Cercetătorul american Robert
Kaplan, consideră că Republica Moldova este un stat mult prea slab, fără o
identitate și o idee națională, ceea ce o face și mai vulnerabilă în fața
pericolelor externe. În opinia sa, țara noastră este prada unui haos intern,
deoarece are instituții slabe. „Moldova este o țară de graniță, iar în
interiorul Moldovei sunt alte multe granițe. Prin urmare, are o slabă
identitate națională”, a spus Kaplan [1].
În unul dintre manuscrisele sale Mihai Eminescu
nota: „Ideea comună, fie cea religioasă, fie cea politică, seamănă cu toarta pe
care olarul o pune oricărei oale încât le poți înșira și aduna pe toate la un
loc pe un fir de ață. Fără idei comune, nu există popor” [2, p.146]. O idee sau
câteva idei comune ale unei națiuni pot viza misiunea pe care și-o asumă respectiva națiune, realizată într-un
stat. Expresia eminesciană de idee
comună (a unui
popor) mai este folosită în perioada contemporană și sub forma idee
națională. O idee
națională, dezvoltată într-un proiect
național, este un element indisolubil pentru buna
dezvoltare a unui stat cu o identitate puternică. O idee națională, o misiune
a unui popor este legată și de un ideal,
un vis național. Formularea ideii naționale și elaborarea
proiectului național este o responsabilitate a comunității politicienilor și a
intelectualității oricărui stat.
Istoria statului moldovenesc ne arată că Principatul
Moldova s-a aflat, de-a lungul secolelor, între state puternice sau imperii.
Este posibil ca acesta să fi fost factorul principal datorită căruia statalitatea
moldovenească s-a perpetuat până în prezent. În toată istoria sa Moldova a avut
o misiune legată de securitatea regiunii din care a făcut parte. O formulare a
misiunii Moldovei o găsim într-o epistolă a Domnitorului Ștefan cel Mare, din
12 ianuarie 1474, către prinții Europei: „Țara noastră este poarta
creștinătății, pe care Dumnezeu a ferit-o până acum. Dar această poartă, care
este țara noastră, va fi pierdută – Dumnezeu să ne ferească de așa ceva –
atunci toată creștinătatea va fi în mare primejdie. Iar noi, din partea
noastră, făgăduim pe credința noastră creștinească și cu jurământul
Domniei-Noastre, că vom sta în picoare și ne vom lupta până la moarte pentru
legea creștinească, noi cu capul nostru. Așa trebuie să faceți și voi, pe mare
și pe uscat, după ce, cu ajutorul lui Dumnezeu Cel Atotputernic, noi, i-am
tăiat dușmanului mâna cea dreaptă”. Din acest pasaj rezultă că Domnitorul
Ștefan al III (cel Mare) și-a asumat, împreună cu poporul său, misiunea de a
apăra Creștinătatea – Europa perioadei
medievale – de pericolul ce emana de la Imperiul Otoman.
Într-un articol din 2 noiembrie 1879 marele
intelectual Mihai Eminescu a consemnat misiunea statului moldovenesc, iar după
unirea principatelor valahe în 1859 misiunea respectivă a fost moștenită de
statul Principatele Unite, care din 1862 a adoptat denumirea de România. Se
știe că în urma războiului Crimeii (1853-1856), puterile europene, care au
învins Rusia, i-au impus să retrocedeze Moldovei, în 1856, regiunea gurilor
Dunării – trei districte basarabene: Cahul, Bolgrad și Ismail. Din acel moment
Moldova a primit o misiune legată de securitatea regiunii. Eminescu scria:
„Trebuie să fim un strat de cultură la gurile Dunării; aceasta e singura
misiune a statului român și oricine ar voi să ne risipească puterile spre alt
scop pune în joc viitorul urmașilor și calcă în picioare roadele muncei
străbunilor noștri” [3, p.213].
În prezent
societatea statului Republica Moldova se află în căutarea unui sens sau rost (pierdut?). Sensul/rostul trebuie identificat,
formulat și elaborat ca proiect național/de țară. Numai pentru un proiect
național (pentru un sens, pentru un rost, pentru o cauză, pentru o idee comună)
cetățenii unei țări se pot uni, se poat sacrifica, își pot sluji țara.
Din 2009
guvernarea pro-europeană de la Chi șinău a
avansat obiectivul strategic de integrare europeană a RM. Este
integrarea europeană o
idee națională pentru statul moldovenesc? Cu regret, datorită divizării
societății moldovenești în două părți aproximativ egale a cetățenilor, una
dintre care se pronunță pentru vectorul vestic de integrare, iar cea de a doua
pentru vectorul estic, integrarea
europeană nu se prezintă drept
o idee națională (împărtășită de majoritatea societății). Chiar și în unele
state din interiorul UE ideea integrării europene, sau a calității de membru al
Uniunii, poate constitui un măr al discordiei (vezi cazul Regatului Unit al
Marii Britanii și Irlandei de Nord, electoratul căruia a votat în cadrul
referendumului din 23 iunie 2016 pentru ieșirea țării din UE, cu scorul de
51,90% la 48,10% [4]). Pentru un stat ca Republica Moldova, rămas în urmă în
dezvoltarea sa în mai multe domenii, integrarea europeană este o modalitate
optimă pentru modernizare și eficientizarea sistemelor politic, de justiție, economic,
social ș.a.. Preluarea și implementarea standardelor și practicilor europene în
materie de relații interetnice, inclusiv în ceea ce privește elaborarea de politici
multiculturale, pot contribui la perfecționarea relațiilor în cauză și, prin
aceasta, la asigurarea securității
societale a Republicii Moldova. Așadar, integrarea
europeană este un instrument eficient în dezvoltarea și modernizarea statului.
Într-un proiect de țară însă, autorii trebuie să identifice elemente cu care
Republica Moldova să fie utilă în cadrul UE (pentru statele sale membre) și
pentru întreaga comunitate internațională.
Un proiect de
țară ar putea să fie structurat pe cele cinci sectoare ale conceptului de securitate. Autorii săi ar
trebui să scoată în evidență care poate fi aportul statului moldovenesc în
cadrul regional și internațional – deci ce poate oferi RM – în sectoarele:
economic, de mediu, societal, politic și militar. Dacă vor fi stabilite
obiective temerare, dar realiste și identificate resursele necesare, statul
moldovenesc va încerca să se afirme plenar pe plan regional și internațional,
să-și acrediteze o identitate inconfundabilă și meritorie, să-și împlinească un
rost. Un proiect de țară presupune o misiune, o viziune (exprimată într-o
concepție), o politică (de edificare statală), o strategie, o tactică și un
plan de acțiuni. O misiune a unui stat vizează un vis, un ideal național.
Păstrând
proporțiile, se poate afirma că în prezent situația statului Republica Moldova
se aseamănă celei a Franței după al doilea Război Mondial. În acea perioadă
problema pe care și-o punea, spre rezolvare, președintele de Gaulle, era: „cum
se putea restaura identitatea unei țări copleșite de sentimentul eșecului și al
vulnerabilității” [5, p.525]. În acest sens, „Conducând o țară sleită de conflicte
întinse pe o întreagă generație și de decenii de umilință, de Gaulle judeca politicile
nu atât după criterii pragmatice, cât în funcție de capacitatea lor de a
contribui la refacerea sentimentului francez al propriei demnități” [5, p.526]. Este
un exemplu pentru guvernarea de la
Chi șinău.
Referințe:
1. Robert Kaplan: Mă tem că
Moldova va fi în curând un subiect fierbinte la știri,
2. Eminescu,
Mihai, Fragmentarium, Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1981.
3. Eminescu,
Mihai, Publicistică. Referiri istorice și istoriografice, Editura Cartea
Moldovenească, Chișinău, 1990.
4. Marea Britanie iese din
UE - Filmul ultimelor 24 de ore care au dus la aceasta decizie
istorica, http://www.ziare.com/brexit/marea-britanie/live-brexit-ramane-sau-iese-marea-britanie-din-ue-1426554,
accesat: 24.06.2016.
5. Kissinger, Henry, Diplomația, Editura
All, București, 2013.