de culori și aur, s-a distins în mod deosebit, făcând din lucrările făurite aici adevărate bijuterii căutate și imitate pretutindeni, cunoscând o largă răspândire în răsăritul Europei, din Peninsula Balcanică până în Polonia și Rusia. Școala caligrafică moldovenească era o continuare a școlii de la Neamț, Bistrița și Moldovița, pe care o ilustrase în mod strălucit Gavril Uric, prin valoroasele sale texte, păstrate până în zilele noastre. Cartea moldovenească din timpul lui Ștefan cel Mare a fost obiect de studiu pentru mulți cercetători, care au pus în valoare peste 45 de manuscrise datate și 17 nedatate, păstrând în bibliotecile românești și alte 18 manuscrise aflate în bibliotecile străine. Lucrările din țară s-au păstrat la vechile centre de cultură Neamț, Moldovița, Bistrița, Humor și mai ales la cel de la Putna, ctitoria de frunte a Voievodului, unde se află și în ziua de astăzi. În multiplicitatea cărților, un rol de seamă l-au avut călugării, dar și grămaticii și diecii de la Curtea Domnească”[47].
Prima carte cunoscută, din perioada de domnie a voievodului, este datată cu anul 1463. Ea a fost scrisă de un diac, cu numele Trif, fost copist la Lvov, de la care a mai rămas un manuscris terminat în anul 1467 și un Tetraevanghel copiat în 1477. Cercetătorul Ion Lupu mai consemnează lucrările a încă doi dieci – copiștii Fedca (1493) și Dumitru (1504); acestora li se adaugă Petru, cel care a semnat un alt manuscris din 1475 și Damian, grămaticul – în anul 1495. Ion Lupu mai menționează: „Participarea acestor dieci la răspândirea cărții dovedește însemnătatea cancelariilor marilor boieri, în frunte cu Cancelaria Domnească a Voievodului, în viața culturală a Țării Moldovei. Acestea erau cărți de cult, ele erau destinate bisericilor, mănăstirilor și rareori se găseau în proprietatea particularilor. Cel mai edificator exemplu îl constituie Syntagma lui Matei Ghervasie, operă cunoscută prin cele două copii, ale lui Ghervasie de la Neamț din anul 1472 și cea a grămaticului Damian din anul 1495. Alături de acestea mai există o a treia variantă a Syntagmei, realizată de ieromonahul Iacov de la Putna. Un exemplar al acestei minunate scrieri, alcătuit în filigran pe 334 file, legate în piele și lemn, având imprimate cu fierul cald ornamente moldovenești, se află la Moscova. Cuprinsul este identic cu al celorlalte exemplare cunoscute, însă epilogul atrage atenția în mod deosebit: «În anul 6983 (1475) cu darul și din porunca prebinecinstitorului și de Hristos iubitorului și încoronatul de Dumnezeu a Domnului nostru Ion [corect: Io, notă A.L.] Ștefan Voievod, Domn a toată Țara Moldovei, s-a scris această carte de pravilă pentru Mănăstirea de la Putna, fiind arhiereu atunci în Țara Moldovei, Preasfințitul Mitropolit Teoctist și egumen la Putna arhimandritul ieromonah Ioasaf. S-a scris cu mâna multpăcătosului, așa-zis ieromonah, Iacov, și s-a sfârșit în luna decembrie 23 zile»”[48].
În lucrarea sa, Ion Lupu conchide: „Școala miniaturală moldovenească, împreună cu cea a broderiei se înscriu adânc în epoca vremii. Aceste realizări majore din Cultura Epocii Ștefaniene n-ar fi atins valoarea permanenței, fără aportul, discernământul și elaborarea genială a Măritului Voievod Ștefan. Oricare ar fi domeniul de activitate, pecetea lui Ștefan cel Mare se regăsește pretutindeni. Personalității Domnitorului îi aparține îndemnul și, tot ei, maniera desăvârșirii”[49].
Cronici și alte lucrări. Este important de notat că în timpul domniei lui Ștefan cel Mare, pe lângă numeroasele scrieri religioase, destinate lăcașurilor de cult, au apărut și alte lucrări. Printre acestea poate fi menționată „Topografia Cristiana” a lui Cozma Iudicopolov – „o celebră scriere geografică despre răsăritul european”[50]. Nu în ultimul rând, trebuie menționate textele, care constituie surse documentare inestimabile ale istoriografiei moldovenești, pentru cercetătorii trecutului moldav, în primul rând – ai perioadei de domnie a lui Ștefan cel Mare:
„1. Pomelnicul mănăstirii Bistrița (1407-1552),
2. Analele Curții lui Ștefan cel Mare (1457-1504),
3. Letopisețul anonim al Țării Moldovei (zis odinioară „de la Bistrița”, 1359-1507),
4. Letopisețul I de la Putna (1359-1526),
5. Letopisețul II de la Putna (1359-1518),
6. Pisania de la Războieni (1496),
7. Cronica moldo-rusă (1359-1504),
8. Cronica moldo-germană (1457-1499),
9. Cronica moldo-polonă (1352-1564),
10. Cronica lui Macarie (1504-1551),
11. Cronica lui Eftimie (1541-1554),
12. Cronica lui Azarie (1551-1572)”[51].
Toate aceste lucrări trebuie valorificate prin retipărire și promovare tineretului studios, dar și publicului larg din Republica Moldova și celui de peste hotare, iubitor, respectiv interesat de trecutul moldovenesc.                    
III. Dezvoltarea Isihasmului în Moldova lui Ștefan cel Mare și Sfânt. Isihasmul este considerat sufletul Ortodoxiei. Termenul provine de la rădăcina din limba greacă isihie – care se traduce prin liniște interioară (în rusă: безмолвие). Prin metoda isihastă credinciosul practicant (în primul rând călugării, dar și mirenii sub îndrumare competentă) se adâncește în comuniunea cu Dumnezeu (cu Împărăția lui Dumnezeu, care este în lăuntrul său, după mărturia Mântuitorului Iisus Hristos din Evanghelia după Luca, 17, 21: „Căci, iată, împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru”). Această metodă constă din trei elemente: 1. paza gândurilor, 2. purtarea necazurilor și 3. rugăciunea numelui lui Iisus (una dintre cele mai scurte în tradiția ortodoxă, iar din această cauză, una dintre cele mai eficiente rugăciuni: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”)[52].
Ștefan cel Mare s-a aflat într-o relație strânsă cu ierarhia bisericească, mai întâi în persoana mitropolitului Teoctist, „om foarte respectat, care-și căpătase cârja dela Patriarhul din Ohrida sîrbească”[53], cel care l-a binecuvântat la începutul domniei sale „în marginea cetății de Scaun a Domnilor Moldovei, pe locul ce se zice: la Direptate, pentru că acolo se îndeplinia osânda cu moarte împotriva vinovaților”[54] și apoi cu succesorul său – Gheorghie „cel Bătrân” (după cum l-a numit Alexandru V. Boldur).
Despre rolul Bisericii în timpul domniei lui Ștefan cel Mare a scris și Demir Dragnev, care menționa: „O atenție deosebită o acordă domnul bisericii. Mitropolitul Teoctist, până în 1477, și după el mitropolitul Gheorghe au fost permanent membri ai sfatului domnesc și au participat activ la realizarea politicii interne și externe”[55]. Nicolae Iorga a scris despre reformele efectuate de Ștefan în plan bisericesc. Mitropolitul Moldovei avea sub ascultarea sa un episcop al Țării de Jos, care își avea sediul la Roman. „Între anii 1463-1474, Ștefan mai făcu o episcopie, pentru țara Sepenicului și, întâmplător, pentru părțile Pocuției, dacă ar ajunge să le stăpânească”[56]. Dar dincolo de dezvoltarea structurii Bisericii Ortodoxe a Moldovei, perioada domniei lui Ștefan cel Mare a fost marcată de dezvoltarea sufletului instituției bisericești – a isihasmului.      
În lucrarea sa consacrată lui marelui domnitor, Dan Lucinescu s-a referit mai detaliat decât alți autori la Daniil Sihastrul (sihastru înseamnă isihast), cel care „deveni un important mentor spiritual”[57], și în primul rând duhovnicul voievodului:
„El a reunit în jurul său zeci de sihaștri care-și închinaseră întreaga viață renunțării la viața obștească, acceptând aspre privațiuni, pentru descătușarea sufletului de tot ce era trupesc. Ei își găsiseră refugiul în izolarea de pe crestele Rarăului, în adâncul codrilor și în cele mai retrase locuri din acea parte a Carpaților răsăriteni. Cei mai mulți dintre ei practicau rugăciunea lui Iisus, împreună cu postul și tăcerea. O parte din ei își găsea reculegerea în caligrafierea și miniaturizarea cărților bisericești, iar cei mai evoluați practicau meditația, în marea strădanie de a se apropia de Forțele Sublimului. (…) După sfințirea mănăstirii Voroneț, sfântul Daniil a vegheat și îndrumat obștea ei monahală peste 10 ani. El cobora din peștera sa de sub stînca Corbului, mărturisind călugării și tămăduind pe bolnavii veniți din satele din preajmă, sau chiar de la mari distanțe. În timpul cînd păstorea Voronețul, fără a fi fost oficial nominalizat egumen, această mănăstire atinsese cea mai înaltă înflorire spirituală din istoria ei, fiind apreciată ca lavra isihasmului din Moldova. În această perioadă, în care obștea avea peste 60 de monahi, aceștia practicau cu toții rugăciunea lui Iisus”[58].
Cuviosul schimnic a trecut în lumea Adevărului și a Luminii Divine la vârsta de 96 de ani, după o precizare a lui Dan Lucinescu în sursa citată.  
Rolul componentei culturale în dezvoltarea unui stat. Componenta culturală a unui stat este deosebit de importantă. Există autori care o consideră mai importantă decât componentele economică, politică, diplomatică, militară[59].
Din acest punct de vedere, perioada de domnie a lui Ștefan cel Mare a însemnat pentru Principatul Moldova o consolidare statală, iar la temelia acestui proces a stat în primul rând dezvoltarea cultural-bisericească. Starea sufletească a moldovenilor din perioada de domnie a marelui voievod, oameni liberi și demni, cu frică doar de Dumnezeu, transpare și dintr-o mențiune făcută de cronicarul Grigore Ureche: „Minunatu lucru: după poticală dintăi și după perzarea oștii dintăi, cela ce nu avea voinici de oaste, ci strîngea păstorii din munți și argații, de-i într’arma, acmu iară să ridica de asupra biruitorilor dintăi, daca au perdut țara, acmu domni altora le da și țara lăția”[60]. Moldova lui Ștefan cel Mare a fost o Țară a unui Neam de viteji – eroi, cu o mentalitate de învingători, care au avut un Domn pe potrivă. Din cultura – mentalitatea moldovenească din acea perioadă, din modul de viață al moldovenilor, bazat pe principiile morale creștine și-a agonisit înțelepciunea pe care a pus-o în practică marele voievod. Nicolae Iorga l-a caracterizat drept „chibzuit”: „El nu era un om pornit, nu era un suflet dorit de faimă, nu era un poet al războaielor, ci un om de cîrmuire care cîntărește puterile, prevede sfârșitul încăierărilor, și, rece între prieten și dușman, între creștin și păgîn, se îndeamnă numai la fapte în adevăr folositoare țării sale”[61].
Nicolae Grigoraș l-a caracterizat astfel: „mare om politic, gînditor, strateg genial, clarvăzător, om de înaltă cultură, spirit luminat, Ștefan cel Mare s-a manifestat multilateral, devenind chintesența dreptului judecător și a marelui ostaș. El a descătușat forțele latente ale poporului și a reușit să face din acesta, un element de ordine în haosul tendințelor de asuprire și cotropire ale timpului. A avut o judecată profundă, curiozitatea omului inteligent, viziune cutezătoare și cultul strămoșilor, ale căror acte a dispus să fie consemnate în scris. Ștefan cel Mare a dăruit neamului său tot ce a avut și a răspuns cel mai adecvat tuturor aspirațiilor sale”[62]. În viziunea tuturor cercetătorilor care au scris despre Ștefan cel Mare componenta culturală a fost apreciată ca fiind de cea mai mare importanță în marea operă de edificare a statului moldovenesc.  
Concluzii. Restabilirea mentalității, stării de spirit, matricii, arhetipului cultural, cu încărcătură creștin-ortodoxă, din perioada de domnie a lui Ștefan cel Mare și Sfânt este un deziderat al unei guvernări responsabile și patriotice, pe care poporul o așteaptă în actualul stat Republica Moldova. Consolidarea societății contemporane moldovenești se poate produce pe temelia moștenirii culturale, a modelului de stat lăsat nouă, ca o comoară, de marele voievod. Merită citate cuvintele pline de sens ale istoricului Nicolae Iorga cu privire la rolul culturii în destinul unui popor: „Un popor care se întărește prin cultură de la toate izvoarele lui de viață morală nu poate pieri în veci, și nici pe unul din locurile pe care le-a fructificat munca sa și conștiința sa le-a făcut vii”[63]. Același autor s-a referit la importanța vieții duhovnicești în evoluția unui popor. El menționa: „Un popor se poate ridica însă totdeauna peste greșelile sale, atunci când ele n-au produs viciile care străbat adânc în ființa lui și-l distrug”[64]. Un popor cu conducători virtuoși, cum a fost Ștefan cel Mare și Sfânt, să nădăjduim că nu va fi învins de patimi, din interior, și exclus, șters din istorie. O comunitate umană „fără ideal”, „fără (…) simț pentru țară și pentru neam decât acel instinct elementar”[65] este în permanent pericol de dispariție, oricât de glorios i-a fost trecutul. Atunci când o comunitate își pierde conștiința națională, demnitatea și onoarea de popor, ea își pierde valoarea pe care a avut-o.
Semnificativă este informația semnalată cândva de Constantin Stamati, scriitorul din Moldova dintre Prut și Nistru, aparținând atunci Imperiului Rus, care în 1839 a vizitat Nord-Vestul Principatului Moldova, teritoriu care fusese anexat în 1774 de Austria și numit Bucovina. Oprindu-se la Putna, i s-a vorbit de „«puțina țărână, ce ar fi mirosit ca moaștele sfinților», găsită în mormântul lui Ștefan cel Mare”[66]. „În iulie 1992, cu participarea unui sobor numeros de fețe bisericești din România și Republica Moldova, Ștefan cel Mare a fost canonizat, chemîndu-ne prin vorbele și faptele sale să slujim cu devotament și credință Neamul și Sfînta Cruce”[67].       




[1] Lavric Aurelian, Identitate etnică și confesiune în istoria gândirii politice. Abordări din anii ’30 ai sec. XX, CE USM, Chișinău, 2003, p. 8.
[2] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 121.
[3] Boldur Alexandru V., Basarabia românească, Editura Vicovia, Bacău, 2014, p.111. 
[4] Ibidem, p. 113.
[5] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 236.
[6] Idem.
[7] Istoria Moldovei, Volumul I, Chișinău, 2016, p. 142.
[8] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 236.
[9] Ibidem, p. 55.
[10] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 105.
[11] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 55-56.
[12] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 16.
[13] Boldur Alexandru V., Ștefan cel Mare, Editura Timpul, Chișinău, 2016, p. 148; Ion Lupu, Ibidem, p. 102. Se impune identificarea proiectului arhitectonic al cetății Orheiului, respectiv reconstrucția cetății în cauză, ținând cont de faptul că dintre toate cetățile menționate doar cea a Sorocii se află actualmente pe teritoriul Republicii Moldova, într-o stare bună (exceptând cetatea Tighinei, reconstruită după 1538 de către turci, aflată în prezent pe teritoriul moldovenesc din afara jurisdicției Republicii Moldova).
[14] Panaitescu Petre P., Istoria românilor, Editura Logos, Chișinău, 1991, p. 99. Ciubărciu este satul care actualmente se numește Cioburciu, în raionul Ștefan Vodă. Se impune și reconstrucția cetății cu acest nume. Soroca, Orhei și Ciubărciu (în ipoteza în care ultimele două vor fi reconstruite) pot fi cele trei cetăți de pe teritoriul actualului stat Republica Moldova, care să atragă elevi, studenți, turiști locali și străini într-un circuit cu obiective de pe timpul domniei lui Ștefan cel Mare (într-un asemenea circuit va trebui inclusă și mănăstirea Căpriana, dar și alte locuri și obiective legate de faptele marelui domnitor – întâi de toate: locul bătăliei de la Lipinți – Lipnic).
[15] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 125.
[16] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 103.
[17] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 193.
[18] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 164.
[19] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 105.
[20] Iorga Nicolae, Istoria lui Ștefan cel Mare, Editura pentru literatură, București, 1996, p. 78.
[21] Mănăstiri basarabene, Tipografia editurii Universul, Chișinău, 1995, p. 7-8.
[22] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 238.
[23] Iorga Nicolae, Istoria românilor, Editura Universitas, Chișinău, 1992, p. 126.
[24] În anul 1993, Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) a inclus opt biserici din nordul Moldovei (Arbore, Pătrăuți, Humor [Dan Lucinescu a susținut că este ctitorie a vornicului Oană de la Suceava, contrazicându-l pe Iorga], Probota, Sf. Ioan cel Nou din Suceava, Sucevița, biserica Sfântul Gheorghe a mănăstirii Voroneț și biserica „Buna Vestire” din cadrul Mănăstirii Moldovița, construită de Petru Rareș după ce vechea biserică, ctitorită de Alexandru cel Bun, s-a prăbușit din cauza unei alunecări de teren) pe lista patrimoniului cultural mondial, în grupul Bisericile pictate din nordul Moldovei.
[25] Iorga Nicolae, Istoria românilor, Editura Universitas, Chișinău, 1992, p. 84.
[26] Iorga Nicolae, Istoria lui Ștefan cel Mare, Editura pentru literatură, București, 1996, p. 106.
[27] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 81.
[28] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 90.
[29] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 93.
[30] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 186-187.
[31] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 103.
[32] Boldur Alexandru V., Ștefan cel Mare, Editura Timpul, Chișinău, 2016, p. 258.
[33] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 248.
[34] Idem.
[35] Moraru Sergiu (coordonator), Ștefan cel Mare. Legende, balade, portrete literare, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1989, p. 93.
[36] Iorga Nicolae, Istoria românilor, Editura Universitas, Chișinău, 1992, p. 126-127.
[37] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 107.
[38] Mențiune a lui Axinte Uricariul, în Ibidem, p. 107.  
[39] Ibidem, p. 104.
[40] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 115.
[41] Sadoveanu Mihail, Viața lui Ștefan cel Mare, Editura Cartea moldovenească, Chișinău, 1989, p. 175.
[42] Iorga Nicolae, Istoria românilor, Editura Universitas, Chișinău, 1992, p. 129.
[43] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 107.
[44] Iorga Nicolae, Istoria lui Ștefan cel Mare, Editura pentru literatură, București, 1996, p. 63. Este semnificativ faptul că primul președinte al Republicii Moldova, Mircea Snegur, a fost ctitor al mănăstirii Hâncu, cu hramul Sfânta Parascheva, contribuind la reconstrucția mănăstirii, iar președintele Vladimir Voronin a contribuit, în calitate de ctitor, la reconstrucția mănăstirilor Căpriana și Curchi. Este fără îndoială urmarea, de către politicieni moldoveni contemporani, a exemplului lăsat de marele Ștefan. Cu regret, ceilalți șefi de stat nu s-au remarcat prin asemenea binefaceri – fapte plăcute lui Dumnezeu (sau poate că ele doar nu ne sunt cunoscute).
[45] Iorga Nicolae, Continuitatea spiritului românesc în Basarabia, Editura Vicovia, Bacău, 2017, p. 41.
[46] Boldur Alexandru V., Ștefan cel Mare, Editura Timpul, Chișinău, 2016, p. 279
[47] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 236-237.
[48] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 237-238.
[49] Ibidem, p. 238-239.
[50] Lupu Ion, Ștefan Vodă al Moldovei, Editura Plumb, Bacău, 2003, p. 238.
[51] Stati Vasile, Moldova și moldovenii, Î.S.F.E.-P. Tipografia Centrală, Chișinău, 2015, p. 10.
[52] Un continuator al lui Daniil Sihastru a fost, peste câteva veacuri, Sfântul Paisie Velicicovschi (20.12.1722 – 15.11.1794) de la mănăstirea Neamț, urmașii duhovnicești ai căruia au creat mai târziu (în 1864) mănăstirea Noul Neamț din satul Chițcani, de pe malul Nistrului, la sud de Tighina.
[53] Iorga Nicolae, Istoria românilor, Editura Universitas, Chișinău, 1992, p. 101.
[54] Idem.
[55] Dragnev Demir, Domnii Țării Moldovei, Editura Civitas, Chișinău, 2005, p. 96.
[56] Boldur Alexandru V., Ștefan cel Mare, Editura Timpul, Chișinău, 2016, p. 126.
[57] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 247.
[58] Lucinescu Dan, Ștefan cel Mare și Sfînt, Editura Fides, Iași, 1999, p. 248.
[59] Николай Стариков, Национализация рубля. Путь к свободе России, Издательство Питер, Москва, 2016, стр. 10.
[60] Ureche Grigore, Letopisețul Țării Moldovei, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1988, p. 105.
[61] Iorga Nicolae, Istoria lui Ștefan cel Mare, Editura pentru literatură, București, 1966, p. 78.
[62] Grigoraș Nicolae, Moldova lui Ștefan cel Mare, Editura Junimea, Iași, 1982, p. 303.
[63] Iorga Nicolae, Continuitatea spiritului românesc în Basarabia, Editura Vicovia, Bacău, 2017, p. 144.
[64] Ibidem, p. 106-107.
[65] Ibidem, p. 103.
[66] Iorga Nicolae, Continuitatea spiritului românesc în Basarabia, Editura Vicovia, Bacău, 2017, p. 168.
[67] Mănăstiri basarabene, Tipografia editurii Universul, Chișinău, 1995, p. 7.


Acest articol reprezintă capitolul cu același titlu din studiul istoric „Ștefan cel Mare - făuritor al gloriei Moldovei”, Chișinău, Tipografia Centrală, 2018, p. 158-.

Postări populare