marți, 10 februarie 2015

De ce RM este un stat slab sau cum fortificăm sistemul de securitate națională

Din 1991 până în prezent statul Republica Moldova încearcă (sau ar fi trebuit!) să-și consolideze capacitățile, pentru a confirma statutul politico-juridic de independență, pe care îl are, cu realitatea din teren. La sfârșitul anilor ’80 – începutul anilor ’90 a existat în RSSM, din cadrul URSS, o mișcare de eliberare națională – pentru independența formațiunii statale moldovenești, dar lupta și eforturile pentru edificarea statului nu s-au sfârșit la 27 august 1991 – data proclamării independenței, sau la 21 iulie 1992 – când a fost încheiat la Moscova Acordul privind reglementarea pașnică a conflictului din zona nistreană a RM, între cele două părți: Federația Rusă și Republica Moldova. Eforturile privind edificarea sistemului de securitate națională a statului moldovean trebuie să se intensificate, mai ales în prezent, în contextul instabilității din regiunea Europei de Est. Or, securitatea unui stat vizează supraviețuirea sa.
În vederea edificării sistemului de securitate națională, de real fost sunt elaborările științifice ale cercetătorilor din domeniul Studiilor de Securitate. Acum, când politicul moldovenesc se află în perioada alcătuirii unii nou Guvern, poate ar fi util ca liderii partidelor care negociază formarea noii componențe a Executivului să ia în considerare și aceste considerații ale unor specialiști consacrați în domeniul Studiilor de Securitate: „În statele dezvoltate, forțele armate și serviciile de intelligence sunt separate de viața politică normală, iar funcționarea lor este supusă unor proceduri elaborate de autorizare. Când o astfel de separare nu există, așa cum se întâmplă în state slabe (Nigeria sub regimul Abacha, URSS sub Stalin) sau în statele mobilizate pentru războiul total, multe aspecte ale politicii normale sunt introduse în sfera securității” (Barry Buzan, Ole Wæver, Jaap de Wilde, „Securitatea. Un nou cadru de analiză”, CA Publishing, Cluj-Napoca, 2011, p. 50). Cei trei autori au specificat: „Conceptul de state puternice și slabe (…) se sprijină pe gradul de coeziune socio-politică din cadrul statului, care este ridicat în cazul statelor puternice și diminuat în cazul statelor slabe” (p. 73-74).
Privită prin prisma acestor concluzii ale celor trei experți occidentali, situația din statul Republica Moldova îl califică mai degrabă ca fiind unul „slab”, întrucât gradul de coeziune socio-politică din cadrul statului este redus, iar forțele armate încă nu sunt separate de viața politică normală, întrucât în conformitate cu recentul acord privind constituirea Alianței Pentru o Moldovă Europeană, Ministerul Apărării a fost partajat politic (a revenit PLDM-ului). Este interesant că SIS-ul nu apare în lista partajărilor, cu toate că există suspiciuni privind neaservirea politică a serviciului moldovenesc de intelligence. Este de admis că depolitizarea celor două instituții fundamentale ale statului le-ar oferi mai multă stabilitate și indiferent de dificultățile din cadrul negocierilor între cele două partide, care negociază formarea noului Guvern, în caz de pericol extern, instituțiile responsabile de asigurarea securității naționale vor fi capabile să-și facă eficient datoria.

© Pentru republicarea articolului sau a unor părți din el, este obligatorie obţinerea acordului autorului (titularului blog-ului).        

Postări populare