miercuri, 20 septembrie 2017

Comunitatea moldo-română din regiunea Cernăuți: despre sovietism și responsabilitate

Un prieten din România s-a arătat surprins să vadă afișat portretul președintelui P. Popoșenko într-o școală cu predarea în limba română din regiunea Cernăuți. I-am explicat că este o practică moștenită din perioada sovietică. Atunci în școli erau afișate fotografii (portrete) ale conducătorilor politici – de partid – ai statului. Aceeași practică am observat-o și în Transnistria, de exemplu în școala moldovenească din orașul Dubăsari, unde la intrarea în școală era afișată fotografia „președintelui RMN” de atunci. Probabil, a fost și este expresia supunerii față de stăpânire (vorba veche: capul plecat). Cum se face că în Ucraina, unde se desfășoară un proces de desovietizare și decomunizare, mai poate fi întâlnită această reminiscență? Probabil, este un semn al faptului că sovietismul a pătruns atât de adânc în conștiința celor din Ucraina, încât cu una cu două nu îl poți scoate din minte și arunca la gunoi, oricât ai declara-o.
În Cernăuți am vorbit cu un tânăr din satul Ostrița, raionul Herța. Mi-a spus că în câteva generații limba română (pe care el o numește moldovenească) nu va mai fi vorbită. L-am întrebat ce se poate face pentru prezervarea limbii. „Totul depinde de noi – mi-a răspuns. Dacă o vom vorbi, limba va supraviețui”. Există o tendință a unor bucovineni să dea vina pe autoritățile de la București pentru deznaționalizarea moldo-românilor autohtoni din regiunea Cernăuți. Și totuși, cuvintele lui Eugen (așa îl cheamă pe tânărul din Ostrița, cu care am dialogat) sunt o sentință la adresa celor care se lasă deznaționalizați: cu toate acțiunile autorităților de la Kiev, inclusiv cu legea privind desființarea învățământului în limbile minorităților (cu excepția claselor primare), nimeni nu îi poate forța să renunțe la limba lor maternă și la cultura din străbuni. Nimeni nu îi poate face să le fie rușine de ceea ce sunt, să renunțe la identitatea lor și să adopte o altă identitate. Este o chestiune de ordin interior, este o responsabilitate în fața strămoșilor și în fața lui Dumnezeu, pentru care vor da răspuns. Iar România și Republica Moldova trebuie să-i susțină plenar.      

Postări populare