marți, 30 iulie 2013

De ce locuitorii zonei nistrene sunt compatrioți pentru Rogozin și nu pentru guvernarea de la Chișinău

Acest articol a fost scris pentru Moldova.org:

Pe 27 iulie Dmitrii Rogozin, reprezentantul special al Federației Ruse pentru zona nistreană a Republicii Moldova, a informat pe pagina sa de pe rețeaua de socializare Twitter că la Tiraspol au ajuns „primele patru ambulanțe”. „Россия своё слово перед нашими соотечественниками держит” – „Rusia își ține cuvântul în fața compatrioților”, a adăugat Rogozin, postând mai multe fotografii, inclusiv prezentând mai multe proiecte de construcție a unor noi școli, spitale și grădinițe „pe pământul nistrean”. Pe șantiere vor fi angajați specialiști nistreni, a mai scris Rogozin. Acest ajutor al Federației Ruse pentru populația zonei nistrene este o mică parte din sprijinul enorm oferit de Moscova în acoperirea deficitului bugetar (70%), inclusiv suplimente la pensii și alte ajutoare sociale.

Cine are grijă de un teritoriu (prin sprijin finaciar, material) – aceluia îi și aparține. Sunt se acord cu o eventuală replică – autoritățile moldovenești nu sunt capabile să ajute comunitățile din teritoriul aflat sub jurisdicția sa, pentru că nu au resurse financiare (din cauza corupției și nepăsării), darămite zona nistreană. Și atunci, în acest context, apare întrebarea firească: cu ce ocazie guvernarea moldovenească mai pretinde la zona nistreană (inclusiv în negocierile în formatul 5+2), când nu este capabilă să facă, pe teritoriul pe care îl deține (pe care își exercită jurisdicția), ceea ce Rusia face în zona sa (de jurisdicție) din estul RM?

Chiar dacă facem abstracție de faptul că zona nistreană formal face parte din Republica Moldova, chiar dacă ar fi un teritoriu aflat în cadrul altui stat – așa cum sunt satele Valea Hoțului, Handrabura ș.a. din regiunea Odesa (teritoriul fostei RASSM, rămas în componența Ucrainei) autoritățile de la Chișinău ar trebui să se ocupe în modul cel mai serios de ajutorarea compatrioților pentru a-și păstra limba maternă, tradițiile și obiceiurile etc. Este foarte important de sprijinit școlile, bisericile și casele de cultură din satele moldovenști de dincolo de linia de demarcare. De exemplu, compatrioții noștri din satul Butor, raionul Grigoriopol, nu își pot construi o biserică (slujbele se țin într-o casă veche de locuit). Un stat normal ar sprijini construcția bisericilor, dotarea bibliotecilor cu carte ș.a.. Principala caracteristică a autorităților moldovenești este însă nepăsarea. Grupul de afaceriști, ajunși la putere în 2009 (ieri, 29 iulie, s-au împlinit patru ani de când actuala alianță/coaliție demonstrează zi de zi că singurul lor interes și obiectiv este propriul bine, care nu are vreo legătură cu bunăstarea poporului Republicii Moldova), nu mainifstă însă nici o atenție, nici un interes față de compatrioții noștri – nici măcar din zona nistreană a RM – darămite din teritoriul RASSM sau din sudul și nordul Basarabiei, aflate în prezent în Ucraina.

Atitudinea de nepăsare a autorităților moldovenești față de compatrioții noștri din zona nistreană s-a manifestat și în cadrul convorbirilor de săptămâna trecută, pe 24 iulie, de la Moscova, a miniștrilor de Externe Serghei Lavrov și Natalia Gherman. În conferința de presă de după convorbiri ambii au declarat că au atins și problematica nistreană. Nu am auzit de la doamna ministru Gherman să fi spus că i-a solicitat ministrului Lavrov să se purceadă la respectarea acordului semnat de tatăl său, președintele Mircea Snegur și de președintele Boris Elțin, la 21 iulie 1992, „Cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova”. În articolul 5 al documentului se menționează clar: „Părțile beligerante consideră inadmisibilă aplicarea oricăror sancțiuni și blocade. În acest context vor fi înlăturate imediat orice obstacole în calea circulației mărfurilor, serviciilor și oamenilor”. Până în prezent, acest „imediat” nu este respectat. De asemenea, în art. 3 este specificat clar: „Orașul Bender (…) se anunță raion cu un regim majorat al securității (…)”.  În art. 1 se prevede: „Odată cu întreruperea focului părțile beligerante încep retragerea forțelor lor armate și a altor formațiuni, a tehnicii și a armamentului militar și termină acest proces în decurs de o săptămână”. Această săptămână încă nu s-a încheiat, după 21 de ani (ieri, 29 iulie, s-a marcat a 21-a aniversare a începerii operațiunii de pacificare pe Nistru) în Bender: până în prezent în oraș se află unități (cazarme) ale așa-zisei armate nistrene. Ministrul Gherman și Coaliția pro Europeană nu au treabă cu aceste aspecte.


Cum pot fi explicate aceste manifestări ale guvernării de la Chișinău? Unii le-ar califica drept nepăsare, alții – drept incompetență. O altă categorie de observatori ar putea gândi că autoritățile moldovenești, care din cauza corupției și degradării morale nu pot asigura un climat benefic pentru dezvoltarea economică normală a statului (a teritoriului aflat sub jurisdicția sa), sunt mulțumite că Federația Rusă (Rogozin și compania) au grijă de populația din zona nistreană, iar faptul că există o linie de demarcare, pe care se află obstacole (posturi nistrene) în calea persoanelor mărfurilor și serviciilor, este un fapt pe deplin agreat de autoritățile moldovenești, care „au scăpat” astfel de grija populației din acea zonă și care se pot ocupa de probleme cu adevărat importante pentru ele – privatizarea a tot ceea ce încă nu a fost privatizat. 

Postări populare