marți, 19 februarie 2013

Criza politică din Republica Moldova: câteva cauze de natură ontologică și istorică


Articol scris pentru Moldova.org: 

Îndeletnicirea de comentator politic în Republica Moldova zilelor noastre este una dintre cele mai dificile. Comentatorii politici onești, care scriu din perspectiva intereselor naționale – ale poporului Republicii Moldova – se așteaptă ca starea lucrurilor să se îmbunătățească prin luarea-aminte a oamenilor politici la criticile și sugestiile expuse la adresa lor. Aceasta însă nu se întâmplă. Situația politică degradează. Iar în aceste condiții, cred că inevitabil ți se crează o stare de repuslie. Iar cum solicitările din partea mass-media privind furnizarea de noi comentarii nu contenesc, situația unui comentator politic nu este de invidiat. Mai mult, când nu ai considerația necesară față de politicienii de la putere, să te referi la acțiunile (faprele) și declarațiile lor pare un lux nepermis. Când un om politic ca Vladimir Filat declară (a făcut asta ieri) că „Ar fi o lașitate dacă eu aș lăsa țara fără guvernare”, după ce a dus țara la șanț – împreună cu colegii săi de alianță – te gândești că omul respectiv, obsedat de putere, nu mai are imaginea reală a stării de spirit din societate. După ce ieri au fost date publicității unele convorbiri telefonice interceptate, se crează impresia că trăim într-un stat condus de un dictator, care stabilește mărimea amenzilor pe care trebuie să le achite agenții economici: dacă e vorba de un investitor german, pentru care sună cineva de la ambasadă, acesta plătește „vreo” 20 000 lei. Dacă e un agent economic local, pentru care nu sună nimeni, nici măcar din AIE, acela plătește 3 mln. lei.  

Este deosebit de important de înțeles care sunt cauzele ce au condus la starea actuală din societate, respectiv ce o poate redresa. Cred că apelul la istorie ne poate ajuta în acest sens. În unul din studiile sale („Dacia Hiperboreană”, Ed. Universitas, Chișinău, 1993), cercetătorul Vasile Lovinescu nota, cu referire la strămoșii noștri daci, citându-l pe Jordanes: „Primii dintre ei erau Sarabi terei, dintre care se consacrau regi și preoți”. Exista deci „o singură castă pentru funcțiile sacerdotală și regală: sarabii cumulau ambele funcțiuni” (p. 27). Despre castele din vechime aflăm și din „Manava-Dharma-Sastra” („Legea lui Manu”, Ed. Chrater, f.a., România), text păstrat din perioada sec. II î.e.n. – II e.n., dar scris, după unii istorici, în veacul al XIII-lea î.e.n.. După unii istorici, există o legătură între Dacia și arienii care au ajuns în India, întrucât arienii ar fi hiperboreenii care au migrat din nordul Europei spre Dacia, iar apoi spre Est, ajungând până în India și teritoriul de astăzi al Chinei și Japoniei. Deci moștenirea culturală indiană, în limba sanscrită, este moștenirea Hiperboreei și respectiv a Daciei. Conform „Legii lui Manu”, „Pentru păstrarea creațiunii, Ființa suverană și slăvită a stabilit îndeletniciri diferite celor pe care i-a făcut (…)” (p. 23), realizându-se astfel o divizare a muncii: „Brahmanilor le-a dat ca parte păstrarea și învățarea vedelor, aducerea jertfelor (ș.a.)” – vedem că e vorba de intelectualitate și preoțime; „Kșatryas au primit însărcinarea de a apăra poporul, a practica binefacerea, a aduce jertfe, a citi Cărțile Sfinte și a nu se deda plăcerilor trupești” – rezultă că este vorba de angajații structurilor de forță ale statului (militari, polițiști ș.a.) dar și cei din administrația publică – structurile executive; „A îngriji de dobitoace, a face milostenie, a aduce jertfe, a citi Cărțile Sfinte, a se îndeletnici cu negoțul, a împrumuta cu dobândă, a munci pământul, sunt îndatoririle primite de vaisyas” (p. 23) – adică oamenii de afaceri sau întreprinzătorii din toate domeniile economiei. După vechiul text, mai există „sudrașii” – casta inferioară.        

Explicând castele, textul precizează: numele „bramin” înseamnă „favoare prielnică”, „fericire”; „kșatrya” – „putere”, „protecție”; „vaisya” – „bogăție”, „dărnicie”; „sudra” – „netrebnicie”, „atârnarea [dependența?] de altcineva” (p. 31), probabil și de ceva – de vicii (fiind vorba de alcoolism, fumat ș.a.). Tradiția ariană s-a păstrat multă vreme: în Europa Occidentală – nobilii, în Rusia – dvorenii, în Japonia – samuraii au fost acei „kșatria” care au apărat poporul și au administrat treburile țării, cu grijă față de popor: ei au slujit țara. Regimul bolșevic a fost cel care, în încercarea de a distruge celelalte clase decât proletariatul, a proclamat principiul: „Fiecare bucătăreasă poate conduce statul”. Bineînțeles, era vorba de o ipocrizie: statul bolșevic era condus de șefii partidului bolșevic, iar bucătăresele, atunci când erau invitate în Sovietul Suprem sau în sovietele (consiliile) locale – stăteau acolo de formă, votând ceea ce le cerea partidul.

În prezent lucrurile merg prost în Republica Moldova deoarece avem un regim format de oameni fără vocație pentru funcțiile pe care le ocupă, o stare de lucruri care vine în contradicție cu tradiția milenară a strămoșilor noștri. La putere se află vaisya – oamenii de afaceri – care nu sunt dotați cu calitățile necesare de administratori (kșatrya). Un regim firesc din punctul de vedere al tradiției, ar fi acela în care am avea un Parlament din care să facă parte intelectuali „de rasă”, un Guvern din care să facă parte funcționari cu vocație (kșatrya), iar oamenii de afaceri să-și poată desfășura în voie activitatea comercială. Atunci când oamenii de afaceri preiau puterea (fie și prin alegeri libere, nu neapărat în urma unei lovituri de stat), treburile în acel stat nu vor merge pe calea cea bună. Din simplul motiv că oamenii de afaceri – prin structura sufletească, pe care o au de la Dumnezeu – nu pot sluji oamenii, ei au ca principal obiectiv propria îmbogățire. Iar propria îmbogățile pentru ei, din păcate, nu are limite.

Cred că popularitatea lui Vladimir Voronin, în ciuda vârstei sale înaintate, se datorează și faptului că el este un kșatrya – un administrator. Regimul sovietic, așa cum a declarat și Voronin odată, se preocupa de identificarea și pregătirea profesională a celor care aveau să ajungă funcționari de stat (mai degrabă, de partid – dar cum partidul conducea statul, ei deveneau, în consecință, funcționari de stat).

Ce ar putea conduce la redresarea situației în Republica Moldova? Conștientizarea de către electoratul țării a faptului că atâta timp cât va alege în fruntea statului oameni de afaceri, instituțiile statului nu vor fi în serviciul poporului, ci în serviciul acelor oameni de afaceri. Sunt departe de a afirma că în Republica Moldova trebuie discriminați oamenii de afaceri. Dar cred că atunci când aceștia își descoperă brusc „chemarea” de a deveni funcționari de stat, ei ar trebui să renunțe la afaceri – firmele lor trebuie să devină proprietate a statului. Acesta ar trebui să fie prețul plătit de oamenii de afaceri care vor să devină parlamentari și miniștri.

P.S. Și ar fi foarte bine ca „sudrași” – persoane care sunt dependente de vicii, de exemplu, de fumat – ca M. Ghimpu și M. Lupu – să renunțe la ele, dacă vor să participe la exercitarea puterii.                   

Postări populare