joi, 4 aprilie 2013

Despre instalarea posturilor de verificare ale RM pe linia de demarcare din zona nistreană



Astăzi „Ministerul de Externe” de la Tiraspol a dat publicității un comunicat de presă cu privire la „Declarația” instituției „în legătură cu informația parvenită, referitoare la măsuri la granița între Republica Moldovenească Nistreană și Republica Moldova, planificate de organe moldovenești ale puterii”. În document se menționează că pe 28 martie 2013 pe adresa „părții Nistrene”, de asemenea a altor reprezentanți ai participanților la procesul de negocieri în formatul «5+2» a parvenit un apel al„reprezentantului pentru probleme politice în reglementarea nistreană din partea Republicii Moldova” Eugen Carpov, de înștiințare despre măsuri, pe care partea moldovenească intenționează să le desfășoare în timpul apropiat „la granița de stat între Nistrenia și Moldova”. După cum rezultă din notificarea respectivă,în cadrul dialogului între UE și RM privind liberalizarea regimului de vize, Chișinăul intenționează să întreprindă măsuri, îndreptate spre asigurarea controlului fluxurilor migraționale și a evidenței cetățenilor străini, care sosesc în Republica Moldova.


În particular, Republica Moldova în mod unilateral, fără o coordonare adecvată la nivel bilateral sau multilateral internațional și în cadrul Comisiei Unificate de Control, a decis să organizeze controlul migrațional al cetățenilor în șase puncte de control: Hârbovăț (Anenii Noi), Hagimus (Căușeni), Dubăsari, Criuleni, Rezina, Sănătăuca (Florești). În notificarea reprezentantului politic moldovean se arată că procedura evidenței, care vizează înregistrarea prin scanarea electronică a documentelor, va fi înfăptuităde angajați ai Oficiului pentru Migrație și Refugiați al Republicii Moldova. Deși în notificare se spune că realizarea acestor acțiuni va începe în luna mai, după informațiile „MAE al RMN”, RM deja desfășoară „o muncă activă” privind instalarea unor „terminale grănicerești-vamale cu drepturi depline la granița moldo-nistreană”. A fost remarcat un șir de fapte privind verificarea și scanarea documentelor „cetățenilor RMN” care intră pe teritoriul RM, care au cetățenia FR și Ucrainei, cu explicații verbale privind regimul controlului pașapoartelor.


„MAE” al „RMN” și-a exprimat „îngrijorarea profundă” legatăde faptul că acțiunile întreprinse de „partea moldovenească” nu au fost coordonate cu „reprezenranții competenți ai Nistreniei” în nici unul din „numeroasele formate” (?) în cadrul cărora se poartă dialogul între părți. „Chestiunea privind organizarea punctelor controlului migrațional, inclusiv în zona de securitate, nu a fost ridicată de reprezentanții moldoveni nici în CUC, nici la întâlnirea «Consultațiilor permanente [în formatul 5+2]» la Lvov, pe 19 februarie, nici în cursul întâlnirilor reprezentanților politici ai părților”.


„Îngrijorări specifice” pentru partea nistreană creazăposibilitatea utilizării diverselor „măsuri coercitive sau discriminatorii” în raport cu cetățenii Federației Ruse, Ucrainei și ai altor țări, care locuiesc în Nistrenia și care trec „granița de stat moldo-nistreană”. În acest sens,„MAE al RMN” invită participanții internaționali în procesul de negocieri privind reglementarea nistreană la monitorizarea atentă a situației, în scopul de a promova realizarea deplină a drepturilor și intereselor legitime ale acestei categorii de cetățeni. Instituția consideră că plasarea de către partea moldovenească a unor bariere suplimentare în calea cetățenilor intră în contradicție cu eforturile depuse de către părți și participanții internaționali în procesul de negocieri, în vederea asigurării libertății de circulație a cetățenilor. Anul trecut și la începutul anului 2013, eforturile părților s-au axat pe coordonarea diferitelor proiecte de acorduri, care vizează realizarea drepturilor legitime ale cetățenilor din Nistrenia și Moldova la libera circulație, inclusiv decizia protocolului „Privind unele măsuri urgente pentru a asigura libera circulație a populației Nistreniei și Republicii Moldova”.

Par ciudate aceste „îngrijorări” expuse de autoritățile unei formațiuni teritoriale (nerecunoscute de nimeni), care de multă vreme a instalat posturi atât ale controlului migrațional, cât și grăniceresc, vamal, inclusiv al „Comitetului Securității de Stat”. Domnișoara ministru NinaȘtanschi sau este nepricepută, sau îi consideră pe cei care citesc comunicatul„ministerului” său nepricepuți: cum poate avea pretenții față de acțiunile de instalare a posturilor moldovenești de control al fluxului de persoane formațiunea teritorială care are de multă vreme asemenea posturi pe linia de demarcare din zona de securitate? Mi se pare de bun simț, ca fiind simplu de înțeles faptul că Republica Moldova trebuie să-și asigure seciritatea la linia de demarcare în zona nistreană, în condițiile în care nu poate controla frontiera sa estică cu Ucraina. Autoritățile moldovenești nu trebuie să permită intrarea pe teritoriul aflat sub jurisdicțai sa a unor bande (eventual, înarmate) de cazaci sau bandiți din zona nistreană. Într-un film postat recent pe Internet se vorbește despre faptul intrării pe teritoriul controlat de Guvernul moldovean a câtorva camioane ale Armatei a 14-a, care „au transportat mobilă”. Cine a controlat acele camioane, dacă la linia de demarcare nu există poliția de frontieră?

Cu toate că noile măsuri par absolut justificate și întârziate (nu numai legat de procesul de negocieri privind semnarea Acordului de liberalizare a regimului de vize), am văzut pe un site de știri din Chișinău un interviu acordat de un fost vice-ministru de externe, care a criticat măsurile întreprinse de autoritățile moldovenești. Asemenea critici sunt o reacție la risipirea mitului conform căruia dacă Republica Moldova nu are posturi ale poliției de frontieră la linia de demarcare din zona de securitate, ea este un stat integru. O abordare realistă solicită luarea unor măsuri clare de securizare a liniei de demarcare: pentru obținerea regimului lberalizat de vize, pentru un control vamal eficient (care să evite orice evaziune a taxelor vamale), pentru evidența persoanelor intrate pe teritoriul controlat de autoritățile moldovenești, care să fie responsabilizare și care să conștientizeze că se aflăla evidență și în cazul comiterii unor crime, vor fi identificate și pedepsite, în fine, pentru ca linia de demarcare să nu fie o cale de evadare a oricăror persoane certate cu legea, care scapă de justiție trecând cu ușurință prin acea zonă (cazul Baghirov este unul dintre multele).

În condițiile în care integrarea europeană nu este percepută de cătățenii moldoveni ca ceva palpabil și concret, consider că măsurile autorităților moldovene de instalare a unor posturi de control al evidenței actelor de identitate pe linia de demarcare din zona de securitate, în contextul negocierilor privind acordarea regimului liberalizat de vize, reprezintă un rezultat concret, pozitiv, al colaborării RM-UE, care duce la sporirea asigurării securității și la creșterea bunăstării cetățenilor – prin faptul căgaura neagră (din bugetul RM), reprezentată de zona nistreană, va fi închisă.

P.S. În practica internațională sunt cunoscute cazuri când, în urma unui război, statul învingător îi impune statului învins anumite limite în capacitatea militară, să mențină granița sa deschisă. În cazul Republicii Moldova, din câte știu, Federația Rusă nu a impus nimic de acest gen statului moldovean. Moldovenii, ei înșiși, (din prostia lor?) nesiliți de nimeni, au avut până acum linia de demarcare din zona nistreană deschisă: fără un control al fluxului persoanelor care pătrund pe teritoriul aflat sub jurisdicția Guvernului de la Chișinău.


[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare